Kirjoittaja Aihe: Solifer Export Thermomat valkeat (vaaleat) osat  (Luettu 7685 kertaa)

Marraskuu 21, 2017, 22:57:49 ip
Luettu 7685 kertaa

Jouko Honkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Renkohill Dude
Mitkä osat mahtaa olla valkeita/vaaleita Solifer Export Thermomat 1964-66 malleissa?
Kun netissä on kuvia sekä valkeilla että mopon värisillä ketjusuojilla, takakeinuakselilla, etukeinuakselilla ja etulängillä....
lyhdynkotelo ja moottorin suojapellit ovat kai aina valkeat ja tankki kans ton ikäisissä....

Mitkä mahtoivat olla automaaleina värit ja   värikoodit ko. vuosimalleille (runko ja valkeat osat)?
Pappa-Joe
Joke  Mopo-Jokke
MC Renkohill Dudes
Pappa Tunturi 1974 punainen muoviperä (alkuper.)
Pappa Tunturi 1976 vihreä muoviperä (alkuper.)
Tunturi Super Sport 1983 valkea (täysin entisöity)
Tunturi Tiger 1984  keltainen ja oma design varustus mm. levyjarrukeula

Marraskuu 22, 2017, 15:50:31 ip
Vastaus #1

Jarmo Latva-Käyrä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mitkä osat mahtaa olla valkeita/vaaleita Solifer Export Thermomat 1964-66 malleissa?
Kun netissä on kuvia sekä valkeilla että mopon värisillä ketjusuojilla, takakeinuakselilla, etukeinuakselilla ja etulängillä....
lyhdynkotelo ja moottorin suojapellit ovat kai aina valkeat ja tankki kans ton ikäisissä....

Mitkä mahtoivat olla automaaleina värit ja   värikoodit ko. vuosimalleille (runko ja valkeat osat)?
Juurikin näin se taitaa mennä, kaikkea löytyy, myös moottorinsuojissa värejä löytyy (ja tankissa) 8)
Eipä taida totuuden mukaista exel taulukkoa löytyä.  :laugh:

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 22, 2017, 15:53:23 ip kirjoittanut Jarmo Latva-Käyrä »
Solifer M 107 (M 55) moottoreille sydämensä menettänyt mopoharrastaja.
Ase-55 (M 55) jne... Kauan kaivattu -60 Exportkin kotiutui keväällä -22.
Toki Exportteja kuumapää ja Thermomat moottoreillakin katon alta löytyy.

Sysy apumoottorin kun vielä löytäisi.

Marraskuu 22, 2017, 22:02:29 ip
Vastaus #2

Martti Räisänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Sen tiedän ainakin omasta kokemuksesta kun itse maalasin minun -66 mallin että jos itse runkopelti ja etulokasuoja  on tummalla värillä,,,,  moottorinsuojat ,tankki  keinut , lamppu ja takalokasuojanpää ovat valkeat  niin valkeana värisävynä voi käyttää  RAL 9002. Minulla oli ne tummemmat osat (runko) alunperin siniset mutta vaihdoin värin tummahkoon vihreään , aika lähellä armeijan vihreää mutta armeijan väri ei kiillä. 

Marraskuu 22, 2017, 22:22:23 ip
Vastaus #3

Jouko Honkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Renkohill Dude
Sen tiedän ainakin omasta kokemuksesta kun itse maalasin minun -66 mallin että jos itse runkopelti ja etulokasuoja  on tummalla värillä,,,,  moottorinsuojat ,tankki  keinut , lamppu ja takalokasuojanpää ovat valkeat  niin valkeana värisävynä voi käyttää  RAL 9002. Minulla oli ne tummemmat osat (runko) alunperin siniset mutta vaihdoin värin tummahkoon vihreään , aika lähellä armeijan vihreää mutta armeijan väri ei kiillä.

kiitos kommentoijille; hyvä, että tuli kommentteja, kun tuo Soliferia oli just pois toiminnasta;   joo, tuo Martin ratkaisu tuntuu hyvältä (ja tutulta)  ratkaisulta; sen verran tiedän, että perusväri mopolla on ollut puna-valkoinen, mutta tällä hetkellä mopo on hiekkapuhallettuna tulossa minulle......punainen voisi olla RAL3001 Signal Red ja jos tuo vaalea väri on RAL9002, niin ongelma lienee ratkaistu.... ei siitä mitään museomopoa tule, niin on vapaa maalaamaan rungoltaan vaikka minkä värisen yhtenä vaihtoehtona harkinnut sellaista vähän postin keltaisesta oranssimpaa väriä... oma Tunturi Super Sport 1979 on maalattu samalla RAL3001 (kuva)

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 23, 2017, 00:00:17 ap kirjoittanut Jouko Honkanen »
Pappa-Joe
Joke  Mopo-Jokke
MC Renkohill Dudes

Marraskuu 22, 2017, 22:24:49 ip
Vastaus #4

Martti Räisänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tankin keskipelti kuuluu niissä malleissa olla kromattu, se on sitten myöhemmin muuttunut maalatuksi !

Marraskuu 23, 2017, 10:15:12 ap
Vastaus #5

Jarmo Latva-Käyrä

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Yläkuvassa minun -66 "alkuperäinen" , myös etuhaarukka rungon värisenä.
Lainausmerkit siksi että noista ei koskaan voi tietää mitä on vaihdeltu ja koska!
Toinen kuva -61 museointiin menossa. (tankinmerkki on liimattu uudelleen tämän kuvan oton jälkeen.  :embarassed: )
RAL 9002 on OK.
Punaiseen RAL sävyyn en osaa kommentoida, itse päädyin -61 mallissa Glasurit sävyyn CPU 2*02*09.00 joka osoittautui kyseiseen vuosimalliin
ehkä liian oranssiksi mutta on uudempaan malliin justiinsa ok. Nyt menossa maalarille -68 runko tuolla sävyllä, keväällä näkee.
Alemman -61 mallin sävy vastaa mielestäni ylemmän -66 alkuperäistä sävyä, RAL kartasta en sävyä löytänyt vaikka olenkin kyseisen kartan kannattaja ja yritän sieltä värin löytää. Ase mopon metallivärikin oli RAL kartassa.

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 23, 2017, 10:38:52 ap kirjoittanut Jarmo Latva-Käyrä »

Marraskuu 23, 2017, 13:37:03 ip
Vastaus #6

Martti Räisänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Marraskuu 23, 2017, 13:48:13 ip
Vastaus #7

Jouko Honkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Renkohill Dude
Pappa-Joe
Joke  Mopo-Jokke
MC Renkohill Dudes

Marraskuu 24, 2017, 09:13:14 ap
Vastaus #8

Jarmo Latva-Käyrä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mielenkiintoisia eroja !!!
-66 esitekuva, Mielenkiintoista.  8)
Hopeinen takahaarukka ja etukeinu.  :o

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 24, 2017, 09:15:45 ap kirjoittanut Jarmo Latva-Käyrä »

Marraskuu 24, 2017, 10:53:59 ap
Vastaus #9

Jouko Honkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Renkohill Dude
Pappa-Joe
Joke  Mopo-Jokke
MC Renkohill Dudes

Marraskuu 24, 2017, 11:01:18 ap
Vastaus #10

Jouko Honkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Renkohill Dude
Mielenkiintoisia eroja !!!
-66 esitekuva, Mielenkiintoista.  8)
Hopeinen takahaarukka ja etukeinu.  :o

kyllä taitaa olla melko yhtenäinen piirre se, että etulokasuoja ja etulänget on (melkein aina) rungon väriset ja muut osat (harmaan)valkeita...
taitaa parhaiten mennä formaattiin, että tekee niin.... siinä tulee sopivasti kaksivärinen ja etupää näyttää yhtenäiseltä, kun länget ja lokasuoja on samaa väriä ja vain lyhdyn maski ja U-rauta (etukeinu) erottuu siitä vaaleana... ja takana takakeinu, ketjusuoja ja moottorin suojat ovat yhtenevästi vaaleat... kts, toisen viestin kuva 1966 alkuperäislöydöstä
Pappa-Joe
Joke  Mopo-Jokke
MC Renkohill Dudes

Marraskuu 24, 2017, 11:21:05 ap
Vastaus #11

Martti Räisänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joukolle ajattelin tässä vain että  tankki kannattaa tutkia jo ennen maalausta ettei vain sattuis olemaan niissä  yhdysputkissa  pensavuotoja. Maalattu tankki on sitten aika varoen käsiteltävä kun juotellaan reikiä kiinni.  60 luvulla  meidän perheessä vaihdettiin näitä  tankkeja peräti 2 kpl vanhemmanmalliseen ,  joka oli yhtenäinen !!!!

Marraskuu 24, 2017, 11:53:11 ap
Vastaus #12

Jouko Honkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Renkohill Dude
Joukolle ajattelin tässä vain että  tankki kannattaa tutkia jo ennen maalausta ettei vain sattuis olemaan niissä  yhdysputkissa  pensavuotoja. Maalattu tankki on sitten aika varoen käsiteltävä kun juotellaan reikiä kiinni.  60 luvulla  meidän perheessä vaihdettiin näitä  tankkeja peräti 2 kpl vanhemmanmalliseen ,  joka oli yhtenäinen !!!!

Kiitos Martti vinkistä; osat on jo hiekkapuhallettu ja ovat pohjamaalatut; enää loppusilaus puuttuu ;-)
Pappa-Joe
Joke  Mopo-Jokke
MC Renkohill Dudes