Kirjoittaja Aihe: (Koe)ajolupa, millainen sanamuoto?  (Luettu 3132 kertaa)

Kesäkuu 22, 2020, 14:25:58 ip
Luettu 3132 kertaa

Jorma Mitro

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mercedes-Benz GLC Coupe 400d --22
Auto- ja mp-kauppiaat hoi, annat kalliin ajoneuvon tuntemattomalle koeajoon. Millainen sanamuodoltaan on ajolupa jos vaikka sattuu vahinko tai onnettomuus ajon aikana?

Kesäkuu 22, 2020, 14:48:14 ip
Vastaus #1

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Kesäkuu 22, 2020, 15:18:20 ip
Vastaus #2

Jorma Mitro

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mercedes-Benz GLC Coupe 400d --22
siinähän se tuli asia laakista selväksi, kiitos Petri!

Kesäkuu 22, 2020, 19:00:15 ip
Vastaus #3

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
mahtaako olla kuitenkin niin että tuo kaavake koskee autoliikkeen myyntivarastossa olevien autojen vakuuttamista koeajoa tms varten, jos yksityishenkilö antaa vakuutuksessaan olevan auton koeajolle vahingot korvaa omistajan vakuutus koska auto on luovutettu koeajolle eikä sitä ole otettu käyttöön väkisin, kävi kerran niin että autokaupan myyjä siirsi mun autoa ja rikko sitä ja loppujen lopuksi se olisi mennyt mun vakuutuksesta koska olin antanut hänen ajaa eikä ollut kyseessä luvaton käyttöön otto, korjasin ite kun muu ei auttanut

Kesäkuu 22, 2020, 20:45:36 ip
Vastaus #4

Risto Metsämaa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos auto on autoliikkeen käytössä vahingoittunut niin auton oma vakuutus korvaa vahingon jos autolla on kasko vakuutus ja autoliikkeen vahinkovakuutus korvaa auton omistajalle mahdolliset bonusmenetykset.

Kesäkuu 23, 2020, 07:23:42 ap
Vastaus #5

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kai tuo lomake on kuitenkin pätevä yksityishenkilöiden välillä riippumatta omavastuun summasta. Vai pystyykö juristit vääntämään että omavastuu pitää olla "kohtuullinen"?. Tuleehan 500 euron naarmustakin äkkiä pari tonnia kun seisontapäivät kesällä lisätään summaan. Toisella foorumilla joskun väiteltiin, että pyöräliikkeen koeajopyörän omavastuu 2000 euroa olisi kohtuuton ja haettiin kuluttaja-asiamiestä apuun.

Kesäkuu 23, 2020, 09:10:30 ap
Vastaus #6

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
En kyllä koskaan ole mitään paperille präntättyä
käyttölupaa vaatinut ostajalta. Ehkä luotan liikaa?

Toki olen varoitellut,että jos nyt et kumminkaan sitä värkkiä
huudata ja revitä hajalle... Tosin eihän se mitään auta,jos
silti repeää...

Toki se voi luoda lisää mielenkiintoa myyntitapahtumaan,kun lyö paprun
eteen-laita nimi ja sos.tunnus tuohon...katsotaanpa ajokorttikin (no sen katson aina,
jos on korttia vaativa ajopeli myynnissä)....ostajalle saatesanat kuten paperissakin seisoo,että jos kaadat
tai naarmutat tai revität risaksi-sitten peritään ne kulut korjauksesta. Ja mahdolliset bonusmenetykset,
jos oikein isompi mälli tulee.

Siinä voi kyllä kaveri pyörähtää kantapäillään...antaapa olla.

t. Markku

Kesäkuu 23, 2020, 12:17:34 ip
Vastaus #7

Jaakko Latvanen

• Vieras
Nyt taas on asia mitä en tunne.  Mutta miun luulo on - niiko tais olla Tirkkosenkii - että nuo vakuutusyhtiön lomakkeet ei oo yksityisiä myyjiä varten.

Autokaupoilla seisoo kymmeniä, joillain satoja, autoja oottamassa ostajaa.  Ei oo ihan olemattomasta kyse siinä, maksaako niistä kaikista koko ajan liikenne- ja kaskovakuutusta.  Autoliikkeitten yhteiselin on neuvotellu vakuutusyhtiöitten kanssa pelisäännöt, ja saaneet yhteisvoimin trafin mukkaan diiliin.  Autot kaupassa on liikennekäytöstä poistettuja, niissä ei oo kuluja päällä.  Aina ko auto lähtee koeajolle, siihen tarvitaan lupalappu, koska tien päällä poliisi näkee tietsikastaan, että tää auto on liikennenkäytöstä poistettu.  Se lappu osottaa, että ollaan oikeilla asioilla.  Trafin ja vakuutusyhtiön kanssa on kaupoilla joku diili, minkä mukkaan sitten maksavat vakuutukset ja käyttömaksut köntässä.  Yksityisellä ei voi olla tuollasta diiliä.

Jos myyjä on yksityinen henkilö, kuten ostajaehdokaskin, voip kirjottaa keskenään sopimuksen, kuka maksaa, jos käyp haaveri.  Liikennevakuutuksen, joka siis on lakisääteinen vakuutus, osalta ei voi tehä sellasia sopimuksia.  Jos annat autos toiselle, kannat vakuutuksen osalta vastuut.  Bonusmenetyksen korvauskin voip olla sellanen asia, mistä tehty sopimus mitätöityy, jos aletaan käräjöijä.  En tunne asiaa, mutta saattaa olla kaskonkin osalta sama tilanne.  Ajoneuvon omistaja kärsii nahoissaan, kun on luottanut kaveriin.  Vaikka periaatteessa on kaikissa asioissa sopimisen vapaus, ja tehtyä sopimusta on noudatettava, en luottas siihen tässä asiassa.  Jos toinen osapuoli eli myyjä on yritys, ja koeajaja on yksityishenkilö, ollaan vielä enemmän luojan armoilla, kun mukaan tulee kuluttajansuojalaki.  Mikä on, niiko nimikii sanoo, toisen osapuolen suojaksi tehty.

Topiikin alottaja kait toimii yrityksenä, ja tuntee nää asiat?

Mitä mie en siis tunne, oletan vaan.

jaakkovaakko

Kesäkuu 23, 2020, 16:43:36 ip
Vastaus #8

Pekka Lankinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Koe-kilpiä on ainakin käytetty liikenteestä poistettujen koeajoissa. Siinä ei oo mitään epäselvää...
JawaCZ 175 type 450
"Jawa, maailman paskin 2-tahtinen", sanoi Hakalan Reiska.

Kesäkuu 23, 2020, 22:33:29 ip
Vastaus #9

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No eihän sovitulla (oma)vastuusummalla tarvikkaan olla mitään tekemistä minkään vakuutuksen kanssa. Se on se raha, jonka ruttaja maksaa ( maksimina) ajoneuvon omistajalle. Vai mitä luulitte sen tarkoittavan? . Niin olen ymmärtänyt kun olen vuokrannut tai koeajanut eri ajoneuvoja.

Kesäkuu 26, 2020, 07:54:30 ap
Vastaus #10

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Liikkeissä olevat ajoneuvot, ovat ns. myyntivakuutuksessa, siksi tuo lupapaperi josta yksi osa menee vakuutusyhtiölle. Omavastuun tässä kaiketi on määrittänyt vakuutusyhtiö, mp. koeajolla, mitä mie olen ajanut, on se ollut 1000€