Kirjoittaja Aihe: Tuutin polttoaine  (Luettu 2661 kertaa)

Elokuu 24, 2022, 09:50:19 ap
Luettu 2661 kertaa

Jarmo Kaartinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen taas reilun 40 vuoden tauon jälkeen onnellinen Hondan omistaja. Kiinnostaisi tietää käytättekö 70- luvun Tuuteissa nyky bensan seassa mitään lisäaineita ja mitenkäs talvisäilytyksessä?

Elokuu 24, 2022, 10:45:48 ap
Vastaus #1

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Tervetuloa joukkoon kummaan!

Mun Honda ei ole tuutti vaan vajaa puolikas, mutta Keihinin CV:t siinäkin on. Hyvällä menestyksellä olen käyttänyt polttoaineen säilytysainetta (Fuel Stabilizer) niin, että jo tässä syksyllä hyvissä ajoin lisään sitä tankkiin. Tankissahan bensa joko säilyy, tai vähän "hapantuessaan" korkeintaan aiheuttaa vähän sellaista pirteyden puutetta taas keväällä. Mutta kaasuttimissa vanhentunut bensa on huonompi juttu, voi mennä juttuja tukkoon tai jumiin. Sen takia kannattaa ajaa tankillinen tai pari syksyllä säilöntäaineen kanssa, ehtiipä aine kulkeutua kaikkiin pikku kanaviin ja pilleihin mitä kaasuttimessa riittää.

Tästä on moni eri mieltä, mutta monesti erimielisillä on polttoainejärjestelmissään kaikenmoista aktiivihiilikannua, huohotusventtiiliä ym, eli suljettu järjestelmä. Niitä alkoi tulla ameriikanautoihin joskus 73 tai silleen, motskareihin vähän myöhemmin. 70-luvun alun laitteet huohottivat kohokammiosta ja tankista jokseenkin suoraan ulkoilmaan, ja nykybensojen kiukkuisemmin haihtuvat ainesosat tuppaavat häviämään, jäljelle jää "hitaat" aineet ja etanolia+vettä, jotka eivät oikein tykkää kaasuttimissa kaasuuntua.

Ja kohta joku kasari-ysäri- tai jopa ruiskukoneen omistaja ilmoittaa että "ikinä en oo mitään laittanu ja aina on lähteny" ;D No niin varmaan lähteekin, suljettu polttoainesysteemi kuitenkin. Nää on mun uskomukset ja kokemukset, olen näin toiminut kymmenkunta vuotta ja hyvin on pelannut. Ennen kuin aloin säilöntäainetta laittamaan, oli vähintään toinen kaasutin jumissa tai tulvi joka kevät. Nyt ei ole semmoisia ongelmia.

Lyijynkorvausainetta käytin aikaisemmin, mutta kovat seetit noissa on, nyt on menty vuosia ja ainakin 10tkm 98E5:llä tai V-Powerilla, ei oo venttiilit kuluneet mitenkään hälyttävästi. Ja oktaanit ysikasissa riittää ainakin mun pyörässä, tuutissa lienee samaa luokkaa puristussuhde, viritysasteeltaan tai ainakin litrateholtaan sehän on matalampi kuin tuo mun CB350 :)   
« Viimeksi muokattu: Elokuu 24, 2022, 10:49:28 ap kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Elokuu 24, 2022, 12:25:17 ip
Vastaus #2

Tapsa Leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Komppaan Karin neuvoja.

Honda huomio tuon lyijyttömän bensan käytön jo 60/70- luvun taitteessa. Kalifornia, joka oli/on suuri pyörien markkina-alue, johon tuli ensimmäiseksi ko. saastemääräyksiä.

Elokuu 24, 2022, 18:15:43 ip
Vastaus #3

kari lampinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mihin järki loppuu,siitä voima alkaa
Viimeinen tankillinen pienkonepensaa .Joiden Nesteasemien valikoimissa hanatavarana.Sitten lenkki päälle että varmasti on vain sitä kaasareissa.Hyvin pelannut .

Elokuu 24, 2022, 20:30:12 ip
Vastaus #4

juha tömäjärvi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Viimeinen tankillinen pienkonepensaa .Joiden Nesteasemien valikoimissa hanatavarana.Sitten lenkki päälle että varmasti on vain sitä kaasareissa.Hyvin pelannut .

Täysin samaa mieltä Kari Lampisen kanssa! Näin olen itsekin tehnyt jo vuosia oman jytärini Yamaha XS2 -72 kanssa, ja siihen loppuivat kaasariongelmat keväisin. Mutta jokainen olkoon uskossaan vahva...

Elokuu 24, 2022, 20:55:51 ip
Vastaus #5

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Joo, Pienkonebensa on toiminut mulla ruohonleikkurissa hyvin, Hondalle en ole tarjonnut ettei loukkaannu ;D

Mutta hyviä on kokemukset olleet muillakin sen kanssa. Meillä ei ole lähistöllä pumpusta tuota saatavilla, kannu on Tokmannilla päälle 20€, ja säilöntäaineen voi lisätä vajaaseenkin tankkiin, siksi sitä käytän.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Elokuu 25, 2022, 08:50:40 ap
Vastaus #6

Jarmo Kaartinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitoksia hyvistä neuvoista.

Elokuu 25, 2022, 10:17:23 ap
Vastaus #7

Pekka Lankinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kari jo noista haihtuvista ainesosista kirjoittelikin, mutta jatkan niistä vielä. Idänpään baarin luotettavaksi katsottavaksi ryhmältä olen oppinut, että myös puristuksenkestoon vaikuttavia aineita haihtuu. Siksi kuulemma kelkkojen männät ovat vanhalla bensalla vaarassa, ne kun eivät pienillä kierroksilla liiku. Siksi pyörälläkin eka tankillinen kevyellä kaasulla ja pian tuoretta bensaa joukkoon!
JawaCZ 175 type 450
"Jawa, maailman paskin 2-tahtinen", sanoi Hakalan Reiska.

Elokuu 26, 2022, 12:01:46 ip
Vastaus #8

Tero Pääkkönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oman kokemukseni mukaan kaikista pahinta nykybensan kanssa ovat lämpö ja se, että kaasari pääsee tyhjäksi. Suzukin triple seisoi heinäkuun helteessä kuukauden pihalla pressun alla auringon paisteessa 98:t tankissa -> jokaisesta kaasarista tk-piiri tukkoon. Vastaavasti taas vasta kasattu mopo seisoi tallissa viime keväänä kaasari bensan jäljiltä, mutta tyhjillään n. kuukauden -> tk-piiri tukkoon. Ja tässä mopon tapauksessa bensan seassa olivat vielä säilöntäaineet.
Kun säilyttää viileässä, käyttää 98+säilöntäaine ja käy pitkin talvea laskemassa kaasarin(t) täyteen bensaa, niin sillä on selvinnyt ongelmitta.
Pienkonebensaa kokeilin mopoon viime syksynä, mutta luovuin sen käytöstä, koska se ei pysynyt sisällä. Se tuli uuden alkuperäisen bensahanan, uuden alkuperäisen neulaventtiilin ja uuden alkuperäisen kaasarin pohjatiivisteen läpi lohkon päälle jättäen siihen pelkän läntin bensan seassa ollutta 2t öljyä. Samoiten se tursusi ulos myöskin kaasarin pohjaruuvin ja bensahanan vivun tiivisteen välistä. Kyseessä oli nesteen pumpusta saatava pienkonebensa. Siirryin takaisin perus 98:iin ja yksikään paikka ei enää vuoda.

Elokuu 27, 2022, 09:29:37 ap
Vastaus #9

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tällä hetkellähän tuota biokomponettia eli etanolia eli "E-jotain" on bensassa vähemmän kuin pitäisi, koska pakkoa pienennettiin tilapäisesti (”jakeluvelvoite”).
Suzuki VX 800 '92 sivuvaunulla, sekä MB 230CE ja SLK200
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!