Arvoisa raati!
No nyt on jaakkovaakko joutunu seuraavan ropleeman etteen:
Joku viikko sitte kävi sellane verisure-kauppias ovella. Olin sen verran utelias, että sovittiin toinen ilta, millon tullee esittelemään asiaansa. Ei ois pitäny.
Asutaan omakotialueella, mukavat naapurit ja kattovat varmasti vähän perrään ko ollaan poissa. Aika sivussa isoista paikoista, metän keskellä reilut tuhannen neliön tontit; kyllä tänne aika vaivihkaa pääsee jos joku kattoo asiakseen tulla. En oo ite kattonu tarpeelliseks mitään häly-hälyjä hommata. Vaan meijän rouva ko kuuli sen - sinällään ammattitaitosen ja asiallisen - esityksen, ni alko työkavereiltaan kyselemmään noista hälyttimistä. Ja nyt asia nouskin oikeesti esille. Niitä on kuulemma melkein kaikilla...
Tavallinen pien omakotitalo, ja meillä ei oo mitään erityistä omaisuutta, mitä miun kamerat, ja nekin mahtuu hyvin kotivakuutuksen erikoisosioon; alun toista moottoripyörällistä vasta niissä rahhaa kiinni... Ei erityistä taidetta, eikä mitään muutakaan ison rahan arvoista tai helposti rahaksi muutettavaa. Halvimmat maholliset telkkarit ja tietokonneet, ei kantopalkkaa saa jos torilla alkaa niitä kaupata. Eli jos maholliset roistot on oikeesti ammattilaisia, mitkä tietää mihin menevät, eivät tule meille.
Noihin sais kyllä vesivuotovahteja, mikä saattas 20 vuotta vanhassa talossa olla paikallaan.
Oon joskus työpaikalle hankinnassa sekä käytössä ollu vähä isomman järjestelmän vastuuhenkilönä; siinä oli omat ongelmansa, eli saaha oma henkilökunta oppimaan ja ymmärtämmään käyttö. Tai muut vielä oppi paitsi toimari... Tuossa suhteessa tuo esitelmä kerto kyllä laitteitten käytön olevan helpompaa nykysin.
Parilla vesivahilla, ovien ja autotallin hälyillä sekä palovaheilla investointi ois tonnin luokkaa, ja kuukauskulu kaukovalvonnasta vajaa 50. Eli tuo kuukauskulu on iso, pitkässä juoksussa, ja sen hinta ei oo sidottu pitkäks aikaa, eli saattaa nousta. Sopimuksesta pääsee kyllä millon vaan irti, mutta investoinnin menettää, koska laitteet on verisuren ja vievät mennessään.
Luultavasti tuossa murtoja vastaan parasta antia ois ne tarrat, mutta eivät myy niitä erillään...
Eli onkos kokemuksia ja/tai mielipiteitä verisuresta tai vaihtoehtosista, tai yleensä koko hälyistä? Ite oon vieläkii sitä mieltä, että turhuutta... mutta jos rumppi viep naton kokonaan pois euroopasta, eikä meille jää ees optiota?
jv