Olen sen verran nuorta ikäpolvea, ettei siistikuntoiseen Mosseen liity mitään erityistä leimaa. Tiedän hyvin, että se on ollut halvimmasta päästä, ja siihen on liittynyt politiikkaa ja muuta aikoinaan. Minulle, ja muille minun ikäisille 1960- tai 70-lukuinen Moskvitsh on kuitenkin lähinnä tyylikäs vanha auto. Olihan noita silloin jonkin verran liikenteessä kun olin penska, mutta lähinnä muistan pick upit. Useimmat niistä olivat aikamoisia rytökasoja. Henkilöautomalliset eivät ole jääneet mieleen tai niitä ei ole enää 1980-1990-lukujen vaihteessa ja siitä eteenpäin ollut paljoa liikenteessä. Ladat ja Skodat oli minun lapsuudessa niitä romukasoja neljällä pyörällä.
Minun silmään Elitessä on tyylikkyyttä, ja mitä nyt on tullut jutusteltua tuttujen kanssa ja nettiä lueskeltua, niin uskon, että hyvällä huolenpidolla sitä voi kutsua jopa jossain määrin luotettavaksikin kulkupeliksi. Uudemmissa 1980-lukuisissa en oikein pidä sisustuksesta, ja keulan ilmekin on mennyt huonompaan suuntaan. Pyöreälamppuinen Ladakin kyllä kelpaisi, ei siinä mitään. Ja voisipa olla järkevämpi ratkaisu käytännön tasolla. Lada vaan tuntuu vähän turhan tavanomaiselta, vaikkei niitäkään enää liikenteessä kauheasti näy.
Onneksi eukkokultakin on sellainen, joka kelpuuttaa ja jopa innostuu vanhoista autoista, kunhan toimivat, näyttävät suhteellisen siistiltä ja lämpiävät talvella.
Nämä nyt vaan on taas siitä rahasta kiinni, kuten kaikki muukin tässä elämäntilanteessa. Viidellä sadalla näyttäisi saavan tolkullisia Mosse-projekteja, mutta toki siihen sitten palaisi rahaa kunnostukseen. Katsotaan miten on duunia syksyllä, siitä se on lähinnä kiinni.