Kirjoittaja Aihe: Maalipinnan puhdistus ja värin palautus?  (Luettu 19532 kertaa)

Syyskuu 07, 2017, 09:56:56 ap
Luettu 19532 kertaa

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Oliskohan hyvää vinkkiä kuinka saisi tuon tytön auton punaisen värin palautettua takaisin maalipintaan? Konepelti ja katto on melkoisen haalistuneet. Nyt niiden väri on lähinnä enää sellainen haalea pinkki. Millä aineilla tuota kannattaisi kokeilla, kotikonstein?
 Tavallisella vahalla ei näyttänyt olevan juurikaan vaikutusta. Haalistunut pinkki rupesi vain kiiltämään, mutta väri ei vaihtunut alkuperäiseen.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 07, 2017, 09:59:11 ap kirjoittanut tuomo jylha »

Syyskuu 07, 2017, 10:40:00 ap
Vastaus #1

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Myllytyskone löytyy jo tallista, kun on ostettu joskus heräteostona, ja on ihan käyttämätön. Vaan mitähän olis ne järkevät aineet jolla sitä kannattais alkaa kotioloissa touhuamaan.
 No vähimmällä siitä tietysti selviäisi jo sen auton veisi jollekin ihan alan ammatti immeiselle, mutta kun minä taidan valitettavasti joutua taas sponsoriksi, tuossakin savotassa. Joten kokeillaanpa ensin itse. :-X

Syyskuu 07, 2017, 11:54:27 ap
Vastaus #2

Jaakko Latvanen

• Vieras
Lainaanpas vähän tätä(kin) topiikkia, ni pääsen kehumaan itteeni ja vehkeitäni!

Niiko jo jossain toisaallakin oon kehunu, meijän huusholliin ostettiin kevväällä ihan uus auto.  Tai Kia se on, mutta ihan uus kuitenkii.  Miulle kuitenkii ihan ensimmäinen ihan omilla rahoilla uutena ostettu auto; tosin en ennää omista siitä ko puolet, ko puolisko päätti että hän ostaa toisen puolen.  Onneks sattu hänelle se puoli missä on tankki, ni ei oo sen täytenä pitämine miun vastuualuetta...

No nyt sillä on kuitenkii kesän mittaan ajeltu rapiat 7000 km, ja koko aika jahkailtu, että pitäskö se oikein pestä?  Saakutarallaa, jos ois neljä vuoskymmentä sitten saanu jostain uuven auton, ni se ois pesty joka toinen päivä ja vahattu aina välipäivinä...  mutta mikäs on raadin ohje siihen, mitä tuolle nyt talvea vasten kannattas tehä?  Tuskin oisin muutenkaan, mutta varsinkin Eeron kertomien kokemusten jälkeen, ni en aio mittään konevoimalla pyörivää viijä lähellekkään auton pintaa, mutta ei tuo nyt kovin iso auto ois käsipelissäkään vahattavaks.  Onks siihen "oikeita" aineita olemassa?  Meinaan, jos se ryhtymisen kynnys joku kaunis päivä ylittys.

jv

Syyskuu 07, 2017, 12:30:06 ip
Vastaus #3

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Lainaanpas vähän tätä(kin) topiikkia, ni pääsen kehumaan itteeni ja vehkeitäni!

Niiko jo jossain toisaallakin oon kehunu, meijän huusholliin ostettiin kevväällä ihan uus auto.  Tai Kia se on, mutta ihan uus kuitenkii.  Miulle kuitenkii ihan ensimmäinen ihan omilla rahoilla uutena ostettu auto; tosin en ennää omista siitä ko puolet, ko puolisko päätti että hän ostaa toisen puolen.  Onneks sattu hänelle se puoli missä on tankki, ni ei oo sen täytenä pitämine miun vastuualuetta...

No nyt sillä on kuitenkii kesän mittaan ajeltu rapiat 7000 km, ja koko aika jahkailtu, että pitäskö se oikein pestä?  Saakutarallaa, jos ois neljä vuoskymmentä sitten saanu jostain uuven auton, ni se ois pesty joka toinen päivä ja vahattu aina välipäivinä...  mutta mikäs on raadin ohje siihen, mitä tuolle nyt talvea vasten kannattas tehä?  Tuskin oisin muutenkaan, mutta varsinkin Eeron kertomien kokemusten jälkeen, ni en aio mittään konevoimalla pyörivää viijä lähellekkään auton pintaa, mutta ei tuo nyt kovin iso auto ois käsipelissäkään vahattavaks.  Onks siihen "oikeita" aineita olemassa?  Meinaan, jos se ryhtymisen kynnys joku kaunis päivä ylittys.

jv
Kannattaako tuota alkaa ainakaan pesemään? Silloin ne kauneuspilkut ja haalistumiset tulee näkyville. Käy niinko tuolle tytön Hondalle. Pesun jälkeen joutuu näköjään lisähommiin. Se oli siitä autonpesusta kiitos. :(

Syyskuu 07, 2017, 12:36:25 ip
Vastaus #4

jussi koskinen

• Vieras
Myllytyskone löytyy jo tallista, kun on ostettu joskus heräteostona, ja on ihan käyttämätön. Vaan mitähän olis ne järkevät aineet jolla sitä kannattais alkaa kotioloissa touhuamaan.
 No vähimmällä siitä tietysti selviäisi jo sen auton veisi jollekin ihan alan ammatti immeiselle, mutta kun minä taidan valitettavasti joutua taas sponsoriksi, tuossakin savotassa. Joten kokeillaanpa ensin itse. :-X
UV-säteily on polttanut väripikmentin, joten saattaa olla, ettei alkuperäistä maalia enää löydy, vaikka myllyttäisi pellille saakka.
Mene maalikauppaan ja haastattele ammattilaisia  värin palauttamisesta ja samalla saat tiedot sopivista välineistä,  aineista ja työmenetelmistä, sekä   kustannuksista.

Syyskuu 07, 2017, 12:50:55 ip
Vastaus #5

Matti Kivistö

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Syyskuu 07, 2017, 13:03:09 ip
Vastaus #6

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Hän menee ja ostaa motonetista autoglymin vahaa. Punasessa ja kullitetussa pullossa olevaa eli kaksi putelia. Pesee kohteen ja kuivaa sen säämiskällä jonka jälkeen vahaa huolella punaisella vahalla. Sitten väliaika, kahvia ja pullaa. Sitten hän käy reippain askelin kohteen luo uudestaan ja pesee uudestaan toistan pesee uudestaan kohteen ja taas kuivaa säämiskällä. Sitten kullitetusta pullosta levittää ja wax on, wax off vahaa kohteen. Aikaa männöö sen puol päivää ku laskee siihen ruokatunnin ja päivälevot ja muun turhan pallailun siinä lähiympäridtössä. Tuloksena punaisella siitä lähtee pinnasta pois epäpuhtauksia ja se kiillottaa pinnan, Kullitettu aine taasen tekee kovan kestävän ja se säilyy pitkään, on niinkuin pinnoite siihen päälle. Ohjeet löytyy pullosta ja taas kerran internjetin ihmeellisestä mualimasta. Olen kerran tehnyt kahteen perheen autoon ja kesti vuosia pinta hyvänä vaikka olis jo uuvestaan pitäny tehä. En tehny, myin poikkee ne. Uuvessa helppo homma ku on siisti ehjä pinta eikä lovilla.

Juhani Halmeenmäki voipi kertoa tarvittaessa lissää (voiko?) tai torpetoida minun puhheet, ko hää on siitä leheskii kirjottanu. Tallessa on monen vuosikymmenen numerot....

Selkeän ohjeen antoi nyt hän. Noin ne ohjeet kuuluu antaa.
 Ka, minkäs takia se pitää vielä pestä uudestaan sen eka vahan jälkeen? Jääkös siitä jotain töhnää joka pitää saada pois? Ja jos tekee viikonloppuna, voiko siinä väliajalla juoda rapakaljaa vai onko pakko juoda kahvia ja syödä pullaa, jos ei kahvi just siihen hätään maistu? Pulla ja keskikalja taas ei käy oikein yksiin. Kahvi ja vanatallinna taas käy yksiin. :-X

Jos se on kovin pigmentti palanut, kuten Jussi jälempänä eppäilee, niinko punaisen kanssa tuppaa usein käymään, niin pitäiskös siihen myöskin lutrata jotakin värivahaa? Minä en viitsis alkaa tuommoiseen 1 -2 tonnin käyttöautoon kovin kummoisia tekemään, enkä päivä tolkulla tuhlaamaan aikaa.
 Semmoinen hetipiti max puolen päivän työ, ja se saa nyt piisata tuohon tytön käyttökotturaan.

Syyskuu 07, 2017, 16:44:06 ip
Vastaus #7

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Kyllä mun mielestä pitäis tai on luettava tämä     http://www.pesukinnas.com/     läpi ja sitten jos on vielä ihan järjissään päätettävä millä aineilla ja välineillä operaation suorittaa.

Itse olen valinnut aineet siten että olen marssinut tokmannille suurinpiirtein oikean hyllyn kohdalle ja ottamut seisemännen putelin oikealta ja jos ei se ole vahaa ollut niin sitten seuraavan ja ajanut kotio ja vahannut auton nimenomaan vastapäivään pyörivällä käden liikkeellä ja semmosella trasselilla tai rätillä missä ei ole joulukuusen koristetta se nimittäin jättää jäljen maalipintaan,aina on tullut komiampi pinta kuin aloittaessa.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Syyskuu 07, 2017, 17:20:48 ip
Vastaus #8

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Kyllä tätä potilasta lähestytään nyt noilla autoglymin purkeilla. Luin netistä käyttöohjeet ja katsoin juutuupista miten homman (pitäis) hoitua. Turha tuommoisen puunaamisesta on taidetta tehdä.

Alkaa tuo suviautokin olemaan kohta nipussaan, näin syksyn koittaessa. Tuleepahan kesäauto just sopivasti, talvea vasten valmiiksi.  ::)
 Vähän vielä piuhasavottaa ja loppujen himmeleiden laittoa paikalleen.
 Pitäis pähkäillä vähän senkin ehostusta. Jotain sik sak halkeamia on tullut pintalakkaan, helmakoteloihin. Vähän niin kuin hämähäkin seittiä ne koteloiden lakkapinnat? En tiiä auttaako siihen enää mikään muu kuin uusi maali ja lakkaus niihin helmoihin?

Syyskuu 07, 2017, 17:55:27 ip
Vastaus #9

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nuo kevyesti hiovat vahat eikait sovi myllytykseen vaan normi vahaukseen. Farecla taas myllytykseen.
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Syyskuu 07, 2017, 18:13:43 ip
Vastaus #10

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Autolymit on kyllä aika ilimanaikosia tuommosessakin hommassa, että ostasin ihan suosiolla Fareclaa. Sillekki löytyy valamistajan ohojeet juutuupista. Fareclan jäläkeen sitte vaha pintaan.
Kahden pytyn loukussa.

Syyskuu 07, 2017, 20:49:33 ip
Vastaus #11

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Kyllähän niitä lakkapintojakin jotkut on hionut ja lakannut uudestaan kuulemma.
Taida nyt tässä semmoiseen lakanhionta savottaan ruveta, kun entistä enempi se menee v...tuiks kumminkin? Aikansa kattelee niin silmä tottuu.
 Ja jos silmä ei totu niin maalauttaa ne, joskus?  :-X

Syyskuu 08, 2017, 10:25:31 ap
Vastaus #12

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Lakkapinta-asiaa sivuten, mulla olisi sellainen tilanne että on tullut aika leveä naarmu Harrikan bensatankkiin, se on raapaissut osan tarrasta, ja ylettyy myös hopeanharmaaseen "värikerrokseen". Olisko toivoa saada tuo konservoitua niin että irroittaa tarran joko kokonaan tai osittain, hioo lakan mataksi, hommaa uuden vastaavan tarran, liimaa sen paikalleen ja lakkaa koko hoidon uudestaan? Tankin yläpinnassa keskellä on "mittarikonsoli" joka toimisi luontaisena rajana eli tarttis lakata vain tankin vasen puoli uusiksi.

Kyseessä on v.83 pyörä, ja tuo on ainoa maalivika, ei millään viitsisi alkaa kokonaan uusiksi maalauttamaan.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Syyskuu 08, 2017, 12:01:22 ip
Vastaus #13

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Poikkea Kari tullessasi siinä Jaltsulla niin sulla on asiaan vastaus ja tekijä ennen kuin huomaatkaan.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Syyskuu 08, 2017, 12:28:48 ip
Vastaus #14

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Niin että Kari, milloin maalattu ja millä värillä? Sitä liuotin ohenteista väriä kun saa edelleen "korjaustarkoituksiin" ostaa kaupasta, joten on se silläkin voitu vetää, vaikka olisi sen vuoden 83 jälkeen maalattu moneen kertaan jonkun toimesta.

Harley Verkutsonin tehtaalla se on maalattu joskus loppuvuonna 1982 tai alkuvuonna 83. Eli taitaa olla kuivunut jo ;) Alkuperäinen maali joten mieluiten en maalauttaisi uudestaan.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”