Mä tein parikytä vuotta noita rahotushommia.
Jossain vaiheessa tuli laki rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä. Tarkoitti että on tunnistettava asiakkaan yhteyshenkilö. Eikä siinä auta tunteminen, eikä se että tämä julkisuuden henkilö on telkkarissa vähän väliä. Kun oli saatava sen henkilöllisyystodistuksen numero. Ensin pikkasen hirvitti pyytää henkilötodistusta joltakulta jonka jokainen suomalainen tuntee kyllä. Mutta pyydettävä on, on oltava näyttöä siitä että henkilöllisyys on tarkistettu. Asiakkaat otti asian hyvin, olivat valmiiksi tietoisia tarpeesta.
Kuluttajakauppa on eri juttu, mutta se ei ollutkaan mun laji. Mutta siis kyllä kuluttajakin, jos tililläs alkaa olla liikennettä jossa merkittäviä summia liikkuu niin ennenpitkää alkaa pankki kysellä. Ja sitte tarvitaan ihan oikeeta tunnistautumista. Pankkitunnisteilla tunnistautuminen on yks juttu joo, mutta siinähän on pankin henkilökunta laitettu viranomais asemaan. Aina ei riitä sekään johtuen henkilöllisyyden tunnistajasta.
Mitä tulee viralliseen henkilökorttiin, se on voimassa määräajan, ja itse on katsottava koska se vanhenee. Mitään varoitusta vanhenemisesta ei tule vaikka sähköiset palvelut onkin aika hyvällä mallilla muuten. Jos henkilökortissa on mukana kela palvelut, niin se kelakorttina toimii vanhennettuaankin, mutta ei enään henkilöllisyystodistuksena.