Moro
Kiitos selvennyksestäsi.
Selitän vielä kerran ja sitten poistan kirjoitukseni:
Lause 1 oli asiaa ja juuri tavallista mikroinvertteriä tarkoitin, kuten myös Markku J hetkeä myöhemmin ja jota piti ainoana oikena.
Lause 2 oli sitä sarkasmia. En edes tiedä että markkinoilta löytyy alypuhelin-mikroinverttereitä, "kunhan vaan ostaa sellaisen mallin"
Lause 3 viittasi kierrätys-AMKAn käyttöön, jota olen itse offgrid-asennuksessani maahan kaivanut.
Ja kyllä minulla on myös mikroinverttereillä tehty verkkoon kytketty koekenttä. Inverttereiden perässä on virtarele, joka ohjaa kesäaikana paisteella lämminvesivaraajan 1 vastuksen päälle, se nostaa lämmön 85C, seinäsähköllä taas lämpiää 60C.
Laitetaan nyt vielä nämä muutkin.
Ja tämäkö oli se järkevä ratkaisu? Eikä aiemmin vaihtoehdoksi ehdotettu perusmallin mikroinvertteri tai halpa alumiinikaapeli? Sarkasmi on vaikea laji.
Tietysti kannattaa laittaakkin kentälle 6-10 äly-mikroinvertteriä. Voi katsella puhelimesta panelikohtaiset tehot ja tilastoida niitä tunneittain. Ja esitellä pro-toteutusena kavereille. Ja ohjata tehoa panelikohtaisesti pienemmäksi tms mukavaa harrastepuuhaa.
4 panelin mikroinvertteri maksaa alle 200, ja silloin selviää 1.5 tsi 2.5 mm2 kaapelilla. Mutta kun sitä mikroinvertteriä ei voi kytätä älypuhelimella, niin eihän se ole tätä päivää.
Jos nurkissa on 16-35 neliöistä ja ilmaista alumiinikaapelia, niin tilanne on toinen.
Mutta takaisin asiaan,tämän
https://24volt.eu/kalkylator_kabelarea.php laskurin mukaan 25 mm² kaapeli olisi hyvä.