Kirjoittaja Aihe: Perhanan vikavalot  (Luettu 13943 kertaa)

Marraskuu 01, 2019, 19:51:03 ip
Vastaus #15

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei saaneet tuossa -16 mallissa sitä sammumaan noinkaan-
taisi olla siellä paineantureissa vika. Sanoin,että antakaa olla-
ja laitoin sen teipinpalan. Ne anturit kun olisivat maksaneet 50e/kpl+työt...

Eikös Koran autoissa ole pitkä takuu?
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 01, 2019, 19:53:16 ip
Vastaus #16

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onhan siinä-vaan nuo rengasasiat eivät
siihen sisälly-tuskin sisältyy muissakaan
merkeissä?

t. Markku

Marraskuu 01, 2019, 19:55:54 ip
Vastaus #17

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onhan siinä-vaan nuo rengasasiat eivät
siihen sisälly-tuskin sisältyy muissakaan
merkeissä?

t. Markku

Onko se rengaspainevalvonta sitten joku tarvikejälkiasennus?

Marraskuu 01, 2019, 20:02:09 ip
Vastaus #18

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eipä ole-vaan väliäkö hällä-se asia on
kohdaltani jo historiaa. Eikä kyllä ole
edes näköpiirissäkään,että moisia enää
autossani olisikaan...

t. Markku

Marraskuu 01, 2019, 20:05:19 ip
Vastaus #19

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mikä takuu se semmonen on, mikä vikoja korjaa asiakkaalle veloituksetta... Ei ainakaan Kian takuu :)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2019, 20:24:18 ip kirjoittanut Petri Behm »

Marraskuu 01, 2019, 20:09:28 ip
Vastaus #20

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eipä tullut kokeiltua,että mitä sen valon
kanssa olisi tapahtunut,jos oikein jyrkäksi
olisin alkanut. Olisi se ehkä saatu poiskin
takuuseen nojaten?

Ka en tiiä-mutta koska asia ei nyt niin kauheasti
vaivannut muutenkaan-niin laitoin vain sen teipin.

Renkaiden kuntoa ja paineitakin-kuten mainitsin-seurasin ja seuraan
edelleenkin itse.

t. Markku

Marraskuu 01, 2019, 20:49:02 ip
Vastaus #21

Jarkko Sjölund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Just kävin hakemassa leiman -00 avensikseen, viikko sitten käytin leimalla ja kun kaitsuri ei 348tkm lukemista huolimatta löytänyt muuta vikaa niin koko alusta naputeltiin todella huolellisesti läpi ja reikä saatiin naputettua pelkääjän puolelle kynnyskoteloon, no siihen sellanen 8x6cm lappu päälle ja leima paperiin, taas saa vuoden ajella. Todella huoleton laite ollu tuo tojota jo 8 vuoden ajan mitä mulla ollu.
Ei muuta kun vanha volvo alle, siinä ei pala muuta kun bensavalo ja sen sammumiseen tietää summan, toisin kun moottori/abs/airbag ym lamppujen. :)
Tunturi ss -80 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85.
Jupiter 50 -61.

Marraskuu 01, 2019, 22:06:21 ip
Vastaus #22

Jaakko Latvanen

• Vieras
Mikä takuu se semmonen on, mikä vikoja korjaa asiakkaalle veloituksetta... Ei ainakaan Kian takuu :)

Miulla Ceratossa oli kytkimen irrottamisen kanssa ongelmia.  Auto oli sillo jottai 6-7 vuotta vanha, sillon Kiialla oli 5 vuoden takuu.  Mie olin sen auton toinen omistaja.  Kytkimen pääsylinteri vaihettiin takuuseen uudeksi.  Siis 6 vuotta vanhaan autoon, millä oli 5 vuoden takuu. Varsinainen vika tosin siihen kytkimen irrottamattomuuteen korjattiin myöhemmin ihan ite säätämällä (säädöstä mitä siinä ei merkkiliikkeen mukaan ole), ja ihan ilmaseks, eli mitään osia vaihtamatta...).

Ceedissä jäi joku punanen valo (lämmöt ylläällä tietojärjestelmän mukaan, todellisuudessa ei) palamaan kojetauluun, ko rouva lähti kaupunkiin päin.  Ajo takasin ja lähti polosella.  Mie soittelin kian marmoritiskille, auto sillon vajaa 2 vuotta vanha ja 7 vuoden takuulla.  Hinuri haki, vaihtovat imuilman lämpötilaa mittaavan anturin.  Ei kyselty rahaa missään vaiheessa miulta.

Nyt Hyundaissa on 7 vuoden takuu ilman kilometrirajoitusta; Kiassa oli/on 7 vuotta tai 150 000 km.  Ei oo tarvinnu vielä testata takuun toimivuutta, vaikka jo kymppitonni kellossa...

Tietysti vähänen on kahen auton, (yheksän vuoden ja 150.000 kilometrin) ja kahen vian kokemus, eli ei sillä takuulla varmaan mitään tee, jos mersumies niin todistaa?

Ajettavuutta en kauheesti mainosta - en kyllä oikeen mistään nykyautosta, kulmilla haetaan jotain muuta kuin hyvää tuntumaa tiehen ja pitoon, mitä mie oon aina peräänkuuluttanu.  Rengasmelua miulle riittäs vähempikin.  Mutta takuusta ja yleensä luotettavuudesta taas ei oo miulla poikkipuolista sanaa.  Toki saa olla eri mieltä, varsinkin kuulopuheiden ja luulojen perusteella?

jaakkovaakko

PS. Vielä tuosta Markun Rion rengaspainevalosta.  Jos se vika on muualta ostetuissa ja tarvikeantureilla varustetuissa renkaissa, ni ei miun oikeustajun mukaan ole auton myyjän tai maahantuojan tai valmistajan takuun piiriin kuuluva.  Renkaitten myyjälle vois tarjota.  Jottain tään suuntasta olin ymmärtävinäni Petrin omista kirjotuksista aiemmin?

PS2.  Kamerasta ennen Lapin reissua alkusyksystä alko liikkua sellanen tappi, millä kaulahihna on kiinni kamerassa.  Näin kauhukuvana Saanan rinnettä alas pomppivan kameran, missä kiinni yli tonnin hintanen objektiivi ja muistikortti, missä kaikki reissun kuvat, ja kohti sellasta paikkaa mistä sitä ei saa millään konstilla haetuks.  Laitoin toisenlaisen hihnan jalustakierteeseen tulevaan osaan kiinni varmuuden vuoks sille reissulle.  Reissun jälkeen olin yhteydessä Olympuksen maahantuojaan.  Pikarahtifirman iso kuorma-auto haki kameran kotoa ja toi vajaan kahen viikon päästä takasin kotiin, kamera kävi Portugalissa Olympuksen Euroopan huoltokeskuksessa korjattavana.  Ei velotusta asiakkaalta.  Kameralla kahden vuoden takuu, mikä jatku puolella vuodella kun oli rekisteröity heti uutena Olympuksen sivuilla.  Ja ostosta 3 ja puoli vuotta, eli vuosi takuuajan loppumisen jälkeen tapahtui tuo.

Miulla on ollut näissä tapauksissa tuuria takuuasioissa, ihan ääntä korottamatta nää kerrotut tapaukset.  Toivottavasti jatkossakin?  Tai vielä parempi tietysti jos ei tarvi testata, ei kameroiden eikä autojen kohalla.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2019, 22:47:49 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Marraskuu 01, 2019, 22:20:25 ip
Vastaus #23

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Tietysti vähänen on kahen auton, (yheksän vuoden ja 150.000 kilometrin) ja kahen vian kokemus, eli ei sillä takuulla varmaan mitään tee, jos mersumies niin todistaa?

Miun kommentti lähti niistä renkaanpainevalvontajutuista mitä piti omalla rahalla ostaa, vaikka autossa oli jutun mukaan takuu.

Marraskuu 01, 2019, 22:28:34 ip
Vastaus #24

Jaakko Latvanen

• Vieras
Siis koskeeko se auton takuu mahdollisesti muualta hommatun talvirengassetin antureita?  Entäs se ruostesuojaajan johtosarjaan poraama ruuvi, sitä ei auton takuu kuitenkaan koske?  Tosin itse olen näissä tapauksissa kuulopuheitten eli täältä luetun varassa, mutta ihan periaatteessa?

jv

Marraskuu 01, 2019, 22:55:08 ip
Vastaus #25

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Siis koskeeko se auton takuu mahdollisesti muualta hommatun talvirengassetin antureita?  Entäs se ruostesuojaajan johtosarjaan poraama ruuvi, sitä ei auton takuu kuitenkaan koske?  Tosin itse olen näissä tapauksissa kuulopuheitten eli täältä luetun varassa, mutta ihan periaatteessa?

jv

jv

Ei saaneet tuossa -16 mallissa sitä sammumaan noinkaan-
taisi olla siellä paineantureissa vika. Sanoin,että antakaa olla-
ja laitoin sen teipinpalan. Ne anturit kun olisivat maksaneet 50e/kpl+työt...

Tosin nuo talvikummit eivät olleetkaan juuri tuossa autossa
uutena olleet-ne oli myöhemmin hommatut. Rion alkuperäispyörät
kylläkin-ja jopa saman ikäisestä.

Noin se Kovasin kirjotti ja tuolla perusteella mie sitä takuujuttua aloin härräämään.

Marraskuu 01, 2019, 23:16:19 ip
Vastaus #26

Jaakko Latvanen

• Vieras
OK, ainaskii ois ollu ihan perusteltua keskustella takuuasiasta.  No, Markkuhan laitto vahingon kiertämää...

Nuo kaikki miun omista laitteista kerrotut kokemukset oli just sen takia miusta merkkiä mairittelevia, että ei tarvinnu hitustakkaa vängätä.  Se Ceraton tapaus oli kyllä sillä lailla aikasemmin hoidettu, että takuuaikana jo laitatin huoltotietoihin sen, että asiakas on kertonut, että kytkin ei irrota oikein puhtaasti, esimerkiksi paikallaan kone käynnissä vaihteen ottaminen vapaalle vaati normaalia enemmän voimaa keppiin, eli oli olemassa todiste ongelman olemassa olosta jo takuuaikana.  Ääntä ei tarvinut kuitenkaan korottaa yhtään, ehkä tuolla maininnalla huoltohistoriassa oli painoarvoa.

Siinä Ceraton kytkimessä ei ole muuta säätöä, mutta polkimen korkeutta voi nostaa, ja sen jälkeen kiristää sitä tankoa niin, että jää kuitenkin riittävä vapaa liike polkimeen, ettei kytkin kanna, mutta männän liikematka pääsylinterissä lisääntyy ratkaisevat millit.  Tarkistettavaksi jäi, ettei lisännyt
liikettä niin paljon, että mäntä olisi pohjannut sylinterissä.  Ehkä viiden millin lisäys liikkeeseen muutti kytkimen sellaiseksi kuin oikeissa autoissakin on... Maahantuoja ja merkkiliike tiesivät, ettei kytkintä voi mitenkään säätää... ja vaihtoivat sen pääsylinterin, mikä ei oikeastaan muuttanut millään lailla tilannetta.

jv

Marraskuu 02, 2019, 05:27:08 ap
Vastaus #27

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nuo talvipyörät ,jotka ostin-olivat sen
kaverin eukon Riossa uutena olleet alla-Kian
alumiinivanteilla ja kummeilla,jotka siihen oli Deltassa-
tai sen sopimusfirmassa alle laitettu.

Paineantureista en osaa sanoa-olivat kumminkin näkyviltä osiltaan
samanlaiset kuin mulla Kian kesäkumeissa. Joten tiiä tätä?

Mutta niiden vaihtaminen olisi kuulemma maksanut sen 50e+työt/kpl. Siihen en alkanut-
enkä viitsinyt alkaa kinastelemaankaan.

t. Markku

Marraskuu 03, 2019, 15:01:31 ip
Vastaus #28

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Kyllä Kian takuu toimii, vaimon entisessä meni just takuu umpeen ja kaukosäädin ei avannut kuskin ovea. Huolto just siirtynyt Rintajoupille ja sanoivat ensin et vika johtosarjassa ja ei ollutkaan, sitten vaihdettiin itse lukko ja lasku rupes lähestymään tonnia. Otin yhteyttä maahantuojaan ja sanoin että vien sorakasan taakse ja laitan aniittia ja kuvaan kuinka sähköllä aukeaa ovi. Maahantuojan edustaja tuli Vaasaan ja tutki tilanteen ja sanoi ettei ole koskaan nähnyt yhtä siistiä autoa, takapenkin ainut kyytiläinen oli leikki Dopperi. Sehän pestiin ja imuroitiin viikottain vaimon työpaikalla, jouduttiin maksamaan ihan nimellinen korvaus. Siittä Ceedistä hajos takaluukun kahva ja sitten vein hultoon väittivät et oli väkisin avattu jäätyneenä, sanoin että auto on ollut lämpöisessä hallissa päivän eikä sittenkään auennut, takuuseen meni ja nyt vaimo kaipaa sitä Kia Ceediä koska tasku parkki ei yhtään helpompaa tolla pikkusella Riolla.

Niin se rengaspaineen vikavalo sammuu siten et virta pois ja painetaan ja auto käyntii ja ainavaan painetaan sitä nappulaa ja sitten hetken päästä painetaan kymmenen kertaa, ei sielä venttiileissä ole antureita vaan jokin ABS sydeeni lähettää tiedon eri pyörimisnopeudesta. Tuli mieleen kun Spede yritti selittää vaimokkeelle tasauspyörästön toimintaa. Hyvä asia selvisi ja mun sivuturvatyyny on matkalla Suomeen niin päästään odottamaan seuraavaa vikailmoitusta.

Marraskuu 03, 2019, 16:04:10 ip
Vastaus #29

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Näitä juttuja lukiessa jotenkin näyttää nyt siltä että loppujen lopuksi onkin halvinta kyytiä ajella tuolla autolla mikä märehtii vähintään 2 ämpärillistä bensaa satasella.
 Pitääkö niitä kiia autoja korjata joka vuosi vähintään muutamalla tonnilla, eli käytännössä vuoden bensoilla?