Kirjoittaja Aihe: Ajokortti  (Luettu 16118 kertaa)

Marraskuu 13, 2017, 12:52:24 ip
Vastaus #15

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Se iso muovilätkä, mistä Markku J pisti kuvan, oli sikäli hanurista että siinä ei ole haltijan syntymäaikaa. Ei kelvannut siis henkkarin korvikkeeksi esim USA:ssa kaljaa ostaessa.

Ja vielä:
- Tekstit suomeksi ja ruotsiksi, eli maailmanlaajuisesti keskimäärin ehkä kaksi ihmistä kolmesta tuhannesta tajuaa mistä kyse
- Kortti voimassa oletusarvoisesti 70-vuotiaaksi, no, 60-vuotiaankin kortissa on sitten 18-vuotiaan klopin kuva. Ei kovin hyvä henkkari edelleenkään.
- Ajokortissa voi lukea esim B tai AB, kuten suurimmassa osassa kortteja on. No, sivistysmaissa laitetaan joskus ajokorttiin haltijan veriryhmä onnettomuuksien varalle. No, jos sattuisi verensiirtoa vaativa onnettomuus vaikka 0-ryhmäläiselle ja tankataankin B:tä niin mitäs sitten?
- En nyt muista oliko takana edes niiden vehkeiden kuvia joiden operointiin kortti oikeuttaa mutta sekin taisi tulla vasta tähän EU-korttiin.
- Kortin koko luokkaa jääraappa, ei mahdu normaaliin luottokorttikoteloon.

Itte menetin pahvikortin kun hankin pikku-e-kirjaimen joidenkin sääntöjen muuttuesssa. Se uusi iso muovikortti oli viheliäinen, siinä oli kai joku valmistusvirhe kun se alkoi heti lohkeilemaan kulmista. Itävallassa se suorastaan hajosi käsiin autovuokraamon tiskillä mutta ystävällinen rouva teippasi sen taas kasaan ;D Suomeen palattuani hainkin sitten tuollaisen uudenlaisen kortin, vaan maksamaan jouduin senkin vaikka koitin reklamoida.

Reklamointi onnistui kyllä passiin josta lähti se tärkein sivu irti itsekseen, eli muovi ratkesi sieltä saranan kohdalta. Olin silloin jenkkilässä, lähdössä sieltä muutaman kuukauden kotilomalle ja pikku pelko persuksissa että noinkohan onnistuu lentokoneeseen ja pääsy. Kirkkaalla teipillä sivu kiinni, matka onnistui ja Suomessa uusi passi tilaukseen. Se tuli pikana ja veloituksetta. Viisumi piti uusia muutenkin, siitä ei lisävaivaa tullut.

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 13, 2017, 12:54:36 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Marraskuu 13, 2017, 13:03:02 ip
Vastaus #16

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Mä ajoin kortin -88, en nähnytkään autokoulussa prätkää mutta A tuli neitikortin mukana. Muutama vuosi tämän jälkeen A piti ajaa erikseen. Myöhemmin hain pikku e;n kun senkin sai anomalla.  ;) ja tietty viimeisenä mahdollisena hakupäivänä, oli ruuhkia polliisiasemilla.

Minä sain ABC-kortin syksyllä 1989, ja siitä olisi tosiaan jäänyt A pois jos ei olisi ollut KT-korttia (KevytToottoripyörä?) pohjalla. Kevarikortilla sai A:n "lahjaksi" ainakin joitakin vuosia sen jälkeenkin. Itse olin ekojen joukossa jotka saivat suorittaa kaksivaiheisen kuljettajatutkinnon, hyvä puoli oli se että 80-lätkän sai pois heti kun kakkosvaihe oli suoritettu, eli aikaisintaan 6kk päästä. Silloin kakkosvaiheessa sai käydä kajakilla liukastelemassa öljytyn pellin päällä, ja sitten pikku lenkki koulun autolla ope repsikkana ja sen jälkeen palautekeskustelu, homma oli siinä.

Kari

Marraskuu 13, 2017, 13:19:09 ip
Vastaus #17

Kai Vuori

• Vieras
Mutta ensimmäisen kerran A kortille tuli käyttöä vuonna -10 kun myöhäisherännäisenä haksahdin lapiopäähän, kaveri mulle sellasen myrkytti.  :) Mulukku.

Ja kyllä sen huomasi ensimmäisellä mutkatiellä että olisi se A pitänyt saada vasta jonkinlaisen koulutuksen jälkeen... Ei sattunut vahinkoa mutta pyörä käyttäytyi hiukan erilailla kun oletin.

Marraskuu 13, 2017, 13:42:46 ip
Vastaus #18

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Aprikoos, sano hedelmätarhuri.
Ajokortti ei ole henkilöllisyystodistus. Se ei siihen hommaan kelpaa. Eikä ole tarkoituskaan. Useimmat pankit ja vaikka mitkä sen hyväksyy kyllä henkilötodistuksena mutta se on niitten tulkinta se. Aikustenoikeesti ei käy.  Maailmalla liikkuessa voipi tulla yllätyksiä. Esim etelänaapuriin kun meloo niin pitää olla passi tai virallinen henkilökortti. Ajokortin hyväksyminen henkilötodisteena on täällä meillä vain paikallinen tulkinta. Muualla se ei käy. Ajokortti ei ole henkilöllisyystodiste. Ajokortilla osoitetaan mitä vempainta saa kuljetella.

Marraskuu 13, 2017, 13:49:52 ip
Vastaus #19

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Mä ajoin kortin -88, en nähnytkään autokoulussa prätkää mutta A tuli neitikortin mukana. Muutama vuosi tämän jälkeen A piti ajaa erikseen. Myöhemmin hain pikku e;n kun senkin sai anomalla.  ;) ja tietty viimeisenä mahdollisena hakupäivänä, oli ruuhkia polliisiasemilla.

Minä sain ABC-kortin syksyllä 1989, ja siitä olisi tosiaan jäänyt A pois jos ei olisi ollut KT-korttia (KevytToottoripyörä?) pohjalla. Kevarikortilla sai A:n "lahjaksi" ainakin joitakin vuosia sen jälkeenkin. Itse olin ekojen joukossa jotka saivat suorittaa kaksivaiheisen kuljettajatutkinnon, hyvä puoli oli se että 80-lätkän sai pois heti kun kakkosvaihe oli suoritettu, eli aikaisintaan 6kk päästä. Silloin kakkosvaiheessa sai käydä kajakilla liukastelemassa öljytyn pellin päällä, ja sitten pikku lenkki koulun autolla ope repsikkana ja sen jälkeen palautekeskustelu, homma oli siinä.

Se muuttui lokakuussa 1989.
Muistan sen hyvin, kun suoritin C-inssiajon 28.09 tai jotain. Samalla siihen ajokorttiin tuli lahjaksi kirjaimet AB
Kun inssiajoon lähdettiin, niin minulle sanottiin, että jos ei mene läpi, niin seuraava mahdollisuus on seuraavalla viikolla, eli lokakuussa, joten painetta pukkasi.
Onneksi inssi meni ekalla läpi. Kortti taskuun ja 80-lätkä takaikkunaan. Vuoden päästä lätkä pois, ilman mitään lisävenkoilua ja lisähintaa.
Myöhemmin siihen sai vielä e-kirjaimen, kun tilasi uuden ajokortin ;D

Muistelen, että A-kortti tuli automaattisesti B:n kaveriksi 30.09.1990 saakka ja sen jälkeen A-kortti piti suorittaa erikseen.
En ainakaan löytänyt mitään KT-korttivaatimuksia Googlesta.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 13, 2017, 14:11:35 ip
Vastaus #20

Jaakko Latvanen

• Vieras
Siinä KT-luokassa on käyny virhe, pitäs olla KR.  Se nimittäin tarkotti Kevytmoottoripyörä ja Ratkori.
jv

Marraskuu 13, 2017, 14:14:43 ip
Vastaus #21

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Raktosi on ihan luonnollisesti T.

Marraskuu 13, 2017, 14:30:06 ip
Vastaus #22

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Aprikoos, sano hedelmätarhuri.
Ajokortti ei ole henkilöllisyystodistus. Se ei siihen hommaan kelpaa. Eikä ole tarkoituskaan. Useimmat pankit ja vaikka mitkä sen hyväksyy kyllä henkilötodistuksena mutta se on niitten tulkinta se. Aikustenoikeesti ei käy.  Maailmalla liikkuessa voipi tulla yllätyksiä. Esim etelänaapuriin kun meloo niin pitää olla passi tai virallinen henkilökortti. Ajokortin hyväksyminen henkilötodisteena on täällä meillä vain paikallinen tulkinta. Muualla se ei käy. Ajokortti ei ole henkilöllisyystodiste. Ajokortilla osoitetaan mitä vempainta saa kuljetella.

Ei kai olekaan. Vaan Jenekkilässä asuessa hommasin paikallisen ajokortin ihan vaan ruokakaupassa ja videovuokraamossa asiointia helpottaakseni, siellä se oli ihan virallinen henkkari, tai ainakin toimi sellaisena. No, sivutuotteena autojen vakuutuksien hinnat putosivat myös kun oli paikallinen kortti.

Yhdessä kaupassa ei muuten kelvannut edes Suomen passi, kun oli "osavaltion ulkopuolinen henkkari" (out of state ID).

Mutta noin käytännön tasolla, jos jätetään pilkut viilaamatta, niin ihan hyvin voi ajokorttia käyttää henkkarina vaikka se ei virallinen olekaan. Vähän niinkuin kännykän kamera... Ei paras mahdollinen mutta melkein aina mukana.

Kari

Marraskuu 13, 2017, 14:35:28 ip
Vastaus #23

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Katoin omaa korttia ja ihmetystä herätti kun siinä ABE siis iso e, mitäs mä tolla saan oikein ajaa. C siittä otettiin tai annoin suosiolla, muistini mukaan vaimon kortissa olis pikku e.

Marraskuu 13, 2017, 15:07:41 ip
Vastaus #24

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Katoin omaa korttia ja ihmetystä herätti kun siinä ABE siis iso e, mitäs mä tolla saan oikein ajaa. C siittä otettiin tai annoin suosiolla, muistini mukaan vaimon kortissa olis pikku e.

Kortin takapuolella on selostus kirjaimista... ;D Ainakin luottokorttikokoisessa.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 13, 2017, 16:31:49 ip
Vastaus #25

Hannu Boman

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ihan itse :-)

ABE kortilla saat henkilöauto/peräkärri yhdistelmää kuljettaa jos yhdistelmä painaa yli 3500kg.  Eli se on pikku e kortti.

Joe E on vasta C:n jälkeen niin se "korottaa" kuorma-autokortin rekkakortiksi. Paitsi jos se c on C1.

Kaikkia muita ajoneuvoja saa ajaa paitsi linja-autoa jos kortissa on ABECE. sitten on olemassa sellainenkin "korttihirvitys" kun
ABECEDE tuo viimein E "korottaa" linja-auton ajo-oikeuden sellaiseksi että linjurin perään saa laittaa isonkin perävaunun.
@ HBo
Yamaha TX650 -73 & Honda GL 1500 Gold Wing 2000

Marraskuu 13, 2017, 16:52:21 ip
Vastaus #26

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Oho! :o

Millainen kortti mahto olla Eliaalla,kun se oogasi muinoin
"Tulisilla rattailla taivaaseen" ? Vissiin kaikki aakkoset?

t, Markku

Marraskuu 13, 2017, 17:04:40 ip
Vastaus #27

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
KT oli Kuorma-auto ja Trukki aina ku korttia esiteltiin kalijaostoksilla.
Kahden pytyn loukussa.

Marraskuu 13, 2017, 17:37:07 ip
Vastaus #28

Jaakko Latvanen

• Vieras
Tuolta ne takkaa selviää oikein kuvien kanssa, mitä saap ajjaa, ja mitä ei.  Vielä toistaseksi saap; ei kovin kauaa ennää...  Myöntämispäivä näkkyy olevan se päivä, ko sen SA-kortin tai armeijasta saadun todistuksen sai vaihetuks silloseen kuorma-auton ammattiajokorttiin; tammikuun 10 tais olla kotiutumispäivä ja reilu viikko menny käsittelyssä.

https://drive.google.com/open?id=1bidOKt0m9yUgMaUPeVtBvVLhQP62dHoD

Onkohan tuo kohta kakstoista henkilökohtanen kattonopeus?  Satakolme, ja suluissa oleva kakkonen tarkottaa, että tilapäisesti voi tuplata?

jv
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 13, 2017, 17:41:48 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Marraskuu 13, 2017, 18:23:35 ip
Vastaus #29

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Henkilökohtainen kattonopeus olis poikaa, esin 100Km/t ja sitten bonusprosentit eli mulla olis 175Km/t. Saisi noet poltettua katalysaattorista, niin se vaan on etten enään saa ajaa siskonmiehen pikuppia kun jostain syystä se on kuorma auto. Sillä olis laillista vetää Busteria trailerilla, no mies on myös sairaeläkkeellä niin mä voin hypätä repsikan paikalle. Lääkärille kannattaa mennä yksityiselle, lääkäri jotain hiljaa kuiskaa ja kysyy kuulitko, sitten kysyi näetkö tohon seinälle ja joo taas niin paperit kirjoitetaan. Kassan kautta ulos ja paperi poliisilaitokselle, silloinku aseluvat oli lujassa hain neurologilta joka kirjoitti että hän oikein suosittelee kun potilaan kädet hieman tärisee ja pistooli ammunta on erittäin hyvää treeniä lihasten hallintaan. Pitkään hoitosuhteeseen nojaten totesi mun päänki olevan tavallista paremmassa kunnossa.