Kirjoittaja Aihe: Raisu leikkasi kiinni  (Luettu 12101 kertaa)

Elokuu 30, 2020, 10:22:50 ap
Vastaus #30

juha p salonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
ajattelin Mikko tietämystäsi valurauta pytyistä kun ajelet täällä Peltokertoimessakin sellasella, mun kirjotukset on vaillinaisia että jutut sotkeutuu

Elokuu 30, 2020, 10:39:20 ap
Vastaus #31

juha p salonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
https://translate.google.fi/translate?sl=auto&tl=fi&u=https%3A%2F%2F50iniepoca.forumfree.it%2F%3Ft%3D77869254%23newpost                         
Antti on selviytynnyt kysymään italian sivustolta hienoo jälkee Raisussa                                                                                                                           
tuosta 42mm männästä sopivuus normisti ei käy kovacromi pytylle,sille kelpaa mielestäni vai valurauta männän renkaat
« Viimeksi muokattu: Elokuu 30, 2020, 18:39:54 ip kirjoittanut juha p salonen »

Elokuu 30, 2020, 20:12:33 ip
Vastaus #32

Mikko Kallio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
https://www.mopshop.de/kolben-60ccm-athena-kpl.-42mm-d-kolbenbolzen-12mm?c=10460

Tätä sachs mäntää pitäs päästä mittailemaan. Vois olla aika liki 58 zetaan ja compactiin.

Valurauta sylinteri millä pari viimekertaa ollu peltokertoimessa on Haminalaisen virittäjä gurun tekemä, en tiedä välyksiä.
Tulee varmaan peltokertoimeen, tuletko Juha paikalle?
Omat tekeleet olen sormituntumalla kokeillut ilman mittareita. Yllättävän vähillä vaurioilla selvitty
mutta ei taidolla vaan tuurilla.

Elokuu 30, 2020, 20:42:45 ip
Vastaus #33

juha p salonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
pitää tulla,sulla on oma tietäjä välykseen,zetaan pitäis vaihtaa pinnote että toimis olis hiukka halvempi kun emot:n,barakit on kyllä toimiva

Elokuu 30, 2020, 21:08:52 ip
Vastaus #34

Antti Logren

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Juu tuo italian foorumi osoittautui näiden minarelli moottorien suhteen hyväksi, siellä tuntuu olevan melkoisen paljon tietoa näistä. Ei sillä etteikö täälläkin olisi mutta esimerkikis google ei kertonut tuotakaan kauppaa mitä tuossa keskustelussa vilautettiin. Hieman se on haasteellista kääntäjän kautta keskustella mutta kun muutaman illan on lukenut italiaa kääntäjällä suomennettuna alkaa niiden selostuksista saamaan jonkinlaisen käsityksen. Monet moottorin osiin viittaavat sanat kääntyy varsin hassusti ja alkuu piti hieman arvailla mistä nyt puhutaan.. :)

http://emot.nl/products.php?section_id=26

Tuolta mäntä UNI 42 "Universal type. Deckheight 28mm. 12mm pin. 2 steel 1mm rings. Fits Minarelli and Sachs ,nikasil or iron. for bore 42mm"

Olen melko varma että tässä mun pytyssä on Nicasil kun olen nähnyt kromi ja nicasil pyttyjä vain kuluneena ja ainakin kuluneessa kovakromipytyssä on melko kiiltävä pinta. Tässä on sellainen harmahtava ja ihan niinkuin olisi hoonattu kuten nicasil tuppaa olemaan. 

Jos tuossa barikitin männässä on poikkileikkaukseltaan suorakaiteen muotoinen männänrengas uskoisin siihen löytyvän jostain kovakromipytylle sopivat männänrenkaat.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 30, 2020, 21:17:05 ip kirjoittanut Antti Logren »

Elokuu 30, 2020, 22:13:08 ip
Vastaus #35

Tommi Pitkänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Etsiskelin itse jokunen vuosi sitten mäntää Zetan pinnoitettuun takahuuhtelulliseen 42 mm porauksella olevaan sylinteriin mutta huonolla menestyksellä. Koska sopivaa 1-renkaista mäntää ei löytynyt mistään päädyin GOL:n 2-renkaiseen (L + tavallinen) tasalakimäntään, takahuuhtelua ei saa käyttöön mutta katkokset osuivat sopiviin kohtiin.

Yo. mäntä löytyy GOL:n valikoimasta koodilla 0531, 38,8mm porauksella oleviin Zetoihin (ja miksei Compact Systemiinkin) sopivia 1-renkaisia takahuuhtelulla olevia mäntiä sieltä löytyy myös. Itse tilasin suoraan tehtaata mutta nykyään joku taitaa myydä näitä mäntiä myös Ebayssa.

Pojan piharaisussa on viilatussa vakiosylinterissä Suzuki PV:n mäntä katkosten takia väärinpäin käännettynä, sekin varmaan toimisi hätätilassa.

Vaikka olen keräillyt Minarellin virityssylintereitä aina kun on vastaan sattunut niin en ole koskaan aikaisemmin törmännyt 42 mm porauksella olevaan Compact Systemiin. Epäilen että kyseistä sylinteriä ei ole saanut Moposportin eikä Nakkilan Pyörän ja Mopon kautta, Moposportin virityssarja III on käsittääkseni aina ollut Zeta ja Nakkilasta sai Compact Systemiä vain 38.8 mm porauksella (kylläkin sekä valurautaputkella että pinnoitettuna, minulla on hyllyssä molemmat versiot).

Nakkila ei kai koskaan myynyt Minarelliin 42 mm porauksella olevaa sylinteriä, lähin oli 41 mm porauksella oleva Autisan valurautasylinteri.

Mutta ilman muuta mielenkiintoinen löytö tuo sinun sylinterisi, ei tule nykyään joka päivä vastaan...

Elokuu 30, 2020, 22:54:54 ip
Vastaus #36

juha p salonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
compak on mielestäni vanhempaa varaosaa kuin zeta eli voi myös olla kovacromi,molemmat 42mm,eikö nicasil ja cromi erotu niin että nicasil on pehmeämpi? 

Elokuu 31, 2020, 00:16:09 ap
Vastaus #37

Antti Logren

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuo GOL pistoni 0531 on varmaan käypä eikä olisi tehtaalta tilattuna kuin 35€+postit mutta minimitilaus onkin 200€  :(  Mistäpä löytyäisi jälleenmyyjän?

Noilla on koko taulukko seuraavanlainen:

PISTONS SELECTION SUITABLE ALUMINIUM CYLINDERS : CHROME-NIKASIL COATED
STD Diameter.... A-0,06.... B-0,05.... C-0,04.... D-0,03.... E-0,02.... F-0,01.... G+0,00.... H+0,01

El ikun sylinterin on tasan 42mm niin mäntä pitäisi olla -0,05mm eli kokoa B tai ehkä C

Elokuu 31, 2020, 06:51:32 ap
Vastaus #38

Mikko Kallio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
GOL hinnastossa alv 0%. Minimi tilaus 200e netto +alv

Elokuu 31, 2020, 09:53:40 ap
Vastaus #39

juha p salonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
voin tulla kippaan tuohon 42mm mäntään jos tuosta selviää että kävis myös kovacromille,http://vrm.se/  roffella on paljon mäntiä                                 
http://www.pistonigol.com/scheda_pistone.asp?id=184#video  jos nyt tuli oikea kohta,näyttäis että ei ole Alumak:iin mäntää 41,2mm
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2020, 14:04:25 ip kirjoittanut juha p salonen »

Elokuu 31, 2020, 15:25:49 ip
Vastaus #40

Antti Logren

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Hmm tuolla VRM:llä voisi ollakin sopivaa mäntää 42mm sylinteriin, pitääpä laittaa kyselyä..

Elokuu 31, 2020, 19:18:08 ip
Vastaus #41

Tommi Pitkänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2020, 19:30:41 ip kirjoittanut Tommi Pitkänen »

Elokuu 31, 2020, 20:01:10 ip
Vastaus #42

Antti Logren

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hieman yli 70€ postikuluineen, hieman kalliihko mutta ei siinä auta jos meinaa tämän sylinterin saada käyttöön eikä nuo muut vaihtehdot ole juurikaan yhtään halvempia.
Kiitokset vaivannäöstä männän etsinnässä. Mikähän oli kun en tuota itse ebaystä löytäny?

Elokuu 31, 2020, 21:32:42 ip
Vastaus #43

Antti Logren

• *
  • Jäsentiedot Poissa
VRM.se oli avulias ja vastasi nopeasti kyselyyni ja antoi muutaman vaihtoehdon.

Here you have  choices.

Gol Gilera 41,95/6 Two piston rings Cast ironGol Minarelli 41,95 L-Ring.
Price 725 Kronor each plus shipment.

Barikit Piston Aprilia 41,95 mm. for bore 42 mm.
Komp height 28 mm.
Two Chrome molly rings.
Price 725 Kronor plus shipment.
Please advise!
Greetings
Roffe

EDIT: Nyt pitää varmistaa tämän mun sylinterin pinnoite 99% varma että se on nikasil mutta... Tämä vaikuttaa männänrenkaisiin ratksaisevasti.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2020, 21:41:59 ip kirjoittanut Antti Logren »

Elokuu 31, 2020, 22:07:35 ip
Vastaus #44

Antti Logren

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tässä liitteenä kuvat tarjotuista männistä, Näyttäisi että noissa on tuota barikittiä lukuunottamatta kromipytylle tarkoitetut määnrenkaat.