Kirjoittaja Aihe: Mitenkäs pumput pelittää?  (Luettu 16049 kertaa)

Tammikuu 02, 2019, 08:55:17 ap
Vastaus #30

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyl maar tuo pumppu kunnossa on-en tosin
noita omia ole mittaillut kun ei ole tullut semmoista
tarvetta. Luulen,että se säädön mittaus/ohjaus tapahtuu siellä
sisäyksikön "imupuolella"?

Pääasia,ettei koko aikaa räyhää se kone.

Kahden viimeisen kuukauden mittaus antaa rahallisesti semmoien tuloksen,ett
sähköä on mennyt nyt n. 75e/kk...Mukana tuo pumppu,pakastin,jääkaappi ja
vesivaraaja+valot,hella ja uuni sillontällöin...ym...ym. Yksi pieni lamppu palaa jopa kaiken aikaa-syksyllä sytytän-
keväällä sammutan. Kuistin seinässä on.

t. Markku

Tammikuu 02, 2019, 10:11:00 ap
Vastaus #31

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pistin elktronisen lämpömittarin anturin sisäyksikön ulostulon puhallukseen, yllättävän suuri min-max lämpöero, asetusarvolla +20 ulostulolämpö seilaa +20 + 31.2 asteen väliä, tuuletin on automaattiasennossa.
Onko sisäyksikön termostaatti "asiallisen hidas" tai olisiko termostaatti esim. pölyynytynyt ja siten eristetty lämmön vaikutukselta tai pitääkös termostaatin ollakin hidas ettei kompressori käynnisty joka tuulahduksen vaikutuksesta?
Laite on 4v. vanha Toshiba jota ei ole pölyritilän puhdistusta lukuunottamatta huollettu kuinkaan, sillä ei kesäaikana jäähdytetä eli vain puolivuotta on käytössä ja silloinkin pysäytän kun ulkona on kylmempää kuin -20 astetta.

Mielenkiintoinen kysymys tuo sisäyksikön ulostulon ilmanlämpö.
Tuosta herää ensin kysymys; mikä on samanaikainen sisäyksikön sisäänottoilman lämpötila.
Käsittääkseni anturi mittaa sisäänmenevän lämpötilaa ja siten tunnistelee huonetilan lämpötilaa.
Jos sisäänmenevän ilman lämpötila poikkeaa asetetusta arvosta, muuttaa pumppu ulostuloilman lämpötilaa korjatakseen poikkeaman.
Periastteessa säätötekniikka voi olla hyvinkin nopea, mutta kompressorin aikaasaama muutos lienee rajoittava tekijä.
Käytännössä nopea säätö voi aiheuttaa värähtelyä. Siksi säädin täytyy myös olla ”hidas”, siis kompressorin viiveen luokkaa.
Näin luulen, mitään en asiasta kuitenkaan tiedä.

Syynäilin taannoin myös ns invertterilaitteen kaavioita.
Perinteisesti invertteri tarkoittaa laitetta, joka muuttaa vaihtosähkön toisentasjuiseksi vaihtosähköksi. Sellaisia laitteita Suomessa tekee mm ABB ja entinen Vacon (nykyisin osa Danfossia).
Minun laitteessani oli kuitenkin tasavirtamoottori ( kestomagneettimoottori), eli tuo mainostettu invertteti olikin tasasuuntaaja! Toimii toki hakkuriperiaatteella, eli suurella tasjuudella ja ferriittimuuntajilla.
Näin meille ( minulle) myydään hienoilla termeillä tekniikkaa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 02, 2019, 10:12:34 ap kirjoittanut Jouko Kuisma »

Tammikuu 02, 2019, 11:35:17 ap
Vastaus #32

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä olen käyttänyt aina asetuksina lämmitys/täysi puhallusteho/riittävän suuri lämpötilan pyynti vähintään 22-24 astetta.Emäntä ei vaan siitä tykkää,on kuulemma hetken päästä liian kuuma,ei kelpaa halvempi lämpö kuin suoralla sähkölämmityksellä.
Automatiikka asetusta ei minun mielestä kannata käyttää lainkaan.
Kesällä jäähdytyksen jälkeen kennon kuivaus päälle ettei ala haisemaan.

Tänään tulee huoltomies katsomaan voiko ja kannattaako pumppua korjata.

Tammikuu 02, 2019, 12:47:08 ip
Vastaus #33

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä olen käyttänyt aina asetuksina lämmitys/täysi puhallusteho/riittävän suuri lämpötilan pyynti vähintään 22-24 astetta.

Näköjään tapoja on monia.
Meillä taas lämpötila +20, puhallus automaatilla ja manuaalilla valittu lämmitys.
+20 siksi, koska on matalalämpötalo talo ja pakkaskelillä sisälle ei saa +20 astetta (normilämpö +17-19, riippuen ulkoilman lämpötilasta) vaikka polttaisi juhannuskokon olohuoneessa.
Niin miksi sitten laittaa ilmalämpöpumppu taistelemaan tuulimyllyjä vastaan.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Tammikuu 02, 2019, 18:10:54 ip
Vastaus #34

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
[quote
Tänään tulee huoltomies katsomaan voiko ja kannattaako pumppua korjata.
[/quote]

Kenno puhjennut,korjausarvio 1200-1400€ eli uuden pumpun ostoksi meni.

Tammikuu 02, 2019, 18:50:35 ip
Vastaus #35

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Noh, säästäminen on ollut aina kallista, että uutta pumppua vaan tilaukseen.

Vaan millanen talo mahtaa olla matalalämpötalo? Oon muka ollut kiinnostunut aiheesta 25 vuotta ja lukenut monenlaisia tutkimuksia ja koetalokertomuksia, mutta ei tuu Mieleen, että oisin kuullu matalalämpötalosta. Tai oon saattanu kuullakki, mutta Se ei vaan oo jääny Mieleen.
Kahden pytyn loukussa.

Tammikuu 02, 2019, 19:18:12 ip
Vastaus #36

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Huomenna aamulla voi tuolla parhailla myrskyalueilla
olla niitä matalalämpötaloja enemmänkin.

Sähköt poikki ja pakkanen kovenee...

t. Markku

Tammikuu 02, 2019, 19:48:16 ip
Vastaus #37

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Matalalämpötalo on sellainen 60-luvun lopussa tehty täystiilitalo, jossa on eristettä tiilien välissä 10 senttiä, tai ainakin sinne vissiin sen verran laitettiin rakennusvaiheessa.
Jotta homma saatiin maksinmoitua, niin "talouspuolelle" (sauna, pesuhuone, takkahuone ja pannuhuone), eristeelle jätettiin tilaa 8 senttiä. Lisäksi pakettiin kuuluu ajan hengen mukainen tasakatto ja siellä olisi ehkä tilaa muutamalle sentille puhallusvillaa, mutta katon rakenne esstää tehokkaasti sen villan siirtämisen sinne katolle.
Näin ollen lisäeristäminen ei ole kustannustehokasta, ainakaan minun asuinaikana.

Matalalämpötalo on sellainen, jota ei ole suunniteltu suomen talviolosuhteisiin, siis kylmä, myös kesällä.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Tammikuu 02, 2019, 20:59:41 ip
Vastaus #38

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Kaikenlaista uutta sitä oppii.
Kahden pytyn loukussa.

Tammikuu 04, 2019, 21:38:18 ip
Vastaus #39

Vesa Salmu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo. Uus pumppu on pelannu hyvin.

Sama firma joka asensi pumpun on meille teheny myös muita sähkötöitä, joista viimeksi uusien ulukovalojen ja pistorasiotten asennusta muun muassa.

Näistä viimemmäksi tehhyistä ulukohommista tuli lasku. Tuo nainen, joka täälä assuu vaan ei oo sukua, ihimetteli, että ei oo lämpöpumpun laskua tullukkaan?

Noh.. ku tuli arkipäivä, nii soitin firmaan tästä jutusta. Oli kuulemma jo menny karhukirijeosastolle tämä meijän lasku, ku ois ollu eräpäivä jo 21. joulukuuta ja minä tämän vuojen puolella soitin.

Tulimma siihen tulokseen, että posti ei ollu saanu kuskattua sitä kirijettä kahta-kolomia kilometriä, jotenka hyppäsin Peukettiin ja hain sen laskun aivan ihte. Mainihtin kyllä, että tästä hommasta pitäs ny saaja postimaksun verran alennusts....

[/size][size=78%]  [/size]
Kommentteja uuninpankolta.

Tammikuu 04, 2019, 21:59:55 ip
Vastaus #40

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Mulla tuo Niben ilmavesilämppäri kerää kanssa melkoista jääpaakkua, se osaa sen kyllä sulattaakin aika hyvin. Katselin säätietoja, kastepiste oli jossain -8:ssa ja lämpötila jotain -5 tai 6, eli ei sen kennon tarvitse olla kuin muutaman asteen ulkoilmaa viileämpi niin jäähän vetää. Joen rannassa, vähän notkossa vielä kun ollaan niin on kosteutta ilmassa reilusti.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Tammikuu 05, 2019, 09:03:26 ap
Vastaus #41

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kävin juuri kurkkaamassa pumpun kulutusta-ulkona on täällä
nyt - 6,5C  ja pumppu ottaa n 890wattia kun lämpöä pukkaa.

Sisällä lämmintä tasan +20C...Muita lämmittimiä ei ole päällä-
joten aika sopukulutuksella mennään..

Noitten laskujen liikkuminen muuten todella ärsyttää-siis hitaus,
jos laskua on saamassa. Eräpäivä on sitten yleensä melkein heti,kun lappu tulee.

No onneksi taivutin itseni parisen vuotta sitten tuohon nettipankkiin
suostumaan-se lasku maksetaan yleensä heti,kun lappu käteen tulee.

t. Markku

Tammikuu 05, 2019, 10:43:27 ap
Vastaus #42

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
No sen laskun saa e-laskuna myös,tulee liiankin nopeasti... ;)

Tammikuu 05, 2019, 12:06:01 ip
Vastaus #43

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No en nyt noin nykyaikaiseksi sentään meinannut muuttua!

t. Markku

Tammikuu 05, 2019, 12:52:55 ip
Vastaus #44

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu