Kirjoittaja Aihe: Autoa Ruotsista  (Luettu 9661 kertaa)

Helmikuu 06, 2018, 12:45:14 ip
Luettu 9661 kertaa

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Olen ettiskelyt autoa perheelle ja siinä samalla katellut myös Ruotsin tarjontaa. Esimerkiksi joku n. 100 000 kr Volvo V70 tai MB22cdi on suomessa jossain 16000€ kantturoissa. Eli, tuntuisi, että itse hakemalla voisi pikkusen pärjätä.

Onko kolleekoilla kokemusta auton tuonnista viimeajoilta? Jos löytyisi sopiva, niin mite toimitaan paperien kanssa, kannattaako tuottaa jollain, vai lennänkö  ja ajan Haaparannan kautta ....?

Tullaus ja rekisteröinti ja verotus on vissiin nykyään aika helppoa (paitsi, että en löytänyt äkkiä kateltuna ohjeita wepistä). 

Esim tuo Mersu voisi tulla kyseeseen, vaikka kyllä 220 riittäisi. https://www.blocket.se/orebro/Mercedes_Benz_E_280_T_CDI_Avantgarde_77590808.htm?ca=8&w=3
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Helmikuu 06, 2018, 13:36:53 ip
Vastaus #1

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Aja. Suomen tarrakilvet on voimassa Ruåtsissa eli ne matkalaukkuun mukaan. Ei tarvi niitä S-kilpiä. VIN numeron saa paikallisen Trafin netissä. Siellä on myös ohjeet vientiin myyjällle. Mutta otteen molemmat osat tarvit ehdottomasti.
Suzuki VX 800 '92 sivuvaunulla, sekä MB 230CE ja SLK200
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Helmikuu 06, 2018, 14:09:04 ip
Vastaus #2

Markku Salminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mää hain siirtotarrat  katsastuskonttorilta ja menin junalla ja lauttalla Tukholmaan ja sieltä taas junalla Norrköpingiin. Rahat myyjän kouraan, kilvet irti hänelle, auto, kauppakirja ja viimeinen katsastustodistus  minulle. Siirtokilvillä sitten takaisin Suomeen. Käyttöönottoilmoitus verkossa verottajalle  (https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/auto/autoverotus/ajoneuvon_kayttoonottoilmoitu/) ennen käyttöä Suomessa, ei saa ennen ajaa eikä hinata koska autoveroa ei ole maksettu. Trailerilla saaa tuoda. Autoveroilmoitus (https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/auto/autoverotus/autoveroilmoituspalvel/)verkossa viiden päivän aikana verottajalle. Verottaja pyytää sitten puuttuvat liitteet (rekisteriotteen osat 1 ja 2). Myyjä lähetti mulle rekisteriotteet perässä heti kun sai ne, tuli n. viikon päästä, sen jälkeen voi rekisteräintikatsastaa. Jos meinaa ottaa heti ajoon kannattaa tehdä saman tien lopullinen vakuutus heti, on vissiin halvempi kuin katsastuskonttorilla. Sitten vaan odottella autoveropäätöstä. mulla kesti loppuvuodesta n. 2,5 kk. Tullilla ei ole mitään tekemistä tämän kanssa kun tuodaan EU:n alueelta.

Helmikuu 06, 2018, 14:32:12 ip
Vastaus #3

Tero Kivimäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
Tuossa olis ollut kotimaassa mutta meni jo.
https://huutokaupat.com/fi/v/689559

Helmikuu 06, 2018, 17:13:30 ip
Vastaus #4

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Tulee mieleen juttu vuosien taakse kun kaksi kaverusta haki trailerilla mersun, pysähtyivät yhden omakotitalon eteen ja kysyivät saavatko sähköä. Ukko oli huvittunut kun selvis että pojat tosissaan katkaisee mersun, tästä on aikaa mutta joku vero juttu silloinki kierrettiin.

Helmikuu 06, 2018, 18:25:14 ip
Vastaus #5

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuossa olis ollut kotimaassa mutta meni jo.
https://huutokaupat.com/fi/v/689559

Hyvillä varusteilla, mutta verottamattomana ehkä yläkanttiin hinta vaikka olikin vähän ajettu.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Helmikuu 06, 2018, 18:28:46 ip
Vastaus #6

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mää hain siirtotarrat  katsastuskonttorilta ja menin junalla ja lauttalla Tukholmaan ja sieltä taas junalla Norrköpingiin. Rahat myyjän kouraan, kilvet irti hänelle, auto, kauppakirja ja viimeinen katsastustodistus  minulle. Siirtokilvillä sitten takaisin Suomeen. Käyttöönottoilmoitus verkossa verottajalle  (https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/auto/autoverotus/ajoneuvon_kayttoonottoilmoitu/) ennen käyttöä Suomessa, ei saa ennen ajaa eikä hinata koska autoveroa ei ole maksettu. Trailerilla saaa tuoda. Autoveroilmoitus (https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/auto/autoverotus/autoveroilmoituspalvel/)verkossa viiden päivän aikana verottajalle. Verottaja pyytää sitten puuttuvat liitteet (rekisteriotteen osat 1 ja 2). Myyjä lähetti mulle rekisteriotteet perässä heti kun sai ne, tuli n. viikon päästä, sen jälkeen voi rekisteräintikatsastaa. Jos meinaa ottaa heti ajoon kannattaa tehdä saman tien lopullinen vakuutus heti, on vissiin halvempi kuin katsastuskonttorilla. Sitten vaan odottella autoveropäätöstä. mulla kesti loppuvuodesta n. 2,5 kk. Tullilla ei ole mitään tekemistä tämän kanssa kun tuodaan EU:n alueelta.

Kiitos. Odotellaan yhtä autoa tässä vielä muuan päivä. Pitää sitten kahtoa.

Pitäisi melkeinpä olla joku paikanpäällä Örebrossa, joka voisi hoitaa tarkistuksen ja autolle rekkakyydin vaikka Haaparantaan. Lentämällä tuonne ei kannata mennä, lautta hankala ja vie aikaa, omalla autolla käynti vaatisi viikon loman. :)

Helmikuu 06, 2018, 18:42:24 ip
Vastaus #7

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pari tuntia junalla Tukholmasta, ei paha.
Mutta sitten sun pitäisi päästä tänne Turun suuntaan jotta pääset autolautalla Tukholmaan.
Toisaalta minä olen katsellut autoa joka on Torniossa, mutta pitäisi puolestaan ajaa tänne, sillähän se tulo järjestyisi...

Helmikuu 06, 2018, 18:46:54 ip
Vastaus #8

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Työkaveri osti justiinsa Volovon Ruohtista jonku agentin kautta. Homma oli ns. täyden palavelun setti kiintiällä korvauksella. Auto tuli laivalla Suomeen kaikki Ruohtin paperihommat tehtynä. Välittäjälle piti maksaa muistaakseni 500-800 eurua riippuen siitä, että miten kaukaa sen piti käyä hakemassa auto ja kun välityspalakkio oli kiintiä, niin välittäjä tinkas hinnanki valamiiksi kohilleen.

Siirtokilipiä ei kuulema nykyään tarvihe, vaan saapi ajella Ruohtin kilivillä siihen asti, ku saa Suomen kilivet. Saattasin vaikka kysyä Saulilta lisätietoja huomenna.
Kahden pytyn loukussa.

Helmikuu 06, 2018, 19:04:12 ip
Vastaus #9

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niissä Ruotsin kilvissä on vaan se ongelma, että harva myyjä haluaa ne antaa, koska eivät saa omaansa pois rekisteristä ilman kilpiä sekä rekisteriotteen omistusosaa. Jonka haluaa myös meidän Trafimme...
Tarrakilvet on siis helppo, kun ne tarvii joka tapauksessa Suomessakin.

Helmikuu 06, 2018, 19:10:50 ip
Vastaus #10

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Ymmärsin kyllä, että just tuo ongelma on korjattu, eli saisivat auton pois rekisteristä iliman kilipiä. Voihan se olla, että ymmärsin väärinkin. Pittääpä kysästä asiasta.
Kahden pytyn loukussa.

Helmikuu 06, 2018, 20:10:25 ip
Vastaus #11

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Siinä taitaa olla just se ongelma Ruotsista ostaen niillä Ruotsin kilvillä, että myyjä haluaa ne kilvet että saa auton pois omista tiedoistaan? Itse tuotatin oman kesäkärryn Ruotsista autonkuljetusrekan kyydillä, ilman Ruottin kilpiä. Paperihommat hoidin itse ja kuljetusliike vain rahdin. Itse livenä näkemättä sen ostin, ainoastaan kaikkine myyjän ilmoittamine vikoineen ja valokuvineen. Kaveri kävi tosin potkimassa renkaat kun asui siinä myyjän lähellä. Vaan eipä se kaveri niin hirveesti autojen päälle ymmärrä, ja varsinkaan noiden erikoisempien kulkineiden päälle. :-X
 No oli se kumminkin ihan sitä mitä myyjä minulle kertoi.

Ja Mersuista. Kävi mielessä ML:n osto, ja just Ruotsista, kun ne on siellä aika paljon edullisempi kuin täällä. Tuttu autokorjaamon pitäjä tyrmäsi koko idean. Niissä on kuulemma ihan helevetisti vikoja, ja ne viat on tosi kalliita korjata. Ei oikein suositellut sitä vaihtoehtoa.

Helmikuu 06, 2018, 20:49:45 ip
Vastaus #12

Risto Saastamoinen

• Vieras
Mitenkäs pyörän kohdalla?
Ite hairahduin kerran ostamaan hondan ruotista, ja se tuli kilpineen tänne. Pärjäsihän siinä, eipä mitään.
Jäin vielä koeajolla kiinni muttei ne ruotsin kilvet mittään haitanneet.
Laittelin sitten kirjeellä kilven takas lahen taakse, kun ei se myyjä muuton saanu pois nimiltään.
Tienamielessä työ on kyllä ihan turhaa, hankkiutuu vaan kuulolle, kun joku avioeron kokenut epätoivonen äijä yrittää myydä tyyristä kaluaan jopparille. Kysäsee kohta että mitä se kiero joppari tarjosi, ja luppaa hövelisti vaikka viissatasen enemmän, niin siinä se on.

Helmikuu 06, 2018, 21:26:25 ip
Vastaus #13

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuomo, ML on Made in USA, ja sen huomaa...

Helmikuu 07, 2018, 10:13:06 ap
Vastaus #14

rauno yrjölä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Työtön yrittäjä / Eläkeläinen

Tori.fi  on oma osasto ruåttin-autot, löytyy kaikki merkit.