Pistin elktronisen lämpömittarin anturin sisäyksikön ulostulon puhallukseen, yllättävän suuri min-max lämpöero, asetusarvolla +20 ulostulolämpö seilaa +20 + 31.2 asteen väliä, tuuletin on automaattiasennossa.
Onko sisäyksikön termostaatti "asiallisen hidas" tai olisiko termostaatti esim. pölyynytynyt ja siten eristetty lämmön vaikutukselta tai pitääkös termostaatin ollakin hidas ettei kompressori käynnisty joka tuulahduksen vaikutuksesta?
Laite on 4v. vanha Toshiba jota ei ole pölyritilän puhdistusta lukuunottamatta huollettu kuinkaan, sillä ei kesäaikana jäähdytetä eli vain puolivuotta on käytössä ja silloinkin pysäytän kun ulkona on kylmempää kuin -20 astetta.
Mielenkiintoinen kysymys tuo sisäyksikön ulostulon ilmanlämpö.
Tuosta herää ensin kysymys; mikä on samanaikainen sisäyksikön sisäänottoilman lämpötila.
Käsittääkseni anturi mittaa sisäänmenevän lämpötilaa ja siten tunnistelee huonetilan lämpötilaa.
Jos sisäänmenevän ilman lämpötila poikkeaa asetetusta arvosta, muuttaa pumppu ulostuloilman lämpötilaa korjatakseen poikkeaman.
Periastteessa säätötekniikka voi olla hyvinkin nopea, mutta kompressorin aikaasaama muutos lienee rajoittava tekijä.
Käytännössä nopea säätö voi aiheuttaa värähtelyä. Siksi säädin täytyy myös olla ”hidas”, siis kompressorin viiveen luokkaa.
Näin luulen, mitään en asiasta kuitenkaan tiedä.
Syynäilin taannoin myös ns invertterilaitteen kaavioita.
Perinteisesti invertteri tarkoittaa laitetta, joka muuttaa vaihtosähkön toisentasjuiseksi vaihtosähköksi. Sellaisia laitteita Suomessa tekee mm ABB ja entinen Vacon (nykyisin osa Danfossia).
Minun laitteessani oli kuitenkin tasavirtamoottori ( kestomagneettimoottori), eli tuo mainostettu invertteti olikin tasasuuntaaja! Toimii toki hakkuriperiaatteella, eli suurella tasjuudella ja ferriittimuuntajilla.
Näin meille ( minulle) myydään hienoilla termeillä tekniikkaa.