Kirjoittaja Aihe: Osaatko leipoa rieskaa?  (Luettu 4609 kertaa)

Lokakuu 31, 2016, 14:45:23 ip
Luettu 4609 kertaa

Pekka Lämsä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Terve

Rieskan ohjehan on yksinkertainen:Ohrajauhoja, vettä ja vähän suolaa. Siihen se yksinkertaisuus loppuukin. Viime perjantaina tein elämäni ensimmäisen rieskan, perso kun ohraleivälle olen. Rieskan teko vei pari tuntia keittiön siivouksen kanssa. Joka paikka oli täynnä jauhoja ja kuivunutta taikinaa. Leipälapiot, pöydät ja  kattilat piti puukon kanssa ravata puhtaaksi. Kun sai leivonnaiseni pisteltyä kauniiksi uuniin pantavaksi, huomasin, että rieska oli tarttunut kiinni toisesta laidasta pelkkaan eikä irronnut. Rapasin taikinan irti ja käänsin nokkelana miehenä pelkan toisinpäin, jauhoja tietenkin alle. Kun olin valmis heittämään teoksen uuniin, niin jälleen sama tilanne.
 Nyt otin käyttöön pitkävartisen leipälapion. Molemmat puolet siitäkin piti käyttää. Jauhoja oli joka paikassa paitsi ohrajauhopussissa. Lopulta sain taikinaläjän uuniin, joka oli ehtinyt jäähtyä liikaa. Meinasin  nakata koko teoksen menemään, päätin kuitenkin maistaa - ja hyvää oli.
Tänään sitten hain ohrajauhoja kaupasta ja rupesin taas rieskan tekoon. Nyt tein kaksi leipää, kohtalaisen hyvin onnistuin.
Omatekemä rieska on maailman parasta leipää.
Kertokaapa kokemuksia...

Pekka

Lokakuu 31, 2016, 15:51:56 ip
Vastaus #1

Kari Vähäkainu

• Vieras
Ei kattiloita kannata raapia, ne voi mennä pilalle! Riittää että laitat kattilaan vettä ja ruokasoodaa ja levylle kiehumaan, sitten vaan katselet kun kiinnipalanut moska irtoaa itsekseen kattilasta/paistinpannusta. Helppoa ja astioille hellää.

Marraskuu 01, 2016, 05:27:36 ap
Vastaus #2

Hannu Kylli

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsennumero 2573
Minun rieskaohje on tälläinen. Litra kurria, ruokalusikallinen hienoa merisuolaa ja ohrajauhoja niin paljon kun siihen saa käsin vaivattua. Tämä on ns. "nyrkkirieskan" teko-ohje. Laivontapöydälle runsaasti jauhoja ja siinä sitten ensin nyrkillä painellaan ja muotoillaan ja sitten kaulitaan n. 5 mm. paksuiseksi riekaksi. Sen jälkeen levitän teerensiivellä viellä pälle jauhoja ja vasta sitten pistelen haarukalla. Paistan 330 asteisessa (ylälämpömitatri) kiviuunissa reilun minuutin verran.

Marraskuu 12, 2016, 02:26:52 ap
Vastaus #3

Pasi Mikkola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hienoa havaita, että maailmassa on muitakin, jotka ymmärtävät ohrarieskan päälle. Minä olen tehnyt rieskoja periaatteessa samalla reseptillä kuin Hannu ja nimenomaan maitoon. Voi tehdä myös veteen, niin kuin Pekka. Rieskan syöt sitten oikean normaali- tai reilusti suolatun voi-voin kanssa. Olen yrittänyt tavoittaa lapsuuden aikaista mielikuvaa Anna-mummun Oulaistelaisesta ohrarieskasta, mutta taitaa olla mahdotonta saavuttaa muistojen kultaamaa makua.

Älä laita valmiita rieskoja muovipussiin, peitä mieluummin leivinliinalla. Jos koemaistelun jälkeen sattuu jäämään jotain jäljelle, huomisella aamukahvilla pikkuisen kuivahtaneena antaa haastetta leukalihaksille, mutta maussa ei ole mitään vikaa. Ohra maistuu ehkä jopa maukkaammalta kun rieskat on vetäytyneet yön yli. Sama ilmiö kuin lämmitetyn makaroonilaatikon kanssa.

Eli litran purkki maitoa, ruokalusikka tavallista suolaa mitä kaapista löytyy ja sitten ohrajauhoja niin paljon kuin jaksat käsin vaivata. Noin 10 desiä nestelitraa kohden, niin tiedät vähän suuntia. Kokeilemalla voit viilata omaan makuusi sopivan löysyyden ja seossuhteet. Puukeppi tai tukeva puulasta on hyvä vaivaamiseen. Varo katkaisemasta lastaa, pitää tosiaan olla tukeva koska taikinasta tulee jämäkkää. Meillä on jo kaikki heiveröiset keittiövälineet katkottu. Itse olen paistanut rieskat tavallisessa hellan uunissa. Tehot riittää kyllä kun vääntää lämmöt tappiin (mitä lie ~300 astetta). Paista minuutti/muutama minuutti. Pääasia ettet polta.

Nyt tulee minun oma niksi, joka poistaa sekä leipälapio- että tarttumisongelman. Kun teet rieskat sähköhellan uunissa, ne on helppo paistaa kun kaulit rieskat suoraan leivinpaperiarkin päälle. Sitten vetäiset paperin suoraan pellille rieskoineen päivineen ja pelti uuniin. Kun rieska on paistunut, vaihdat toisen valmiin pellin uuniin. Näin saat rieskoja sarjatuotantona kahta peltiä vaihtelemalla. Siillä aikaa, kun olet kaulinnut seuraavan, on edellinen paistunut.

Mutta huom! Koska uuni on niin kovalla, varo ettei leivinpaperi leimahda tuleen. Vaihda paperi, kun se alkaa näyttää liian "paistuneelta". Yleensä ensin alkaa mureneen, seuraava vaihe on ilmiliekki.

Varaa leipomiseen reilusti tilaa, nyt ei nysvätä. Iso keittiön pöytä tyhjäksi ja siinä alat hommiin. Jauhoja saa levittää reippaasti joka paikkaan, myös käsiin, niin ei ole mitään ongelmaa tarttumisen kanssa. Tee taikinasta sopivia palloja, jotka jauhotat ja sitten kaulit paperin päällä uuniin laitettavaksi. Pitserian pojatkin tekee valmiita taikinapalloja, joista sitten pyöräyttävät pizzapohjat.

Taikina-astia ja "härkin" puhdistuu kylmällä vedellä. Ensin annat liota vähän aikaa kylmässä vedessä ja sitten välineisiin tarttunut "betoni" onkin jo  muuttunut maidoksi ja jauhoiksi. Ei muuta kuin hanan alla juoksevalla kylmällä vedellä huuhtelet ongelman pois päiväjärjestyksestä.
Pöydät ja lattiat voi imuroida jauhoista puhtaaksi ja viimeistellä pyyhkäisemällä kostealla rätillä.

Ai hemmetti. Huomenna täytyy tehdä rieskoja. Tytötkin tulossa käymään ja niille maistuu.

P.S. Koska taikinassa on ruokalusikka suolaa ja voi on suolaista/voimakassuolaista, saattaa janottaa. Varaa sopivaa janojuomaa.

Marraskuu 12, 2016, 10:58:58 ap
Vastaus #4

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
No tolleen oon minäkin rieskat tehny. Helevatan hyvvää on.
Se on jännä miten erilaisia rieskoja eripuolilla suomea tehdään. Yleensä ei taikinaa nosteta mutta joillain alueilla vanha juuri nostaa taikinaa, jossain käytetään hieman hiivaa, tai soodaa. Jossain vannotaan perunarieskan nimeen ja jossain se ei käy ollenkaan. Ja sovelluksia riittää. Pohojammaalla tekevät Muttia. Pataan vettä, ohrajauhoja keko pinnalle ja pienellä kiehunnalla vesikerros pohjalla kypsyttää ohrajauhokerroksen tunnissa. Sitte kauhan varsipäällä hierretään kypsä jauho kokkareiksi. Ohrajauhokokkareita ja kamala määrä voita. Rieskalta maistuu mutta rakenne on toinen.

Inarin mummo meille kakaroille teki aivokakkaroita. Vasan aivot ihan soosiksi, ohrajauhoa niin paljon kun siihen saa väännettyä kätevästi. Sokeria ja suolaa. Taputellen lituskoiksi ja pellinpala nuotiolle kuumumaan. Sitte nopee paisto. Meistä kakaroista se oli maailman parasta herkkua se kun siihen kupista voisulaa liruteltiin.

Se on jännä miten alkuperäiskansat ympäri maailman on tehneet vastaavia jo tuhansia vuosia. Rieskan tapasia on tehty ympäri maailmaa vaikka kuinka kauan. Maissista, maniokkista, perunasta, ja vaikka mistä.

Ja kansat ympäri maailmaa on olleet viisaita ennen MacDonalsin tuloa. Aatelkaapa vaikka sitä että lihaa, kalaa, vihanneksia on suljettu leipätaikinaan ilmatiiviisti jotta se säilyy vakuumissa mettäretkillä. Ihan samaa ideaa on kalakukko, siperian pelmenit, ravioli, kevätrullat, intiaanit teki pemmikaania jossa kypsä liha suljettiin ilmatiiviisti rasvalla. Mutta idea sama kuin leipätaikinaan sulkemisella.
Kyllä vanhat opit on viisaita.

Rieskoja ja kukkoja on suomessaki syöty muutama tuhat vuotta. Ihan loistavaa sapuskaa on net.

Marraskuu 12, 2016, 11:47:02 ap
Vastaus #5

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Vieläkin haisee tuore rieska nokkaan kun muistellee, kun penskana rankamettäpäivän jäläkeen tuli isän kans metästä ja äitillä oli kuumat rieskat Yrijänän pirtin pöyvällä.

Puolikkalle rieskalle tolokusti Junnonojan ossuusmeijärin voita ja pallautus-pallojuustosta siivuja.

Ja kylymää maitua.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Marraskuu 12, 2016, 12:31:39 ip
Vastaus #6

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Harvon meillä kyllä rieskaa leivottaan, mutta tännään syötiin muttia. Paksu siivu voita lautaselle mutin sekkaan ja kylymää maitua.
Kahden pytyn loukussa.

Marraskuu 12, 2016, 13:21:58 ip
Vastaus #7

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Harvon meillä kyllä rieskaa leivottaan, mutta tännään syötiin muttia. Paksu siivu voita lautaselle mutin sekkaan ja kylymää maitua.

No just. Muttia, suolasta voita, ja kylmää maitoa. Mahdollisimman punasta maitoa tietysti.

Marraskuu 12, 2016, 15:46:11 ip
Vastaus #8

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä oon niin umpilänsilounaissuomalainen,että en ole koskaan edes maistanut saati tehnyt/nähnyt tehtävän rieskaa.
Punkalaitumella tehdään kakkoo,se on normaali nostatettu hiivaleipä,niitä tehtiin yleensä kerralla semmoinen määrä,mitä kymmenkunnan litran taikinasta sattuu tulemaan.