Kirjoittaja Aihe: Miten nuoria saadaan kerhoon?  (Luettu 23219 kertaa)

Helmikuu 08, 2017, 09:19:19 ap
Vastaus #30

veli-pekka pakkala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 :D :DAika näyttää miten käy.SE on selvä että kerhon jäsenmäärä tulee laskemaan kun isot ikäluokat väsyvät.Toisaalta myös pyörä tarjonta lisääntyy kun jokavuosi tulee uusi vuosimalli museoikään.Täällä kouvostoliitossa päin kyllä mopedi ja mp kulttuuri tuntuu olevan elossa.Nuoriso ei luovu millään ilveellä pv ja monkey mopoistaan >:(ammattikoulu ikäisten on vaan valittava joko auto tai mp.Raha tiukassa ja amis valo pallaa mittaristossa(bensavalo)Ei ole kikkeliskokkelis temppuja olemassa vain ja ainoastaan olla apuna jos sitä joku jossain vaiheessa tarvii.

Helmikuu 08, 2017, 11:45:07 ap
Vastaus #31

thorolf priester

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen Mikan kanssa samaa mieltä meidän nuorista, eikä nuorissa nyt sen takia mitään vikaa ole että niitä kiinnostaa eri asiat kuin meidän sukupolvea. Oleellista kait kaikessa harrastamisessa on se, että siitä täytyy olla löydettävissä riittävästi haasteita. Monilla ikäisilläni oli aikanaan tiukkaa jo käytetynkin prätkän hankkiminen (esim. minun), varsinkin niiden jotka käviivät kouluja ja lähtivät opiskelemaan jonnekin. Siihen aikaan haasteita tarjosi myös konepyörän huoltaminen ja kunnossapito, joka samalla oli kunnia ja ikäänkuin edellytys piireihin pääsemiseksi. Kun joku ei ihan helppoa ole niin sitä joutuu pinnistämään asian eteen pikkasen tiukemmin, ja siinä into vain kasvaa. Niin toimi luonteemme ainakin 60-70-luvulla. Monella nykynuorella se toimii yhä samalla tavalla. Niilden kohdalla, joiden luonnetta on nakertanut mukavuudenhalu ja kärsimättömyys, syy on kyllä löydetävissä meidän omasta sukupolvesta joka heidät on kasvattanut tällaiseen helppoa elämää arvostavaan olotilaan, joka meidät vanhemmatkin on veltostanut. - Moni meistä olisi varmasti valmis lainaamaan konepyöräänsä nuoremmalle aidosti kinnostuneelle jos tältä puuttuu esim. raha sellaisen hankkimiseksi, mutta en usko että siitä kiikastaakaan vaan siitä että vain elämme erilaista aikaa. - mietti Turkka
Tallissa muutama Ariel

Helmikuu 08, 2017, 12:07:22 ip
Vastaus #32

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mainitsin emännälle että veteraanimiehet suree nuorisokatoa. Hän sitten valaisi, mitä VMP-lyhenne nuorison viestittelyssä tarkoittaa:

"V..tu mitä p..kaa"

:P

Onko nuoriso kielellä VMPK=vi..u mitä pas.a kalustoa?
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Helmikuu 08, 2017, 12:07:32 ip
Vastaus #33

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Olen Turkan kanssa tehnyt vähän samat ja omakohtaiset huomiot. Meidän poika, 14 v. on kiinnostunut sen verran mopoista että toki ajaa sillä, mutta sen tekniikan kanssa pelaaminen ei sitten kiinnosta pätkääkään. Ilmeisesti se on liian pitkäjänteistä puuhaa pleis station sukupolvelle? Jos mopo on rikki, se on sitten rikki eikä sen eteen itse olla tekemässä mitään.
 Odotetaan vain että milloin se on korjattu, ja jos ei ole korjattu, tehdään jotain muuta, eli pelataan jollain pelille (pleikkari, tietokone yms...). Mutta ei liikuntapelejä.
 Ajankuva? :(

Helmikuu 08, 2017, 12:28:47 ip
Vastaus #34

Petteri Heinonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ehkä oleellisinta olisi kysyä että miten nuoria naisia saadaan mukaan kerhoon. Kyllä ne pojatkin sitten seuraa sieltä perästä  :)

Helmikuu 08, 2017, 13:10:44 ip
Vastaus #35

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Minkälainen on kerhon ikäjakuma?
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Helmikuu 08, 2017, 17:50:41 ip
Vastaus #36

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Hei, antakaa niiden nyt ensin kasvaa ja tehdä mukuloita. Sitten tulee aika saada omaa aikaa ja kas kummaa mpyörät rupeaa kiinnostamaan. Mehän kasvatamme horsmaa mutta ei tämä lopu kokonaan edes Soinin veroon. Nämä nuoret kun olevat äänestys iässä kyllä muistaa meidän vanhojen höpinät, näin pyyhitään persut pois ja kun maaseutu autioituu niin kepu menee perässä. Kansa voi sittenki voittaa.

Helmikuu 08, 2017, 22:41:54 ip
Vastaus #37

veli-pekka pakkala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 :D :D :DSitte kannattaa suhteuttaa kaikki!!!Jos suomessa on noin 260-280 tuhatta pyörää rekisterissä niin olisko kuskeja silloin noin parisataa tuhatta?arviosta.Jos niistä vmpk kerholaisia on 7242 joista ehkä 7000 ajaa pyörällä.olisko ehkä noin?No sehän ei ole sitten kaikista suomen 200 tuhannesta motoristeista kuin 3.5 rosenttia?olenko oikeassa? eli jos 200 hengen kerho saa kymmenessä vuodessa houkuteltua sen 7-8 nuorta jollakin viisiin harvakseltaan käymään kerhotilaisuuksissa niin ollaan aika kohtuuluvuilla.Saatan olla väärässäkin mutta pähkäilyä tämäkin.Eli ei niitä laumoittain tarvi odottaa :D :D :D :D :Dsenverran moottoripöhköä nuorta kyllä suomessa on.Saattaahan ne kyllä mennä japsistaroihinkin...... :D :D :D

Helmikuu 13, 2017, 15:15:51 ip
Vastaus #38

Niko Lindström

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Harvassa on nuoret nykyään jotka jaksaa touhuta vanhojen moottorihärveleiden parissa. Mä olen 20 vuotias kaveri, ja ennen mopoikää ostin '80 Tunturi Trialin, purin sen atomeiksi, kunnostin ja ajelin sillä kunnes sain ajokortin. Tuolloin kaveripiirissä oli muutama muukin vanhempi kakspyöräinen, mutta kyllähän suurin osa ajeli niillä uusilla himmeleillä eikä osoittanut mitään kiinnostusta "vanhoja romuja" kohtaan...

Nyt kun olen siirtynyt enemmän autojen kimppuun, käyttöautona on tuollainen vähän uudempi laite, '92 Chevy S10, mutta harrasteautoksi ostin täysprojektin '62 Chevy II:n. Faijan kanssa ajetaan Drag Racingin SM sarjaa '74 Chevy Malibu Classicilla ja onhan tuossa tallissa '60 Impalakin. Tykkään edelleen rakennella autoja ja ajaa niillä, kaikki aika ja rahat siihen toki menee, mutta en mä niille keksi parempaa/hauskempaa käyttökohdettakaan. Taas kaveripiirissä on vaan muutama samaa ikäluokkaa oleva kaveri, joita nämä vanhat kiinnostaa, mutta heistä suurimmalla osalla ei ole mitään autoa/prätkää kun ei ole oikein rakentelupaikkaa eikä hirveästi taitoakaan, kun ei ole päässyt juuri mitään ruuvaamaan. Mutta toki tekemällä oppii.

Se on aina hienoa nähdä kun joku toinenkin nuori henkilö olis kiinnostunut näistä, mutta sitä tapahtuu valitettavan harvoin... Joku sosiaalinen media tuntuu olevan niin kova sana nykyään, tosin mulla ei siitä ole mitään kokemusta kun en sellaisia käytä, ei kiinnosta. Eikä toisaalta jaksa pelata mitään pleikkariakaan, mä olen mielummin autotallissa.

Sen olen huomannut, että kyllä jotkut innostuu kun niitä raahaa mukaan. Muutaman olen saanut edes vähän kiinnostumaan jos ollaan käyty vaikka kaupungilla Cruisailemassa ikkunat alhaalla, tai pari on kiinnostunut kun on olleet katsomassa kisoja missä ollaan oltu ajamassa. Mutta ei nuoria ole helppo saada näistä kiinnostumaan, noi jotkut uudet lasikuituhimmelit niitä tuntuu valitettavasti kiinnostavan... ::)

En tiedä sitten, että mitä tällä avautumisella on hyötyä tähän keskusteluun, mutta kirjoitinpa kumminkin... ;D
-1980 Tunturi Trial
...Ja muutamia nelipyöräisiä...

Helmikuu 13, 2017, 15:32:30 ip
Vastaus #39

Risto Nurmi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sie kuulut Niko tähän samaan pieneen ryhmään kuin minä, eli niihin, joilla oli yksasteöljyä jo tuttipullossa. Ei minunkaan nuoruudessani ollut kovin montaa rasvanäppiä, mutta yllättävän moni niistä on sitten vanhemmalla iällä kiinnostunut jostain harrastekamppeesta. On tullut ihan yllätyksenä joskus, kun esim. pitkästä aikaa näet jonkun lapsuuden tutun, josta et oli ikinnä silloin voinut kuvitella minkään sortin harrastajaa, niin ilmenee, että sillä onkin nykyään Kleikkari tallissa. Joskun nämä asiat vain vaatii kypsymistä.
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Helmikuu 13, 2017, 16:28:37 ip
Vastaus #40

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Nykyään nuoret on fiksuja, kyllä ne mukaan tulee, ootelkaa. Tästä on ihan omaa kokemusta.

Helmikuu 13, 2017, 17:36:46 ip
Vastaus #41

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Vanhemmalla iällä kiinnostaa ne vehkeet mitkä silloin nuorena näytti hyvältä. Nuoruuden heilat tosin näyttää nykyään kauhean vanhoilta eikä herätä enää samanlaista kiinnostusta ja roplaamisen tarvetta. :embarassed:

Helmikuu 13, 2017, 17:46:48 ip
Vastaus #42

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Useimmista tulee vielä kaiken lisäksi anoppeja jollekin :laugh:
Suzuki VX 800 '92 sivuvaunulla, sekä MB 230CE ja SLK200
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Helmikuu 13, 2017, 19:33:32 ip
Vastaus #43

veli-pekka pakkala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 :D :DHieno juttu Niko että nuorempaa ääntäkin kuuluu.Se on selvä merkki muille että kyllä niitä nuoria on näpit rasvassa mutta ei se porukka pahemmin ääntä pidä itsestään mutta me tiedetään että tulevaisuutta on.Aina on niitä jotka kuuluvat rasvanäppisten omituisten otusten rassaus heimoon.Osuus voi olla näkymättömyyteen myös siinä että valtamedia suitsuttaa niin kovasti paljon noita liirumlaarum nippelinappeli huhhaajuttuja pelejä sun muuta.Tollain moottorimaailma on niin kaukana niitten omasta elinympäristöstä niin eihän ne tiijä paremmasta.Samanlaista keskustelua oli ilta-sanomien/lehden kommenttipalstoilla mp verosta.Puhuttiin vain isoista uusista pyöristä ja niistä jotka ajelee pelkillä käyrillä ;DEi ensimmäisessäkään veron puolustajan puheissa mainuttu vanhaa harrastepyörää eikä niitä jotka rassaa iltaisin tallissa"aarrettaan"eikä niitä jotka leppoisasti köröttelevät maisemareittejä katsellen.Eli toisille on vain sitä mitä iltalehden nettisivu sanoo ja korva kuulee.Varjoissapa elää pikkasen omituista porukkaa joka käy hakemassa kerho-illoista ja rompepäiviltä ja kaanaan ajoista vertaistukea :DSe porukka ei ikinä katoa kartalta.Jatketaan vaan kevyellä kaasulla motorismin hyvää sanomaa eteenpäin.Pakko ja väkisin on pahasta.

Helmikuu 13, 2017, 21:35:38 ip
Vastaus #44

Leo Belik

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Cum On Feel the Noize
Tervehdys!

Vastaus kysymyksen tulee nuorilta. Kysykää.
Tapasin viime VMPK-rallissa kaksi nuorta ja esittelin itseni puhjeenjohtajaksi ja kysyin heiltä mikä oli heidän mielipiteensä klubista, miksi ovat liittyneet jne. Pyysin rehellistä ja avointa vastausta. Oli mielenkiintoinen keskustelu.
Jutelkaa nuorien kanssa. Kyselkää.

Luin muutama päivä sitten Monkey Honda artikkelin Moottori-lehdestä. Mielenkiintoinen juttu.
Mites meillä? Olisikos meillä artikkelin kirjoittajia 70-luvun ja 80-luvun pyöristä, mopoista ja skoottereista? Minulla on ainakin välillä fiilis, että ollaan jymähdetty vain vanhaan rautaan. Uusia asioita voi tehdä unohtamatta vanhaa kalustoa.

Tehdään lehti ja suunnitellaan toimintaa jossa on tasapuolisesti juttuja ja tapahtumia kaikilta vuosikymmeniltä. Kun saadaan seuraavaa sukupuolta mukaan niin kyllä ne hoitaa somet ym.
BSA "Buzy Beeza"