Kirjoittaja Aihe: Tienkäyttömaksu  (Luettu 152401 kertaa)

Tammikuu 07, 2017, 11:52:43 ap
Vastaus #60

Pentti Vaherkoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllähän tämmönen oikeestikin on perseestä ja taitaa olla,että valtio kuitenkin köyhtyykin tolla seurantatouhulla.Ajelut vähenee,ei mee bensaa,josta sentään puolet on veroo,eli se siitä ajatksesta.
Itse laskeskelin, että viime kesänä maksoin ajeluistani veroja 600 euroa. Vaikka vero tulisikin, ensi kesänä valtion verotulot jäävät osaltani pariin sataan.

Tammikuu 07, 2017, 14:13:27 ip
Vastaus #61

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Se mahdollinen seurannan tapa myös arvelluttaa-jos esitetään,että jokainen joutuu lataamaan älyluuriin jonkin
"sovelluksen"-ei onnistu,sillä laissa ei vaadita,että jokaisella on älyluuri oltava-ja jos meinataan,että sitten ei ajellakaan-
taas kurkistaa itse perustuslaki nurkan takaa....Semmoista puhelimentekelettä ei pakollakaan taskuun kenellekään ilmesty,
jos artisti ei semmoista halua.
Taitaisi kuitenkin olla halvin ja yksinkertaisin tapa tuo älypuhelin. Tarvittava kalusto on jo valmiina suurimmalla osalla ihmisistä. Ajoneuvon rekisterinumero vain sovellukseen liikkeelle lähtiessä. Ei vain taida kelvata päättäjille, kun ei ole laitetoimittajalle mikään miljardipisnes.

Eikä kelpaa mulle myöskään-saatana mitään älyluuria ala hieromaan,
että saan ajaa itse maksamallani kärrillä omia ajojani.Ja itse maksamillani ja
tappiinsa verotetulla polttoaineella.

t. Markku

Tammikuu 07, 2017, 14:21:20 ip
Vastaus #62

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Se mahdollinen seurannan tapa myös arvelluttaa-jos esitetään,että jokainen joutuu lataamaan älyluuriin jonkin
"sovelluksen"-ei onnistu,sillä laissa ei vaadita,että jokaisella on älyluuri oltava-ja jos meinataan,että sitten ei ajellakaan-
taas kurkistaa itse perustuslaki nurkan takaa....Semmoista puhelimentekelettä ei pakollakaan taskuun kenellekään ilmesty,
jos artisti ei semmoista halua.
Taitaisi kuitenkin olla halvin ja yksinkertaisin tapa tuo älypuhelin. Tarvittava kalusto on jo valmiina suurimmalla osalla ihmisistä. Ajoneuvon rekisterinumero vain sovellukseen liikkeelle lähtiessä. Ei vain taida kelvata päättäjille, kun ei ole laitetoimittajalle mikään miljardipisnes.

Eikä kelpaa mulle myöskään-saatana mitään älyluuria ala hieromaan,
että saan ajaa itse maksamallani kärrillä omia ajojani.Ja itse maksamillani ja
tappiinsa verotetulla polttoaineella.

t. Markku
Niin ja itse ostamallani pellolla!  :P

Tammikuu 07, 2017, 14:47:40 ip
Vastaus #63

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei taida tuo älyluurin perustuva ainakaan onnistua. Kaikilla sitä ei ole,eikä tule.
Vaikea tehdä lakia joka velvottaisi kaikki tiellä liikkuvat omistamaan kys.kännykän.
Kaikki sovelluksetkaan eivät toimi kaikissa puhelimessa. Mites sitten katve alueet?
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Tammikuu 07, 2017, 15:10:38 ip
Vastaus #64

Timo Tuominen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei taida tuo älyluurin perustuva ainakaan onnistua. Kaikilla sitä ei ole,eikä tule.
Vaikea tehdä lakia joka velvottaisi kaikki tiellä liikkuvat omistamaan kys.kännykän.
Kaikki sovelluksetkaan eivät toimi kaikissa puhelimessa. Mites sitten katve alueet?

Liikenneministeriö suunnittelee autoihin niin sanottua ”mustaa laatikkoa”. Kuvan laatikko on Aplicomin valmistama ajoneuvotelematiikkalaite, jollaisia käytetään jo nyt muun muassa rahtiliikenteessä. http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005030736.html

Sipila, Berner, Helkkula, Aplicom....

http://www.suomenmaa.fi/?app=NeoDirect&com=6%2F71%2F1175%2F63145f413d

Tammikuu 07, 2017, 15:46:34 ip
Vastaus #65

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Kun lisäksi tiedetään,että tänäkin vuonna on taas kerran huononnettu työmatkaliikenteen
ehtoja-esim. kilometrikorvaus putosi taas 2cent/km-syystä,jota en ymmärrä,koska autoilu
kallistui vuodenvaihteessa-niin kuin nousi polttoaineverokin sattumalta.Ja käyttömaksutkin nousivat.

Lisäksi tulee eteen hetki,jolloin hallitus suuressa viisaudessaan päättänee kurittaa työmatkalaisia
muutenkin-normaali työmatkavähennys poistettanee omalla autolla tehtynä -lienee yksi
hallituksen kärkihankkeista sekin-ehkä jo tulevissa työmarkkinaneuvotteluissa asiaan palataan..

Koska kuulun ryhmään, jotka saa pientä hyvitystä siitä, että työpaikka ei ole ihan vieressä, niin on ollut aikaa miettiä tätäkin asiaa.

On ihan eri juttu ajaa jotain sileetä, aurattua ja hiekoitettua yksinumeroista, motaria tai muuta hienoa tietä töihin, kuin että yrittää säilyä hengissä kolminumeroisella tiellä, jossa aura-auto tulee vastaan  illalla kotiin mennessä, kun yöllä on satanut lunta.
Tai se, että sohjokelillä ei aurata ja sitten kun jäätyy, niin jokainen rengas menee eri urassa...
Kesällä on taas routareikiä, uria ja muutenkin helevetin pomppuista kyytiä.

Työmatkatiet pitäs laittaa useampaan luokitukseen.
pienin korvaus hyvästä tiestä ja sitten siellä, missä autot särkyy ja aura-auton näkee vain uutisissa, niin korvaus pitäs olla korkeampi.
Näin se olisi oikeudenmukaisempi.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Tammikuu 07, 2017, 16:14:46 ip
Vastaus #66

Pentti Vaherkoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niin se älyluuri maksaa laiteinvestointina alle satasen. Aplicom sertifioidussa liikkeessä asennettuna moninkertaisesti. Ja jos ajaa haluaa, niin sellainen on oltava. Ei ole vaikea arvata, kumman kannalle päättäjät lobataan.

Tammikuu 07, 2017, 16:31:49 ip
Vastaus #67

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Niin se älyluuri maksaa laiteinvestointina alle satasen. Aplicom sertifioidussa liikkeessä asennettuna moninkertaisesti. Ja jos ajaa haluaa, niin sellainen on oltava. Ei ole vaikea arvata, kumman kannalle päättäjät lobataan.

No ei kyllä oo vaikia arvata jo ihan senki vuoksi, että älyluuri ei oo kiintiästi autossa ja vaikka oliski kiintiästi, niin se tarvis kuitenki jonku erillisen autoon kytketyn palikan. Tuohan on vielä enämpi kuollu ajatus jo syntyessään, ku mustaloota.

Jos käytössä olis semmonen älyluurijärestelmä mihin syötettään rekkari, niin en kyllä kertaakaan syöttäs siihen oman auton rekkaria.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 07, 2017, 17:15:00 ip kirjoittanut Ossi Viita-aho »
Kahden pytyn loukussa.

Tammikuu 07, 2017, 17:22:58 ip
Vastaus #68

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

No ei kyllä oo vaikia arvata jo ihan senki vuoksi, että älyluuri ei oo kiintiästi autossa ja vaikka oliski kiintiästi, niin se tarvis kuitenki jonku erillisen autoon kytketyn palikan. Tuohan on vielä enämpi kuollu ajatus jo syntyessään, ku mustaloota.

Jos käytössä olis semmonen älyluurijärestelmä mihin syötettään rekkari, niin en kyllä kertaakaan syöttäs siihen oman auton rekkaria.

Juu ei taida älyluuri toimia. Mitäs kun olis akku tyhjä siitä luurista?  Mihin se moottoripyörissä laitettas? Pitäs kestää myös vettä ynm...
Toki hyvä puolikin olisi,jäisi useasti keittiön pöydälle kun ajamaan lähtisi :)
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Tammikuu 07, 2017, 17:26:22 ip
Vastaus #69

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner vakuuttaa, että autoilun kustannukset kevenevät ensi vuonna, kun osa veroeuroista vaihtuu väylien käyttömaksuiksi.

Jos kerta noin on ja ihan ministeri lupaa, niin ehdottomasti kaikkien pitää kannattaa uudistusta.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/berner-lupaa-autoilun-kustannukset-kevenevat/SaRQ5EvS

Tammikuu 07, 2017, 17:41:23 ip
Vastaus #70

Pentti Vaherkoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Alkaa toi 150 euron käyttömaksu tuntua pikkurahalta tämän toisen uudistuksen rinnalla. Kun muutaman satasen iiceehen ympätään kulunvalvonta, ei kovin merkittävästä kulujen kevenemisestä voi puhua. Tätä kehitystä me emme täällä kuitenkaan pysty estämään, viime vaaleissa kun tälle jo annettiin täysi valtuutus.

Tammikuu 07, 2017, 20:11:24 ip
Vastaus #71

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Tiemaksu johonki siltaan/yms joka lyhentää matkaa olis reilua, mutta kun täällä auraamattomilla sivuteillä ajetaan niin EI. Meen tuttujen mökkitielle jotka on tehty omalla rahalla ja GPS raksuttaa kilometrejä, ei perhana. Jos tähän mennään kerron kuinka sen mustan lootan saa pimeäksi, ei Suomi ole ensinmäinen maa.

Tammikuu 07, 2017, 22:24:44 ip
Vastaus #72

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tiemaksu johonki siltaan/yms joka lyhentää matkaa olis reilua,

Oltiin keväällä Islannissa ja ajettiin yhtenä päivänä Reykjavíkistä luoteeseen Akranesin kaupunkiin.
Matkalla oli n. 6km pituinen Hvalfjörður Tunneli.
Jos halusi ajaa tunnellin kautta, niin se maksoi 1000 ISK (n. 9€).
Jos ei halunnut maksaa, niin kiertäminen oli pituudeltaan reilu 70km.
Maksoin mielellään sen 1000ISK, koska onhan semmoinen tunneli jo kokemus itsessään.
Kolme kilsaa alamäkeen ja kolme kilsaa ylämäkeen.

Tämmöiset selkeät ja hel*vetin kalliit investoinnit ei kuulukkaan olemaan ilmaisia käyttäjille.
Toki tässäkin voisi olla esim. työmatkalaisille siihen työmatka-autoon joku vuositarramaksusysteemi, ettei tarvii joka kerta maksaa täyttä hintaa.
Juutinrauman silta kuuluu tähän sarjaan, mutta Heinolan Tähtihovinsilta ei.

Tammikuu 08, 2017, 04:18:50 ap
Vastaus #73

Kari Vähäkainu

• Vieras
Tuo tarra systeemi oliskin taas kiva. Silloin yheksänkyöntluvun puolenvälin seutuvilla kun oli niitä verotarroja autoissa joita r-kiposkilta ostettiin niin ne irtos lasinpesunesteellä liuottamalla. Siittä sitten toiseen autoon ja kun kuivi niin liima piti taas. Ei tarvinnut kesä ja talviautoon erikseen ostaa kahta. Melko edullsta......

Möin autoani joskus 90-luvun puolivälissä, ostaja tuli katsomaan autoa ja sanoi ostavansa sen. Tuumasin että haetaan ärrältä tarra tuulilasiin että uskaltaa lähteä ajamaan, mies kaivoi tuskustaan tarran ja sanoi että hän toi mukanaan. Oli näet Virossa teettänyt edullisesti läjän tarroja joista ei huomannut minkäänlaista vilunkia.

Voi olla että Mikan mainitseman syyn sekä minun tietämän syyn takia tarroista luovuttiin ja siirryttiin uudempaan tyyliin.

Tammikuu 08, 2017, 08:10:58 ap
Vastaus #74

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mites-kun tuo perneri aamulla oli lehteen
kirjoituttanut,että "autoilun kulut pienenvät" tällä
tavoin? Miten ne pienenevät,jos autoiluun tulee ihan uusi maksu?

Polttoainevero on edelleen niin merkittävä tulo valtiolle,että
tuskinpa löytyy "poliittista tahtoa"...(voi viddu,mikä termi)
pienentää tätä veroa.

Berneri myöskin mainitsi, että tiet yhtiöittämällä valtiolta
kohdentuisi varoja runsaasti muuhun kuin tienpitoon-mutta kas-niinhän
on nytkin-autoilusta kertyneitä varoja ei kohdennu teiden ylläpitoon
kuin vähäinen osa -ja on ollut niin kauan näin kuin vain asiaa olen hitusen seuraillut.
Kyllä niitä on jaeltu etupäässä ihan muihin kohteisiin.

Saadaan,poijaat,viellä maksaa noiden siltojenkin uudisrakentaminen,kun
sillan urakoinut firma on käyttänyt niihin hiukkasen ohutta tai muuten
epäkuranttia betonivelliä- kustannustehokkuutta siinä kai on haettu-ja kikyä kanssa...

Tuleekohan pikkuveneillekin väylämaksut-laivoiltahan ne jo otetaankin, joten
siinä ei laivojen kohdalta kai muutosta näy.

Siihenkin menee epäilemättä aikaa,että kaikki nyt autoa hallinnoivat olisivat
ostaneet ihka uuden-saasteetoman ja autoverottoman ajopelin liikennekaaren hengessä.
Muutenhan tuosta puuhasta ei voi koskaan omilleen päästä...hehe..

Ja edelleenkään en hanki-ja hiero-älypuhelimia silloin,kun autolla tekee
mieli lasetella-omalla pellollani,jota muuten sattuu pikkuisen olemaankin- tai "kruunun sarkaa"..

t. Markku