Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 908284 kertaa)

Huhtikuu 01, 2019, 16:37:48 ip
Vastaus #720

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
En tiiä miksi, mutta kun minä olin entisessä elämässä isolla virmalla hommissa ja niitä autoja maanlaajuisesti satoja, niin ne kaikki oli liisingillä. Pörssiyhtiö, joka teki ihan tulosta.
 Kai siihen oli joku syy miksi ne on liisattuja eikä omia? Ja helevetin nuuka talo, ainakin jos puhuttiin keski- ja ruohonjuuritason palkkakuluista yms. vastaavista kulueristä.

Huhtikuu 01, 2019, 16:58:28 ip
Vastaus #721

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
En tiiä miksi, mutta kun minä olin entisessä elämässä isolla virmalla hommissa ja niitä autoja maanlaajuisesti satoja, niin ne kaikki oli liisingillä. Pörssiyhtiö, joka teki ihan tulosta.
 Kai siihen oli joku syy miksi ne on liisattuja eikä omia? Ja helevetin nuuka talo, ainakin jos puhuttiin keski- ja ruohonjuuritason palkkakuluista yms. vastaavista kulueristä.
Kuten edellä kerroin, pörssiyhtiöiden hyvyyttä mitataan kasvu- ja pääoman tuottoprosentilla.
Yksityisten yhtiöiden mittarina on eurot.
Pörssiyhtiöiden tulokset liikkuvat 3-5% tasossa liikevaihdosta, yksityisten 10-20%.
Vain tuolla tuotolla yksityinen yhtiö voi kasvaa 10% vuositasolla velkaantumatta.
Yksityinen yhtiö ei voi koskaan mennä omistajan kukkarolle toisin kun pörssiyhtiö.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 01, 2019, 17:00:53 ip kirjoittanut Jouko Kuisma »

Huhtikuu 02, 2019, 15:57:57 ip
Vastaus #722

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tulevaisuuden kulkupelin avaimet töytyy olla kondiksessa...

Suomalainen startup-yritys tuo kansainvälisille markkinoille autonavaimen, joka saattaa olla maailman kallein.
Huippukalliin avaimen hinnaksi Awain-niminen yritys mainitsee 500 000 euroa.

Awaimen kehittämät avaimet on suunnattu kansainvälisille markkinoille, luksus- ja superautojen omistajille.
– Huomasin työssäni autotoimittajana, että lähes poikkeuksetta luksus- ja superautojen avaimet oli tehty halvasta muovista. Ne olivat hyvin geneerisiä, eivätkä ne henkineet edustamiensa autojen innovatiivisuutta tai luksuksen tuntua, ja se tuntui mielestäni hukatulta mahdollisuudelta. Tästä lähtökohdasta aloimme suunnitella luksusauton avaimia; mitä ne voisivat parhaimmillaan olla? Suunnittelun lopputuloksena syntyi Awain, sanoo Awaimen toimitusjohtaja Jalmari Mattila.

https://www.is.fi/autot/art-2000006049910.html
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Huhtikuu 03, 2019, 07:54:55 ap
Vastaus #723

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Suomalainen startup-yritys tuo kansainvälisille markkinoille autonavaimen, joka saattaa olla maailman kallein.

Awaimen kehittämät avaimet on suunnattu kansainvälisille markkinoille, luksus- ja superautojen omistajille.
– Huomasin työssäni autotoimittajana, että lähes poikkeuksetta luksus- ja superautojen avaimet oli tehty halvasta muovista. Ne olivat hyvin geneerisiä, eivätkä ne henkineet edustamiensa autojen innovatiivisuutta tai luksuksen tuntua, ja se tuntui mielestäni hukatulta mahdollisuudelta. Tästä lähtökohdasta aloimme suunnitella luksusauton avaimia; mitä ne voisivat parhaimmillaan olla? Suunnittelun lopputuloksena syntyi Awain, sanoo Awaimen toimitusjohtaja Jalmari Mattila.

Vanha kultainen ohje on,että rahasta mänttiä aina kun voit...

t. Markku

Huhtikuu 03, 2019, 08:20:04 ap
Vastaus #724

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Vanha kultainen ohje on,että rahasta mänttiä aina kun voit...

t. Markku

Jos on varaa laittaa kymmeniä- jopa satoja tuhansia euroja auton avaimeen, niin en ehkä lähtisi ihan mäntiksi kehumaan... ;)

Huhtikuu 03, 2019, 08:26:54 ap
Vastaus #725

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei varmaankaan noin bisnesmielessä ole mäntti-mutta silti ajatus
maksaa koreasta autonavaimesta puoli miljoonaa (vaikka siinä olisi ohut
kultaus ja muutama heikkolaatuinen= n. 1000euron) timanttiraita...niin
ei se nyt ihan järki-ihmisenkään touhulta kuulosta.

Mutta jos rahaa on "liikaa"-niin antaa mennä vaan...

t. Markku

Huhtikuu 03, 2019, 08:32:53 ap
Vastaus #726

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei varmaankaan noin bisnesmielessä ole mäntti-mutta silti ajatus
maksaa koreasta autonavaimesta puoli miljoonaa (vaikka siinä olisi ohut
kultaus ja muutama heikkolaatuinen= n. 1000euron) timanttiraita...niin
ei se nyt ihan järki-ihmisenkään touhulta kuulosta.

Mutta jos rahaa on "liikaa"-niin antaa mennä vaan...

t. Markku

Ihmiset elää erilaisissa kuplissa ja sekä mikä on toisessa kuplassa outoa ja arveluttavaa, voi olla toisessa kuplassa täysin normaalia ja jopa suotavaa.

Ostelee ne vähemmän köyhät paljon muutakin outoa, kuten jalka- ja jääkiekkojoukkueita, formulatalleja ja vanhoja viinejä.

Huhtikuu 03, 2019, 08:35:16 ap
Vastaus #727

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Juu-ja kaikkein hulluimmat vanhoja autonromuja-ja moottoripyörän romuja
ja jopa moponromuja...On meitä moneen lähtöön.

t. Markku

Huhtikuu 03, 2019, 08:40:27 ap
Vastaus #728

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Ennoo varma kun en ole päässyt testaamaan itseäni mutta olisi ollut tai miksei vieläkin olisi mukava testata itseään minkälainen ja minkälaisia kauppoja tulisi tehtyä jos olisi oikein rikas.Luulisin jopa itsestäni että mun ostotottumukset olisi kovinkin erilaisia ettei tarvitsisi lähes kaikista ostoksista itsensä kanssa neuvotella että onko mulla varaa ja jos on niin onko ostos vähänkin välttämätön ja tarvitsenko ko. tavaraa.En todellakaan panisi pahakseni näin äkkiseltään ajateltuna olla rikas ja ehkä ostaa ko. avaimenperää,no olishan se nykyisen kotturan kanssa vähän naurettava pari,avaimenperä kymmeniä kertoja avaimenperää kalliimpi.
Muuten toi avaimenperä ei mun silmään niin mikään kovin komee ole ainakaan kuvassa mutta jättää siihen hintalapun vahingossa ellei se muuten erotu.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Huhtikuu 03, 2019, 08:44:58 ap
Vastaus #729

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllähän liki kaikki ihmiset ovat eräänlaisia harakoita
ja näin kiiltävän perään.

Täytyy tunnustaa,että ostin itekkin Rangeriin kiiltävät pölykapselit,
kun alkoi ne rupiset peltivanteet harmittamaan.Ja maksoivatkin
liki 30e/sarja. :laugh:

t. markku

Huhtikuu 03, 2019, 08:45:40 ap
Vastaus #730

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mihin tarvii viiden tonnin kelloa, kun se aika näyy satasen Casiosta ihan samalla tavalla...

Huhtikuu 03, 2019, 08:55:51 ap
Vastaus #731

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No-mulla on viidenkympin Leijona-ja
aina olen ehtinyt joka paikkaan ja tilaisuuteen,
johon on "kellolleen" tarvinnut päästä.

Mutta firman "Rolex-mies" myöhästyi palavereista aina...jostain syystä.

t. Markku

Huhtikuu 03, 2019, 09:52:50 ap
Vastaus #732

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onhan se hyvä kaikille, että rikkaat pistää rahaa turhuuksiin, eli kiertoon.
Aina se työllistää.
Sijoitustominnassa vain pörssimeklareita ja ehkä joitain spekulantteja.

Huhtikuu 03, 2019, 10:56:51 ap
Vastaus #733

Jaakko Latvanen

• Vieras
1990 vuoden 1000 mk on tämän päivän rahassa 262,50 euroa.  Eli ebayn pyyntihinta vielä hiukan päälle kolmasosa; ei pöllömpi 30 vuoden sijoitus!  Miun nuoruudessa, ja myöhemminkin, moottoripyöriin laitetut rahat palautu useimmiten noilla huitteilla, eli kolmaosa sijotetusta... kierto tosin oli aika lailla noppeempi, yleensä vaan vuoden tai pari.  Ja autokaupoissa toisaalla kerrotulla kymmenen vuoden kierrolla suunnilleen samoja "tuottoja".  Sijottaminen kannattaa aina.

jaakkovaakko

Huhtikuu 03, 2019, 11:12:43 ap
Vastaus #734

Jaakko Latvanen

• Vieras
Hyvin jaksoin lukea jaakkovaakon kirjoituksen läpi.
Sinänsä mielenkiintoinen, että itse kumosi omat päätelmänsä.
Esiksi se päätelmä:
Lainaus
eli siirsin sen kauppoihin liittyvän neuvottelun kumppanillemme Shell-leasingille.  Väitän tehneeni tuossa taloustilanteessa - osittain onnistuneen tilanneanalyysin, osittain laiskuuteni ansiosta - työnantajalleni aika edullisen diilin.

Sitten tuon kumoaminen:
Lainaus
Joka tapauksessa, yksikään autojen maahantuoja tai kauppias ei toimi ns. hyväntekeväisyysperiaatteella, ei myy minulle eikä liisaa

Siis miksi se vakavarainen työnantaja ei sijoittanut omia rahojaan noihin autoihin?

Minä olen paininut tuon sijoitetun pääoman ja yrityksen voiton suuruuksien ja keskinäisten suhteiden kanssa ja päätynyt ostamaan ”kaiken” yrityksen omilla varoilla juuri tuosta jaakkovaakon sanomasta syystä. Jos yrityksellä on rahaa, miksei se sijoita sitä yhtiön tarvitsemiin koneisiin, rakennuksiin ja autoihinkin, koska jokainen leasing/ vuokraaja odottaa sijoitukselleen hyvää tuottoa. Tästäpoislukien eläkevakuutusyhtiöt, joiden tuottovaade on vain 6%.

Mutta työnantajani olikin yksityinen firma, joka odottaa hyvää tuottoa euroissa.
Isot ( pörssifirmat) odottavat hyvää tuottoa sijoitetulle pääomalle, absoluuttisista euroista ei niin väliä.
Siis isot firmat minimoivat sijoitetun pääoman vuokraamalla tehdasrakennukset, liisaamalla tietokoneet, autot yms.
Näin pieni voittomarginaali (pörssiyhtiöillä 3-5%) kerrotaan sipon kierrolla, joka voi olla hyvinkin 5 jopa 10.
Näin sijoitetun pääoman tuotto, ROI, onkin mahtavat 30-50%.
Tällä luvulla voi sitten hyvin laskea liikkeelle uuden osakeannin, kun kassa kuivuu!
Sensijaan yksityinen firma tarvitsee tuottoa eurona; vain sillä rahoitetaan kasvu.
Muuten yhtiö menee myyntiin ” pääomasijoittajille”.

Palaan tähän, vaikka ei miun kellekään tarvi sen ajan tekemisiä puolustella; sillon joku niihin onneksi usko, kun kerta jonkunlaista palkkaakin maksoivat.

Sanosin kuitenkin, ettei Jouko ihan ajatuksella miun tekstiä ollu lukenu.  Laskelmassa liising verrattuna ostoon, on muutama tekijä.  Liisingyhtiö ostaa autot ja huollattaa, niiko ois meijänkii firma tehny.  Liisingyhtiö ostaa satoja, jos ei tuhansia, autoja vuodessa, myö ois ostettu kymmenen.  Voi se olla ostajana pikkasen vahvemmilla, eli aavistuksen heidän todelliset kokonaiskulunsa pienemmät, tietysti on myös neuvottelutaito kysymys sekin.  Mutta oleellinen tekijä on henkilöautojen kohalla se, mitä niistä saa, kun ne ovat siinä käytössä tehtävänsä suorittanneet.  Ja sopimuksen teko hetkellä se on arvio, ei tieto, ennuste noin kolmen vuoden päähän.  Kyseisen ison liisingfirman kauppamiehillä oli tietty 80-luvulla syntyny kokemus noista jälleenmyyntihinnoista, miulla joku hatusta vejetty arvio siinä nimenomaisessa 90-luvun taitteen taloustilanteessa.  Nelisen vuotta tuon minun liisingyhtiön kanssa tekemäni sopimuksen jälkeen kyseisen liisingyhtiön taustalla ollut emoyhtiö pisti liisingosastonsa myyntiin "uudelleenjärjestelyjen ja omaan toimialaan keskittymisen" johdosta.  En tietystikään tiedä myymisen todellisia syitä, mutta harvoin kultakaivostoimintoja noilla verukkeilla myydään... eli saattoi juuri siinä maailmantalouden tilanteessa heidän laskelmansa olla lipsahtanneet optimismin puolelle?  Luottotappiot voi toki olla toinen heitä rasittanut syy.  Sitähän tuolla kirjoitin, eli arvelin joko laiskuuttani tai tilannearvioni kanssa päätyneeni työnantajalleni aika edulliseen ratkaisuun juuri siinä nimenomaisessa maailmantalouden tilanteessa.  Ja samalla kieltämättä helpottaneeni omaa työtäni merkittävästi.  Mutta viestin ydinsanoma yritti olla, että jossain tilanteessa saattaa liisaaminen olla perusteltua, vaikka useimmiten on juuri niin kuin Jouko kirjoitti, jos toimitaan pitkäjänteisesti, on parempi omistaa oma kalustonsa, varsinkin jos pääoman saanti tai hinta ei ole rajoittava tekijä.

Siinä kohtaa miun ajatusmaailma sillon oli sama kuin Joukon nyt, että oman ydintoiminnan kalustot ja laitteet piti olla omia, eli miun näkökulmasta varaston seinät ja tekniikka, trukit, kuljetuskalusto.  Tuo miun sillonen työnantaja myi tuota paperia - siis osti tehtailta ja myi kirjapainoille - suunnilleen miljoonalla markalla per arkipäivä, eli Joukon taustoihin ja kokemuksiin nähen nappikauppaa, ja miun rooli liitty vaan logistiikan asioihin, en ollu siellä enkä oo ollu missään muuallakaan toimitusjohtajana.  Se henkilöautojen osuus ei kuitenkaan miun silmissä ja laskelmissa ollu isossa roolissa, eikä pääomarakenteeseen sillä ollut kummoista merkitystä.

Ei näillä 30 vuoden takaisilla asioilla enää taida kellekään merkitystä olla, että turhaa lätinää, kaikki tyynni, mutta kun ei oo muutakaan muisteltavvaa...

Jaakko
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 03, 2019, 11:51:00 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »