Kirjoittaja Aihe: Vaasako menetetty  (Luettu 22379 kertaa)

Joulukuu 14, 2016, 19:14:46 ip
Luettu 22379 kertaa

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Entinen vihollinen/liittolainen ei ole innoissaan Vaasan keskussairaalan kohtalosta. Jos ette usko niin katsokaa https://www.youtube.com/watch?v=sAwLkL3FU-E

Mainoksen voi hetkenpäästä ohittaa.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 14, 2016, 19:16:32 ip kirjoittanut Henry Eklund »

Joulukuu 14, 2016, 19:37:34 ip
Vastaus #1

Niilo Nikkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä se on kova paikka rantaruotsille, jos pitää valita syntymäpaikan perusteella paini tai pesäpallo.  :-X

Kouluruotsilla ei pärjää varsinkaan närpestalande.  ::)

Joulukuu 14, 2016, 21:08:43 ip
Vastaus #2

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Muutama vuosi sitten sattui silmään mielipide kirjoitus jossa valitettiin sitä kun ei voi synnyttää jollain paikkakunnalla ruotsinkielellä??
Ei auennut minulle että mikä ero on eri kielillä synnyttämisellä.
 Nim. Biologian tunnilla tuon aiheen nukkunut?  ???

Joulukuu 14, 2016, 21:54:21 ip
Vastaus #3

Jaakko Latvanen

• Vieras
Olin joku vuos sitte päivystysvastaanotolla Mikkelissä.  Nuori mies lääkärinä, varmaan ihan ammattitaitoinen, tuskin oli paperit viipurin torilta ostettu.  Mutta ei ollu meillä yhteistä kieltä, en ymmärtäny mitä hän minulle yritti sönköttää.  Menin yksityiselle, maksoin maltaita, sain saman sönkötyksen omalla äidinkielelläni ja lähetteen keskussairaalaan, missä todettiin veritulppa toisessa takajalassa ja ryhdyttiin asian vaatimiin toimenpiteisiin.  Ei siellä keskussairaalassakaan minua tutkinut lääkäri äidinkielellään minun kanssani asioinut, mutta nyt kuitenkin auttavasti ymmärsimme toisiamme.  Kuulopuheina - aika läheisiltäkin kuultuina - samanlaisia tarinoita pilvin pimein, mutta tämä on ainoa omakohtainen, huhuja en levittele.

Eli voinkohan nyt kääntyä luottamuksella sen Henriksonin vai mikä se nyt oli ja hänen puolueensa puoleen, ja he hommaavat ja takaavat kantasuomalaisen väestön palvelut julkisessa terveydenhoidossa omalla kantasuomalaisella äidinkielellä Saimaan ympäristökunnissa?

Oiskos tässä nyt se kansanliikkeen paikka; suomalaisten saatava terveyspalvelut suomen kielellä?  Kun tämä ensin toimii, sitten hoidetaan ne muutama kymmenen artjärveläistä sekä sama määrä mustasaarelaisia, joiden kieltä ei ymmärrä kukaan muu kuin lähinaapurinsa missään maailman kolkassa; lukumääräisesti taitaa Suomessakin olla enemmän swahilia äidinkielenään puhuvia...

jv
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 14, 2016, 21:57:08 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Joulukuu 15, 2016, 06:25:26 ap
Vastaus #4

Ismo Hakamäki

• Vieras
Voit kääntyä. Ja hoida samalla saamelaisalueen TK-lääkärien kielihommat, kun siellä ei oo lääkäreitä lainkaan. Tai on siellä kesällä, mutta ne on kalassa joella (kuten kaikki muutkin "ammattimiehet (naiset)).

Joulukuu 15, 2016, 10:13:56 ap
Vastaus #5

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Toi suomen kielen taito karttuu joskus nopeasti.
Oltiin muinoin Tammisaaressa rallissa ja katsastuksen ja lähdön välillä käytiin porukalla syömässä jossain paikallisessa ravitsemusliikkeessä.
Kassaneidiltä kysyin että mitä maksaa ja hun kertoi jotain rantaruotsiksi,sanoin siinä pojille takanani kun olin eka meidän porukasta  että ruuat ei kuulemma maksa mitään,jo oppi neitokainen nopeasti suomea ja kertoi hinnan,ei kai tarkoittanutkaan ettei maksa mitään.Luulen että toi Jaakon arvelu suomea osaamattomien määrästä pitää hyvinkin paikkansa ja onhan se hienoa puhua ruotsia.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Joulukuu 15, 2016, 10:39:31 ap
Vastaus #6

Jaakko Latvanen

• Vieras
Ismo on kyllä oikeessa; meillä sentään on lääkäreitä, vaikka kaikki eivät suomea puhukaan...

Aikuisen oikeesti, nykysin ei oo miulla vielä hättää.  Jos tarvian lääkäriä kirjottammaan lähetteen keskussairaalaan kolmen vuoden välein, ei kaavu talous yksityisellä käyntiin.  Mutta kun seittemänkympin paalu alkaa häämöttää nurkan takana, ja mitä kavereita seuraa, ni voip ennustaa käyntien tihenevän tulevaisuudessa.  Jos pittää vaikka kerran kuukauvessa käyvä, ei ookaan ennää yks hailee, käypkö yksityisellä vai julkisessa.  Jos vievät ampulanssilla ja taju kankaalla, sekin on sama mitä kieltä tohtor puhhuu, jos vaa muut ammattilaiset sitä ymmärtää.  Mutta jos pitäs ite osata tuntemuksiaan tai vaivojaan selvittää, ois se helpompaa kotona opitulla.  Niiko varmasti ois sillekkiin Korsnäsin mummolle, mistä tää jupina alko.  Yhteisin varoin ei kuitenkaan taijeta saaha jokkainen henkilökohtasta ja vaan ommaan käyttöön varattua lekuria...

jv

Joulukuu 17, 2016, 18:37:03 ip
Vastaus #7

Leo Salmi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro..."Vaasako menetetty "...minun mielestä on pian koko Suomi menetetty...

Joulukuu 17, 2016, 20:47:05 ip
Vastaus #8

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tässä taannoin makasin eristyksessä Vaasan keskus sairaalassa, kielestä viis kun kan kaksi yön mustaa timoa mua hoiti. Huono suomi ja huono englanti toimi hyvin. Suihkuun mä halusin ja eipä siinä tarvinnut paljon puhua.

Joulukuu 17, 2016, 22:43:48 ip
Vastaus #9

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Tässä taannoin makasin eristyksessä Vaasan keskus sairaalassa, kielestä viis kun kan kaksi yön mustaa timoa mua hoiti. Huono suomi ja huono englanti toimi hyvin. Suihkuun mä halusin ja eipä siinä tarvinnut paljon puhua.
Mitä? Eiköö nee tarjonnu palveluu ruottiks?
 Kylläsee oon sellaane juttu että jos mää ens saa palveluu omallla kielellä waassa nii otan just yhteyttä Henriksoniin. Ookko valmis?
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 17, 2016, 23:00:05 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Joulukuu 18, 2016, 09:29:17 ap
Vastaus #10

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mun on paha sanoa vaikka nimestä voisi luulla niin en puhu yhtään ruotsia.

Joulukuu 18, 2016, 10:21:18 ap
Vastaus #11

Harri Holopainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ateisti, takapiru, vastarannankiiski, humaani?
Minun järkeen ei käy se että yli 5 miljoonaa ihmistä pitää opettaa puhumaan ruotsia että muutama satatuhatta "bättre folk" tulisi  palvelluiksi! Eikö olisi kustannustehokkaampaa opettaa nämä muutamat ummikkohurrit puhumaan suomea, vaikka kyllähän he osaa mutta kun se on suoraa vittuilua suomenkielisille. Hyvä että RKP on nyt paitsiossa  ;D
Hullu ja humalassa saa olla muttei tyhmä

Joulukuu 18, 2016, 10:42:21 ap
Vastaus #12

Harri Kauranen

• Vieras
Kun se rantaruotsalaisten ruotsi ei edes ole ruotsia.Eihän ne ymmärrä toisiaan Porvoossa ja vaasassa.

Joulukuu 18, 2016, 11:55:25 ap
Vastaus #13

Kari Vähäkainu

• Vieras
Kun se rantaruotsalaisten ruotsi ei edes ole ruotsia.Eihän ne ymmärrä toisiaan Porvoossa ja vaasassa.

Tv:ssä oli ruotsinkielisten koulujen tietokilpailu, en muista mitä kouluja jaksossa oli mutta yhtenä kouluna oli Kruunupyyn joukkue. Kisan juontaja eivätkä tuomarit eivät ymmärtäneet Kruunupyyn joukkueen vastauksia ja pyysivät joukkuetta vastaamaan murteettomalla ruotsinkielellä. He tosiaan eivät ymmärrä toisiaan.

Sääliksi käy paikallista murretta puhuvia rantaruotsalaisia poikia joille ei koulunkäynti maita, suomenkieltä ei osata eikä hääppöisesti ruotsinkieltäkään, vain omaa paikallista mongerrusta. Omalta pikkupaikkakunnalta tytöt lähtee muualle jatko-opiskelemaan ja jäävät sille tielleen, pojat jäävät omalle paikkakunnalleen, naisia ei ole eivätkä he niitä muualta löydä koska kukaan ei ymmärrä mitä pojat sönköttävät.

Joulukuu 18, 2016, 15:30:08 ip
Vastaus #14

Pekka Lämsä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Terve

Minusta tämä ruotsinkielisten mollaaminen on mautonta. Kaikkialla maailmassa ihmiset puolustavat oikeuttaan käyttää ja asioida omalla kielellään.
Kait he maksavat veronsa siinä kuin valtaväestökin...

Pekka, jag talar svenska och förstår också