Mikä takuu se semmonen on, mikä vikoja korjaa asiakkaalle veloituksetta... Ei ainakaan Kian takuu 
Miulla Ceratossa oli kytkimen irrottamisen kanssa ongelmia. Auto oli sillo jottai 6-7 vuotta vanha, sillon Kiialla oli 5 vuoden takuu. Mie olin sen auton toinen omistaja. Kytkimen pääsylinteri vaihettiin takuuseen uudeksi. Siis 6 vuotta vanhaan autoon, millä oli 5 vuoden takuu. Varsinainen vika tosin siihen kytkimen irrottamattomuuteen korjattiin myöhemmin ihan ite säätämällä (säädöstä mitä siinä ei merkkiliikkeen mukaan ole), ja ihan ilmaseks, eli mitään osia vaihtamatta...).
Ceedissä jäi joku punanen valo (lämmöt ylläällä tietojärjestelmän mukaan, todellisuudessa ei) palamaan kojetauluun, ko rouva lähti kaupunkiin päin. Ajo takasin ja lähti polosella. Mie soittelin kian marmoritiskille, auto sillon vajaa 2 vuotta vanha ja 7 vuoden takuulla. Hinuri haki, vaihtovat imuilman lämpötilaa mittaavan anturin. Ei kyselty rahaa missään vaiheessa miulta.
Nyt Hyundaissa on 7 vuoden takuu ilman kilometrirajoitusta; Kiassa oli/on 7 vuotta tai 150 000 km. Ei oo tarvinnu vielä testata takuun toimivuutta, vaikka jo kymppitonni kellossa...
Tietysti vähänen on kahen auton, (yheksän vuoden ja 150.000 kilometrin) ja kahen vian kokemus, eli ei sillä takuulla varmaan mitään tee, jos mersumies niin todistaa?
Ajettavuutta en kauheesti mainosta - en kyllä oikeen mistään nykyautosta, kulmilla haetaan jotain muuta kuin hyvää tuntumaa tiehen ja pitoon, mitä mie oon aina peräänkuuluttanu. Rengasmelua miulle riittäs vähempikin. Mutta takuusta ja yleensä luotettavuudesta taas ei oo miulla poikkipuolista sanaa. Toki saa olla eri mieltä, varsinkin kuulopuheiden ja luulojen perusteella?
jaakkovaakko
PS. Vielä tuosta Markun Rion rengaspainevalosta. Jos se vika on muualta ostetuissa ja tarvikeantureilla varustetuissa renkaissa, ni ei miun oikeustajun mukaan ole auton myyjän tai maahantuojan tai valmistajan takuun piiriin kuuluva. Renkaitten myyjälle vois tarjota. Jottain tään suuntasta olin ymmärtävinäni Petrin omista kirjotuksista aiemmin?
PS2. Kamerasta ennen Lapin reissua alkusyksystä alko liikkua sellanen tappi, millä kaulahihna on kiinni kamerassa. Näin kauhukuvana Saanan rinnettä alas pomppivan kameran, missä kiinni yli tonnin hintanen objektiivi ja muistikortti, missä kaikki reissun kuvat, ja kohti sellasta paikkaa mistä sitä ei saa millään konstilla haetuks. Laitoin toisenlaisen hihnan jalustakierteeseen tulevaan osaan kiinni varmuuden vuoks sille reissulle. Reissun jälkeen olin yhteydessä Olympuksen maahantuojaan. Pikarahtifirman iso kuorma-auto haki kameran kotoa ja toi vajaan kahen viikon päästä takasin kotiin, kamera kävi Portugalissa Olympuksen Euroopan huoltokeskuksessa korjattavana. Ei velotusta asiakkaalta. Kameralla kahden vuoden takuu, mikä jatku puolella vuodella kun oli rekisteröity heti uutena Olympuksen sivuilla. Ja ostosta 3 ja puoli vuotta, eli vuosi takuuajan loppumisen jälkeen tapahtui tuo.
Miulla on ollut näissä tapauksissa tuuria takuuasioissa, ihan ääntä korottamatta nää kerrotut tapaukset. Toivottavasti jatkossakin? Tai vielä parempi tietysti jos ei tarvi testata, ei kameroiden eikä autojen kohalla.