Kirjoittaja Aihe: Sähköpyörä  (Luettu 25068 kertaa)

Elokuu 30, 2019, 12:40:49 ip
Vastaus #60

Erkki Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Napakelkkamopoilija
Tuommonen Cube merkkinen oli vuokralla Kiilopäällä kesäkuussa. Ajelin kätköjen perässä Rautuvankan poluilla viisi tuntia, akku oli mennyt puoleen kun palautin pyörän.

Kiilopäätä pienemmän tunturin päälle pystyi ajamaan pysähtymättä kun avustus oli täysillä. Purojen yli pääsi ajamalla kun ensin oppi tekniikan vastapenkalle nousemiseen.

Ostaisin heti jos olisi rahoja. Nyt joutuu miettimään ostaako aika hyvän auton oikeaan tarpeeseen vai huvin vuoksi 4300€ maksavan polkupyörän...

Napahulluna on hyvä olla.

Elokuu 31, 2019, 08:46:23 ap
Vastaus #61

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kokeilin kanssa sähköfillaria-semmoista halpaa etuveto-Jopoa.

Kulki ihan köykäseen-ja oli leppoisa peli.Mutta kun
en osannut varoa-meinasi tulla nenäkeikka-se vekotin nääs hiekalla heitti etupyörän sutimaan
kun tein tien päässä u-kkäänöstä.En osannut mokomaan varautua ollenkaan-polkasin käännöksessä ja
siitä meinasi karata.

Jos sähköpyörän hommaisin-niin ainoastaan takavetoisen hommaisin-tuosta
mainitsemastani syystä.

t. Markku

Elokuu 31, 2019, 09:02:19 ap
Vastaus #62

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuommonen Cube merkkinen oli vuokralla Kiilopäällä kesäkuussa. Ajelin kätköjen perässä Rautuvankan poluilla viisi tuntia, akku oli mennyt puoleen kun palautin pyörän.

Kiilopäätä pienemmän tunturin päälle pystyi ajamaan pysähtymättä kun avustus oli täysillä. Purojen yli pääsi ajamalla kun ensin oppi tekniikan vastapenkalle nousemiseen.

Ostaisin heti jos olisi rahoja. Nyt joutuu miettimään ostaako aika hyvän auton oikeaan tarpeeseen vai huvin vuoksi 4300€ maksavan polkupyörän...

Tuttu on tuommoisen vajaa 4000€ (internetistä tilattu) maksavan sähköenskapolkupyörän, jolla voi ajaa myös kovalla alustalla, omistaja.
Kertoi, että vaimon jälkeen toiseksi paras hankinta.

Akku kestää tosi pitkään, pisin reissu on kuulemma toista sataa kilsaa, eikä akun riittävyyden kanssa ole ollut ongelmia.
Kun semmoisella oikeasti hyvällä sähköpyörällä on ajanut, niin paluuta ei ole.
Kunnon pyörässä on joka komponentti erikseen vaihdettavissa, joten käyttö- ja huoltokustannukset on maltilliset ja se kertoo myös siitä, että pyörää ei tarvitse joka vuosi uusia.
Kun tulee jotain uutta päivityskamaa, niin vaihtaa vaan ne päivitetyt osat, jos tahtoo.

Itse en aja polkupyörällä, edes sähköttömällä kuin selvinpäin baariin, joten omakohtaista kokemusta ei pyöräilystä ole sitten yläasteen...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Elokuu 31, 2019, 09:37:01 ap
Vastaus #63

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Ennoo kokeillut etuvetosta mutta samansuuntaisia huomioita olen kuullut kuin kaima kokenut.Olen kokeillut ja himoinnut kokeilun jälkeen keskimoottorista,siinä voiman tuotto tulee aika tasaisesti kun taas takamoottorisessa ainakin mun kokeilemassa voima tuli vähän kuin ryntäämällä joka ei tuntunut kivalta se keskimoottorinen oli paljon tasaisemmin vetävä.Nettijuttujen mukaan se momenttianturi on paremmin reagoiva keskimoottorisissa.
Tota olen ihmetellyt että miksi sähköpyörissä varsinkin takamoottorisissa on tai tarvitaan niin monta vaihdetta eikö se monikikoinen takavaihde ole aika herkkä laitos.

Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Elokuu 31, 2019, 09:42:52 ap
Vastaus #64

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vissiin niitä vaihteita tarvitan vasta
sitten,jos sortuu itse sitä rakkinetta
ihan itte polkemaan.

Jarruthan nuo systeemit vaatii erilliset-vanne- tai levyjarrut-
perinteinen takanapa käy vain etuvetoiseen-joka mutikka sekin
on melkoinen,vaikka ei ollut kokeilemassani kuin 250w teholtaan.

Joo-hauska pelihän se silti oli-pääsisi kohta kehumaan,että
tänäänkin fillaroitsin sata kilsaa... :laugh:

t. Markku

Elokuu 31, 2019, 09:49:52 ap
Vastaus #65

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kokeilin kanssa sähköfillaria-semmoista halpaa etuveto-Jopoa.

Kulki ihan köykäseen-ja oli leppoisa peli.Mutta kun
en osannut varoa-meinasi tulla nenäkeikka-se vekotin nääs hiekalla heitti etupyörän sutimaan
kun tein tien päässä u-kkäänöstä.En osannut mokomaan varautua ollenkaan-polkasin käännöksessä ja
siitä meinasi karata.

Jos sähköpyörän hommaisin-niin ainoastaan takavetoisen hommaisin-tuosta
mainitsemastani syystä.

t. Markku
Niinpä. Vanha sähköjopo oli laadukkaalla keskimoottorilla, mutta turhan pienellä 24V akulla. Mutta kun joka valmistajalla pitää olla se hinnatalkaenpxxxawtuveto..., Helkama, Crescent jne.
Minä näistä mitään tiedä, nyt on menossa nrot 4 ja 5. , vaimolla 1.

Elokuu 31, 2019, 10:34:33 ap
Vastaus #66

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ainakin boschissa ja
Shimanossa  ja  viidessä muussa keskimoottorimerkissä pelaa napajarru ihan normaalisti. Miksei pelaisi kun taaksepäin polkee?

Vai takanapamoottoristako oli kyse?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2019, 10:55:51 ap kirjoittanut Urpo Laine »

Elokuu 31, 2019, 11:08:20 ap
Vastaus #67

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Tommosta fundeerasin kun nyt aamusta fillaria taas himoitsin:  https://www.xxl.fi/energy-boost-19-eu-unisex-sahkopyora-valkoinen/p/1157403_1_style

Olisko tommosesta mihinkään,ei jousia,keskimoottori,onko kellään kokemuksia moisesta XXLläläisestä,ainakin laatumerkin osia joista en kylläkään tiedä hölkäsen pöläystä.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Elokuu 31, 2019, 11:12:19 ap
Vastaus #68

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sehän on oikein Uniseksi-pyörä! Pakko olla hyvä!

Mutta toinperrään-ei reilun tonnin pyörä ehkä
vastaa 4500euron pyörää-mutta ei kai tarvitsekaan.

Akkujen saatavuus kannattaa ehkä selvittää-se kai noissa joskus loppuu?

Fillarina tuon hyvyyttä on aika vaikea sanoa-no kaikki tietänevät
halpahallifillarien laadun...mutta tuo kai on laadukkaampi? Sähköosien
osuus hinnasta ehkä 65% ? Loput sitten fillaria itteään...

t. Markku

Elokuu 31, 2019, 13:25:24 ip
Vastaus #69

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sitäkin kannattaa miettiä, että jos joutuu talvet säilyttämään kylmässä niin akku on hyvä olla oikeasti irrotettava. Lataus kun on syytä tehdä plussan puolella. Ja ei pakkasella ajossakaan haittaa ole sisältä tuodusta akusta myöskään

Elokuu 31, 2019, 20:00:48 ip
Vastaus #70

PenttiXS2jammuDanbom

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pääsin tänään ekaa kertaa kokeilemaan Cannondalen etujousitettua maasturia ja pakko myöntää että teki aikamoisen vaikutuksen vaikka tein semmoisen kilsan lenkin ainoastaan. Ei mulla mitään kuumetta oo, ei oo  ;D

Elokuu 31, 2019, 20:23:20 ip
Vastaus #71

Peter Rulamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kaksi vuotta sitten lopetin sähköpyöräilyn, viiden vuoden harrastamisen jälkeen. Ehkä vielä joskus, miksei lähitulevaisuudessakin. Asenneilmapiiri oli 2012 vielä todella jyrkkä. Oma virtafillarointi lähti siitä kun kilpailin suurilla sähkölennokeilla, ja yksi päivä selailin Greencyclen moottoritarjontaa ja tajusin, että mullahan on jo akut lennokkiperuja. Mun ei tartte ostaa kuin 300 euron moottorisarja. Niin tein, ei ollut iso päätös. Ajoin lennokkiakuilla viisi vuotta, täysi pakka 40Ah/52V. Mitään valmista en osta, jos vielä volttimankelin hankin, tai no moottorin ostan valmiina ja asennan sitten sopivaan pyörään, todennäköisesti nojapyörään. Sitten pääsevät taas vinoilemaan että sä ajat "viritelmällä", jne :D Ehkä parempi unohtaa comeback. Aika näyttää, tuleeko vielä innostuttua. Puolensa ja puolensa. Kiva pyöriä Stadissa, mutta ei sillä oikein päiväseltään Turussa käy. Tai käy, jos tekee kunnon kinneriraaserin mutta se menee sitten suunnilleen kevytmoottoripyörä-kategoriaan. Polkeminen on kivaa, hyvällä aftermarket-momenttianturilla varsinkin kuten esimerkiksi THUN.
Ex: Honda ST70, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, VFR750F(3), CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(4), CBR1100XX(2). Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Syyskuu 01, 2019, 13:42:12 ip
Vastaus #72

Pekka Koivu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 8930
Viime talvena kokeiltiin Luostolla sähköfättäreitä, olihan hauska laitos. Sitten Rouva innostui ja osti Helkaman sellaisen mustan sähköAinon, ja on kovin tyytyväinen, minä seuraan edellisellä Helkamallaan, pysyvätpähän jalat kunnossa :D Mutta samanhintainen suunnalleen kuin meikäläisen Hondat, ja niillä sentään päsee yli kahtasataa.
Honda VF1000F2: "Hillittyä charmia" TM 15/1985
Honda V65 Sabre: "A great,big bike" Cycle World 05/1984
Aprilia RST1000 Futura 2001

Syyskuu 06, 2019, 14:39:40 ip
Vastaus #73

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen katellut viikon verran täällä Italiassa Predazzossa pyöräkalustoa pyöräreiteillä ja mäkimaastossa. Ainakin 80% maastureista on sähköavusteisia. Moottoreina lähes kaikki Boscheja, ehkä jokunen Broose. Kiinan merkkejä ei ainuttakaan näkynyt. Eikä fättejä, ne ei ole Euroopan juttu.