Kirjoittaja Aihe: Ilmalämpöpumppu  (Luettu 9011 kertaa)

Helmikuu 24, 2017, 06:46:14 ap
Luettu 9011 kertaa

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro!

Alkaa vissiin mökin ilmapumppu olla ehtoopuolella-tehot eivät ole
kaksiset ja sisäyksikön flekti vikisee ikävästi.

Nyt olisi kaksi tietä-huoltaa tuo vanha-eli sisäyksikön flektin
laakerointi kuntoon-ja uudet litkut ehkä sisälle.Onnisdtuuko
tuo flektin irrotus/huolto jos sisäyksikköä ei seinältä nosta?

Homaan saisin ammattiapua kyllä-etenkin kylmäainehuoltoon-vaan millainen homma tuommoisen 14v vanhan Panasonicin
huoltio muuten on? Se on jokin "9-koon" laite-niitä tyyppikirjaimia en muista.Kannattaako edes?

Muuten se on toiminut-ja toimii nytkin-ei jäädy ja lämmintäkin tulee-mutta vertailuvehe,joka on
kolmisen vuotta vanha Haier-se tuuppaa kuyllä kuumaa reippaammin.Ja kaikilla keleillä,mitä tähän aikaan
on mahtunut.

Jos sitten päädyn uuteen-millaista suositellaan ostohintaluokassa (siis pelkkä laite)  n. 1300..1500 e ?

Merkki/malli? Lämmitykseen enimmäkseen olisi tarve.

Perusteluja/kokemuksia?

t. Markku

Helmikuu 24, 2017, 07:13:52 ap
Vastaus #1

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Samaa pähkäilen minäkin,Fujitsun sisäyksikön laakerit vikisee.
Lämpöä kyllä tuottaa,2005 vuodelta,olisko 2007 vaihdettu sisäyksikkö takuuna,jonka jälkeen ei mitään huoltoja.
Kuinkaas kalliiksi tulis tankkaus ja laakerien vaihto.

Helmikuu 24, 2017, 07:41:30 ap
Vastaus #2

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo-se tässä minuakin askarruttaa...Onkohan siellä
jotkin erikoiset laakerit?

t. Markku

Helmikuu 24, 2017, 07:58:23 ap
Vastaus #3

Jussi Kumpu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • S Vileenin sukulais-sielu.
Daikinia suosittelen, 2008 asennettu pumppu eikä minkäänlaisia ongelmia ole ollut, lämmintäkin tuuppaa vielä reilussa parissakymmenessä pakkasasteessa, ja pisteeksi i:n päälle on vielä hiljainen.
Jussi 044 7212497

Helmikuu 24, 2017, 15:24:13 ip
Vastaus #4

Kalervo Jussila

• **
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
Älä ainakaan IVT:tä osta. Meille hankittiin, koneisto tärisee ja kotelo rämisee niin, että naapurit nauraa. Myyjä ei ole laskun jälkeen ollut asiasta kiinnostunut.

Helmikuu 24, 2017, 15:36:03 ip
Vastaus #5

Risto Saastamoinen

• Vieras
Aivan, tälläkin alalla liikkuu huijareita. Meillä tuolla verstastilojen seinällä on ihan sellainen Mitsubishi laatuluokan peli, joka toimi tasan kaksi viikkoa, "huoltomies" kävi kaksi kertaa laittamassa muka kuntoon, sitten perin rahani takaisin ja pumppu jäi seinälle. Yksi ammattilainen sitä sitten parin vuoden jälkeen kopeloi ja niinhän se heräsi henkiin joksikin aikaa. Nyt se taas tarttis täydennyksen joka maksaa ehkä satasen-pari, mutten ole enää oikein kiinnostunut.

Helmikuu 24, 2017, 15:41:36 ip
Vastaus #6

Jaakko Latvanen

• Vieras
Meijän olkkarin seinässä on taas Mitsubishi puhissut kuutisen vuotta.  Ei mitään häiriöitä, huoltomies on parin vuoden välein käynyt tekemässä jonkinlaisen laskun huollosta.  Sähkön säästöstä en tiijä, mutta mukavasti se puhkuu talvella takan lämmityksen vaikutukset toiseenkin päähän pikkusta mökkiä, sekä viilentää kämpän mukavaksi nukkua sen kesän ainovan hellejakson muutamiksi päiviksi.

Mukavuusvaruste, ei säästövaruste miun laskuopilla on se.

jv

Helmikuu 24, 2017, 16:26:11 ip
Vastaus #7

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Meillä sisäyksikkö rupes jäätymään ja vain viilennykseen käytetään, yksi muhvi oli halki ja nesteet vuoti hissukseen pihalle. Huoltomies meinas et parin vuoden välein semmonen 50€ huolto ja hivenen nestettä lisää on paikallaan. Daisekai lukee sisäyksikössä ja kun olen sen suodattimen puhdistanut niin lakerit näkyy, ihan tavis kuulalaakerit joissa se muovisuoja jota raottamalla sais öljyä tipan per laakeri.

Helmikuu 24, 2017, 16:45:23 ip
Vastaus #8

Taito Nuutinen

• Vieras
Juu,ilmalämpöpumppu kokemusta on sen verran että 10:n kappaletta oon ajan saatossa asentanut.2:si itelle ja loput vieraille.Ite(pihi kun tunnetusti oon)olen asentanut ultimaten halvimmat pask..molemmat n.10 vuotta sitten ja hyvin toimii vielä.Olen käynyt aikoinani oikeen ilmalämpöpumppu asennuskurssin Lahdessa jossa kaksi päivää laskettiin enthalpia-käyriä vai mitä ne oli..yhtään pumppua en nähnyt koko kurssin aikana??Ja sitten vielä Onninen kurssitti erikseen(panasonic),meinasin lentää pihalle kun kysyin onnisen edustajalta että onko hyötysuhteesta miinustettu jo valmiiksi kesällä viilentämiseen käytetty energia?En saanut ikinä vastausta mutta en myöskään Onnisen kaverin ihailuja joita en kyllä halunnutkaan.Noita panasonecceja asensin kahdeksan joista kaksi oli syntyjään suseja.Aika hyvä prosentti vai mitä?Tänä päivänä taitaa noi suurimmat ilmalämpöpumppu asennusfirmat olla jo sen verran hyviä että homma hoituu.Markun ilmalämpöpumpusta varmaan sisäyksikön laakerit menneet ja jos ei ikinä sisäyksikköä ole "pesty" niin tuo heikko lämmitys saattaa johtua siitä.Itse pesen sisäyksikön parin vuoden välein sille tarkoitetulla pesuaineella,laakerit Ultimatessa kestää hautaan asti,heh!Toki Markun kannattaa kysyä tarjousta huollosta ennen kuin uutta lähtee ostamaan..Käsittääkseni nuo laakerit pystyy vaihtamaan ilman että laitetta irrottaa senältä,samalla tekee varmaan tuo puhdistuspesu hyvää.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2017, 16:48:23 ip kirjoittanut Taito Nuutinen »

Helmikuu 24, 2017, 18:16:32 ip
Vastaus #9

velipuukka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kerrotko millä aineilla ja miten tuo "pesu" tapahtuu.
Nimim. kuusivuotias Mitsubishi.

Helmikuu 24, 2017, 18:31:22 ip
Vastaus #10

velipuukka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos vastauksesta.

"Ammattimiesten aineita teknillisestä tukusta tai nettimyynnistä, niillä lähtee mutta paskojakin aineita on myynnissä. Esmes Foaming coil cleaner aine."

Kumpi tuo nyt sitten on, hyvä vai huono?

Aha, taisit ehtiä muokkaamaan sillä aikaa, kun kirjoitin omaa viestiäni. ;-)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2017, 18:33:01 ip kirjoittanut velipuukka »

Helmikuu 24, 2017, 19:36:06 ip
Vastaus #11

Taito Nuutinen

• Vieras
Tällä ite pesen sisäyksikön,4 kymppii/purkki,riittää mulla ainakin 3:n pesuun.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Helmikuu 24, 2017, 19:55:00 ip
Vastaus #12

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Miula on yli 10v Panasonic

Se pitäs varmaan jossain vaiheessa putsata sisältä, kun propelli on semmoinen tanhan peitossa ja kennoista ei valo pääse kunnolla läpi...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Helmikuu 24, 2017, 20:06:55 ip
Vastaus #13

Taito Nuutinen

• Vieras
juu,esim yuotubessa pätkiä miten pesun voi tehdä monin eri tavoin..jotkut käyttävät jopa painepesuriantähän..itse kävin ostamassa maatalouskaupasta vähän isomman "kannuruiskun" ja sillä pesen..

Helmikuu 24, 2017, 20:11:01 ip
Vastaus #14

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kun sisäyksikkö pestään, niin siihen ei ehkä painepesuri ole paras mahdollinen.
Miula on sitä sisäyksikön pesua jarruttanut eteisen suojaus.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.