Kirjoittaja Aihe: Työttömän aktivointi  (Luettu 9557 kertaa)

Marraskuu 18, 2016, 07:52:49 ap
Luettu 9557 kertaa

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro!

Aamulla lueskelin noita hallituksen aikeita liittyen
työttömien "auttamiseen".

Aiheestahan on paljonkin väännetty-ja koko työelämän säännötkin-
ja vanhat perusperiaatteet ovat koetuksella.

Notta onko se työttömän auttamista,jos hälle lykätään kaikkia
ilmaiskokeiluja ja talkootyöllistymisiä vedoten siihen,
että siten työelämään pääsee jatkossa helpommin?

Koska miekassa on usein terä kummallakin kantilla-työ sinänsä on ok...mutta sen teettäminen
alle nälkäpalkan-jopa yhteiseen hiileen vedoten-tai perin ilmaiseksi-se ei työtöntä palvele mitenkään-siitä touhusta
hyötyy vallan muut.

Useimmiten nämä "työt" eivät myöskään ole siinä nurkalla pienen kävelymatkan päässä.
Pitääkö sekin sallia,että talkootyön kustannukset maksaa se pakkotyötä tekevä.

Myöskin samalla tulee tehtyä työt,josta normaalitilassa
maksetaan-ja voidaan vaatiakin-ihan oikeaa palkkaa.

Tämmöinen aktivointi on mielestäni silkkaa vi..ttuilua työttömiä kohtaan-heillä
on muutakin murhetta-eikä ne murheet talkootyöstä juuri helpotu.

Mitä mieltä olette-onko tässä nyt hallitus ja sen neuvonantajat kylvämässä kapinan-tai peräti seuraavan
sisällissodan siemeniä?

t. Markku

PS: Tuosta KiKy:stäkin olisi hieman sanottavaa,mutta tulkoon se myöhemmin-
kun aiheeseen oikein päästään sisään.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 18, 2016, 08:20:27 ap kirjoittanut markkukovasin »

Marraskuu 18, 2016, 09:30:05 ap
Vastaus #1

Kari Vähäkainu

• Vieras
Olen jo aiemminkin ennustanut että ensi vuonna alkaa pauke.

Paskat työttömiä mitään auteta! Tässä nyt aletaan elvyttämään vanhaa kunnon orjatyövoimaa kun osakkeidenomistajille ei mikään riitä, siispä painetaan työvoimakulut olemattomiksi niin tulee niitä osinkoja. Maahantunkeutujia haalitaan jotta kotimaan työttömät joutuvat kilpailla orjatyöpaikoista heidän kanssaan, tämä pitää palkkakulut alhaalla. Samalla työttömiä syyllistetään oikein urakalla, väitetään että heidän takiaan suomi kyntää pohjaa taloudessa. Kyllä se perimmäinen syy löytyy esim ministeri-Audien takapenkeiltä.

Marraskuu 18, 2016, 10:58:18 ap
Vastaus #2

matti yli-ketola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vuoden itse ollut työttömänä työnhakijana lausunnolla pysyvästi työkyvytön ei työllistettävissä. Työsuhde vielä edelliseen työnantajaan voimassa. Ilmarisen mukaan mies terve kuin pukki. Turhia laitoksia nuo tekonivel sairaalat kun ilmarisen yleislääkäri tietää paremmin. Mitenkähän tässä itse edes auttaisi itseään työllistymään.
Kaikki vanha moottorikäyttöinen lähellä sydäntä, romustaja henkeen ja vereen

Marraskuu 18, 2016, 10:59:19 ap
Vastaus #3

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Joo ja oletteko huomanneet että kun jokin iso työnantaja lopettaa tai vähentää rajusti työväkeä niin sille tai niille valtio tyrkyttää rahaa että saavat uudelleenkouluttaa,kai se on sen takia kun ovat jo aiemminkin tottuneet saamaan valtiolta "hyvää".Pieniä yrityksiä kun kupsahtaa tai lopettaa tai vähentävät väkeä niin eipä tyrkytetä tuleville työttömille mitään muuta kun kilometritehdasta.
Kyröskosken saha kun lopetettiin niin eipä meille tarjottu kun potku perseeseen ja pihalle,en tiedä onko tarjottu paperikoneen väelle "Kyrolla" jotain uudelleenkoulutusta kun sieltä vajaa sata juuri potkastiin pihalle,meitä sahalta silloin vajaa 70 heppua.

PS.  Taitaa Martin lääkäri kirjoitella lausuntoja etänä Espanjasta.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Marraskuu 18, 2016, 11:02:10 ap
Vastaus #4

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Kun hyväpalkkanen kyvytön, ohjaa huonopalkkaista halutonta tekemään älyttömiä, tuntuu kuin turha työ menis hukkaan.

Marraskuu 18, 2016, 12:22:23 ip
Vastaus #5

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen tällä hetkellä työttömänä, ja itse pitäisin palkkatyötä erittäin hyvänä keinona aktivoida minut työmarkkinoille.

Kun ei palkallista hommaa oikein irtoa ja olen jo aikalailla tympääntynyt peukaloiden pyörittämiseen, niin olen vast'ikään työkkäristä soitellut oikeuden työkokeiluun. Aloin jo hakemuksiakin kirjoittelemaan. Lisäksi liityin paikalliseen perinneseuraan. Alustavasti ehdotin, että jos yhteistuumin värkkäilisi jonkin sortin digitaalisen opastuksen ja/tai nettisivun paikan historiaan liittyen. Ehkä nää aktivoi nyt toistaiseksi. Nämä on työtä, johon minulla on koulutus, mutta niistei saa rahaa.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Marraskuu 18, 2016, 13:43:10 ip
Vastaus #6

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Monelta taisi jäädä huomaamatta uutisesta yksi juttu joka minun mielestäni oli oikeastaan aika rohkaiseva.

Eli siis työtön saisi ehdottaa tätä osallistavaa toimintaa itse. Esimerkkeinä oli mainittu mm opiskelu ja omaishoitajana toimiminen. No, ainakin ensinmainittu olisi edistystä asiaan joka on minun mielestäni ollut pahasti pielessä. Eli työkkärirahat menettää jos aloittaa opinnot esim avoimessa yliopistossa (saati sitten "suljetulla osastolla"). Tai ammattikoulussa, AMK:ssa ja missä vain. Jos ajatellaan hakijaa joka on alalla jossa töitä ei vaan ole, niin voisi sitten edes opiskella joko omaa alaa lisää, tai jotain muuta alaa joko ihan vaan mielenkiinnosta tai työllistyminen tähtäimessä. Ja jos sitten sattuu tulemaan se unelmahomma vastaan niin koulut voi jättää joko tauolle tai sovitella töiden ympärille.

Monenlainen omaehtoinen vapaaehtoistoiminta olisi myös mahdollista. Nythän parjataan nuoria kun eivät kiinnostu vanhoista romuista... No, siinä työttömälle harrastajalle tai muutamalle osallistamista kun alkaa ohjaamaan jotain nuorten sällien (ja miksei mimmienkin) vanharomukerhoa. Korjaillaan porukalla kerholaisten tai ohjaajan jotain härveliä. Tilathan pitäisi olla mutta kyllä joka koulusta löytyy metallikässyluokka vehkeineen. Kaikista umpimielisimmät elämäntapakiukuttelijat eivät tietenkään tällaiseen(kaan) sovi mutta joviaalimmat tapaukset kyllä, eikä siinä kaksinenkaan guru tartte olla että voi nuorempia opastaa.

Onhan sitä kaikenmoista hommaa nyrkkeilyvalmennuksesta lennokkikerhon vetämiseen. Varmasti pysyy ihminen virkeänä paremmin jos on edes muutama tunti viikossa jotain "pakollista" hommaa viikossa.

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Marraskuu 18, 2016, 13:46:26 ip
Vastaus #7

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Kelan ja vakuutus yhtiön lääkärit melkoisia velhoja kun potilasta näkemättä toteavat työ kykyiseksi, mulle aikoinaan sanoivat etten alle 50V pääse eläkkeelle vaan kuntoutustuelle ilman kuntoutusta. Nyt siskon mies samassa oravan pyörässä vuodeksi kuntoutustukea ilman kuntoutusta, no täytti nyt sen 50V. Itse otin yhteyttä Upsalan kardiologiin ja sanoin ettei sun paperi kelvannut, sanoi et oota hetki niin kelpaa ja niin alkoi eläkeläisen elämä. Hiton hyvä lääkäri vaikka olikin väärässä kun lupas 2V elinaikaa ja lopetin kaikki hirveät sydän lääkkeet ajatuksella et lähdetään buutsit jalassa, ei lähdettykkään ja eläke mut paransi pahimmasta. Jotain etä työtä voisin tehdä mutta en sitä kylläkään hae, olkoon näin. Eduskuntaan vois yrittää eläkeläis puolueen jäsenenä ku eihän sielä tarvi olla edes paikalla ja palkka juoksee ja eläke nousis kivasti jo yhden kauden jälkeen. No en ole työtön mutta aktivointi olis jopa kivaa, uudelle koiralle ostaisin avustaja koiron liivit ja se kyllä osais painaa äänestysnappia. Tietty näyttäisin mistä napista saa namipalan, sen verran viisas on ja viisastuu kokoajan. Sipilän ja Soinin ehdotuksia osais ilman namiakin vastustaa, soon viisas.

Marraskuu 18, 2016, 15:35:27 ip
Vastaus #8

Tuomas Korkala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuo työttömän aktivointi hommahan on ollut jo vuosia käytössä. Eli kuntouttava työtoiminta, mutta se on hallitukselta unohtunut. Itsekin semmosessa olen ja sopimuksessa saa ite päättää montako päivää siellä viikossa käy. Ite käyn kerran viikossa ja kesto 4 tuntia. Minunkin B-lausunnon kelan lääkäri hylkäsi näkemättä minua. Toinen nilkka paska ja tunnoton, toisesta polvesta rusto paskana eli väljä paska ja rustohan ei ole uusiutuva osa, ala selässä rappeumaa joka sekään ei parane vaan pahenee iän myötä. Olen kuulemma täysin työkuntoinen jatkamaan rakennusalan töitä  :o

Marraskuu 18, 2016, 17:05:53 ip
Vastaus #9

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
 Siinä on hyvät ja huonot puolet.

Plussat: Työttömyyden vuoksi passivoituneet ihmiset voi löytää järkevää ja hyödyllistä tekemistä ja jopa itsensä aktivoitumisen. Sekä elämäntapa lorvijat saadaan tekemään edes jotain hyödyllistä.

Miinukset: Ettei sitten tehdä ilmaistyövoimaa joka vääristää palkanmaksajien=todellisten yrittäjien toiminta edellytyksiä. Se on se huonoin vaihtoehto että yritykset ei voi PALKATA työvoimaa, kun kilpailija tekee saman "talkoilla", ja sitten oikeat ja työllistävät yritykset laittaa ovat säppiin vääristyneen kilpailun vuoksi.

No jotain on koitettava, kun suomen työllisyysaste on kaikkine tulo- ja kannustin loukkoineen yms...yms on just sitä mitä se nyt on.

Marraskuu 18, 2016, 17:34:06 ip
Vastaus #10

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä tässä työllistin itseni kun ei maanviljelyllä enää tule toimeen,käyn konttorilla myymässä puhelimitse tuotetta jota lähes jokainen suomalainen käyttää.Tänään aktivoin työttömänkin,soitin ja kysyin kuinka sinulla on nuo "piip" asiat,jeppe vastasi että sossu maksaa koska olen työtön.
Minä ehdotin että vaihdetaan halvemmaksi ja kevennetään sossun kuormaa ja niin tehtiin.Eli työtön oli ainakin muutaman minuutin aktiivinen ja ko. kaupunki säästää muutaman euron.

Joulukuu 07, 2016, 21:38:57 ip
Vastaus #11

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Joulukuu 07, 2016, 22:46:35 ip
Vastaus #12

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Se on jo nähty, kun eliitti lihoo,rikastuu ja nauraa köyhälle kansalle se on nykymenoa parhaimmillaan.Sipilän hallitus patisti "yhteisiin" talkoisiin!  Kun toteuttaa sitä piti kävi ilmi,mitkään eivät noista talkoista koske noita herroja.
Ei palkan leikkaus,työajan pidennys,sairas poissaolon karenssit,palkkamaltti,eläkeiän korotus,lomapäivien leikkaus,pekkaset tai sunnuntai korvaus.
Mentiin taas jonkin lain ja pykälän taas. Eikoske eduskuntaa sekä ministereitä.
Samalla ei mainittu että, tuolla kansasta etääntyneillä joulupossuilla on kaikki valta säätää,muuttaa ja määrätä noita lakeja,myös heitä koskemaan.

Eivät osaa edes hävetä...
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Joulukuu 08, 2016, 01:00:04 ap
Vastaus #13

Rainer Grandell

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Take a Break
Sattuu työssä vahinko, jo aiemmin hyvin loppuun kuluneet raajat saavat sen viimeisen tällin vaikka ei oliskan taqpaturma. menee Olkapää käyttökelvottomaksi,  kestää 2 v ennen kuin siitä otetaan ultrakuvaus ja 3 v ennekuin leikataan. menee leikkaus pieleen, enää ei nouse Müslipaketti alkuperäiseen hyyllyyn vaan jää pöydälle tai sinne seuraavaan hyllyyn änkeä vakkei mahdu. Tulee tietäjiä, -suuria sellaisia- jua keksii 2-3 viikon kuntouttamisen, määrätään eläkeyhtiöstä 6 kuukauden kuntoutusraha joka on normi sairas-rahaa isompi. kela hoitaa tämän ihan kysymättä asiakkaalta yhtään mitään. menee ne 6kk ja rahaa tuylee kahdesta paikasta yhtaikaa. Sitten tulee aamu ja Kelassa huomataan että ohoijjaa, on tuo saanut meiltä rahaa vaikka vain tuolta toisesta paikasta pitäis tulla. Pistävät perintään.  Arvaappa söikö sika ne nokan eteen heitetyt ruuat?  Sinnitellen nyt neljättä vuotta pari viikkoa työttömänä, pari kuukautta sairaslomalla ja aina vain työkyvyttömänä kun ei tahdo kaffisuodatin osua tötteröön mutta silti pitää ajaa 50 euron bensat joka kuukausi uusia testejä tekemään ja kohta sammuu valot kun ei ole rahaa sähkölaskuun. Tuloo kylmä talvi mutta taitaa olla viimeinen. Töihin voisin mennä mutta kun konkurssilaki on sellainen että syntipukiksi tilastollisesesti määrätty toimitusjohtaja on yhtiön veloista  vastuussa seuraavat 20v niin ei oikein mene kaaliin kutenka sanomalehtiä jaettaisiin öisin 6 yötä viikossa ja tilille jää 522e. Vuokra on 650e ja naapuriin tuli uusi asukas ja se vei multa 278e asumistuen, eli nyt on miinusta enempi kuin plussaa. Kävin myös työttömyyskonttuurin Ura-kursseilla, sitä kesti Närpiössä 2-3 viikkoa kunnes huomasin että sekä pakastin, jääkappi, tankki ja tili oli tyhjä. Työttömän aktivointi pitää toteuttaa oikein eikä väärin.
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Joulukuu 08, 2016, 10:29:46 ap
Vastaus #14

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kaverin kanssa tuossa joskus aiemmin tuumailtiin, että työvoimatoimiston suuntaan kommunikoidessa pitää esittää vähän tyhmää. Sellaista, joka ei ole oikein kiinnostunut mistään, joka ei osaa mitään erityistä ja joka ei ole tehnyt mitään paitsi sen nimenomaisen asian, joka on toimiston käsketty tekemään. On nimittäin muutamaan otteeseen tullut tuttavapiirissä ongelmia siitä, että on oltu liian innokkaita ja haluttu edistää työllistymistä tekemällä jotain muuta kuin lähettämällä työhakemuksia. Itselläkin meni asia tutkintaan kun menin möläyttämään, että minulla on opinto-oikeus tohtorinopintoihin yliopistolla. Tuumailivat jossain toimistossa asiaa muutaman kuukauden, jonka ajan sai pelätä, että tulee melkein 10 000 euron takaisinperintä. Onneksi sain vakuutettua, etten ole tehnyt väitöskirjaa täysipäiväisesti, kuten en olekaan. Jos on teoreettinen mahdollisuus, että joku taho olisi voinut maksaa tekemisistä palkkaa, liikutaan vaarallisilla vesillä. Tiedän erään tapauksen, joka on tehnyt väitöskirjaa ja ollut aktiivinen sillä saralla sekä hakenut koko ajan apurahoja niitä saamatta. Työvoimatoimistolle meni heikkona hetkenä mainitsemaan asiasta. Tutkinta käyntiin, jonka jälkeen todettiin, että pitää maksaa takaisin tuhansia euroja ja työttömyysturvaan ei ole enää oikeutta suljetaan. Se on aika kova raha kun tuloja ei ole, eikä töitä välittömässä näköpiirissä. En tiedä miten asia on edennyt sen jälkeen, onko tapaus valittanut päätöksestä ja niin edespäin, kun en tätä miekkosta erityisen hyvin tunne.

Tuntuu, että vähiten joutuu näistä asioista huolestumaan kun on aktiivinen vain paperille selkeästi kirjattujen vaatimusten verran, eli vastailee vain työnhakuilmoituksiin, mutta ei pyri kehittämään taitojaan tai harrastamaan mitään liian vakavasti.