Kirjoittaja Aihe: Lukuhommista  (Luettu 19860 kertaa)

Lokakuu 12, 2016, 11:23:00 ap
Luettu 19860 kertaa

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Löytyykö lukumiehiä tai -naisia?

Itse olen penskasta asti tykännyt lukea. Vähän vaihtelee tosin lukuinto, nyt oli välissä taas puolisen vuotta että aika harvoin tuli kaunokirjaan tartuttua, mutta nyt taas iski kovat lukuhalut.

Steinbeck on ollut jo teini-iästä saakka listan kärjessä huippupaikoilla. Vanhasta brittiläisestä myös pidän. Seihtemisen vuotta sitten kiinnostuin vanhasta suomalaisesta ja vuosi-pari meni, etten muuta oikeastaan lukenutkaan opiskelujen lisäksi. Nyt on taas se vaihe. Linnankoskelta luin Pakolaiset ja Martti Merenmaan Kuoleman puun. Merenmaa oli totta puhuen aika kehno, mutta pidän erityisen kovasti hänen kirjoittamastaan Mustan kukon laulusta. Siksipä noita Merenmaita tulee luettua, mutta eivät ole muut päässeet Mustan kukon laulun asettamalle korkealle rimalle. Nyt on meneillään Kauppis-Heikin Savolainen soittaja. Ensimmäinen Kauppiselta lukemani, ja kovasti tykästyin saman tien. Nimen perusteella olen aina mielessäni yhdistänyt hänet Savon Sanomista tuttuihin sutkauksiin. Niitäkin kyllä löytyy hyllystä useampi nide, ja niitäkin silloin tällöin lueskelen.

Mutta se on tuo vanha suomalainen agraarielämä mikä kiinnostaa. Hirmu vähän tulee luettua uutta tai nykymaailmaa koskevaa kaunokirjallisuutta. Kun totta puhuen nykymaailman menot ei niin paljon kiinnosta, että niistä vielä kertomakirjallisuuttakin haluaisin lukea. Hyvää kirjallisuutta pitää tietysti olla, kyllä tuosta maalaiselämästä on mahdottomat määrät kirjoiteltu myös aikamoista aikaa kestämätöntä kuraa.

Päätaloahan täällä tuntuu useampi arvostavan. En ole siihen itse vielä koskenut, mutta isosisko intaantui kerrasta, on nyt lukenut kaikki Päätalon kirjoittamat, osan kahdestikin. Onpa käynyt täällä Tampereella vieraillessa kirjoista tuttuja paikkoja pyörällä läpi ja taitaa pian aloittaa teologian opintojen pro gradu -tutkimuksen tekemisen aiheesta.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Lokakuu 12, 2016, 12:08:54 ip
Vastaus #1

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Elämäkerrat ja muistelmat.
Historia, lähinnä 1900-luku ja siitä tarkennus, että se liittyy jotenkin sotaan (ennen, kohdalla tai jälkeen).
Joskus nuorempana tuli luettua Scifiä.

Jos olen lukenut vaikkapa 100 kirjaa, niin niistä on ehkä alle kymmenen romaaneja, kaunokirjallisuutta tai vastaavaa keksittyä tarinaa.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 12, 2016, 13:49:21 ip
Vastaus #2

Risto Nurmi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Luen sen verran paljon työkseni, että vapaa-ajan lukeminen on jäänyt vähemmälle. Lapsena ja nuoren luin todella paljon. Toki mulla on aina silloin tällöin joku kirja menossa. Nytkin yöpöydällä lojuu Paavo Rintalan romaani.
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Lokakuu 12, 2016, 15:09:30 ip
Vastaus #3

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Elämäkerrat ja muistelmat.
Historia, lähinnä 1900-luku ja siitä tarkennus, että se liittyy jotenkin sotaan (ennen, kohdalla tai jälkeen).
Joskus nuorempana tuli luettua Scifiä.

Jos olen lukenut vaikkapa 100 kirjaa, niin niistä on ehkä alle kymmenen romaaneja, kaunokirjallisuutta tai vastaavaa keksittyä tarinaa.
Samat on minulla lukulistojen kärjessä.
Historia on myös kiinostavaa.

Viikko sitten ostin ensimmäisen Jari Tervon kirjan, nimeltään Matriarkka.
Alku on vähän takkuista......   :-[

Samalla ostin Guido Knopp:n kirjan Wehrmacht, Hitlerin armeija. Odottaa vielä avaamattomana.....
Myös  Heikki Aittokosken Kuolemantanssi.
Kuuleman mukaan hyvä matkakirja Euroopasta, paneutuu kai myös historiaan.

Olen ostanuta kyllä suomalaisten nuorten kirjailijoidepn kirjoja, mutta en ymmärrä niitten tarinaa.
Varsinkaan nuorten naisten kerrontaa. Esim Riikka Pulkkisen.   :'(
Etsitään itseään ympäri Amerikkaa, eriväristen miesten sängyistä, huumeluolista yms.
Kai nuoret, varsinkin naiset ymmärtää, kun niillä tuntuu olevan samanlaisia ongelmia ja tarpeita?

Ps. Päätaloa luin kloppina, ehkä 5-7 kirjaa, sitten on jäänyt.
Hyllyssä on vielä nuoruuden " dekkareitakin", kuten Ian Femingiä, McLeania, Innesia jne
Luulin, että jaksaisin vielä mökillä lukea niitä, mutta muutama sivu riittää........vois kantaa kierrätykseen.
Panu Rajala on kirjailijana ihan hyvä, vaikka onkin miehenä nolla.
Heminwayn "Saaret ja virta" maistui uudelleen 40 vuoden jälkeenkin mainiolta.
No onhan noita........
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 12, 2016, 15:51:24 ip kirjoittanut Jouko Kuisma »

Lokakuu 12, 2016, 15:40:04 ip
Vastaus #4

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Seppo Heikinheimon Mätämunan muistelmat on melko vauhdikasta tekstiä.

L&K.

Lokakuu 12, 2016, 15:52:14 ip
Vastaus #5

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Seppo Heikinheimon Mätämunan muistelmat on melko vauhdikasta tekstiä.

L&K.
Totta, ja mies pitää sanansa!

Lokakuu 12, 2016, 16:28:58 ip
Vastaus #6

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
No nyt on menossa: Juha Perttula, Puukkoteräkset.
Seuraava: Käytännön densitometria.

Lokakuu 12, 2016, 16:49:28 ip
Vastaus #7

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Luettua on tullut heti siitä asti kun lukemaan opin ja paljon, kirjasto on ollut ahkerassa käytössä ihan näihin asti, tosin tuo Internet on ainakin minun kohdalla vähentänyt kirjojen käyttöä, mutta romaaneja luen kyllä muutaman vuodessa siltikin, ja kotikirjaston kirjat on tullut luettua läpi useampaan kertaan, Remes ja Henning Mankell sekä Jens Lapidus  ovat ainakin viihdekirjallisuuden suosikkejani juuri nyt,

Päätaloa yritin joskus lukea, mutta ei putoo ei, ja Jari Tervon nimen näkeminenkin saa nykyisin oksennusreaktion aikaan, hänen kirjoissaan ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta eipä niitä lukea viitti enää, maku pois koko äijästä.

Sci-Fi kiinnosti jossain vaiheessa kovasti, hyllystä löytyy ainakin Asimovin kirjoja edelleen, nuorempana tekniikka ja tiede kiinnostivat kovasti, ja mikä ettei vieläkin, johtuu varmaan siitä kun sain 12 vuotiaana joululahjaksi tekniikkaa, ydinenergiaa ja avaruutta sekä avaruuslentoja käsittelevän kirjasarjan, se kipene ei ole sammunut vieläkään.

Nyt on meneillään kaksi englanninkielistä kirjaa: "Cross Cultural Management,  Essential concepts" kirj, D.C Thomas ja M.F. Peterson.

Sekä "The politics of Bureaucracy, An introduction to comparative public administration" kirj, B. Guy Peters.

Nuo liittyvät  siihen kun autan hyvää ystävääni Gradun teossa, muuten nuo aiheet eivät niin kamalan kiinnostavia ole  :)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 12, 2016, 18:29:06 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Lokakuu 12, 2016, 18:10:01 ip
Vastaus #8

Kari Pääkkönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Näitä luin viimeksi .. Reeman´in kirjoja mulla on varmaan toistakymmentä.   

[ylläpito on poistanut liitteen]
BSA A65LA 1967
Harley-Davidson Heritage Softail FLSTC 1986
Mercedes W220 S500 2000

Lokakuu 12, 2016, 18:25:15 ip
Vastaus #9

Juha Helminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Viime aikoina on tullut tutustuttua pääsääntöisesti Haynesin sekä Clymerin tuotantoon.

Lokakuu 12, 2016, 19:10:44 ip
Vastaus #10

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lapsena ja nuorena tuli luettua valtava määrä kirjoja,aivan kaikenlaisia,määrät useita satoja,liekö tuhansia.
John Irwingin kirjat ja Raymond Chandler ehkä parhaiten jääneet mieleen.Myöskin Giovanni Guareshin tuotanto sekä Salman Rushdien Saatanalliset säkeet.
Kun maanviljelijän ura alkoi toden teolla,loppui lukuintokin.Suurinpiirtein vuoden 1993-95 jälkeen en ole kirjoja lukenut ainuttakaan,ei vain enää kiinnosta,lehtiä luen edelleen kannesta kanteen.

Lokakuu 12, 2016, 20:55:22 ip
Vastaus #11

Perttu Korolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
On se hieno tapa rentoutua ja sivistää itseään. Iso kasa lukemattomia kirjoja odottaa hyllyssä. Historiaa ja dekkareita enimmäkseen, muutakin kyllä. Just sain Neil Youngin elämänkerran loppuun. Clarksonin Top Gear Years menee luku kerrallaan välipaloina ja Kun Suomi oli ruotsalainen on justiin kesken. Muutama vuosi takaperin innostuin hankkimaan kaikki vanhat Allistair MacLeanit kirppareilta, ne kun tulu kakarana luuettua ihan huolella. Loistavaa flunssalukemista. Dekkareista olen tainnut viimeksi lukea joko Len Deightonia tai Peter Jamesin (?) kuolema-sarjaa. Hiljattain hankin lukutuolin opiskelemaan lähteneen tyttären huoneeseen. Ei vaan ole ehtinyt tarpeeksi käyttää...
Honda CX 500

Lokakuu 12, 2016, 21:27:53 ip
Vastaus #12

Ismo Hakamäki

• Vieras
Ammattikirjallisuutta tulee luettua, samoin kaunokirjallisuutta. Mutta parasta aivot offline-tilaan lukemista ovat Tex Willerit, ennen nukkumaan menoa.
Lempo soikoon, kuka siirsi hevosen...
Kaunokirjallisuuden puolelta viimeksi Berijan Tarhat,  kirj. Unto Parvilahti.
Ammattipuolelta Practical Gas Flow, John Dalton, eikä tässä tutkita suolen toimintaa..

Lokakuu 12, 2016, 21:47:29 ip
Vastaus #13

Viljo Lahma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Allegro con moto
Kouluikäisenä tuli luettua paljon, nyttemmin ei paljoa ehdi, koitan saada edes jotain hommia aikaiseksi.
Neil Youngin elämänkertakirja menossa, on viimeistä lukua vaille luettu. Ollut vuoden.... :)
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home

Lokakuu 12, 2016, 22:05:45 ip
Vastaus #14

Tuomo Ruohonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Aina on tullut luettua, viime vuosina kuitenkin vähemmän. Uusin juuri kirjastokortin kohta alkavia eläkepäiviä ajatellen. Hyvä kirja on paras ajanviete.
Olimme juuri lomalla Portugalissa kaksi viikkoa, siellä luin Ilkka Remeksen Ylösnousemuksen sekä Christer Pursiaisen Trotskin. Jälkimmäinen lisäsi tietämystä Venäjän vallankumouksesta sekä Neuvostoliiton synnystä ja johtohenkilöiden välisistä erimielisyyksistä. Edellinen oli vetävästi kirjoitettua viihdettä.

Vanharusto