Olen ammattini johdosta(mv.)oikein hyvää riistaa puhelinmyyjille,kaikkea mahdollista kaupataan.Vain kerran olen joutunut huijatuksi,DNA.n liittymämyyjä sai kusetettua.
Viljelyllä kun ei enää millään konstilla elä,piti hommata jotain työtä täksi talveksi,täällä maaseudulla ei järkevän ajomatkan päässä vain töitä löydy.
Päätin sitten mennä myymään erään yhtiön s....s......sia ja puhelinmyyntinä,kun töitä oli tarjolla aika lähellä.Siinä työssä olen nähnyt suomalaisten koko kuvan.Osa väestä osaa käyttäytyä asiallisesti osa taas on umpikusipäitä ja kaikenlaisia siltä väliltä.
Nyt kun olen ollut molemmilla puolen aitaa,osaan taatusti sanoa että puhelinmyyjien kanssa pärjää aivan hyvin kun muistaa pari kolme juttua.
Ensiksi,kuuntele kuka soittaa,älä huuda "voi vittu,taas" äläkä keskeytä esittelyä,sitten jos et halua ostaa tai tilata mitään ilmoita vain "ei kiitos en halua ostaa mitään,kiitos kuulemiin" ja sulje puhelin,erittäin yksinkertaista.Jos myyjä on ammattitaidoton ulkolukija,joka papattaa sitä mitä paperissa lukee,sulje vain puhelin sanomatta mitään.Pahin virhe on sanoa "ei nyt,paha paikka" tai "kiire" ja luuri kiinni,se tarkoittaa että soita huomenna uudestaan ja tietokonejärjestelmästä johtuen vieläpä samaan aikaan,koska myyjällä,joka on siis töissä(eikä huvin vuoksi häiritsemässä),ei ole aikaa sorvata jokaiselle soitettavalle yksilöllistä soittoaikaa eri kellonajalle seuraavalle soittokerralle.
Vittuilemisesta ja haistattelusta ei myöskään ole mitään hyötyä,eikä siitä että huutaa nuppi punaisena"älkää ikinä soittako enää",soittorekisteriä kun jaetaan kaikille mahdollisille jotka katsovat sitä tarvitsevansa,eikä yksittäisellä myyjällä ole aikaa mennä joka puhelun jälkeen ilmoittamaan toimistopäällikölle,että voitko poistaa tämän Tero-Petterin listasta,eikä siitä olisi edes mitään hyötyä koska Tero-Petteri saattaa päätyä jonkun muun yhtiön koostamaan soittolistaan.Soittolistalle päätyy myös nimiä joilla on markkinointikielto,tämä johtuu vain ja ainoastaan siitä että kiellon myynyt yhtiö ei ole ilmoittanut markkinoinikieltoa kaikille soittorekistereitä koostaville yhtiöille.Myyjä ei voi mitenkään tietää onko soitettavalla markkinointikielto.
Karin mainitsemia pohjatöitä ei myyjä voi tehdä,koska soittolista tulee tyystin eri paikasta kuin tilattu myyntityö.
Soittolistassa ei ole muita tietoja kuin nimi,puhelinnumero ja osoite.Suomessa on niin tiukka tietosuoja että vain nämä tiedot siellä edes saa olla.Eli myyjällä ei ole pienintäkään mahdollisuutta tietää soitettavan elämäntilanteesta yhtään mitään.
Ja todellakin nettikyselyihin vastaaminen on kuin soittotilaus,on kielto päällä tai ei.
Paljon olen vittuilua ja kuraa päälleni saanut tänä talvena,vaikka olen esiintynyt koko ajan asiallisesti ja rauhallisesti,enkä ole koko aikana tyrkyttänyt enkä tietenkään painostanut asiakkaita.
Vielä enemmän on ollut erittäin tyytyväisiä ja kiitollisia asiakkaita joiden sopimusasiat on saatu ajan tasalle,onpa saatu s....t nopealla aikataululla muutamalle joilta on sopimus unohtunut,ikävä olisi mennä uuteen kotiin joka on pimeä ja kylmä.
Eräs soitettava oli erittäin tuohtunut ja ihmetteli mitä perkeleen poliisikyselyä sinä oikein pidät,ei minun tarvitse kertoa sinulle yhtään mitään,minun asiat ei kuulu yhtään hiukkaa sinulle.Kerroin asiallisesti miksi kyselen,mihin tietoja tarvitsen ja miksi kyselyt saattavat kuulostaa hieman oudoilta.Hän rauhoittui ja kysyi tuotteen hintaa,lähetin tarjouksen johon hän unohti vastata.Soitin kahden viikon päästä ja hän kertoi että tarjous oli hyvä,mutta hän pysyy vanhassa sopimuksessaan,kiitteli kovasti,sanoi vielä lopuksi "oli muuten tosi kiva jutella".
Näinkin voi käydä kun molemmat osapuolet muistavat käytöstavat ja toimivat asiallisesti.
Parhaan palautteen sain oltuani vasta kaksi ja puoli viikkoa töissä,eräs juuri eläköitynyt myyntipäällikkö sanoi puhelimessa minulle näin,"olen 40 vuotta kuunnellut myyjiä,monenlaisia ja täytyy sanoa että huippusuoritus,juuri noin pitää myyjän käyttäytyä ja toimia,asiallisempaa puhelinmyyjää en ole ennen kuullut",kyllä lämmitti,jaksoi taas senkin päivän paljon paremmin.
Vastaan on talven aikana tullut useampia VMPK.laisia,kaikki eivät ole puhelimeen vastanneet,osa on ja muutaman kanssa on kauppoihinkin päästy,kiitos heille.
Nämä terveiset kun lukee,ilman että niska alkaa punoittamaan ja hampaat kiristymään niin ehkä ymmärtää että ihminen siellä toisessa päässä lankaakin on ja yritää tehdä työnsä niin hyvin kuin osaa.niillä tiedoilla joita hänelle on asiakkaasta annettu.