Kirjoittaja Aihe: Sachs moottorin korvakon korjuu  (Luettu 5721 kertaa)

Kesäkuu 22, 2016, 07:53:32 ap
Luettu 5721 kertaa

Mika Väkeväinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuvan mukainen ongelma. Eli jotenkin on saatu vaihde vaijerin korvake moottorilta murrettua rikki. Saisikohan tuota korjattua kestävästi ilman purkamista? Hitsaamalla tai TechnoWeldillä tulis hyvä, mutta tulis varmaan liikaa lämpöä. Toimisiko kemiallinen metalli tuossa kohtaa vai mitä ehdottaisitte? Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!

Kesäkuu 22, 2016, 11:24:11 ap
Vastaus #1

Erkki Lukin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen kovertanut korvakkeen takapuolelle senverran koloa että siihen mahtuu upotettavaksi 5 millin mutteri oikelle kohtaa vanhaan kierteeseen nähden. Kemiallisella metallilla kiinni. Senverran metallia että voi muotoilla korvakkeen. Asennuksen ajan käytä kierteen suojana ja kohdennuksen helpottamiseksi 5 millin ruuvia. Lopuksi olen ajanut Dremelillä vaijeriuran. Sama taktiikka käy kytkinpuolella.

Kesäkuu 22, 2016, 21:36:13 ip
Vastaus #2

Anssi Lindahl

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Taitaa viisain olla tehä koneen pulttien alle raudasta kunnon korvakko niin vaiva ei uusiudu ::)

Kesäkuu 23, 2016, 16:50:43 ip
Vastaus #3

Hannu Suominen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
joo todella paskamainen korjattava.... itel joskus kans murtus ja sillon onneks sain viriteltyy sen vaijerin säätöpalikan siihen kiinni ku porasin takapuolel reiän ja jollain naiasin sen siihen kiinni kunnolla.... tosin edel mainittu kunnon korvakkeen teko kuulostaa huomattavasti luotettavammalta.... ja kemiallinen metalli tuskin tulee kestämään....

Kesäkuu 24, 2016, 09:24:25 ap
Vastaus #4

Erkki Lukin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo, tämä mutterihan jää suurimmalta osaltaan vanhan korvakkeen varaan. Kemiallinen metalli tukee sen paikalleen ja samalla vahvistaa rakennetta. On nämä jo muutaman kesän kestäneet. Mutta tarkotus pyhittää keinot, kaikkiahan sitä saa ihiminen yrittää.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 24, 2016, 09:26:18 ap kirjoittanut Erkki Lukin »

Kesäkuu 24, 2016, 16:31:56 ip
Vastaus #5

Risto Saastamoinen

• Vieras
Tuossahan on vieressä vaikka kuinka monta mahdollista korvakonkiinnityspaikkaa tyrkyllä... ai niin, eihän sitä saa sillai tehä.
Ite turaisin vaikka tigillä ja jäähdyttäisin vesirätillä tai välillä paineilmalla, ei siinä mitään liikaa lämpöä tule kun malttaa.

Kesäkuu 25, 2016, 10:30:50 ap
Vastaus #6

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onko joku onnistunut hitsaamaan Sachsin moottorin lohkoa?

Oman koneen kytkinkoppaa yritti ihan ammatikseen alumiiniä hitsaava kaveri mutta ei siitä tullut mitään.
Vihreä liekki vaan lepatti ja jäähtymisen jälkeen sauman viressä aina railo.
Epäili olevan niin paljon sinkkiä tai muuta seosmetallia mukana, että hitsattavuus on nolla.

Tiedä sitten totuutta.

Kesäkuu 25, 2016, 11:22:12 ap
Vastaus #7

Tenho Viittala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sachsin lohkot ovat magnesium valua. Palavat sinisellä liekillä. Olen kuulut joskus tighitsatun käyttäen lisäaineena romulohkosta leikattua suikaletta. Itse olen korjannut käyttäen hyväksi polkupyörä sivuveto jarrussa olevaa ruuvia, minkä tapissa on kierre ja silmässä sisäkierre. Olen leikannut korvakkeen tyngän kokonaan pois ja porannut korvakkeen kohdalle reiän, minkä olen kierteistänyt. Reikään olen ruuvannut silmukkaruuvin ruuvilukitteen kanssa tiiviyden ja oikeassa asennossa pysymisen varmistamiseksi. Silmukkaan vaijerin säätöruuvi. On toiminut hyvin. Tosin täydellistä alkuperäisyyttä tavoitteleville tämä konsti ei varmaan kelpaa.   

Kesäkuu 25, 2016, 13:38:02 ip
Vastaus #8

Olavi Toppinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sakemanni on käyttänyt alumiinin valuissa magnesiumia niin kuin Tenho jo totesi.Kupla volkkarin lohkoja tai vaihdelaatikkoa jos työsti ja niistä lähtevä alumiini paloi kuin tähtitikku jos siihen läjään osui esim rälläkän kipinä suihku.

Kesäkuu 29, 2016, 19:51:55 ip
Vastaus #9

Mika Väkeväinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tässäpä tämä miten minä korjasin tuon. En luottanut pelkkään kemialliseen metalliin, niin tein pari kierre reikää, kiersin niihin m3 pultit, katkasin sopivaan mittaan ja täppäsin kempillä niihin kiinni lovessa olevan m5 mutterin. Laitoin vielä kemiallista metallia päälle, että saa muotoiltua orginellin näköiseksi. Kuvat kertonee ja saa nähdä oliko hyvä keino vai ei...

Heinäkuu 09, 2016, 00:20:41 ap
Vastaus #10

jorma suvimäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 ei löydy hitsareita sachin koneisiin meiltä eikä muualta  kyllähän suomesta löytyy tekijöitä melkein mihin vaan vaikka puuhevosen persereijän sorvaamiseen  edesmennyt alan ammattilainen  v.tuominen. pystyi kyllä sorvaamaan myöskin kuulema puuhevosen persreijän muttaei sachin koneen lohkoja  mutta saahan noita lohkoja jos tarve vaatii