Kirjoittaja Aihe: Mutteriterva  (Luettu 2540 kertaa)

Tammikuu 11, 2025, 11:58:07 ap
Vastaus #15

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Mulla on muistaakseni Motoxin spraytervaa. Tervaa taitaa siinä olla lähinnä hajuksi, mutta monta vuotta se on riittänyt kahden auton renkaanvaihtoihin. Noitahan nyt auotaan pari kertaa vuodessa, niin eihän ne pahasti jumiin menisi vaikkei mitään laittaisikaan, mutta kiristäessä on hyvä olla jotain voidetta välissä, pysyy jengat parempana. Keskiön alueelle, siihen mihin vanne keskittyy, suihkaisen joskus myös, ei jää vanne kiinni napaan.

Alustan ja jarrujen ruuveihin tulee laitettua kuparitahnaa, vaikka sotkuista ainetta onkin, ja jarrujen liukuviin osiinhan on se oma rasvansa, jota tulee pieni ampulli tappisarjan mukana, ja saa sitä erikseenkin.

Harvemmin on tarvinnut mitään itse laitettua alkaa uusiksi laittamaan, edelliseen Saabiin tuli kyllä laitettua etujarrulevyt ja -palat ja satulat herkistettyä ensin siinä 150t kohdilla, ja hetikohta uudestaan reilun 300t kohdalla, välissä oli joku 9-10 vuotta. Kai siinä palat+herkistely tehtiin kertaalleen jossain välissä. Ei ollu paikat jumissa :).

Sama noitten nivelien ja puslien kanssa, alkuperäiset kestää liki 200t-250km tai ylikin yleensä, ja jos ne kerran vaihtaa, ja laittaa alkuperäislaatua, niin ei niitä yhtämittaa tarvitse uusia ainakaan mun ajomäärillä.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Tammikuu 11, 2025, 13:37:12 ip
Vastaus #16

Frank Nylund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi,

Raskaalla puolella nuo kilometerisuoritteet ovat eri luokkaa kun hupiautopuolella. Vuosisuoritteet voivat olla jopa luokkaa 400000 km vuodessa ja autoilla ja kärryillä ajetaan miljoonia kilometerejä.

Silloin noita samoja paikkoja joutuu aina välillä aukomaan uudestaan ja silloin on hyvä että osat lähtee suosiolla irti, ettei sitä rautaa aina tarvi laittaa sulaan muotoon AGA:n yleisavaimella.

//Frank

Tammikuu 11, 2025, 16:51:58 ip
Vastaus #17

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Kylläjoo, joskus kun olin hieman ”työsuhteiden välisessä tilassa”, olin opiskelujen ohessa kuormurikorjaamolla hommissa. Merkkikorjaamo, eli suht tuoretta kalustoa pääosin, mutta oli niissä se alustan suola- ja kurakuorma ihan omaa luokkaansa. Toki oli vehkeet mitoitettukin vähän eri tyyliin.

Kyllä hattu nousee vieläkin pitkän linjan raskaan kaluston asentajille.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”