On se vaan tuo Rauzi aika matemaatikko.
Yleensä matemaatikko hallitsee matematiikkaa, vähän niisku poliitikko politiikkaa.
Vaan sitä minä en ymmärrä, että miksi politiikan, tai matematiikan taitaja ei olekaan politiikko, tai matematiikko.
Outoa hommaa...
Senverran pitää matematiikasta ymmärtää, että isompi numero on aina enemmän.
Tehtiin kerran kaverin kanssa yhtä kauppaa ja hän lupasi minulle siitä yhden kolmasosan.
En tietenkään suostunut, vaan vaadin vähintäänkin yhden viidesosan. 
Vähän katsoi oudosti, mutta antoi periksi.
Yritti höynäyttää, muttei vanhaa matematiikkoa niin vain pee niinku issitä silmään.
Aamulla suihkussa heurekekkasin miksi Pavarotti oli Pavarotti, ja Rautiainen vaan Rautiainen.
Tosin olin sen pannut merkille jo 0,5 vuotta sitten, eli 5 kuukautta taakseppäin. Tai 6 kuukautta...
Stadissa kolme kundia lähti ostamaan pimeetä flindaria ruttopuiston reunalta. Myyjällä ei ollu kun pikkuvinetto myydä noille. Pyysi putelista 30 mk ja pojat maksoi. No sitte kävi niin että pimeen viinan myyjän omatunto kolkutteli, ja anto omalle pojalleen vitosen "juokseppa nuo pojat kiinni ja anna niille vitonen".
Poika meni, mutta ajatteli ettei vitonen mene tasan kolmelle kaverille. Sujautti 2 mk omaan taskuun ja vei vaan 3 mk. Näin jokainen sai takas markan.
No, lopputulema on se että kukin sälli oli maksanut putelista kympin per ukko, mutta saatuaan kukin markan takaisin, oli kukin maksanut pullosta vain 9 mk.
3X9=27 mk ja juoksupojalla se 2 mk taskussa eli just tasan 29 mk on loppusaldo. Niinkun matematiikassa kuuluukin olla.
Näin tuumaili Rautiainen, vaikkei tuumailu sinänsä SI järjestelmään kuulukkaan.
Kuka helevetti on keksiny rengaskoot. Esim 165/13/70.
Umpi-idioottimainen renkaan kulutuspinnan leveys milleinä, vanteen koko tuumina, ja renkaan sivun korkeus prosentteina kulutuspinnan leveydestä.
Englanti on kuulunut SI järjestelmään jo vaikka kuinka kauan. Montako stonea painat? Mites ruåttisa, montako mil on autollasi ajettu? Käsittääkseni ruåttisa on kilometrijärjestelmä käytössä mutta silti mil on peninkulma. Ehkä. Suunnilleen. Tarvittaessa pikkasen muutakin.