Olin joku vuos sitte päivystysvastaanotolla Mikkelissä. Nuori mies lääkärinä, varmaan ihan ammattitaitoinen, tuskin oli paperit viipurin torilta ostettu. Mutta ei ollu meillä yhteistä kieltä, en ymmärtäny mitä hän minulle yritti sönköttää. Menin yksityiselle, maksoin maltaita, sain saman sönkötyksen omalla äidinkielelläni ja lähetteen keskussairaalaan, missä todettiin veritulppa toisessa takajalassa ja ryhdyttiin asian vaatimiin toimenpiteisiin. Ei siellä keskussairaalassakaan minua tutkinut lääkäri äidinkielellään minun kanssani asioinut, mutta nyt kuitenkin auttavasti ymmärsimme toisiamme. Kuulopuheina - aika läheisiltäkin kuultuina - samanlaisia tarinoita pilvin pimein, mutta tämä on ainoa omakohtainen, huhuja en levittele.
Eli voinkohan nyt kääntyä luottamuksella sen Henriksonin vai mikä se nyt oli ja hänen puolueensa puoleen, ja he hommaavat ja takaavat kantasuomalaisen väestön palvelut julkisessa terveydenhoidossa omalla kantasuomalaisella äidinkielellä Saimaan ympäristökunnissa?
Oiskos tässä nyt se kansanliikkeen paikka; suomalaisten saatava terveyspalvelut suomen kielellä? Kun tämä ensin toimii, sitten hoidetaan ne muutama kymmenen artjärveläistä sekä sama määrä mustasaarelaisia, joiden kieltä ei ymmärrä kukaan muu kuin lähinaapurinsa missään maailman kolkassa; lukumääräisesti taitaa Suomessakin olla enemmän swahilia äidinkielenään puhuvia...
jv