Kirjoittaja Aihe: Upottivat luotsiveneen  (Luettu 31995 kertaa)

Joulukuu 09, 2017, 19:44:26 ip
Vastaus #15

Arto Ahonkivi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olin intissä semmosessa paikassa jonka lähialueelle oli uponnu laiva jos toinenkin, silloin kuuluisimpana Park Viktory ja nykyään Estonia.
Kyseessä Utön saari, 70-80 lukujen taitteessa. Oli aika hurjaa katottavaa ku luatsikutteri lähti viämään luatsia laivaan myrskyssä, itte en olis menny siihen paattiin. Aallot sen verran isoja että kutteri katos kokonaan aallonharjojen taakse, Välillä tuli näkyviin pohja ylöspäin ja seuraavan aallon harjalla taas oikeinpäin.
Sen perusteella ihmettelen miksei enään tehrä pystyyn nousevia kuttereita, ilmaisesti joku suunnitteluvirhe.

Joulukuu 09, 2017, 20:27:10 ip
Vastaus #16

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
6Litraset composiittipullot joilla pärjää 45Min, ekalla Kreikan kerralla kesti koulutus n. 15Min ja sä olit sukeltaja. Semmoset seinälle ja pääset ulos, oletan et muut varusteet olis pitänyt lämpöä, ei se helppoa ole mutta parantaa mahdollisuuksia paljon. Lähellähän oli laivoja jotka olis poimineet merestä miehet talteen, voi omaisille pahoittelut ja osanotot. Pysyn kannassani ettei hyvin suunniteltu alus käänny noin, onko taas ostettu se halvin alustyyppi. Jos tehdään alus kevyestä materiaalista, alumiini, yms. ei painovoima toimi. Pahimmassa tapauksessa polttoaine tankin aluksen kahta puolen siirtävät paino pistettä vaikka sekään ei saa kaataa alusta, mulla oli Kulkurissa kolme tankkia ja reunimmaisista tuli ohuet putket pää tankkiin.

Se äkkinäinen kaatuminen on voinut kolauttaa päätä ja toimintakyky siten nolla, vöissä sielä ennen oltiin mutta miten lie nykyään. Minä ja kaverit pidetään tuota aluksen suunnittelu virheenä, kaikki selitykset on paskaa. Ei luotsialus saa kaatua, ympäri voi mennä mutta matka jatkuu.

Meidän pilotit oli simulaattorissa ajamass jenkkien oliko F35 mallia ni ei saanu lentää ylös alaisin, ihme sekin. Saakeli me osataan tehdä paatteja eikä niitä tarvi ostaa ulkomailta. Tämä asia pitää todella tutkia, siviileillä on parempia aluksia, vähän outoa ???????????

Joulukuu 09, 2017, 21:00:21 ip
Vastaus #17

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olisiko se mahdollista, että nyt on vaan sattunut liian monta huonoa ja odottamatonta asiaa lyhyen ajan sisään, jotka on johtaneet siihen, että ollaan ylösalaisin.
Moneen asiaan on varauduttu, mutta entäs kun tulee se 11. asia , johon ei varauduttu.

Meri tuo elävä, muuttuva ja aina niin arvaamaton elementti.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 09, 2017, 21:04:39 ip
Vastaus #18

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Olisiko se mahdollista, että nyt on vaan sattunut liian monta huonoa ja odottamatonta asiaa lyhyen ajan sisään, jotka on johtaneet siihen, että ollaan ylösalaisin.
Moneen asiaan on varauduttu, mutta entäs kun tulee se 11. asia , johon ei varauduttu.

Meri tuo elävä, muuttuva ja aina niin arvaamaton elementti.
Siinäpä se. Osanottoni omaisille, kaiken surun keskelle.

Joulukuu 09, 2017, 21:57:10 ip
Vastaus #19

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mutta ylösalaisin veneen pitää kääntyä eikä jäädä kellumaan kuin kuollut kala, siis suunnittelu virhe. Luukut kiinni niin vettäkään ei tule paljon sisään, se ei saada kellumaan köli ylöspäin. En tiedä moniko on ollut merellä 25M/s tuulessa, minä olen ja kun oli itä tuuli en voinut mennä mökilleni vaan kaverin luo sundomiin. Yksi hurja tuli mikkelin saarilta ja silloin oli vielä LA puhelimet käytössä ja merivartiosto vastas etteivät voi tulla auttamaan joho Vepi sanoi ettei tarvi kuhan vähän näkis rantaan ja kysyi saako panna mun poijuun kiinni. Sanoin et laita vaan olen Vesan mökillä Svitisääressä ja paatti kahdella köydellä kiinni ja niin kallellaan et köli välillä näkyy. Silloin Vaasanlaiva irtos satamasta ja tuuli oli 26M/sek, kyllä veneessä pitää olla köyttä ja talja tai tikuiksi olis menny. Me mentiin saunaan ja Vepi löysi sataman, mulla hyvin tuulen suojanen paikka. Se oli niitä Kalliovaaran teettämiä n.8M pitkiä puttareita ja hätää ei ollut mut mitään ei nähnyt kun vettä tule vaakasuorassa. Oli sekin kokemus joka ei unohdu ihan heti, annoin koneen käydä koko myräkän ajan että olis voinu jotain tehdä jos köydet olis pettäneet, aamulla krapulassa todettiin et kyllä tuuli.

Joulukuu 09, 2017, 22:18:35 ip
Vastaus #20

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mutta ylösalaisin veneen pitää kääntyä eikä jäädä kellumaan kuin kuollut kala, siis suunnittelu virhe. Luukut kiinni niin vettäkään ei tule paljon sisään, se ei saada kellumaan köli ylöspäin. En tiedä moniko on ollut merellä 25M/s tuulessa, minä olen ja kun oli itä tuuli en voinut mennä mökilleni vaan kaverin luo sundomiin. Yksi hurja tuli mikkelin saarilta ja silloin oli vielä LA puhelimet käytössä ja merivartiosto vastas etteivät voi tulla auttamaan joho Vepi sanoi ettei tarvi kuhan vähän näkis rantaan ja kysyi saako panna mun poijuun kiinni. Sanoin et laita vaan olen Vesan mökillä Svitisääressä ja paatti kahdella köydellä kiinni ja niin kallellaan et köli välillä näkyy. Silloin Vaasanlaiva irtos satamasta ja tuuli oli 26M/sek, kyllä veneessä pitää olla köyttä ja talja tai tikuiksi olis menny. Me mentiin saunaan ja Vepi löysi sataman, mulla hyvin tuulen suojanen paikka. Se oli niitä Kalliovaaran teettämiä n.8M pitkiä puttareita ja hätää ei ollut mut mitään ei nähnyt kun vettä tule vaakasuorassa. Oli sekin kokemus joka ei unohdu ihan heti, annoin koneen käydä koko myräkän ajan että olis voinu jotain tehdä jos köydet olis pettäneet, aamulla krapulassa todettiin et kyllä tuuli.

Nyt en ihan ymmärtänyt,mutta miten Vepille lopulta kävi?
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 09, 2017, 23:55:51 ip
Vastaus #21

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Purjehtinut olen aikas paljonkin omilla ja vieraitten veneillä, eikä 12 m/s tuuli ole mikään ongelma pienellekään kiintoköliselle purjeveneelle, päinvastoin, silloin purjevene vasta kulkee kunnolla,  luotsiveneelle semmonen tuuli ei ole yhtään mitään, jotain muuta tuossa on takana kuin kova keli, joko älyttömän huonoa tuuria monessa asiassa yhtäaikaa, tai sitten aluksessa oli /on jotain perustavanlaatuisesti vialla ( lasti / tuulipinta ? )

Kutterikuskit ovat rautaisia ammattilaisia, enkä mitenkään usko että he venettä kaatavat mainitunlaisella tuulella.

Osanottoni omaisille.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 11, 2017, 22:06:00 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Joulukuu 10, 2017, 00:42:27 ap
Vastaus #22

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vepihän ajoi veneen mun paikalle ja joi loput kaljat, eihän se tommoseen myräkkään vielä kuole. Merimies ku on. Teki potkureita Olumpialla ja omistaja Hudi lupas kaivaa altaan johon lohia et pysyy työmaalla syksysin, Saarenmäen Simolle lupas tehdä aitauksen jossa peuroja ettei tule kipeäksi ku hirviaika alkoi. Sitä en tiedä mitä siivoojalle lupas kun kruskorveja tuli lattiakaivosta ku syksyisin perattiin verkkoja suihkuhuoneessa, valimon puolella oli savustuspöntöt. Verkot ku jäi joskus yöksi mereen kovan kelin takia ja sitten oli simppuja ja kuolleita siikoja joihin nuo kruskorvit hyökkäsi kiinni. Nykyään ei töissä liene tämmöstä, niin vaskiluodossa Wiksrömmin tehtaalla nuorin pani verkot aamulla mereen ja nosti päivällä ylös ja savusti appurat et vanhemmilla oli jotain suolasta leivän päälle.

Nyt valmistaja sanoo että on viisi vedenpitävää osastoa, ohjaus hytti ei ole vedenpitävä. Ameriikassa jossa kaikki on isoa vastaava vene kallistui 720 astetta eli kaksi kertaa ympäri ja heillä on pohjassa sisältä avattavat hätäpoistumis luukut. Ne vähät tiedot mitä mulla on antaa ymmärtää että valmistaja pakotettiin tekemään tasaperäinen kapea alus joka kulkee suht kovaa, yhtäkään suomi hytillä ja kaikenmoisilla tutkilla ja isommilla polttoaine tankeilla varustettua ei ole koe kaadettu. No sehän maksaa mutta kyllä hengelläkin on hintansa, varmaa on ettei alukset törmänneet koska kyytiä odottanut luotsi näki odotellessaan kyytiä kaatumisen. Tunarit löytyy Suomesta eikä miehistön tekemisistä, kun laivaa lähestytään voi joutua kääntämään kaikki ulospäin. Ison laivan keula aalto voi olla joskus hankala, luotseja ei saa panna moisiin ennen kuin tilanne on korjattu. Ratikat/junat tehdään Italiassa ja jos pakkasta vähän ja lunta tupruttaa ei toimi jarrut eikä ovet aukea. Eikö me opita mitään, Titanik ei olisi uponnut jos väliovet olisi olleet kiinni mutta miehistö oikoi niiden kautta ja nyt vielä uusi tieto sanoo et hiilivarastossa oli tulipalo joka heikensi runkoa.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 10, 2017, 15:29:24 ip kirjoittanut Henry Eklund »

Joulukuu 11, 2017, 00:47:25 ap
Vastaus #23

Osmo Leikko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Joulukuu 11, 2017, 16:12:15 ip
Vastaus #24

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä se kaatua saa mutta pitää palautua takaisin, jos kölissä on vettä pitää hätäpumppujen käynnistyä. Mun matkaveneessä oli tuumasella putkella hätäpumppu ja moottori oli isohkon starttimoottorin luokkaa, paljon olisi vettä saanut tulla. Veneeni meinasi upota kun vessan letku irtosi, muutin läpiviennit palloventtiili hanoiksi ja putkelle niin pitkä kiinnitys et kaksi rosteri klemmaria mahtui. Hana oli helppo avata kun istui tarpeillaan ja kaikissa muissa läpivienneissä myös moiset hanat. Tekijä Lohtajalta tunsi veneen kun kerran soitin, siihen oli vaadittu tupla pohja rouvinki matosta ja painoi 600Kg sisariaan enemmän, ostajan haave oli ajaa Göta kanavan läpi mutta sairaus esti ja kuolo korjas. Sitten oli ei niin merimies jolta ostin ja myydessä oli tuntimittarissa 2600T. Vaimon kanssa juteltu ja sanoi joskus pelänneensä mutta luotto muhun ei tuonut pelkoa ilmi, ei edes 25M/sek tuulessa, koira tuli mun jalkoihin maate.

Nyt ajan Buster XXL joka ei kaadu ja ei uppoa, vaikka mitä tapahtuisi konetta ei saa sammuttaa. Virtaa tarvitaan, tapahtunut onnettomuus on käsittämätön jopa valmistajan sanoin.

Joulukuu 11, 2017, 19:59:02 ip
Vastaus #25

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Maalla ollaan viisaita kun merellä on hätä. Ikivanha sanonta. Ootellaas nyt tutkinnan tuloksia...

Joulukuu 11, 2017, 20:32:59 ip
Vastaus #26

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Rautsi, mikään tutkimus ei muuta tosiasiaa et se jäi kellumaan kuin kuollut kala, ja mites ne viisi vedenkestävää osastoa. Käännettäessä hörppäsi loputkin ilman pois, kääntämisen olisi vain pitänyt epäonnistua mutta ei missään nimessä upota. Mulla on ollut vanha luotsivene, puu runkoinen joka kuidutettiin. Tultiin Uumajasta takaisin niin kaverin vaimo halusi että jäädään Valassaarille huilaamaan, matkalla join yhden Absolut vodka pullon ja päivystäjä vähän katsoi lievästi horjuvaa kävelyä laiturilla, tuumas et saitte vissiin keikkua. Sauna on kohta vapaa, päivystäjän huki loppui ja tuli saunaan meidän kanssa, riisu ja pani pistoolinsa pöydälle. Kysyttiin maistuuko olut ja mikä ettei, oli kokemus kiivetä sinne ylös katsomaan tutkaa ja ei tavis veneissä mitään tutkaheijastinia tarvita, meitä oli seurannut pitkään.

Joulukuu 11, 2017, 21:19:16 ip
Vastaus #27

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Näinpä. Katellaan.

Joulukuu 11, 2017, 22:28:48 ip
Vastaus #28

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Samaa mieltä, ensin kannattaa tutkia. Sen jälkeen voi hutkia. Ei kannata etukäteen julistaa syitä, parempi
todeta sitten kun tiedetään varmasti syyt.

L&K.

Joulukuu 11, 2017, 22:30:53 ip
Vastaus #29

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt infoa että ohjaamon ovi oli auki, ei sääntöjen mukaista mutta noin lievässä tuulessa mäkin ajoin usein ovi auki et koiro pääsi haistelemaan ilmaa. Eihän sitä Kapuksi olis ristitty vaikka ensin piti heittää paattiin. Muut luukut oli salvattu kiinni, nimimerkillä yhden yön nukkunut märillä patjoilla.