Kirjoittaja Aihe: 16,5 miljoonaa työhakemusta  (Luettu 26299 kertaa)

Toukokuu 05, 2017, 16:16:15 ip
Luettu 26299 kertaa

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005198590.html

Hallituksen tilastotieteellinen osasto lienee keksinyt työllistämisautomaatin.
Logiikasta en vain ole ihan varma.
Perustunee siihen tilastofaktaan, että x kpl lähetettyjä hakemuksia poikii yhden työsuhteen. Tuplaamalla lähetettyjen hakemusten määrä tuplataan myös syntyneiden työsuhteiden määrä.

Tai sitten siihen oletukseen, että jos firma tarvitsee esimerkiksi hitsarin sen on ensin palkattava määräaikainen työhönottaja lailla synnytettyä hakemustulvaa perkaamaan. Nerokasta.

Seuraavaksi joku ATK-nero voisi rakentaa kännykkään apsin, joka lähettää automaattisesti vaaditun määrän hakmuksia niihin järjestelmissä avoimina oleviin työpaikkoihin, jotka vastaavat edes sinnepäin hakijan profiilia. Kohta kaikilla on töitä.

Toukokuu 05, 2017, 17:03:40 ip
Vastaus #1

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mietin vaan sitä, että millä se viranomainen todentaa, että työtön työnhakija näyttää toteen, että duunia on haettu?
Nykyään työpaikoista ei juurikan vastailla niille, ketä ei valittu.

Laitetaan vielä ajankohtainen videopätkä... :D
https://www.youtube.com/watch?v=IF2RYhNhBdw
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Toukokuu 05, 2017, 17:26:51 ip
Vastaus #2

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Tässä nyt työhakemuksia lukeneena ja haastatelleena, niin eipä voi muuta tehdä kuin ihmetellä? Aktiivisemmat työhakemukset on tulleet rajojen takaa, mutta kun itselläni on taas periaate että hoidetaanpa ensin tämä kotimaan työttömyys 0%:n, ja sitten muut. Ja Suomen kielen että Suomalaisen työlainsäädännön kohtuullinen tuntemus on lähes pakollinen vaatimus työssä. Palkka keskimääräinen alan palkkaus, ilman mitään ihmeellisiä vaatimuksia työnantajan osalta ja työlainsäädäntöä noudattaen, molemmin puolisesti.

On herännyt tosiaan kysymys että onko meidän sosiaaliturva tosiaankin tarkoitettu työhaluttomille, palkaksi kotona makaamiselle? Eikä vain siihen siirtymävaiheen elämiseen, omasta tahdosta riippumattoman työttömyyden sattuessa kohdalle. Mm. 25 km työmatka on ollut liikaa (auton omistajalle), voinko aloittaa työpäivän klo 9 jälkeen kun oon semmonen aamu-unien (no et voi kun tällä alalla aloitetaan yleensä klo 7-8 kohteesta riippuen työpäivä) , yms...yms...

Nuoren ja alkavan yrittäjän, 22 v. hakemus ja haastattelu, lähinnä alihankintaan olut ainoa positiivinen kokemus. Naispuoleinen immeinen, rakennusalalle suuntautuva.

Toukokuu 05, 2017, 18:03:34 ip
Vastaus #3

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Suomessa on n, 300 000 yritystä joissa saattaa olla töitä, lisäksi kuntatyönantajat

Pelkille yriyksille jyvitettynä tuo 16,5 milj hakemusta vuodessa tekee n, 50 hakemusta vuodessa yritystä kohti, siis yksi työhakemus viikossa / firma.

Ei sen yhden viikottaisen hakemuksen lukeminen pitiäsi olla ylivoimaista, vaikka Antti Rinne suureen ääneen niin väittääkin. ( SAK,ssa ehkä on....)

SAK myös älähti pahasti tälle suunnitelmalle, toki tässä on se vaara että hakijalla ns, tärppää kun hän lähettelee hakemuksia päntiönään, ja sittenhän sitä saatta vaikka joutua lähtemään töihin, SAK,n älähdyksen ymmärtää siinä mielessä että tämä koskee myös ansiosidonnaisella päivärahalla olevia työttömiä.

Itse olen hakenut ja saanut kaikki työpaikkani itse kysymällä, yksikään saamani työ ei ole ikinä ollut missään haussa tai ilmoituksessa, vaan olen ottanut itse yhteyttä työnantajaan, ja tarjonnut palveluksiani, viimeksi näin tapahtui 5 v sitten, jos en olisi niin tehnyt niin köllöttelisin työttömänä kotisohvalla.
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Toukokuu 05, 2017, 18:04:25 ip
Vastaus #4

Jarkko Sjölund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No laitetaas oma kokemus, taas laitoin vappuviikonloppuna erääseen vuokrafirmaan hakemuksen kun alan työntekijöitä hakevat, tästä on nyt viikko, ei ole mitään kuulunut.
Hain myös keväällä töihin firmaan jonka osia olen 20 vuotta valmistanut, he hakivat sekä kesätyön tekijöitä että määräaikaisia, ei ole mitään kuulunut tuoltakaan.
ABB haki kesätyöntekijöitä ja täytin hakemuksen netissä, he ilmoittivat sähköpostilla että "valitettavasti en ollut valittujen joukossa".

Entisestä työpaikasta soittivat kk sitten että suunnitelmissa olis ottaa 10 ukkoa hetkeksi töihin eli he soittelevat ensin lähteneet työntekijät ja jos ei heistä tuota määrää löydy niin sitten otetaan vuokramiehiä.
Suostuin tietenkin vaikka ei samaan työpaikkaan palaaminen nyt ihan ekana toivelistalla ole, sanoivat että ok ja palaavat asiaan jos tarvetta on.
Pari viikkoa tuosta soitosta oli tarvittava määrä tippunut kolmeen työntekijään jotka oli aiemmin tuolla työskennelleet.
No nyt kuulin viikko sitten että samaan paikkaan oli taas otettu suoraan vuokrafirmasta 3 ukkoa töihin joita esim itse aiemmin tein, kaikilla kolmella ihan muun alan koulutus kun mitä tuolla pitäis olla ja vuokramiehille maksetaan paremmin kun vakituisille.
Itsellä on tiedot juuri tuolla samassa vuokrafirmassa joista siis työntekijät otettiin mutta ilmeisesti ei kelpaa osaava työntekijä?

Työmatkoista sen verran että helppohan siellä kehä kolmosen sisäpuolella on töitä tehdä vaikka 50km/suunta matkan päässä kun junat ja bussit kulkee mutta ei esim täällä pohjanmaalla, esim jo vaasas kaupungin toiselta puolelta toiselle ei bussit kulje illalla eli jos vuorotyö niin ei onnistu jos bussin varassa on kulkeminen.
Seinäjoella olis töitä mutta sinne on vaasasta noin 70km eli jos omalla autolla kuljet ja tuntipalkka on sen 10-12e/h niin eipä pidemmän päälle kannata. Juna kulkee mutta ei sopivin aikatauluin ja ainakin itellä on asemalle matkaa noin 10km.

Se on nyt taas hallituksella keppi mielessä mutta sillä kun ei aina saa tuloksia aikaan.

Ainiin, tuli työkkäriltä sähköposti ja metalliliitolta tekstari että "tervetuloa kokkolan torille uudenkaupungin rekrytointibussiin tutustumaan työpaikkoihin".
No kyllähän minä olisin mennyt mutta kuka kustantaa matkat vaasa-kokkola-vaasa? Luuleeko päättäjät että tässä ollaan miljonäärejä kun viimeiset 13kk on saanut 1000e/kk tilille?

Ristus että taas VIT***AA.

Tunturi ss -80 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85.
Jupiter 50 -61.

Toukokuu 05, 2017, 18:11:14 ip
Vastaus #5

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Ainiin, tuli työkkäriltä sähköposti ja metalliliitolta tekstari että "tervetuloa kokkolan torille uudenkaupungin rekrytointibussiin tutustumaan työpaikkoihin".
No kyllähän minä olisin mennyt mutta kuka kustantaa matkat vaasa-kokkola-vaasa? Luuleeko päättäjät että tässä ollaan miljonäärejä kun viimeiset 13kk on saanut 1000e/kk tilille?

Ristus että taas VIT***AA.

Työnhakumatkojen korvaukset

Jos olet työtön työnhakija, TE-toimisto voi korvata työnhakuusi liittyviä matka- ja yöpymiskustannuksia. Edellytyksenä on, että korvaus katsotaan työllistymisesi ja työvoiman saatavuuden kannalta tarkoituksenmukaiseksi.

http://www.te-palvelut.fi/te/fi/erikoissivut/kustannukset_ja_avustus/index.html

Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Toukokuu 05, 2017, 18:11:50 ip
Vastaus #6

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
 Onko tuolla nyt tarkoitus etsiä työhaluisille työnhakijoille töitä, työvoimaa etsiville yrityksille työntekijöitä, vai työttömän ihmisen turhaa juoksuttamista?
 No sen minäkin tiedän että kukaan yksityisen sektorin työnantaja EI halua semmosta ihmistä töihin, joka pakotetaan työhön.
 Mielummin ilman, tai sitten sen palkan saa maksaa just se kuka siihen työhön pakottaa. Ja mielummin maksaa palkan vielä sinne kotia, eikä tule edes paikanpäälle. Ei edes käymään ja näyttääntymään sen asetetun pakon edestä. Niinkuin nyt?

Jossain mättää, ja tosi pahasti.

Tehdäämpä testi tätä kautta:          JA HUOM! IHAN OIKEASTI JA TOSI TARKOITUKSELLA:

Haetaan tästä joukosta rakennusalan työntekijää vaihtuviin työkohteisiin, eli oma auto ja ajokortti on välttämätön. Sekalaisiin rakennustöihin, mm. maalaus ja muut rakennusalan työt. Työkohteet Varkaus-Kuopio välillä. Palkkaus sopimuksen ja työkokemuksen mukaan. Vähintään TES. Sopii myös yrityspohjaisesti toimiville. Työkokemusta vähintään 5 v., ja mielellään omaat vähintään kohtuulliset sosiaaliset taidot. Suomenkielen taito välttämätön.

Saa ottaa yhteyttä joko s-postilla, tai myös soittaen. 06-20.00 välisenä aikoina 7 pv/vko.
tuomo.jylha@rakennusjylha.fi tai 050 3004650
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 05, 2017, 18:25:43 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Toukokuu 05, 2017, 19:50:27 ip
Vastaus #7

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Minä neuvoin kummipoikaa hakemaan sellaisten kansanedustajien töitä joilla ei ole koulutusta hommaan, kun eivät vastaa kumminkaan niin printti hakemuksesta ja nämä uhteen kuoreen niin 3kk on turvattu. Sitten sama uudestaan ja uudestaan, oikeat työpaikat painuu maan alle kun kukaan ei niitä hakemuksia kerkeä lukea. Loppuu paikat Mollistakin, kannattaa sanoa että on metrouskovainen eli jehova, helluntailainen, kristitty ja allahikin käy.

Missä me oikein eletään, mä otan täydellä työllistymis tuella joka kesä yhden toihin ja sukupuolella ei ole väliä kun töitä on laidasta laitaan.

Toukokuu 05, 2017, 20:03:53 ip
Vastaus #8

Jorma Korolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Aika helppo kiertää näitä pakkoja:

Jos ei halua töihin, voihan sitä lähetellä suomenkielisiä hakemuksia ympäri EU.ta, tuskin ne sitä voi kieltää kun EU.ssa on työvoiman vapaa liikkuvuus?

Ja laittaa hakemuksiin palkkavaatimuksen 10 000 € ja nelipäiväinen työviikko, saa kai sitä jotain reunaehtoa olla.

Ja heti hakemuksen alkuun, ettei motivaatiota ole pätkääkään, hakemus on tehty koska TE-toimisto pakottaa hakemaan.

Ja jos joku hurja kutsuu silti haastatteluun, ottaa ennen haastattelua vaatteet pois ja jos on alastonmallin paikka tms, ottaa vielä pitkät ryypyt kossua.

Jos sitten vielä ottavat töihin, kai se on mentävä  :)

Toukokuu 05, 2017, 20:19:08 ip
Vastaus #9

Taito Nuutinen

• Vieras

Toukokuu 05, 2017, 20:50:29 ip
Vastaus #10

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Minä neuvoin kummipoikaa hakemaan sellaisten kansanedustajien töitä joilla ei ole koulutusta hommaan, kun eivät vastaa kumminkaan niin printti hakemuksesta ja nämä uhteen kuoreen niin 3kk on turvattu. Sitten sama uudestaan ja uudestaan, oikeat työpaikat painuu maan alle kun kukaan ei niitä hakemuksia kerkeä lukea. Loppuu paikat Mollistakin, kannattaa sanoa että on metrouskovainen eli jehova, helluntailainen, kristitty ja allahikin käy.

Missä me oikein eletään, mä otan täydellä työllistymis tuella joka kesä yhden toihin ja sukupuolella ei ole väliä kun töitä on laidasta laitaan.

Minä oon taas koittanut patistaa kummilapsia, että omiakin lapsia opiskelemaan ja hakeutumaan työelämään. Meidän talossa ei ole vastikkeettonta taikaseinää tai lompakkoa josta saa rahaa. Opiskelua tuetaan ihan joka asiassa, pienien stipendien muodossa jopa lähes päivittäin, ja pienestäkin työstä maksetaan palkkaa. Vastikkeetonta viikkorahaa ei ole, eikä tule.
 Voihan se olla tietysti liikaa vaadittu että opetetaan pienestä pitäen kantamaan vähän itsestään huolta ja olemaan joskus vielä oikein oman elämänsä herra?

Siinä kai perimmäinen syy miksi yhteiskunta on jakautunut kahteen osaan? Vastuunkantajat ja vastuutomat. Tuloerot kasvaa ja toiset tippuu kelkasta.

Toivon ihan vilpittömästi että sitä päivää ei tule koskaan että minun tarvitsee opettaa lapsille keinoja jolla välttää yhteisvastuuta = eli kerryttää mm. verovaroja TODELLISILLE yhteiskunnan tarjoamien apujen tarvitsijoille. Eipä muuta. :-X

Toukokuu 05, 2017, 21:24:30 ip
Vastaus #11

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Kahden pytyn loukussa.

Toukokuu 05, 2017, 22:07:49 ip
Vastaus #12

Frank Nylund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jotenkin tuntuu että että työpaikat ja tekijät ei kohtaa, joten liityn tuohon Tuomon kerhoon.

Voin saman tien tarjota kolmelle ammattimiehelle työpaikat Kokkolasta kuorma-autojen korjauksen parista merkkikorjaamosta:

Raskaankaluston asentajan töitä, Autosähköasentajan töitä, sekä autopeltisepän töitä. Vaatimuksina C-luokan ajokortti, sopiva alan koulutus, tai vaihtoehtoisesti maatalon poika joka on oppinut ropaamisen mopojen ja maatalousvehkeiden ja muiden romujen kautta ja on oikea asenne työntekoon. Palkkaus TES mukaan ja aloittaa saa vaikka huomenna. Jos on kiinnostusta niin yhteystiedot löytyy kyllä foorumista.

//Frank

Toukokuu 05, 2017, 22:10:55 ip
Vastaus #13

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Minä myös olen saanut työpaikkani itse kysymällä pääosin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Ei tartte auttaa perkele. Ei ole kotua haettu mutta soitettu on kotija että tuutko töihin. Niinkuin viimeinen jossa olen jo vuoden ollu joka jatkuu vielä ja loppuu? Sosiaalisilla taidoilla on vaikutusta ja supliikkitaidoilla luulen ma. Tietysti myös olemalla reipas poika ja tekemällä työt hyvin. Olen henkilökohtaisesti tyytyväinen etten ole ollut vuokravirmassa ikinä.

Kyllä se kaikille tekisi hyvää olla työtön ja perse auki vaikka vuoden niin oppisivat olemaan. Jotkut työttömät kun oikeasti haluaisivat tehdä töitäkin. Myös poliitikot ja hyväosaiset parempien piirien ihmiset sekä ne jotka kehuvat etteivät ole olleet ikinä päivääkään työttömänä. Antaa kummasti näkemystä myös oman navan ulkopuolelle.
No näinhän se on. Kun ihminen osoittaa oma-aloitteisuutta, tekee työnsä, osoittaa sosiaalisia taitoja ja pelisilmää että mitä sanoa ja missä, niin se on jo lähes siinä. Eihän se oo sen vaikeempaa. Ja pikkusen pelisilmää tulevaisuuden katsomiseen ja ennakointiin.
 Pers aukisuuttakin on opeteltu ja koittanut vähän myös opetella kuinka sitä vältetään. Ainahan ne tilanteet ei ole itsestään kiinni, mutta ne opettaa samalla nöyräksi ja antaa näkemystä. Joskus se toimii jopa hyvänä oppina että mitä tilanteita kannattaa välttää. Syyn ja seurauksien tulkintaa. Se vaatii aktiivisuutta eikä parane passivoitua vallitsevan hetken takia. Maailma on muuttunut, ja pitää muuttua sen mukana.

Henk-kohtaisesti suosittelen kaikille herätyskelloa=elämän rytmitystä, paitti silloin kun on ihan oikeasti lomalla tai vapaalla. Ja jos se työ orientoittaa liikaa niin kannattaa mennä vaikka kutomaan Marttojen kanssa sukkia ja puhelemaan mitä kaunareissa tapahtui, ihan sen vastapainoksi.
 Tai sitten hypätä mp:n selkään ja lähteä katselemaan maisemia, tai painua talliin rmuuten vaan ropaamaan, kalalle, baariin, lenkille, lentopalloa, vaeltaan, tms, lintuja bongaamaan, tms, ...  :)

Minä en halua täysin työ-orientoitunutta ihmistä töihin, jos sillä ei oikeasti löydy mitään muuta elämää. Terve sielu, terve ruumis.

Toukokuu 05, 2017, 22:12:02 ip
Vastaus #14

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lainaus
No nyt kuulin viikko sitten että samaan paikkaan oli taas otettu suoraan vuokrafirmasta 3 ukkoa töihin joita esim itse aiemmin tein, kaikilla kolmella ihan muun alan koulutus kun mitä tuolla pitäis olla ja vuokramiehille maksetaan paremmin kun vakituisille.
Itsellä on tiedot juuri tuolla samassa vuokrafirmassa joista siis työntekijät otettiin mutta ilmeisesti ei kelpaa osaava työntekijä?

Onkohan se peilin vika, kun sieltä näkyy ruma naama?  ;)