Kirjoittaja Aihe: Valurautapannu  (Luettu 10386 kertaa)

Huhtikuu 08, 2017, 10:35:26 ap
Luettu 10386 kertaa

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
... siis paistin.

Mitä mieltä arvon raati on, meneekö valuraurautainen paistinpannu pilalle jos sen paistopinnan hiooo ja tekee sitten rasvapolton?
Mulla on vanha ja monet pihvit paistanut uskollinen pannu mutta sen pinta on liian röpyliäinen valun jäljiltä.
Vaikea pitää puhtaana eikä siihen saa sellaista tasaista rasvapinnoitetta, kuin toiseen pannuun.

Jos vetäis raakasti rälläkällä/virsikirjalla pinnan tasaiseksi ja sitten nuotiolla kunnon rasvapoltto?
Vai onko se romurautaa sen jälkeen?

Huhtikuu 08, 2017, 10:48:01 ap
Vastaus #1

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Tee testi ja kerro tuloksesta meitillekkin,jos onnistuu niin se olisikin fiksu temppu kelvottomalle pannulle.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Huhtikuu 08, 2017, 11:41:20 ap
Vastaus #2

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Anna mennä vaan. Valurautapannu ei tykkää huonoa pikku silittelystä. Kunnon rasvapoltto vaan päälle.
Mulla on muutama valupannu ja oon net kunnostanu just tolleen. Toisaalta, löysin peltipannun, 80CrV2 hiiliterästä. Sellanen 4mm pellistä prässätty pannu, ja toimii hyvin. Muutamalla käyttökerralla meni pikkasen kuperaksi mutta annoin sille puunuijaa ja toimii.

Kyllä valupannu siliteltynä, oikeen pohjustettuna on huippuvehje. Kunnon patina pinnassa on tarttumaton ja ei irtoo mitään teflon paskaa ruokaan. Valupannu on paras kun oikeen käyttää. Eikä tartte sellasia kuumuuksia paistossa kun nää oliverin pannut.
Heti paiston jälkeen pikkasen vettä, karsta lähtee ja se vesi makuineen tuotokseen. Samantien puhdistus. Valupannuun ei jätetä ruokaa seisomaan, vaan paisto, ja putsaus ja siinä koko juttu.

Virsikirjalla sileeks, läskipoltto siihen. Anna mennä vaan. Muutama eka paisto, älä putsaa turhan tarkkaan vaan anna patinan syntyä, tulee siitä parin kerran jälkeen tarttumaton, oikeen käytettynä.

Huhtikuu 08, 2017, 11:59:37 ap
Vastaus #3

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Mie tiijän mikä on virsikirja, mutta mikä on virsikirja? ?
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Huhtikuu 08, 2017, 12:18:36 ip
Vastaus #4

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mie tiijän mikä on virsikirja, mutta mikä on virsikirja? ?

Bilteman virsikirja  :)

Huhtikuu 08, 2017, 13:01:47 ip
Vastaus #5

Jaakko Latvanen

• Vieras
"Se on sillon veisattava ko on virskirja levällään..."
jv

Huhtikuu 08, 2017, 13:17:35 ip
Vastaus #6

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Ai niin. Muoviset ja puisetkin paistinlastat on leluja. Kunnon teräslastat tai veittet on hyvät. Puisetki vielä käy mutta teräs on paras.
Ja kunnon pannua saa raapia veittillä ja haarukoilla ihan miten tahtoo. Pannu tykkää kun raavitaan. Menoks vaan.

Siis sillain aikustenoikeesti. Ostin kiinasta 10 vuotta sitte kunnon peltisen wokkipannun. Hyvä on ja on edelleen. Pelti.
Meeppä tarjoomaan katukeittiöön teflon niinku-wokkipannua. Nauravat pihalle.

Nuotiolle viritin 40X40 hiiliteräslevyn ja siinä tulee loistavat muurinpohja ihanmitävaan. Pellinpala. Ei sen kummempaa. Hyvin on palvellu 15 vuotta.

Rauta on rautaa.
Facebook.com/pajapeikko

Huhtikuu 08, 2017, 13:24:45 ip
Vastaus #7

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Seppänä sanoisin, raudan lyöminen on kivaa!
Hienoo katella kun viisaampi antaa periksi ja taipuu.

Huhtikuu 08, 2017, 14:28:26 ip
Vastaus #8

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Mulla mökillä kaasukrilliin valurautainen vähän niinku muurinpohjapannu jossa pienet kahvat, jäi vahingossa talven yli ulos ja ruostu kun puhdistuksen jälkeen jäi rasvaamatta. Hiekkapyhalsin sen ja tommosella hyvin kuluneella virsikirjalla hioin sisäpuolen, sitten possunläskiä rasvapolttoon. Tuli paree kuin uutena ja tosiaan ehdottomasti rautanen lasta jolla käytön jälkeen hyvä kravata puhtaaksi, joskus ei ole kuin voita niin se pitää pyyhkiä talouspaperilla hyvin koska voi härskiintyy kesä helteillä. Pysyy krilli puhtaana, pitäis ostaa toinen kasviksille, ensin pihvit melkein valmiiksi ja nostaa ylätasolle ja kasvikset sitten kuumaan, nam.

Huhtikuu 08, 2017, 16:42:02 ip
Vastaus #9

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onkos muuten missään enää myytävänä monikerroksisia paistinpannuja,tarkoitan semmoista missä pohjalla ruostumaton teräs,välissä vähintään 3-4 mm.kupari ja päällikerros taas ruostumatonta.En ole nähnyt ja etsitty on.

Huhtikuu 09, 2017, 14:36:09 ip
Vastaus #10

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Noniin.
Virsiä veisattu ja rypyt silooteltu.
En viitsi nyt notskia viritellä ja nestekaasukeittimellä rasvapoltto ei onnistu kun ei saa pannua tasaisesti riittävän kuumaksi.
Palaan aiheeseen myöhemmin

Huhtikuu 09, 2017, 19:39:54 ip
Vastaus #11

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Mulla on mökillä kaks suunnilleen samanoloista pannua.
 Toinen paistaa, toinen ei, toinen polttaa toinen ei.
 Valaanrasvaa ei olla koitettu, eikä virsikirjaa, joten eiköhän se noilla parane.
 Minä silavaa sulatin ja virrestä viis veisasin, saatan sitten sanoa, onnistui, tahi ei.

Mystisiä laitteita kaikessa yksinkertaisuudessaan.

Totta että eri metalliseoksilla on suuria eroja, valurauta on valurautaa sanotaan, mutta kun se ei mene niin.
Mun paras pannu on 80CrV2 hiiliterästä ja siittä kamasta lyötin ittelleni muurinpohjapannutki. Hakkaa kaikki valurautaset mitä mulla on tai on ollu. No on mulla pari hyvää valurautastakinpannua kyllä. Kiinasta toin wokkipannun mikä on ihan peltipannu ja on hyvä.

Pelti ja valupannut on hyviä kun vaan pitää niistä huolta. Raaka meininki vaan päälle.
Ruosteinenkin valupannu, helevetin kuumaksi, siis oikeen helevetin kuumaksi, ja sitte kupillinen vettä päälle. Paska lentää itätimoriin asti. Ja jos pannu sen kesti niin kestää mitä vaan. Jos ei kestäny niin joutaakin hajota. Jos kesti niin läskiä pintaan ja poltto niin että savua lääni puolillaan.

Huhtikuu 09, 2017, 19:50:44 ip
Vastaus #12

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Taidanpa pistää töissä karkaisu-uunissa punahehkuun muutaman vanhan valurautapannun.
Sitten suolatonta sianihraa päälle. :laugh:

L&K.

Huhtikuu 09, 2017, 21:05:40 ip
Vastaus #13

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Taidanpa pistää töissä karkaisu-uunissa punahehkuun muutaman vanhan valurautapannun.
Sitten suolatonta sianihraa päälle. :laugh:

L&K.

Niinpä. Mä oon vetässy ahjossa kuumaksi. Erottaa jyvät akanoista.

Huhtikuu 09, 2017, 22:38:13 ip
Vastaus #14

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos kesti niin läskiä pintaan ja poltto niin että savua lääni puolillaan.

Juuri siksi ulkona nuotiolla tai sitten siellä sepän pajalla ahjossa.
Mutta ei keittiössä tai takkahuoneessa.
Olen sen virheen kerran tehny ja voin kertoa, että sanomista tulee.