Kirjoittaja Aihe: Minne mun akku tyhjenee  (Luettu 34403 kertaa)

Maaliskuu 14, 2018, 21:20:17 ip
Vastaus #30

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Konepelli auki ja heti silmällä näkee onko hihna vai ketjukone, ainakin näin EXPerttinä. Mun vanhassa Camryssä oli hihna katkennut mutta ei muuta kuin sammuu, sitkun männät lyö venoihin ei halvalla pääse.

Kävin äskön starttaamassa -8 astetta ja ei pariin päivään ajettu, kuin palmun alta lähti. Valot off asennossa ja normisti valot käy alhaalla ja sitten nousee kuorman mukaan eli olisko jäätä ja jää yrittämään säätöä ?

Maaliskuu 14, 2018, 21:32:35 ip
Vastaus #31

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Kävin äskön starttaamassa -8 astetta ja ei pariin päivään ajettu, kuin palmun alta lähti. Valot off asennossa ja normisti valot käy alhaalla ja sitten nousee kuorman mukaan eli olisko jäätä ja jää yrittämään säätöä ?

Jos on automaattisella korkeudensäädöllä varustettu (xenon tai LED), niin ne valot tekee sen rituaalin joka kerta, eli ääriasennot ja sitten siihen mikä tuntuu sillä hetkellä hyvältä...
Jos autossa on adaptiiviset valot, niin ne vasta kuviot tekee, kun käydään kaikki äärialueet läpi.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Maaliskuu 14, 2018, 22:19:30 ip
Vastaus #32

Jaakko Latvanen

• Vieras
"PS. Paavon kokemuksiin: Miun edellisestä Kiijasta vaihettiin ilman eestä kytkimen pääsylinteri.  Siinä oli viijen vuoden takuu, ja tuo vaihettiin ilmaseksi kuus vuotta vanhaan autoon.  Muita kokemuksia ei vielä oo takuuasioista Kiijan kanssa."
Kun juriseva etupyöränlaakeri ei ole mitään. Ja vaikka mitä yrität asian eteen, niin vastaus on suunnilleen "Moskova".
Hieman liiottelen, mutta kuitenkin.
Ei ikinä Konelan Kiaa.

En Paavo pienimmässäkään määrin epäillyt sinun kokemuksiasi.  Kerroin vain omista kokemuksistani.  Kuten kirjoitin, tuo on ainoa minun takuuasiakokemukseni Kiijan kanssa.  Ei sekään ihan itsestään mennyt, yksi sähköposti piti vaihtaa maahantuojan tekniikkaukon kanssa; olin reklamoinut irrottamattomasta kytkimestä ennen takuuajan päättymistä.  Ja toinen asia, ettei se kytkin kuntoon tullut, ennenkuin säätämällä (mikä Kia-organisaation mukaan oli mahdotonta, ja kuitenkin siitä polkimen varresta säätö löytyi...).  Mutta se pääsylinteri vaihtui takuuseen kyllä, vaikka silloin jo oli takuuaika ohi.  Toivottavasti tämän nykyisen kanssa en joudu asioimaan ollenkaan takuuasioissa...  Rintajoupin kanssa on tähän asti kaikki toiminut kitkattomasti.  Ja Mersun oisin mieluummin ostanu, mutta kun ei ollu rahhaa tarpeeks, ni oli tyytyminen köyhien ihmisten autoon.  Hirveän vähän noin yleisellä tasolla minua kiinnostaa se, millä autoilla toiset ajavat; sen sijaan tuollaisia kokemuksia, mitä sinäkin kerroit Kiastasi, mielelläni luen.  Ne voivat jossain määrin vaikuttaa omiin valintoihini.  Näitä kokemuksia vain tuntuu olevan netti pullollaan, kaikista laitteista, kaikista merkeistä ja kaikensuuntaisia.  En epäile, etteivätkö olisi totta, mutta vaikuttaa siltä, että maailmaan mahtuu paljon tapauksia.  Täysin toistensa vastakohtiakin.

Jaakko

PS. Oliskohan kohteliasta tekstiä lainatessa kuitenkin mainita lähde?

Maaliskuu 15, 2018, 07:27:56 ap
Vastaus #33

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
On Kialla malleja,jossa on remmikone.Etenkin
hiukkasen vanhemmissa.

Omassa köyhiksessä on lähiaikoina huolto-jo
kävin hiukan etukäteen utelemassa mitä maksaa
ja mitä hommia tehdään.

Naapurissa olevassa Bosch-servicessä kympin tarkkuudella
sama hinta kuin deltalla-ja eivät sanoneet,laittavatko
alkuperäisen öölisuodattimen.

Taidan mennä Deltaan.

Mitään propleemia ei ole ollut-vaan eihän hiukan yli
vuoden ikäisessä saa vielä ollakaan.Johtuu kai siitä,että
ainoa "ominaisuus" on tuo stop/start...joka sekin saadana
toimii ihan liian hanakasti.Saisi olla vallan toimimatta mun
mielestäni.

t. Markku

Maaliskuu 15, 2018, 08:01:26 ap
Vastaus #34

Risto Nieminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Delta Group (Delta Auton emoyhtiö) on ainakin omien nettisivujensa mukaa brittien omistuksessa. Aytojen maahantuonnin osalta näyttää olevan muutoksia tekeillä Kian ja Mitsubishin tuonnin siirtyessä espanjalaiseen omistukseen.

http://www.deltamotorgroup.fi/konserni/delta-motor-group/

Nykyään ei aina välttämättä tiedä kuka lopulta on omistaja, mutta ei nämä ainakaan  suoraan viittaa Venäjälle.

Maaliskuu 15, 2018, 08:05:50 ap
Vastaus #35

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo-ei kai Konela-vainaalla ole mitään tekemistä
Kian kanssa. Onkohan nuo
Kian tehtaat jossain Slovakiassa...vai missä lienevät?

Huihaita tehdään Tsekeissä-ainakin joitain malleja.
Bemuja tehdään Venäjällä-ainakin joitain malleja.

Mersuja Suomessa...joitain malleja.

Mutta Ladat vissiin kaikki Venäjällä?

t. Markku

Maaliskuu 15, 2018, 09:23:24 ap
Vastaus #36

Mika Törne

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vähän epälyttää tuulilasissa oleva kohta jossa täpliä, se on pyyhkimille semmonen pisaratunnistin eli pyyhkii automaattisesti jos sataa mutta on off asennossa. Niin se antyri kohta pysyy sulana.

Niin siis ymmärsinkö oikein, tuulilasissa anturi noille pyyhkijöille ja kohta pysyy sulana parkissakin?

Jos näin, niin siinähän se sähkösyöppö olisi.

Maaliskuu 15, 2018, 09:39:38 ap
Vastaus #37

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Onkohan nuo Kian tehtaat jossain Slovakiassa...vai missä lienevät?

Huihaita tehdään Tsekeissä-ainakin joitain malleja.
Bemuja tehdään Venäjällä-ainakin joitain malleja.

Mersuja Suomessa...joitain malleja.

Mutta Ladat vissiin kaikki Venäjällä?

cee'd on pääosin Slovakiasta, ihan alussa oli korealaisiakin.
Sportage 08- Slovakiasta, samoin Venga
Niro, Soul, Sorento ja Optima on Koreasta.
Hyundailla on sitten tehtaat myös Tsekeissä.

Ladan nimellä myydään myös esim Nissania, ja valmistusta mm. Intiassa.

MB Uudessakaupungissa A-sarjaa ja GLC-katumaasturia.

Oikeastaan hyvin harvinaista enää, että kaikki mallit olisi omia, ja valmistus siellä missä olettaisi.

Tuolla http://www.ajovalo.net/Valmistusmaat.htm on jotain, joskin kovin puutteellinen ja iäkäskin listaus.
Suzuki VX 800 '92 sivuvaunulla, sekä MB 230CE ja SLK200
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Maaliskuu 15, 2018, 09:58:16 ap
Vastaus #38

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Naapurissa olevassa Bosch-servicessä kympin tarkkuudella
sama hinta kuin deltalla-ja eivät sanoneet,laittavatko
alkuperäisen öölisuodattimen.

Nyt pittää vähän sohasta.
Mikä on Kian alkuperäinen öljynsuodatin?
Kenen tekemä se on?
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Maaliskuu 15, 2018, 10:06:46 ap
Vastaus #39

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Se on sen tekemä,joka lyö siihen
Kiian logon ja varaosanumeron.

Saman valmistajan tarvikefiltterissä ei
ole Kiian logoa ja varaosanumeroa.

t., Markku

Maaliskuu 15, 2018, 10:15:39 ap
Vastaus #40

Jaakko Latvanen

• Vieras
Tuosta tietoa:  https://www.talouselama.fi/uutiset/autoketju-delta-sai-uuden-omistajan/0857093f-d3a8-3980-9b33-0e0238de13b0

Ja mieko luulin että Markku kunnon änkyränä just tuon omistuksen takia kiijalla ajaa...

Mutta tästä uusimmat vaiheet sopassa:

http://www.deltamotorgroup.fi/uutiset/konserni/delta-myy-kian-ja-mitsubishin-suomen-maahantuonnin/

Tuo kansainvälisen Delta Auto Group -yhtiö on ollut ja on kait edelleenkin brittiläisen pääomasijoitusyhtiön omistama.  Siis rekisteröity Britanniaan.  Ketkä omistavat sen yhtiön, ja ketkä siihen ovat sijoittaneet, ei ilmene millään tavalla julkisissa tiedoissa.  Mutta Suomen maahantuonti siis siirtyy nyt vaihteeksi espanjalaiseen omistukseen?

Kian ja Hyundain taustasta sen verran, että jos olen ymmärtänyt oikein, kuuluvat Koreassa samaan konserniin.  Autoissa on lukuisia "sisar"malleja, esim. Hyundai i20 ja Kia Rio, Hyundai i30 ja Kia Ceed.  Ne ovat oikeastaan sama auto, paitsi joillain pienillä ulkonäköjipoilla eroteltu toisistaan.  Mallien uudistukset eivät aina osu samalle vuodelle.  Korealaisten pyrkiminen vakavasti Euroopan markkinoille taisi alkaa sillä, että Ceraton suunnittelua varten perustettiin suuri suunnittelukeskus Saksaan.  Ja sitten Ceed/i30 valmistusta varten tehdas Slovakiaan.

Ja ei ne hyviä autoja ole, mutta kun ei köyhänä parempiin pysty... jos ovat halpoja ostaa ja pitää, ja toimivat ja vievät perille, on siihen tyydyttävä.  Jos tulee vastaan sellaisia kokemuksia, mistä Paavo Kymäläinen kertoi, teen varmaan saman päätelmän.  Mutta maahantuonnin omistuksen takia ei nyt tarvitsisi enää Paavonkaan vaihtaa merkkiä?

jv
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 15, 2018, 10:28:51 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Maaliskuu 15, 2018, 10:25:54 ap
Vastaus #41

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niillä taitaa tullienkin takia olla valmistusta/kokoonpanoa euroopassa vähän joka merkillä.

Maaliskuu 15, 2018, 10:53:41 ap
Vastaus #42

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Varmaan nuo tullijutut ovat tärkeimpiä.
ja se,että täällä Euroopassa noita myydään-paljon.

Mitä "hyviin" autoihin tulee-täällä Suomessa ei oikein
kannattaisi ostaa kuin jykeviä,yksinkertaisia ja kunnon maavaralla
ja jousituksella olevia autoja-sen verran sontaa keskimäärin
tiet täällä ovat. Nopeusrajotukset vievät hohdon suoritus-
kykyisen ajopelin omistamisesta.Mitä nyt leikkikaluna voisi oikea
urheilupirssi olla-mulla taas korkea neliveto-lava-auto...

Mie taas tykkään muutenkin semmoisista autoista,joissa lukee
omistajan kohdalla otteessa mun nimi-eikä rahoitusyhtiön.
Kian voin ostaa käteisellä-miksei pienemmän Mersunkin.
Mutta en koe,että saisin mesessä niin paljon enemmän autoa,kuin tarpeeseeni
kuuluu.Ja kaikkia vidun hipaisujuttuja en halua autoissani nähdä edes.

t. Markku
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 15, 2018, 10:57:31 ap kirjoittanut markkukovasin »

Maaliskuu 15, 2018, 10:57:18 ap
Vastaus #43

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Tossa tommonen varsin selvä ja havainnollinen kuvatus kuka ketäkin omistaa.

Tossa vielä linkki sivulle niin saat kuvan auki ja suurennettua niin on helepomp seurata viivoja.    https://jalopnik.com/5626658/who-owns-who-an-automaker-family-tree

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 15, 2018, 11:05:45 ap kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Maaliskuu 15, 2018, 11:07:07 ap
Vastaus #44

Jaakko Latvanen

• Vieras
Kaikki muut käsitykset jaan Markun edellisen viestin kanssa, mutta miun kokemuksen mukkaan meillä on Suomessa huomattavasti keskimäärästä paremmat tiet.

Alppien eteläpuoleisessa Euroopassa on liikaa autoja tiekilometreihin nähen; sinne pitäs tehä lissää teitä, että mahtus.  Maltalla on kaikkein paskimmat tiet, mitä mie oon ajanu.  Brittein saarilla on liikennemerkit väärään suuntaan.  Saksassa on koko ajan tietyö menossa, ja hirviä ruuhka.  Ruotsissa myönnän olevan hitusen paremmat tiet ko meillä, Vennäin teistä on vaan kyydissä olosta kokemusta.  Tuskin tuleekaan muuta.  No on Norjassakin nyt hyvät tiet.  Niiko meilläkii, paitsi Helsingissä talvella, ko ei siellä aurata.  Meijän kotikatukin käytiin jyrsimässä toissailtana, ja rattorikuski taas meijän kohassa kääntel auraasa ja linkoosa niin, ettei yhtä ainutta nokaretta tullu pihaväylään.  Sitä miestä pittää yrittää muistaa pienellä kiitoksella, vaikka helskyvällä, kevvään korvassa!

jv

PS. Pankin rahoilla oon ostanu asuntoja, paitsi tään viimisen puolikkaan sain omillani.  Kaiken muun oon aina ostanu omillani.  Se ei johu rikkauvesta, vaan siitä, että oon ilman niin kauan ko oon saanu hinnan kokkoon.  Ois voinu olla kannattavampaa joskus toimia toisin, vaan nukuttaa paremmin tällä mallilla.  Tääki käsitys jaetaan Markun kanssa, vaikka ei politiikasta sammaa mieltä ollakkaa.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 15, 2018, 11:25:37 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »