Kirjoittaja Aihe: Lintujen ja luonnonasioiden bongausta  (Luettu 224936 kertaa)

Helmikuu 23, 2020, 20:14:58 ip
Vastaus #255

Esko P. Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kävin tänään Emäsalon kärjessä, jossa ohi aiheen oli "valtavasti" ihmisiä. Nyt on lähimatkailu ja luonnon nuuskiminen suosittua ja hyvä niin.

Tästä on avomerinäkymä ja kuka tunteen tietää, on sen näkeminen ajoittain pakollista, ikään kuin rutikuivan sienen kastelua, tai tyhjän patterin pikalataus.
 Voi olla vaikea selittää.. Nyt se kuitenkin tuli tehtyä ja n. tunti tuli tuijoteltua kaukaisuuteen, isojen aaltojen kohistessa ja auringonpaisteessa.

Joutsenia ja hanhia lensi paikan yli ja myöhemmin niitä näkyi tyvenessä lahdelmassa matkan varrella.
 Eepä mittään. äsken käytin koiran kusella ja yli lenteli joutsenpari loikotellen omiaan. Tuohon laskeutuivat parinsadanmetrin päähän tulvalampeen.

Taitaa tulla myös aikainen lintukevät.

Emäsalon kärjessä? Kävitkö siellä just ennen Rannikkolinnaketta vasemmalla kivikossa meren rannalla. Siellä minä olen poikani kanssa käynyt jokusen kerran. Minä maisemia ihailen ja poika kameralla kuvailee.

Helmikuu 23, 2020, 21:43:38 ip
Vastaus #256

Esko P. Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No juurikin sama paikka.

Sieltä(kin) sitä on "voimaa" haettu vuosikymmenet, mutta ikinä ei ole ollut väkeä niin paljon kuin tänään.  Hieno paikka !

ps. ne jäljemmät joutsenet tuli bongattua tässä Tuusulassa, ns. kuivalla maalla, joten päämuuton tiedustelijat ovat matkalla pohjoiseen.

Taisi poikani Ilari joskus ottaa kuvan siitä ennen Emäsalon siltaa vasemmalta. Siinä oli joku kalastusalus-hylky. Joskus ennenkin olen ko. kuvasta täällä kirjoittanut. Laitappas Eero Googleen (ei kuvahakuun) "Hylkykuva Emäsalo" niin siinä artikkelissa kerrotaan ko. kuvan tarina.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 23, 2020, 21:57:53 ip kirjoittanut Esko P. Lehtinen »

Helmikuu 24, 2020, 12:41:16 ip
Vastaus #257

Jaakko Latvanen

• Vieras
Ilarin kuvia on silloin tällöin esillä tuolla kamerapalstalla, jota seurailen.  Ja niissä on opiksi otettavaa paljon, luulen että muillekin kuin minulle, harrastuksen alkutaipaleella olevalle.

Ilarin erikoisala on heijastumat, siis esimerkiksi vesilätäkkö, josta kuvattava kohde toistuu, tai joku ikkuna samassa käytössä.  Tarvitsee silmää huomaamaan ja kykyä tehdä tasapainoinen sommitelma kuvalle, ja niitä Ilarilla on.  Kuvaajaveljet ovat joskus arvelleet Ilarin kuljettavan siirrettävää vesilätäkköä mukanaan kaupunkikuvausreissuillaan...

Jaakko

PS. Sommitelma siis tarkoittanee sitä, mitä kaikkea ja mihin kohtaan ja kokoisiksi siihen kuvaan jää.  Kukkavaasi ja omenat pöydällä on siirrettävissä, mutta jos kuvassa on esimerkiksi Suurkirkko, joutuukin kuvaaja itse siirtymään ja valitsemaan objektiivin millit osuviksi perspektiiviä ja rajausta varten.

Helmikuu 24, 2020, 18:48:39 ip
Vastaus #258

Esko P. Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ilarin kuvia on silloin tällöin esillä tuolla kamerapalstalla, jota seurailen.  Ja niissä on opiksi otettavaa paljon, luulen että muillekin kuin minulle, harrastuksen alkutaipaleella olevalle.

Ilarin erikoisala on heijastumat, siis esimerkiksi vesilätäkkö, josta kuvattava kohde toistuu, tai joku ikkuna samassa käytössä.  Tarvitsee silmää huomaamaan ja kykyä tehdä tasapainoinen sommitelma kuvalle, ja niitä Ilarilla on.  Kuvaajaveljet ovat joskus arvelleet Ilarin kuljettavan siirrettävää vesilätäkköä mukanaan kaupunkikuvausreissuillaan...

Jaakko

PS. Sommitelma siis tarkoittanee sitä, mitä kaikkea ja mihin kohtaan ja kokoisiksi siihen kuvaan jää.  Kukkavaasi ja omenat pöydällä on siirrettävissä, mutta jos kuvassa on esimerkiksi Suurkirkko, joutuukin kuvaaja itse siirtymään ja valitsemaan objektiivin millit osuviksi perspektiiviä ja rajausta varten.

Jaakolle kiitokset!

Ilari on mulle viestejäsi näyttänyt ja hienosti ja positiivisesti olet häntä tsempannut valokuvauksen suhteen.

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2020, 18:51:55 ip kirjoittanut Esko P. Lehtinen »

Helmikuu 25, 2020, 08:42:13 ap
Vastaus #259

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Meijän pihalla on nyt viikon verran vieraillut fasaani naaras päivittäin, olisko tuo joku tarhakarkulainen, se pysähtyy muutaman metrin päähän kuuntelemaan, kun sille puhuu.

Helmikuu 25, 2020, 09:07:07 ap
Vastaus #260

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

No kysy siltä,vai mistä ootte keskustelleet  :D
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Helmikuu 25, 2020, 09:14:11 ap
Vastaus #261

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
On ollu aika hiljanen tyttö, ainakin toistaiseksi ???

Helmikuu 25, 2020, 09:31:49 ap
Vastaus #262

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pieniä lihanpaloja, mutta hyviä. Syö pelkästään jyviä ja muuta terveellistä.
Perhonsitojille oivallista materiaalia päällyskerroksesta.

Maaliskuu 19, 2020, 09:52:35 ap
Vastaus #263

Taito Nuutinen

• Vieras
Ihan just äsken lens hirvee kasa jotain isoja lintuja pohjoseen päin,ei ole näköjään rajat vielä kiinni..matalalla menivät..isompia kuin hanhet..pienempiä kuin kurjet..mustia olivatte..korppikotkia ??? ???

Maaliskuu 19, 2020, 14:38:41 ip
Vastaus #264

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Taisivat olla niitä Esko Ahon menneellä
viikolla näkemiä talouden mustia joutsenia?

t. Markku

Maaliskuu 19, 2020, 15:03:28 ip
Vastaus #265

Matti Kivistö

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Peipponen ilmestyi pihapuuhun tänään. En muista koskaan ennen maaliskuussa nähneeni.

Maaliskuu 19, 2020, 15:10:13 ip
Vastaus #266

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Viime talvena (2018-19) täällä etelämmässä oli koko talven parvi
peipposia syöttöpaikalla. Kesään asti niistä taisi selvitä
suunnilleen 5 kpl....En ole ennen semmoistakaan nähnyt.

Nyt niitä peippoja on runsaasti täällä myös.

t. Markku

Maaliskuu 19, 2020, 15:30:19 ip
Vastaus #267

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olipas taas niitä harvinaisia hetkiä-
aikaa kun on-katselin tuon pihan tapahtumia.

Juuri äsken tapahtui seuraavaa:

Tuossa on semmoinen vanhoista perustuskivistä tehty tukimuuri maapenkalle-ja yhtäkkiä
sen alta vilahti valkoista. No lumikkohan se sieltä varovasti tulee-
vilkuilee ja on tarkkana. Sitten se ryntää roskakatoksen alle-eikä mene kuin pikkuruinen
hetki-tulee sieltä hiiri suussaan!

Eipä ole ihan mielessä,olisinko ennen moista nähnyt. No kaikelviisiin.

t. Markku

Maaliskuu 19, 2020, 15:45:15 ip
Vastaus #268

Risto Saastamoinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Aamulenkillä otti korvaan jotenkin outo tikan koputusääni, sellainen pehmeä ja ikäänkuin kaukaa kantautuva. Seisatuin kiikaroimaan Pyhäjärven Ruotasen kaivostornia niin viereisestä kuusesta, mihin kiikaria tuin, tippu pieniä kaarnanpaloja. Kappas, tikkahan olikin ihan siinä kolmen metrin korkeuvessa kuorimassa sitä pystyynkuivunutta kuusta, mihin nojasin! Pitkään yritin tunnistaa tikkaa vaan ei se oikein asettunut lintukirjan valokuviin, valkea selkä sillä oli mutta muuten koko otus oli kuin riihiryöpän läpi laskettu. Koskahan tikoilla on sulkasato? Kotona sitten tutkin asiaa niin pohjantikaksi päätin sen luokitella vaikka mistään en sellaista riihiryöpän läpi lasketun oloista kuvaa löytänyt. Samalla reissulla huomasin että yli 60 kilometriä on liian pitkä matka taskukokoiselle kiikarille ja iriitin vaivaamille silmille, juuri ja juuri näin kaivostornin mutten mitään yksityiskohtia.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 19, 2020, 15:51:22 ip kirjoittanut Risto Saastamoinen »

Maaliskuu 19, 2020, 16:03:14 ip
Vastaus #269

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Kaimat näkevät näköjänsä samaan aikaa valkoisen otuksen.Lumikon olen nähnyt muutamia kertoja ja sehän on pieni ja solakka ehkä vajaa parikymmentä senttinen.Eilen kun lueskelin ja välillä ulos tosta olkkarista katselin meni tosta tien yli johon matkaa ehkä 60 metriä valkoinen otus  joka ei ollut kissa mutta isompi kun lumikko eli olisko voinut olla kärppä kun oli kyllä reilu parikytä senttiä eikä niin solakkakaan ja jotain tummaa oli luulisin hännässä,en varmaan ole kärppää aiemmin nähnyt ja nyt jotain 5 sekunttia.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica