Kirjoittaja Aihe: Vanhat putkiradiot  (Luettu 808670 kertaa)

Marraskuu 23, 2015, 13:54:43 ip
Vastaus #1215

Harri Kauranen

• Vieras
Kaveri heitti mulle tommosen radion.Yhtään ei vielä kunnosta hajuakaan,ei oo kerenny vielä koittaan,mutta kait se pelittää.Mutta tommosen se vaan nyt tohon toi.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Joulukuu 01, 2015, 22:28:49 ip
Vastaus #1216

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Rupesin rassaamaan Harmon ratiota. Alakuun siihen ei tullu oikeen mittään elämää kun oli joku survassu tylypän esineen tai jonku sen konneistoon. Usseita pikkusia konkkia oli palasina, eikä niien arvoja ollu heleppo selevittää iliman kaavioita. Nyt siihen jo tullee ääni. Ei kyllä oo kovin häävi, mutta konkkia on vielä vaihtelemata usseita. Kaikissa on järkiään vajaat kymmenkertanen  arvo, eli vuotavat niin paljon, ettei viiti jättää vaihtamata. Kuvissa raposia konkkia ja ekassa kuvassa jo enimmät komponenttien jaloista oiottu. 

Ääni on vielä vähän räkänen ja asemaa hakiessa asemissa on kaks huippukohtaa.

Alunperin kun sain ration siitä puuttu passokaijutin, muut neljä oli paikollaan. Asemalasi oli palasina, mutta sen ja passoelementin löysin jo viime kevväänä. Ihime tuuri, että löyty tuo lasi. Vissiin aika harvinainen malli, kun netistä ei löyvy oikeen mittään. Ostin yhen romun ja nyt yhistelen sievimmät osat ja paan kopan nippuun. Onneksi kaikki messinkilistat on olemassa ja kankaat ehyet (vaikka likasehkot).

Tässä kuvassa näkyvän pikku pertinax-levyn vaihoin toisesta. Joku oli ystävällisesti repiny irti osan nuista hengettömistä karvoista nuilta keloilta. Myöski varaosakeloista oli osa karvoista irti, mutta luulen saaneeni kahesta pääteltyä että mikä karva on minnekki. Samalla saatto tulla tinattua pari koirankarvaaki, tai ainaki yritettyä.

Ylleisnäkymä on siistimpi kuvassa kun luonnossa.

MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Joulukuu 01, 2015, 22:53:12 ip
Vastaus #1217

lasse roholm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Voi kun osais fixata noita ratioita niinkuin Timo tai naavaparta! Olen funtsinut saiskohan kansalaisopisto mustasaaressa tai vaasassa tommosen kurssin järkkättyä millään ilveellä? Tottakai kurssilaiset varmaan pitääs olla jonkunmoinen sähköalan koulutus ennenkuin pääsis niitä räplämään mutt pojalla on sitä että sitä kautta ehkä pääsiis putkiration saloihin kiinni kuinka niitä korjataan ja kuinka ettittään vikoja! Esim. yhessä  ulan ääni on paljon huonompi kuin jos  pistän sinne esim. jonkun soittimen sinne nauhuri littimeen että se ulan ääni ei hyvä mutt vahvistemen ok?

Joulukuu 02, 2015, 09:33:53 ap
Vastaus #1218

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pekka ossaa, minä en. Ja ohan täällä muitakin, niinkö esimerkiksi Jouko jotka ossaa.

Nuista eletroniikoista en oikiastaan paljua ymmärrä ja varsinkaan ratioista tai jostain ratiotaajjuushommista. Mutta joitain on tullu rassattua kuntoon siinä kun on aikansa vaihellu rikkinäisennäkösiä osia ehhyisiin. Nämä on kaikista työläimpiä nämä, joihin ei oo löytyny ees sähkökuvia. Se aihheuttaa sen, että ratiotekniikkaa tuntematon joutuupi vähän hakuammunnalla ettiin riittiset komposantit ja pähkäileen, että vaihtasko vai antasko olla. No, ylykkymittari avittaa monen kans, mutta jos ei oo kuvvaa mistä kahtua komponentin teknisiä arvoja ja komponentissa ei itessään niitä nävy niin teknisesti ilimastuna, kusessa ollaan.

Vois kuvitella, että Lassen ratiossa on kans ainakin konkkia paskana. Meleko ussein on tullu vaihettua kaikkiki pikikonkat ja paperikonkat. Ne on niitä Evoxeja ja muita pötkylöitä joissa ruukaa olla paperi päällä, tai sitten ne on tuollai lakattu tai maalattu niinkun tuossa minun ratiossa suurin osa nuita ruskioita rapiannäkösiä pötkyjä. Sen vois veikata, että ei kovin iso vika oo, kun kerta ääni kuuluupi ja asemat löytyypi. Niinno se iso kannukonkkahan voipi aihheuttaa kans ääneen ongelmaa ja samoten se ulaputki ja pari muuta putkia. Ylleisimpiä vaihtamia taitaa olla se Ulan ECC85 ja sen vieressä olevat ECH81 ja EABC. niin ja ne näköviritysputkethan saa ylleensä aina vaihtaa kans, kun ihimiset tykkää siitä viheriästä viuhkasta, vaikka ääneen sei vaikuta vaikkei ois kunnossakkaa. Niinno vahavistinputkien vaihto saattaa vaikuttaa runsaastikki ääneen tai äänen laatuun, mutta nekkai on jotakuinki kunnossa, kerta vahavistinosa toimiipi ulukosella lähteellä.

Melekeen sanosin, että koita hommata sen ration sähkökaavio ensin ja sitten vaikka jonkun avustuksella koita selevittää siitä sen ULA siknaalin reitti. Melekeempä usseimppin ratoihin se kaavio jostain on löytyny ja se kyllä helepottaa, vaikkei siitä paljua älyäiskää. Sitten vaan mittailet kuvviin merkityt jännitteet ja alat tinnaileen konkkia toisesta päästään irti siknaalitien varrelta että pääset mittaan kapasitanssit. Kyllä se vika sieltä löytyy kun ei hermostu. Ja jos hermostuu niin ei ainakkaan söhi millään sinne ration konneistoon, niinkun tuolle minun harmoonille oli vissiin tehty. Oli s**t*n* näköjään säretty sekin ferriittiantenni nykkimällä siitäki ne kelojen karvat irti ja osa kelosta sörkitty irti ja rikkiki.

Minun pitäs kans saaha vielä opeteltua ULAn virittäminen. Monesti jää asemien voimakkuuet vähän heikoksi tai sitten asemalla on vaikka kaks huippua. Vehkeetki ois, mittalähetin ja oskilloskooppi. Tietäs vaan että mihin ne nappais kiinni ja miten vääntelis niien nappuloista.

Töröki on.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 02, 2015, 09:42:42 ap kirjoittanut Timo Junno »
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Joulukuu 02, 2015, 11:14:43 ap
Vastaus #1219

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
 Tuo minun rapiat 30 vuotta vanha jvc:n viritinvahvistin teki stopin jonnin aikaa sitten. Toinen puoli alkoi kuulumaan tosi huonosti.
 No, hommasin uuden, enkä tykkää siitä sitten yhtään. Ääni kuulostaa siltä kuin tulisi nurkan takaa. Se vanha soi paljon paremmin, ja sen viritin löysi kaikki kanavat mitä alueella on suinkin tarjolla.
Tuo uusi ei hae paljoa muuta asemaa kuin ruottinkielisen ja radio novan. Eikä siinä oo kuin automaattihaku.  >:(

Kannattaakohan tuommosta vehjettä korjata, että tuleekohan sen korjauttaminen puolta kalliimmaksi, kuin semmosen "uus"vanhan hommaaminen? Mitähän lie siitä mahtaa olla särkynyt? Ensin se toinen kaista alkoi vähän pätkimään, muuta jossain vaiheessa se lopetti lähes kokonaan.
Itse kun en ymmärrä näiden elektroniikka vehkeiden päälle yhtään mitään.

Joulukuu 02, 2015, 12:02:41 ip
Vastaus #1220

Jukka Rämä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Yks asia on ainakin varma siinä ration vianetsinnässä, johdonmukaisuus. Ellei sitä ole, niin vikaa ei löydy ehkä ikinä. Kerron esmerkin tästä ajattelusta.

Kauan aikaa sitten Laivastoaseman viestipäällikkö, sotilasmestari, kysyi multa, että ottaisinko hänen kotirationsa katottavakseni, kun siitä ei kuulu pihaustakaan. Sanoi, että hän oli siihen jo kovaäänisen vaihtanut, mutta ei vika sillä korjaantunut. Minä, että piruako sinä sitä kovaäänistä menit ensimmäiseksi vaihtamaan? Syyksi sanoi, että siitän sitä juuri ei mitään kuulunut. Aivan oikein sinänsä teoriassa, aloitus vain väärästä päästä.

Joulukuu 15, 2015, 22:51:03 ip
Vastaus #1221

Jari Palonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuollainen Helvar olisi myytävänä,jos joku on tulossa Jyväskylän Romppeelle 9.1 niin kuljetus onnistuu parkkipaikalle!
Joku sille tuli,hyvä oli ääni mutta mikälie osa sippasi,myydään siis projektina?
Niin,ja tuosta edestä alhaalta puuttuu "Celestone"teksti,virtajohto on myös jossain,vaikka ei näy kuvassa?
50€ siitä kuitenkin on saatava,en tingi enää tuosta.
YV ja 040 5071499

Joulukuu 15, 2015, 23:29:36 ip
Vastaus #1222

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt saa Harmon 987 :n remontti jäähä kesken. En enää jaksa rassata kun ei oikeen onnistu. Ääni ön aika huono, vaikka voimakas. Puheääni melkolailla ok, mutta musiikki kuullostaa meleko kaamialta. Säröä ja laulajalla räkä kurkussa. Vaan jospa se joskus särön syy avvautusi. Pistän joku ilta vielä vehkeen nippuun ja sitten hyllyyn oottelemaan parempia aikoja.

Joulukuu 15, 2015, 23:50:37 ip
Vastaus #1223

lasse roholm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt saa Harmon 987 :n remontti jäähä kesken. En enää jaksa rassata kun ei oikeen onnistu. Ääni ön aika huono, vaikka voimakas. Puheääni melkolailla ok, mutta musiikki kuullostaa meleko kaamialta. Säröä ja laulajalla räkä kurkussa. Vaan jospa se joskus särön syy avvautusi. Pistän joku ilta vielä vehkeen nippuun ja sitten hyllyyn oottelemaan parempia aikoja.
Ja putkiradioitten hinnat senkun laskevat luulisin vaikka kuinka komeita olisivat kun niissä on näitä osia jotka pitääs huoltaa vähän väliä kun ei kuulu enää tai ääni enää niin puhras! ja ne jotka osaa niitä korjata on pian kourallinen ja kuka viitti enää pistää monta kymppiä vanhan rarion korjaukseen?  Ei monta viikkoa sitten annoin flikoille toimivan philipsin putkiradion niitten kirpparipöytään myyntiin neljällä kympillä mutt sain kantaa takasin kotiin.

Joulukuu 16, 2015, 00:00:38 ap
Vastaus #1224

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei ne kovin kummosia huoltotaitoja välttämätä vaaji, mutta tässön nyt semmonen ongelma, että paikkoja on rikottu ja vissiin minun arvaamat komponenttien arvot ei oo osunu justiin kohalleen. Tai sitten on vielä jossain joku vastus tai muu rikki ja löytäminen on mulle liika vaikiaa, kun ei tiiä ratiotekniikan ossaamisen puuttumisen takia, että mistä ettiä ja ei oo ees sähkökuvia, mistä kattos vaikka ny vastuksien arvoja. Mullon nii huono värinäkö, että ei ota selevää niistä väririnkuloista jos on vähänkää kuumana käyny tai muuten haalistunu.

Konkat oon vaihtanu oikiastaan kaikki muut kuin tyröksikonkat ja kerraamit. Voishanne tietysti vaihtaa loputki putket, mutta ei nyt viiti enää tietämättömyyen takia ostaa ECH81, EABC80, EF89, EB89F ja 2x ECL82.

Joulukuu 16, 2015, 10:18:40 ap
Vastaus #1225

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Koitappa Timo laittaa tuonne kysely Harmoonin kaaviosta.
http://www.radiohistoria.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl

Siellä on alan miehet asialla ja yleensä kaavio ja huolto-ohje löytyy.
Sitten se on rutiinihommaa koska Harmooni on tavallinen E-sarjan putkikone.

Joulukuu 16, 2015, 14:21:20 ip
Vastaus #1226

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jo mulla on siellä korjausketju ja apujakin on tullut. Ei kuitenkaan ihan niin, että osasisin korjata. :)

Yksi ongelmakohta on tuolla EABC80:n kannalle menevät kondensaattorit. Yksi oli niin rikki, että niistä ei saanut arvoja, yhdestä vahvahko epäily mitä voisi olla ja yksi muuten vaan tunnistamatta. Kuvassa on yhden rikki olleen paikalla 2 uutta keltaista, meni muistaakseni EABC:n 8-nastaan. Siinä vieressä oleva poikkinainen sininen putki on kai mennyt EABC:n 6-nastaan. Sen arvoa en ole saanut selville ja kokeilemalla kaikkia arvoja mitä minulta löytyy välillä 5p ... 1n asemien voimakkuus ja ration ääni hiljenevät kovasti. Sitä yhtä pientä kellertävää, mikä pikottaa keltaisen parikonkan alta en muista mihin nastaan menee.

Niin joo, putkista olen uusinut ECC85 ja EZ81.

Niin ja vielä semmonen ''oire'' että YLE kuuluu tosi kovaa verrattuna muihin asemiin ja radion äänessä on myös jonkinlaista suhinaa ja tirinää. :)

Muut aaltoalueet ei kuulu ollenkaan, ei edes rusahdusta kun painasee nappulan pohjaan.

Joulukuu 16, 2015, 16:02:40 ip
Vastaus #1227

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Siinä Törön kirjassa on liitteenä vakiovahvistimen kytkentä.
Siitä voi katsoa ja arvioida komponenttiarvoja. Suhdeilmaisimen elko on siinä useimmiten vioittuva osa.
Se kun menettää varauskykynsä niin ääni vääristyy.
Aika useasti on vanhoissa ratioissa myös itse EABC80 putki tullut tiensä päähän.

Olet ilmeisesti virtalähdeosan ja pääteasteen tarkistanut.
Seuraava tarkistuskohde on pientaajuusvahvistus aste ja suhdeilmaisin, eli EABC80 ympäristö.
Törön kirjassa s. 90 alkaen.
Nuo rapean näköiset konkat kannattaa heti ensi töiksi mitata.

Joulukuu 18, 2015, 15:39:35 ip
Vastaus #1228

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pittää tutkia Töröä kunhan kerkenee.

Kattelinhan minä niitä sen minkä niistä vähän ymmärrän. Tasuriputken uusasin, mutta pääteputket on vanhat.

Tammikuu 27, 2016, 18:43:18 ip
Vastaus #1229

lasse roholm

• *
  • Jäsentiedot Poissa