Kirjoittaja Aihe: Aurinkosähkö  (Luettu 118487 kertaa)

Heinäkuu 15, 2020, 09:36:06 ap
Vastaus #180

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa

On tämä meidän Suomi eriskummallinen maa,hallituksen lähes päätavoite (nyt korona sotki hommat) on ilmasto ja saada pikkarainen isänmaamme hinnalla millä hyvänsä hiilineutraaliksi mitä se loppujenlopuksi tarkoittaakaan ja vaikuttaa no se on eri asia mutta kun esim. tämä Lempäälän LEMENE-hanke http://www.lempaalanenergia.fi/content/fi/1/20126/LEMENE.html    hieno systeemi niin eipä se sovikkaan alkuperäisten suunnitelmien puitteissa lakipykäliin ja hankkeeseen on vielä valtio antanut tukea viis milliä niin en ymmärrä että kumpi on tärkeämpää Elenian voittoprosentti vai puhdas energia.

Kun napsauttaa yhden sivun taaksepäin, niin aiheesta löytyy juttu.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Heinäkuu 15, 2020, 09:39:11 ap
Vastaus #181

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen varma että siinä maalämpö-ja tai ilmavesi systeemissä on enemmän huollon ja korjauksen taarvetta kuin näissä "ilmaisenergia" laitteissa.Kaverilla hajosi maalämpöpumppu 6-7 vuoden jälkeen ja remontin hinnaksi tuli n. 6000 € että ei se maalämpö mitään halpaa ole esim. öljylämmitykseen verrattuna kun otetaan pitempi aikaväli josta kustannukset lasketaan,ilmastokysymykset ovat taas toinen asia.

Jompi kumpi sinne joka tapauksessa laitetaan, koska pelkkä aurinko ei nykyisillä systeemeillä riitä.

Koska itseäni kiinnostaa kovasti tuo lämmityssysteemin muutos oman talon kohdalla, niin odottelen mielenkiinnolla numeroita.

Heinäkuu 15, 2020, 10:45:07 ap
Vastaus #182

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Jos tulkitsin oikein....säästöä tulisi noin 450e/vuosi / asunto?

Tuo taitaa olla kuitenkin aika iso investointi-laitteetkin jotain muuta
kuin omakotitalossa vastaava. Riittääkö edes 150 donaa?

No-maksaahan se varmaan itsensä takaisin joskus. Tosin mikään ei ole varmaan-
tuolla verottajallakin on excelli..ja lisää verotettavia asioita etsitään-kuten
aurinkoenergia tai maalämpö,joita ei taideta vielä verottaa?

Sellainen voi sotkea asiat pahasti jo lähitulevaisuudessa.

Mutta jos talossa on öljylämmitys-siitä selviää kiellon tullessa edullisesti:

Patteri ja pannut pihalle-putket tukkoon ja sähköpatterit tilalle. Ja sitten
vaan riemurinnoin kuluttelemaan energiaa...

t. Markku

Helpompi pistää semmoinen postilaatikon kokoinen ”sähköparooni” patterilinjaan jos vaan pääsulakkeet kestää.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Heinäkuu 15, 2020, 14:55:35 ip
Vastaus #183

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos nyt unohtaa paroonit niin oikea sähkökattila/varaajahan  vahtii ite tehonottonsa. 25A pääsulakkeet riittää aika isoonkin omakotitaloon. Jos ei kahta Teslaa tarvi pihassa ladata. Yhtäaikaa.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 15, 2020, 16:21:56 ip kirjoittanut Urpo Laine »

Heinäkuu 15, 2020, 20:30:27 ip
Vastaus #184

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Juu semmoisen minäkin öljykattilan tilalle laitoin, ja lisänä ilma-vesilämpöpumppu. Sähkövastuksella teho rajoitettu 12kW:iin. 25A nallit, kerran on mennyt yksi pääsulake, en tiedä tuliko vaan ikä täyteen. Vaihdoin kaikki kolme, ei ole ollut ongelmia sen jälkeen.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Heinäkuu 16, 2020, 08:14:39 ap
Vastaus #185

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ne posliinisulakkeet kannattaa aina testata ennen
käyttöä-tekee semmoisen järeillä johdoilla olevan laitteen,johon proppu laitetaan ja
kytketään-jos räpsähtää ja pohjaplommi lentää-sulake oli ehjä... :laugh:

t. Markku

Lokakuu 14, 2020, 09:11:49 ap
Vastaus #186

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Aurinkovoiman tuottaminen ja käyttö yleistyy kaupan yksiköissä. K-ryhmä, S-ryhmä ja Lidl perustavat koko ajan uusia aurinkovoimaloita yksittäisiin ruokakauppoihin.

Etelä-Savossa uusimpana kohteena on Savonlinnassa olevan K-supermarket Eväskellarin katolle perustettu aurinkovoimala.
Kaupan katolle on sijoitettu 240 aurinkopaneelia, jotka tuottavat noin 60 megawattituntia aurinkosähköä vuodessa.
Tämä riittää kattamaan kaupan kylmälaitteiden noin kolmen kuukauden kulutuksen.

https://yle.fi/uutiset/3-11590696

Lokakuu 20, 2020, 12:20:59 ip
Vastaus #187

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pari pidempää juttua aurinkosähköstä.

Tämän vuoden loppuun mennessä voimaan astuva asetusmuutos tekee taloyhtiöiden aurinkosähköstä kertaheitolla huomattavasti nykyistä kannattavampaa. Taloyhtiöille sopivien aurinkojärjestelmien koko moninkertaistuu, ja siksi itse tuotettujen aurinkowattien hinta laskee reilusti.

Tähän asti ongelma on ollut se, että taloyhtiön paneelien sähkön käyttäminen asukkaiden kulutukseen on ollut vaikeaa ja kallista.

Siksi paneeleita on yleensä hankittu vain taloyhtiön yhteiseen sähkönkulutukseen. Tällöin aurinkojärjestelmät jäävät usein pieniksi ja tehoon nähden kalliiksi.

Asetusmuutos sallii niin sanotun pientuotannon hyvityslaskennan. Sen ansiosta aurinkosähköä voidaan ohjata myös taloyhtiön asukkaiden käyttöön ja katolle kannattaa asentaa paneeleja paljon enemmän kuin aiemmin.

https://yle.fi/uutiset/3-11594666

Aurinkopaneelit katolle ja sähkösäästöt tilille – kuulostaa yksinkertaiselta, mutta sitä se ei välttämättä ole: nämä 10 muutosta voivat sotkea laskelmasi
https://yle.fi/uutiset/3-11595312

Lokakuu 20, 2020, 16:29:14 ip
Vastaus #188

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Juttu on taloyhtiöistä mutta saman se pätee omakoti asujaankin.

Tossa on pari kohtaa mitkä pistää silmään mitä tossa eräällä toisella foorumilla ihmettelin.

Muutos 6: Aurinkosähkön tuottajat ovat sähköverkon vapaamatkustajia – mutta kuinka pitkään?

Tässä olisi pitänyt ensiksi huomauttaa että tuulisähkö on tullut veronmaksajille todella kalliiksi ennenkuin viitataan muutamiin aurinkosähkön tuottajien MW:ihin.

Ja sitten tämä:

Muutos 1: Kulutuksen seuranta tarkentuu tunnista varttiin ja kurittaa aurinkosähkön tuottajaa.

Paljon odotettu netotus vedetään niin minimiin että piensähkön tuottaja siitä tolla varttin mittausjaksolla juurikaan pääse nauttimaan,no sen ymmärtää että sähkön myyjät ovat lobanneet asian lainsäätäjän kanssa juuri tuollaiseksi.

On muuten asia johon verottaja varmasti laajentaa veropohjaa jossain vaiheessa.(Kohdassa 3 varmaan sivutaan asiaa)

Me sähkön pientuottajat jotka käytämme ja vähän myymme aurinkosähköä olemme sellaisia vihersähkön tuottajia joita valtio ei millään tavalla huomioi eikä kannusta kuinkaan.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Lokakuu 20, 2020, 16:38:08 ip
Vastaus #189

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eikös tuo jo haiskahda siltä,että kannattaa rakentaa taloon toiset sähkövermeet
,jotka ovat ihan erillään valtakunnan verkosta-eli joillekin laitteille
oma sisäverkko.

Silloin asia ei kuulu kellekään muulle-ja rahstusta aikovat
saavat haistaa sen ittensä. Tuskin sitä myytävääkään paljoakaan tulee-ellei ole
jokin jättilaitteisto,jolloin se myynnistä mahdollisesti saatu voitto jotain ehkä jo meinaisi?

Ja eikös siitä itse tuotetusta ja sähköfirmalle myydystä joudu maksamaan jopa siirtohinnan?

t. Markku

Lokakuu 20, 2020, 18:49:40 ip
Vastaus #190

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Ei joudu maksamaan siirtohintaa ja myydystä maksetaan spot hinta miinus pieni ostajan marginaali.

Se omakäyttö on vähän vaikeaa kun pitäisi pystyä kuluttamaan jokaisesta kolmesta vaihesta tasaisesti kun invertteri syöttää aurinkopaneeleista saatua sähköä tasaisesti jokaiselle vaiheelle.Silloin kun sitä aurinkosähköä tulee parhaiten sen kulutus on pienimmillään paitsi jos pesee pyykit ym. juuri silloin aurinkoisemmalla hetkellä,tämän netotuksen oli tarkoitus tätä asiaa tasata mutta jos se mittausjakso on 1/4 tuntia on se aikas vaikeaa vs jos mittausjakso olisi vaikka 3 tuntia.Ainoa mihin sähköä voisi helposti itse varastoida on lämmin vesi mutta mihinkäs sen kesäkuumalla pystyy käyttämään.Akkuihin varastoiminen olisi hieno juttu mutta tällä hetkellä vielä liian kallis vaihtoehto.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Lokakuu 20, 2020, 21:12:34 ip
Vastaus #191

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Minä oon miettinyt pääni puhki että miten tuota valoa sais jotenkin säkitettyä? Kesällä kun paistaa aurinko, niin ei kulu sähköä. Ja se ylituotettu pitää "ostaa" vai antaa, vai miten se nyt onkaan, mutta kumminkin, sähkönsiirtomaksua vastaan sähköyhtiölle. Eli joudut maksmieheksi.
 Nyt taas kun on pimeetä kuin mörön p...seessä niin tarvitaan sitä sähköä. Olis niin kätevää jos sitä valoa voi kantaa sinne paneelien päälle, tarvittaessa. Ledilamppujakin oon ajatellut valon antamiseksi paneleille, semmosia sopivan pientehoisia.  :(

Lokakuu 20, 2020, 21:57:05 ip
Vastaus #192

Pentti Vaherkoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sitä mukaa kun aurinkosähkö yleistyy, niin sähköyhtiöt korottavat perusmaksuja. Minulle tuli juuri kuukauden sähkölasku 10 euroa, jossa energian ja siirron osuus oli 0,02 euroa. Jos siis aikoo säästää, niin on irrottauduttava verkosta.

Lokakuu 21, 2020, 07:14:00 ap
Vastaus #193

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Ei joudu maksamaan siirtohintaa ja myydystä maksetaan spot hinta miinus pieni ostajan marginaali.

Se omakäyttö on vähän vaikeaa kun pitäisi pystyä kuluttamaan jokaisesta kolmesta vaihesta tasaisesti kun invertteri syöttää aurinkopaneeleista saatua sähköä tasaisesti jokaiselle vaiheelle.Silloin kun sitä aurinkosähköä tulee parhaiten sen kulutus on pienimmillään paitsi jos pesee pyykit ym. juuri silloin aurinkoisemmalla hetkellä,tämän netotuksen oli tarkoitus tätä asiaa tasata mutta jos se mittausjakso on 1/4 tuntia on se aikas vaikeaa vs jos mittausjakso olisi vaikka 3 tuntia.Ainoa mihin sähköä voisi helposti itse varastoida on lämmin vesi mutta mihinkäs sen kesäkuumalla pystyy käyttämään.Akkuihin varastoiminen olisi hieno juttu mutta tällä hetkellä vielä liian kallis vaihtoehto.
Viime vuoden elokuussa kirjoitin tähän samaan ketjuun, ettei ole pakko käyttää perusmallin 3-vaiheinvertteriä. 1-vaiheisia voi useampia laittaa samaan vaiheeseen jos ei yksi riitä. Ja vaikka vaihtokytkin tai ohjauslogiikka.   Lukenut olen että semmoinen vaiheiden kuormat tunnistava ohjaa sähkön sinne missä on tarvis.

Valtakunnan verkosta irtiolevia panelejahan on asennettu syöttämään dc-jännite suoraan vedenlämmittimiin ja varaaviin sähkökiukaisiinkin.

Lokakuu 21, 2020, 08:57:01 ap
Vastaus #194

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Mun sähkömiehen taitoni eivät riitä ohjauslogiikkaan ja jotkut manuaaliset vaihtokytkimet on liian vaikea käyttää,sellainen vaiheiden kuorman tunnistava aparaatti tähän olisi passeli.

Ei tarvita minkäänlaista akku-tai invertterisysteemiä jos haluaa vastusta lämmittää DC sähköllä,ei se vastus tiedä mitä sähköä sinne ajetaa ja riittävän isoon vastukseen voidaan syöttää pienempääkin jännitettä se tosin ei "hehku" silloin täysillä,mulla on käyttövesivaraajassa vastus en nyt muista vastuksen vastusarvoa tarkkaan   mutta 110 V:nen se on  johon sähkö tulee mun tuulimyllyltä,sieltä tulee 3 ~ virtaa mutta se tasasuunnataan ihan vaan sen takia että säästetään yksi paksu johto.

Lainaus
Ja se ylituotettu pitää "ostaa" vai antaa, vai miten se nyt onkaan, mutta kumminkin, sähkönsiirtomaksua vastaan sähköyhtiölle.

Tähän nyt vielä että myydystä sähköstä ei tarvitse maksaa siirtomaksua eikä veroa.

Mietippä että jos myydystä sähköstä saa 5 centtiä / kWh ja siitä jos joutuisi maksamaan vaikkapa 9 centtiä siirtoa niin myynti menisi 4 centtiä tappiolle,asia ei ole näin.
Kun myy sähköä joka on jäänyt yli oman tarpeen niin sen hyvityshinta jää sähköä myyvän yrityksen "kassaan" joka seuraavassa sähkölaskussa se hyvitetään,näin niinkuin asia siitä kuuluisasta rautalangasta väännettynä.

Tämä aurinkosähkö homma ei ole mitään kultakaivos hommaa mutta kun laitteistot hommaa mahdollisimman edullisesti eikä lankea myyntitykkien avaimet käteen tarjouksiin joita voi sanoa huijaukseksi ja tekee asennustyöt mahdollisuuksien mukaan itse,sähköasennukset on teetettävä kun niistä ja mittauksista joutuu siirtoyhtiölle lähettämään pöytäkirjat ja asentajalla on oltava olikohan se joku TUKESin numero niin olen laskenut että sijoitetulle pääomalle saa n. 6-7 %:n koron ikäänkuin taivaalta.