Mä en oikeastaan tarkoittanut pelkästään ravintola-alaa, vaikka edellinen viesti vähän niin antoi ymmärtääkin. Sulkutila aikaansaa talouden notkahduksen monella muullakin alalla, minkä voi todeta vaikkapa maailmanpankin talouskäppyröistä. Vaikka toipuminen on ollutkin melko ripeää, niin ei olla vieläkään koronaa edeltävissä lukemissa oikein missään, maailmantalous keskimäärin -3,2 % ja kehittyneissä maissakin -2,5 %. Talouden notkahduksesta puolestaan seuraa verokertymän lasku ja julkisten menojen nousu. Ei hyvä juttu siis se.
On tietenkin totta, että raha kiertää taloudessa muualle kuin baariin, jos baarin ovi on kiinni. Mutta kuinka nopeasti, minne ja millaisella tuottavuudella? Uutisista muistelen lukeneeni, että baarityöntekijöitä oli vaikea löytää, kun baarien ovet tauon jälkeen taas avautuivat. Tämä viittaisi siihen, että baarityöntekijät aika nopeastikin katselivat itselleen uusia hommia. Se on hyvä asia se. Mutta sitten taas maailmantalouden luvut, kuten yllä mainitsin, eivät edelleenkään ole samalla tasolla kuin ennen koronaa. Näin ollen asia ei ole aivan niin yksinkertainen, että baarin sijaan raha menee johonki muualle.
Sekin on totta, että Suomen sulkutoimet ovat olleet maltillisia verrattuna väkevimpiin maailmalla tapahtuneisiin toimiin. Osittain tämä on hyvä juttu, tai ainakaan minä en haluaisi totalitarismia muistuttavia menettelytapoja Suomeen. Osittain taas huono juttu, koska esimerkiksi tiukemmalla rajakontrollilla täällä olisi säästytty monelta vakavalta sairastumiselta ja jopa hengenlähdöltä. Ulkomailta on virus kaikkine muunnoksineen tänne ilmestynyt.
Vaikeita asioita päätettäväksi kenelle vaan, ei käy kateeksi päättäjiä. Mulla ei ole tässä sen kummempaa intressiä kuin tuoda esiin, että asioilla tuppaa olemaan monta ulottuvuutta.🙂