Kirjoittaja Aihe: Tuntematon Sotilas 2017  (Luettu 9749 kertaa)

Marraskuu 02, 2017, 12:42:27 ip
Vastaus #15

Jaakko Latvanen

• Vieras
Jotenkin arvelin pyytäissäin, että lukemisen arvoista kerrottavvaa on Kovasiinilla filmitähtenä olemisestaan, enkä erehtyny; isot kiitokset jakamisesta!

Kyllä kait tuon uuven tuntemattoman kattominen vähän niiko velvollisuuksiin kuuluu?  Ei niitä versioita tarvi sen enempää vertailla, kukin on aikansa lapsi.  Vaikka se Laineen "alkuperänen" on meille suomalaisille iso asia, niin miun mielestä jos sitä elokuvana kattoo, ni ei oo häävi se; enempi sellasta naaman vääntelyyn ja katsojia kohti huudettuihin repliikkeihin (suomeks vuorosanoihin, kirjaimellisesti...) perustuvaa kesäteatteritoimintaa.  Silti oon sen monta kertaa kattonu, ja aina vaan se aika syvältä koskettaa.  Keskimmäisessä versiossa tullee vahvemmin esille se, että aika poikasia oli porukat rähinän alkaessa, niiko suoraan varusmiespalveluksesta sotaan joutuvat olivatkin.  Onkos kukaan käynyt katsomassa minkä hyvänsä näistä elokuvaversioista niin, ettei ole ensin lukenut kirjaa?  Mikähän kokemus ois ollu niin?

jv

Marraskuu 02, 2017, 18:01:40 ip
Vastaus #16

Markku Paavilainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos amatöörinäyttelijällekin, joka nyt tosin oli motorisoitu, maksetaan tollanen liksa noin lyhyestä pätkästä, niin en enää ihmettele noiden elokuvien miljoonabudjetteja. Toisaalta, verokarhuhan se tosiaan hyötyy näköjään leffan teostakin aika paljon.

Marraskuu 02, 2017, 21:08:24 ip
Vastaus #17

Ari Nieminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Luin kirjan vasta muutama vuosi sitten ja viimevuonna Sotaromaanin vaikka olen syntynyt melkein silloin kun eka elokuva tehtiin. Kirjojen lukemisen jälkeen näkemykseni ekaan elokuvaan on muuttunut . Se on oman aikakautensa tuote. Kirja on kirja ja elokuva on elokuva , molemmat fiktiivisiä tuotteita

Marraskuu 02, 2017, 21:22:14 ip
Vastaus #18

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Kumpi se on parempi kirja?
Sotaromaani
Tuntematon Sotilas
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 02, 2017, 21:28:17 ip
Vastaus #19

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Vaikka se Laineen "alkuperänen" on meille suomalaisille iso asia, niin miun mielestä jos sitä elokuvana kattoo, ni ei oo häävi se; enempi sellasta naaman vääntelyyn ja katsojia kohti huudettuihin repliikkeihin (suomeks vuorosanoihin, kirjaimellisesti...) perustuvaa kesäteatteritoimintaa. 

Laineen Tuntematonta arvosteltiin amatöörinäyttelijöiden käytöstä.
Oli siellä toki pelimiehiäkin mukana, mutta esim. Rokka näyttelevä Reino Tolvanen näytteli vain kahdessa elokuvassa.

Marraskuu 02, 2017, 21:37:14 ip
Vastaus #20

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kaikki versiot ovat tavallaan omanaikakautensa tuotteita. Keskimmäinenkin.
Siinä elokuvan lopputapahtumat eivät noudata kirjan tarinaa.
Kirja ei lopu kaoottiseen perääntymisvaiheeseen, kuten Molbergin elokuva, vaan rintamatilanteen vakiintumiseen.
Tässä mielessä uusin elokuva noudattelee kirjan henkeä paremmin.

Mutta romaani ei tietenkään ole elokuvan käsikirjoitus joten turha siitä on purnata.

Sen mitä minä olen historiasta ymmärtänyt, sotaromaani kuvaa sodan tapahtumia suuressa kuvassa melko tarkasti joten sikäli uusi elokuva on totuudenmukaisempi, jos sillä nyt jotain merkitystä on.

Marraskuu 02, 2017, 21:48:11 ip
Vastaus #21

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
On niitä tullut kateltua ja jonain päivänä tuokin uus.

Isäkin siellä oli suunnilleen koko homman ja jo vähän ennen alkua varusmiehenä. Ei se siellä pahemmin vahingottunu muuten, mutta sanoi vähän päähän kopsahtaneen. Niin vähän, että olivat toimittanu JSP:ltä komppaniaan takasin. Kaks veljeään kuoli jatkosovassa ja setä jo talvisovassa.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Marraskuu 04, 2017, 10:05:22 ap
Vastaus #22

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Suomi 100 kansalaisvelvollisuus suoritettu kolmen tunnin kovennetulla...

Visuaalisesti ja äänimaailmallisesti oikein onnistunut elokuva, mutta.

Jotenkin jäi vähän semmoinen "kesäteatterifiilis" henkilökuvauksissa, varsinkin ne kuuluisat kohtaukset, kuten Rokka kuulusteluissa ja Koskela päissään muiden upseerien luona. Tapahtumat tuntui vähän päälle liimatuilta ja niin kuin olisi vasta harjouteltu vuorosanoja. Luonteva siirtyminen tilanteeseen jäi vähän vajaaksi.

Louhimies on varmaan katsonut "Thin Red Line / Veteen piirrietty viiva" useaan kertaan, koska ainakin itse löysin yhtäläisyyksiä.

Marraskuu 04, 2017, 12:34:19 ip
Vastaus #23

Pekka Tuukkala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No minähän innostuin,että 5 sekunnin pätkästä tämä nippanappa riittää-seuraavaan leffaan
lupaudun päärooliin heti,jos palkanmaksukyky näin hyvää on.

Oho veikkaisimpa ,että Suomen elokuvahistorian kovapalkkaisin näyttelijä on Markku

Marraskuu 04, 2017, 20:15:42 ip
Vastaus #24

Ari Nieminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tänään katsottu uusin
Erittäin hyvä
Uusia näkökulmia antava
Jotenkin ympäristö todellisempi kuin edelliset
Mutta pitää arvostella omanaan eikä verrata edellisiin
Pekka ja Pätkä elokuviakin tehtiin joskus uusiksi