Kirjoitin tämän lauseen Googlen hakukenttään:
"Minulla on kiinteähintainen sähkösopimus yhtiön Helen kanssa. Miten pääsen heidän asiakaspalvelustaan vertaamaan, mitä kuluttamani sähkö olisi maksanut, jos minulla olisi ollut pörssisähkösopimus?"
Googlen tekoäly vastasi näin:
"AI-yhteenveto
Voit vertailla kiinteähintaisen sopimuksesi ja pörssisähkön hintaeroa Helenin palveluissa parhaiten hyödyntämällä
Oma Helen -palvelua tai olemalla yhteydessä asiakaspalveluun.Tässä on askel-askeleelta ohjeet, miten saat vertailun tehtyä:
1. Oma Helen -verkkopalvelu (Nopein tapa)Helenin digitaalinen palvelu tarjoaa kulutusseurannan, joka näyttää toteutuneen kulutuksesi tuntitasolla.
- Kirjaudu sisään Oma Heleniin (helen.fi/oma-helen).
- Siirry kohtaan "Energiankulutus" tai "Sähkönkulutus".
- Järjestelmä näyttää kulutuksesi (kWh) tunneittain tai päivittäin.
- Voit verrata tätä kulutustietoa Helenin sivuilta löytyviin toteutuneisiin pörssisähkön tuntispot-hintoihin (sis. ALV ja marginaali).
2. Helen Asiakaspalvelu (Henkilökohtainen palvelu)Jos et halua laskea itse, voit pyytää vertailulaskelman suoraan asiakaspalvelusta:
- Puhelin: Soita Helenin asiakaspalveluun (henkilöasiakkaat) ja pyydä kulutusdataasi peilaten vertailu pörssisähköön menneeltä ajanjaksolta.
- Asiakaspalvelun aukiolo: Arkisin klo 8–16.
- Yhteystiedot: Löydät ajan tasalla olevat numerot ja chat-palvelun Helenin "Ota yhteyttä" -sivulta.
3. Sähkön hintavertailutyökalut
Voit myös käyttää ulkopuolisia hintavertailusivustoja (kuten Energiaviraston sahkonhinta.fi), joihin syöttämällä kulutusdatasi saat arvion pörssisähkön hinnasta kiinteään sopimukseesi verrattuna.
Huomioi määräaikaisuus: Jos sopimuksesi on määräaikainen, muista, että pörssisähköön vaihtaminen kesken sopimuskauden vaatii yleensä joko muuton tai sopimussakon maksamisen. "
- - - -
Vieläkään en ota kantaa siihen, pitääkö tekoälyn antama ohje paikkansa, mutta tuolla lailla sieltä vastauksia saa, joko oikeita tai vääriä...
jaakkovaakko
PS. Minun yhtiöni ei ole Helen, eli huijasin tekoälyä jo kysymykselläni...