Kirjoittaja Aihe: Upottivat luotsiveneen  (Luettu 32012 kertaa)

Joulukuu 09, 2017, 13:48:58 ip
Luettu 32012 kertaa

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Upottivat Porvoossa luotsiveneen, tuuli 12M/s ja puolitoistametriset aallot, Mulla on ollut vanha luotsivene ja Karhukoira piippas 14M tuulessa ja vaimo reilussa 16M. Jopa parjatulla Kulkuri30 ajettiin 22M tuulessa ja väitän että tuossa kelissä olisin hakenut luotsin BusterXXL pelillä turvaan. Venehän oli uusi ja mitä ilmeisemmin täysi susi, olen aina luullut et kun muut ei enään uskalla ajaa tulee luotsit ohi moikaten. Miksei sitä ylösalaisin olevaa paattia ei hinattu rantaan niin että kopin katto raapii pohjaa ja sitten käännetään. Ohjaamon seinässä pitää olla sukellusreleet jotta kaatuneesta paatista pääsee ulos, mä luulin luotsien olevan ammattilaisia ja tiedän kuinka vaikeaa on päästä tyynen puolelta kyljestä irti. Nyt töpeksi koko ketju, jos olisin luotsi en moisen suden sisaralukseen menis edes laiturilla kaffeelle ku voihan se siihenki kaatua.

En sitten retostellu yhtään vaan totesin factat.

Joulukuu 09, 2017, 14:14:06 ip
Vastaus #1

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä maissa on viisaita jne....

L&K.

Joulukuu 09, 2017, 14:24:49 ip
Vastaus #2

teuvo venäläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Upottivat Porvoossa luotsiveneen, tuuli 12M/s ja puolitoistametriset aallot, Mulla on ollut vanha luotsivene ja Karhukoira piippas 14M tuulessa ja vaimo reilussa 16M. Jopa parjatulla Kulkuri30 ajettiin 22M tuulessa ja väitän että tuossa kelissä olisin hakenut luotsin BusterXXL pelillä turvaan. Venehän oli uusi ja mitä ilmeisemmin täysi susi, olen aina luullut et kun muut ei enään uskalla ajaa tulee luotsit ohi moikaten. Miksei sitä ylösalaisin olevaa paattia ei hinattu rantaan niin että kopin katto raapii pohjaa ja sitten käännetään. Ohjaamon seinässä pitää olla sukellusreleet jotta kaatuneesta paatista pääsee ulos, mä luulin luotsien olevan ammattilaisia ja tiedän kuinka vaikeaa on päästä tyynen puolelta kyljestä irti. Nyt töpeksi koko ketju, jos olisin luotsi en moisen suden sisaralukseen menis edes laiturilla kaffeelle ku voihan se siihenki kaatua.

En sitten retostellu yhtään vaan totesin factat.
Olen Henryn kanssa aivan samaa mieltä.Luotsiveneet ovat aina jotuneet lähtemään koviin keleihin ja ei tuo 12m/s ole edes mikään tuuli.
Jotain on itse venessä.Ei kai sitä saa ajamalla nurin.    :-(  :-(

Joulukuu 09, 2017, 15:04:16 ip
Vastaus #3

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lauri, tiedän että on maissa helppo olla viisas kun merellä sattuu vahinko mutta nyt oli merimiehistä parhaat ja kaluston pitäisi olla myös. Ei 15M pitkä alus joka on tehty vaikeisiin olosuhteisiin saa kaatua. Muistan yhden Uumajareissun entisellä merivartioston RautaVillellä, hyvin matala alus niin luukut kiinni ja oli todellinen myrskky. Valasaaret oli silloin miehitetty ja silloin piti ilmoittaa et Ruotsiin ollaan menossa, päivystäjä oli jo pitkään meitä seurannut ja oli valmis kutsumaan meidät rantaan mutta kun näki meidät kiikarilla tuumas jos tuolla ei pärjää niin ei sitten millään kun oli itse palvellut Villellä. Eihän se edes keikkunut vaikka aallot pyyhkäs yli, on se pyörivä etulasi vaan hyvä ei pyyhkimillä olis tehnyt mitään.

Laurille sanon et pikkupojasta lähtien olen ollut tekemisissä merivartioston miesten kanssa, istunut heidän kanssa saunassa ja kuunnellut juttuja joita ei vielä dementia ole pyyhkinyt pois muistista. Valas saarista vielä senaattikiinteistohän purkasi rakennukset mutta ei onneksi laitureita kun ne oli karttoihin merkitty hätä satamiksi ja hyvä niin ku oon itsekki koittanut sielä nukkua ja vene hinkkasi auton renkaaseen koko yön.

Siis tähdennän ettei pahaan keliin tehty vene saa kaatua ilman pohjakosketusta moisessa pikku puhurissa, ajatelkaa sitä luotsia joka valmistautuu kiipeämään köysitikkaita ja näkee kavereidensa paatin kaatuvan. Nyt on syytä tutkia tarkkaan miten tämä on mahdollista, tuo oli vielä ihan Busteri keli ja kaksi kertaa mun alumiini purkkiin on tullut parisataa litraa vettä jä syy liian suuri nopeus eli mun vika. Mikä on oma veneily kokemuksesi.

Joulukuu 09, 2017, 15:14:16 ip
Vastaus #4

Harri Holopainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ateisti, takapiru, vastarannankiiski, humaani?
Itekin jonkinlaisessa syysmyrskyssä olleena voin sanoa että ihmettelen? Eikös nuiden luotsiveneiden pitäs olla semmosia että nousevat pystyyn vaikka kääntys ylösalasin, jäikö luukku auki ?
Mutta osanotto kumminkin  :(
Hullu ja humalassa saa olla muttei tyhmä

Joulukuu 09, 2017, 15:28:11 ip
Vastaus #5

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Totean edelleenkin että maissa on helppo viisastella kun merellä sattuu vahinko.

L&K.

Joulukuu 09, 2017, 15:57:39 ip
Vastaus #6

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse entisenä laivasuunnittelijana-ja sen jälkeen
työvenesuunnittelijana ihmettelen kuitenkin syvästi miten tuollainen kutteri
saadaan kumoon noin ilmeisen helposti.Siinä luotsien hommassa ei
kiikkerää kiulua tule suvaita.

Mikä lafka lienee tuon paatin suunnitelut ja valmistanut?

Onkohan jokin syvyyden saalistaja pikkusen kolhaissut altapäin?
Jokin pitkä ja musta....

Ei helvetissä saa luotsikutteri Suomenlahden säässä kaatua tuollaviisiin omin päin.

Osanottoni omaisille.

t.Markku
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 09, 2017, 16:04:06 ip kirjoittanut markkukovasin »

Joulukuu 09, 2017, 16:15:50 ip
Vastaus #7

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ja Lauri on ollut montako kertaa luotsiveneen kyydissä, mun elämä on niin rikas että olen saanut olla useasti. Pahan kelin aikaan ajettiin ns. Vaasan majakoille asti, minähän olin tietty koko matkan luotsiveneessä liiveissä ja vielä turvavyöllä kiinni paikallani. Ne ei ollut pahoja kelejä mutta kyllä tuuli, takaisin tullessa pantiin naru valjaisiin kiinni ja pääsi kannelle. Ukot sanoi ettei pojalle parta kasva josei sitä suolavedellä huuhdella, tunsinhan mä että selästä piti iso voimakas käsi turvaköyden lisäksi. No olen saanut ajaakki kun palattiin Valkrundin satamaan, mulle on ihan turha puhua mistään vahingoista. Ne oli niin ammattilaisia kuin ikinä voi olla, eivät kehuneet itseään koska koko tiimi teki työnsä. Kuulin kyllä kun kipparia kehuttiin et hyvä ettet sinne kivikkoon ajanut, meillä on tosi kivikkoisia paikkoja.

Vielä viimeisen kerran väitän että vene on väärin suunniteltu jos kaatuu, kuten mun yksi kaveri sanoi kerran eikö ollut kivaa kun sivulaseista näkyi kuin akvaariosta. Se voi hirmuisissa oloissa jopa pyörähtää muttei Ikinä jäädä kellumaan köli ylöspäin, jopa mun meriPerkinsissä öljypohja oli suunniteltu niin ettei pumpu haukkaa tyhjää eli eipä oltu otettu mistään auton keulalta vaan Marin Motor. Se vene on Susi ja syvässä vetessä kääntöyritys osoittaa huonoa harkintaa, saatiinhan sinne sukeltajat paikalle.

Seuraan keskustelua mutta Laurin keskusteluihin en vastaa, kyllä jotain pitää tietää eikä olla tietävinään.

Joulukuu 09, 2017, 16:29:59 ip
Vastaus #8

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Herra Eklund sotkee nyt asioita sekaisin. En ole puhunut vesillä liikkumistaidoista mitään vaan

totesin että maalla on helppo viisastella jne. Asian ymmärtäminen ei liene minun vikani. Piste ja iso.

L&K.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 09, 2017, 16:42:45 ip kirjoittanut Lauri Puirola »

Joulukuu 09, 2017, 16:50:51 ip
Vastaus #9

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Moro

Luotsivene L242 on tällainen:

Valmistusmateriaali: alumiini
 Kantavuus:10 henkilöä
 Pituus: 14,5 m
 Paino: 16,5 tonnia
 Syväys: 1,3 metriä
 Leveys 5,1 metriä
 Nopeus: 26 kn
 Kulutus: max 170 l / h
 Katsastettu III- liikennealueelle
 Käyttöikä 15 – 20 vuotta
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Joulukuu 09, 2017, 17:09:58 ip
Vastaus #10

jussi koskinen

• Vieras
Totean edelleenkin että maissa on helppo viisastella kun merellä sattuu vahinko.
L&K.
Tässäkin tapauksessa näyttää erinomaisesti pitävän paikkansa tuo vanha viisaus.
Viisautta voidaan mitata, mutta ......  ;)

Joulukuu 09, 2017, 17:16:14 ip
Vastaus #11

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Einsteini sanoi että maailmassa on kaksi ääretöntä juttua,maailmankaikkeus ja ihmisen hölmöys.Mitenkään tähän asiaan liittymättä.Merisilakkana evp. ihmettelen minäkin,olisiko kalustossa joku piilevä ongelma?

Joulukuu 09, 2017, 18:19:11 ip
Vastaus #12

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ongelmaton alus ei jää kellumaan köli taivastakohdin, sielähän oli paljon ilmaa sisällä eli ei ole voinut hörpätä, painopiste ongelma. Minen moisen roskan sisaraluksella ajais, olosuhteethan oli ihan kohtuuliset. Tässä muutama puhelu ollut eläkkeellä oleviin luotseihin jotka ei keksi mitään järjellistä syytä tapahtuneeseen. Laivaa lähestyessä takaa laivan aallot kyllä keikuttaa mutta ihan normaalia, siinä pitää vaan varoa ettei törmää. Ihan normi hommaa luotsiveneen kipparille ku luotsi haetaan pois, joskus kuulemma helvetin vaikeaa mutta tupla tuuli lukemissa.

Jos on sisar aluksia ne pitää tutkia vähän paremmin kuin paatin kääntäjät syvässä vedessä, mihinkä meidän ammattitaito on kadonnut. Ukot joiden kanssa keskustelin pitivät täysin mahdottomana tapahtunutta ja toisen ukon kyydissä olen saanut mennä jokusen kerran. Voi hitsi kun kerrottiin mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä. Eikä se luotsi sieltä pelkkiä narutikkaita myöten tule, ensin pudotetaan turvanaru joka luotsiveneessä kiinni ja luotsilla vuorikiipeily vehkeet päällä vaikkei tuule.

Joulukuu 09, 2017, 19:14:05 ip
Vastaus #13

Taito Nuutinen

• Vieras
Itse olen kanssa noissa luotsi yms..muissa "kuttereissa" aikani pyörinyt ja aikas paljon suuremmissa aalloissa..ihme homma tää kyllä on.Käsitykseni mukaan luotsivene upposi kääntöyrityksen aikana ja oli sitä ennen pohja pinnalla...oliskohan veneessä ollelilla ollut "ilmatasku" käytössä??Mene ja tiedä,osanottoni menehtyneille..

Joulukuu 09, 2017, 19:15:52 ip
Vastaus #14

erkki itävuori

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vuoden -79 Fastnet-katastrofin jälkeen testattiin useiden avomerikilpaveneiden käyttäytymistä niiden kaaduttua katolleen, Fastnetissahan monet jäivät katolleen pitkäksi aikaa ja useita upposi, vaikka periaatteessa kaikkien olisi pitänyt kääntyä välittömästi takaisin kölilleen. Yksinkertaisin ja vaikuttavin tekijä oli kannen yläpuolisen kopin tilavuus, se kun täyttyi vedellä joka ei päässyt juoksemaan rungossa sivulle ja kiihdyttämään kääntymistä. Tasakantiset veneet pyörähtivät välittömästi pystyyn. Myös runkomuoto joka sallii suurimman kallistuman samalla kääntyy huonoimmin oikein päin. Nykyiset avomerisäännöt vaativat oikaisun 120 asteen kallistumasta, siis tilanteesta jossa köli sojottaa 30 astetta vaakasuorasta ylöspäin, kaatumatta katolleen.