Kirjoittaja Aihe: Kesäksi uusi puukko  (Luettu 102026 kertaa)

Huhtikuu 01, 2016, 23:16:32 ip
Vastaus #45

Ismo Hakamäki

• Vieras
Nykyään on vallalla se omituinen ajatus, että kaunis esine ja käyttöesine ovat kaksi eri asiaa. Siitä se johtuu. Tarttisi tehdä rumia puukkoja niin ihmiset ymmärtäisi että niitä on lupa käyttää.

Tämä totta.
Ensin ajetaan tenolle 60000 maksavalla audilla, ranteessa 3000 maksava tag hoyer, maksetaan mökistä, luvista, soutajasta muutama satanen. Syödään ja juodaan kuppilassa sataviiskymppiä. Moneen kertaan. Eikä raatsi hyvällä parinsadan puukolla tehdä mitään.

Ostasko sen uuden kelan, vaan 200, ja se vapa vaan 170. Ei helevata, uus kiikaritähtäin 450 on järkihankinta.

Ja sitte Bahco muovituppi vyölle.

Upeeta.

Tätä oon ihmetelly. Rolexista näkee paremman ajan. Mutta hyvää puukkoa ei raatsi ostaa. Haulikko saa maksaa mitä vaan, mutta lintu avataan rautakaupan kympillä kolme puukolla. Ja pyyhkästään se puhtaaksi siihen parinsadan 3D pukuun. Ihan oikeesti, eikö se tunnu hyvältä että on laatuvehje siihenki.

No mä käytän tota Leathermania Tenolla ja muuallakin, Valmet 412 haulikkona ja Transportteri autona, mökki toki on oma, 50/50 vaimon kans. Kunnon puukkoja on kaapillinen, mutta olen saanti hommissa päätynyt käyttämään tilanteeseen parhaiten sopivaa välinettä.
Hymyilin kenosti ennen H-D jannuille Leathermanimeen, mutta nyt lähes päivittäin käytössä jossain "väännössä".

ps. fileittein irrotus on tietty eri juttu. Toki ymmärrän Hyvän puukon päälle, mieluista sillä on veistää...

Huhtikuu 02, 2016, 08:00:22 ap
Vastaus #46

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Nykyään on vallalla se omituinen ajatus, että kaunis esine ja käyttöesine ovat kaksi eri asiaa. Siitä se johtuu. Tarttisi tehdä rumia puukkoja niin ihmiset ymmärtäisi että niitä on lupa käyttää.

Tämä totta.
Ensin ajetaan tenolle 60000 maksavalla audilla, ranteessa 3000 maksava tag hoyer, maksetaan mökistä, luvista, soutajasta muutama satanen. Syödään ja juodaan kuppilassa sataviiskymppiä. Moneen kertaan. Eikä raatsi hyvällä parinsadan puukolla tehdä mitään.

Ostasko sen uuden kelan, vaan 200, ja se vapa vaan 170. Ei helevata, uus kiikaritähtäin 450 on järkihankinta.

Ja sitte Bahco muovituppi vyölle.

Upeeta.

Tätä oon ihmetelly. Rolexista näkee paremman ajan. Mutta hyvää puukkoa ei raatsi ostaa. Haulikko saa maksaa mitä vaan, mutta lintu avataan rautakaupan kympillä kolme puukolla. Ja pyyhkästään se puhtaaksi siihen parinsadan 3D pukuun. Ihan oikeesti, eikö se tunnu hyvältä että on laatuvehje siihenki.

No mä käytän tota Leathermania Tenolla ja muuallakin, Valmet 412 haulikkona ja Transportteri autona, mökki toki on oma, 50/50 vaimon kans. Kunnon puukkoja on kaapillinen, mutta olen saanti hommissa päätynyt käyttämään tilanteeseen parhaiten sopivaa välinettä.
Hymyilin kenosti ennen H-D jannuille Leathermanimeen, mutta nyt lähes päivittäin käytössä jossain "väännössä".

ps. fileittein irrotus on tietty eri juttu. Toki ymmärrän Hyvän puukon päälle, mieluista sillä on veistää...

Mulla on käytössä 25 sitten ostamani Leatherman, se alkuperäinen perusmalli, on muuten kätevin "puukko" mitä voi kuvitella, eikä se veitsiosakaan huono ole, terävänä on säilynyt toistuvasta väärinkäytöstä huolimatta.
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Huhtikuu 02, 2016, 09:06:19 ap
Vastaus #47

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Hienoja ovat,lähes taideteoksia nuo Karin puukot,mutta sitä olen ajatellut,että antaako verottaja kiusaamatta sinun toteuttaa itseäsi,kun nuo määrät on varmaankin aikasuuria. (toivottavasti antaa)

Alkuun vaan möin pois. Nykysellään on kyllä nuo viranomaisvelvotteet hoidettava. Siis muutkin kun vaan verottaja.
Jokunen saattaa joskus lipsahtaa... Puukot joskus lipsahtelee.

Edit: Niin, en mä niitä leathermaneja halveeraa ollenkaan. Kun veistä tarttee niin paras on se joka on saatavilla.
Mulla vaan kun on homma tällanen niin pakko on olla itte tehty.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 02, 2016, 10:19:21 ap kirjoittanut Kari Rautiainen »

Huhtikuu 02, 2016, 10:30:03 ap
Vastaus #48

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Rauzi puhuu vähän mutta asiaa. Minäpä tein viilasta puukon,takomalla terän muotoilin. Aika hyvä käytössä,vähän kova mutta kyllä se
puukosta käy. Niin,rosteri teräiset puukot hakkaa menen tullen.

-Immu-

Jos kahvassa ei ole mitään muovia eikä lakkaa, eikä liimakahva vaan niitattu, niin paat sen kotona uuniin. Kylmään uuniin, ja laitat sen lämpeemään kahteensataan. Heti kun lämpö on saavutettu, paat uunin pois päältä ja annat terän ja uunin jäähtyä ihan rauhassa. Sillon kovuus tippuu sinne 59 - 60 kovuuteen ja on ihan kenttäoloissaki terotettavissa. Sitte kovasti öljyä kahvaan ja vaha päälle. Näin voi tehdä jos tietää mitä kahvassa on tai ei ole.

Viilasta teko on kiva juttu, se viilan hammastus ei lyömällä lähe, se on ensin hiottava pois. Toisaalta jotkut tykkää kun on se viilan kuvio jäljellä.

Huhtikuu 02, 2016, 11:43:13 ap
Vastaus #49

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Puukko-Lassi Ilomansissa teki aikoinaan puukkoja Volkkarin vääntöjousesta.
Enson tehtaan korjaamon päällikkö oli sitä mieltä ettei jousiteräs ole hyvää puukkoterästä.
Minulla on yksi tuossa, hyvin on toiminut. Pitää tietenkin teroittaa välillä.

L&K.

Huhtikuu 02, 2016, 17:01:14 ip
Vastaus #50

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Puukko-Lassi Ilomansissa teki aikoinaan puukkoja Volkkarin vääntöjousesta.
Enson tehtaan korjaamon päällikkö oli sitä mieltä ettei jousiteräs ole hyvää puukkoterästä.
Minulla on yksi tuossa, hyvin on toiminut. Pitää tietenkin teroittaa välillä.

L&K.

Paljon niitä on jousista ja laakerikehistä tehty.Ja hyviä.
Ongelma vaan on siinä että kun ei ihan tarkkaan tiedä mitä se on niin ei voi tietää tarkkoja karkasu ja päästölämpötiloja. Ja kun ne kyläseppien vanhat opit, karkasu karpalonpunasena ja päästö harakansulan sininen, ei nykyteräksillä pidä paikkaansa. Tänäpänä käytetyin hiiliteräs puukoissa on 80CrV2 teräs ja siitä aina tietää pikkasen lukemalla että mitkä on oikeet lämpötilat. Pieniä eroja riippuen mistä teräs toimitetaan. Siksi ne vanhat pajat oli hemmetin pimeitä, että näkee hehkuvärit raudasta. Jos tämän päivän teräksen karkasun jälkeen päästää harakansulan siniseksi niin on helevetin pehmee, saa terottaa joka makkaran jälkeen. 80CrV2 teräksen päästölämpötila on 185 - 190 astetta ja sillä se ei tule vielä minkään väriseksi, ei edes kunnolla oljenkeltaista näkyvissä. Olin jokuaika sitte yhen tutun sepän pajalla lyömässä terästä (viisaampi antoi periksi) ja sillä oli sitte mittarit jotta saatiin katottua kovuuksia. Vanhoja, ihan merkkitavaraa, viiloja löimme. Kun päästäminen tehtiin niin piti mennä 220 asteeseen ennenkun alkoi pehmetä. Mistäpä tuon olisi ilman mittareit tiennyt, olis tullu tehtyä ihan liian kovia teriä. Ja sillon on tietty se murtumisen vaara, mutta myös se että vaikkei se helposti tylsykään, niin ei sitä tavallinen ukko terotakaan.

Ja Lauri, kun joku keksii sellasen teräksen jota ei tartte koskaan terottaa, se on rikas mies.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 02, 2016, 17:05:48 ip kirjoittanut Kari Rautiainen »

Huhtikuu 02, 2016, 17:08:54 ip
Vastaus #51

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pitää paikkansa, kyllä kovuusmittari on hyvä vehje. Tulee töissä tehtyä pieniä leikkaintyökalun osia.
Uunit löytyy ym. Suuremmat kappaleet kyllä kiikutan suosiolla Bodycotelle.

L&K.

Huhtikuu 02, 2016, 17:37:59 ip
Vastaus #52

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Pitää paikkansa, kyllä kovuusmittari on hyvä vehje. Tulee töissä tehtyä pieniä leikkaintyökalun osia.
Uunit löytyy ym. Suuremmat kappaleet kyllä kiikutan suosiolla Bodycotelle.

L&K.

kotiverstas.org sivuilla on yks pellepeloton joka ei kylläkään ole koskaan yhtään puukkoa tehnyt, mutta teoriamiehenä on kehittelemässä teräkselle pinnoitetta joka tekee sen ettei tylsy, eikä tartte koskaan terottaa. Ihan upee juttu jos onnistuu.
Kun terottamista ajattelee niin työpaikoilla käytetään terottamisiin ja terien vaihtoihin aikaa joka on tuottavasta työstä pois. Aattele, kokit, kalatehtaat, suutarit, jne. Mutta myös muu teollisuus. Ajatteleppa kirjapainon paperileikkaamoa jossa ei tartte terää vaihdella. Jyrsimet, porat, jne.

Ja tottakai, joku yliopistopoika suomen perämettistä kultamunan löytää resursseilla jotka on pikkasen solingenia pienemmät... Siis onhan se mahdollista pienilläkin resursseilla tehdä hyviä keksintöjä, mutta pikkasen uskallan epäillä.

Vähä niinkun tää hirvipilli ja ne pikkaset magneettipalat pensaletkussa. Ne magneetit pensaletkussa piti vähentää kulutusta merkittävästi, oli pensa tai diesel... Ja uskojia löytyi ja paloja myytiin. Näin 35 vuotta edustajana on kyllä tuonut pientä realismia ajatusmalliin. Kun autotehtaat kilpailee pienellä kulutuksella, tekevät kovasti kehitystyötä moottoreihinsa, ja volkkari ja muut jopa pikkasen kaunisteli lukujaan, niin pystymettästä löytyy itseoppinut suomalainen joka pesee koko porukan. Säästää 30 - 40 % polttoainetta ihan missä vaan polttomoottorissa.
No onhan tämä ihan uskomattoman upeeta. Ja uskomatonta.
Uskotko.

Huhtikuu 02, 2016, 17:43:54 ip
Vastaus #53

Immo Hyvärinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Juu,viila pitää olla paksu että voi hammastuksen hioa pois. Tein siitä vähän kaarevan terän,niinkuin Beduiinin sapeli. Hyvinhän se on muokattavissa
punahehkuisena.

Kaareva terä on kokeilun arvoinen,sitä olen verstaalla paljon käyttänyt. Ihmeen pienellä uunilämmöllä se sitten päästyy,ei äkkiä uskois.

-Immu-
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 02, 2016, 18:59:42 ip kirjoittanut Immo Hyvärinen »

Huhtikuu 02, 2016, 17:54:44 ip
Vastaus #54

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Juu,viila pitää olla paksu että voi hammastuksen hioa pois. Tein siitä vähän kaarevan terän,niinkuin Beduiinin sapeli. Hyvinhän se on muokattavissa
punahehkuisena.

Kaareva terä on kokeilun arvoinen,sitä olen verstaalla paljon käyttänyt. Ihmeen pienellä uunilämmöllä se sitten päästyy,ei äkkiä uskois.
Seuraavaks teen rintamamies puukon alumiini tupella.Aitona myyn sitten kalliilla rahalla. Saapi vanhan näköiseksi kun käärii märkään

sanomalehteen tuhkan kanssa pariksi päiväksi.

-Immu-

Ei sulla kuvaa siitä sapelista?

Huhtikuu 02, 2016, 18:03:34 ip
Vastaus #55

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
punahehkuisena.

Seuraavaks teen rintamamies puukon alumiini tupella.Aitona myyn sitten kalliilla rahalla. Saapi vanhan näköiseksi kun käärii märkään

sanomalehteen tuhkan kanssa pariksi päiväksi.

-Immu-

Mulle on jostain siunaantunu rintamapuukon kahva. Veistetty karhunpää. Visaa. Mitään muuta siitä ei ole kun se puinen kahva ja se on ihan kunnossa. Siis vanha ja vanhan näkönen, en ole sitä putsannut enkä mitään. Siinä olis valmis puukonpää tolle sun "rintama" puukolle. Itte en tee siitä mitään. Ei maksa mitään. Tai maksaa senverran että ota sixpäkki mukaan ja puhumme paskaa ja hörppäämme sen pois täällä verstaalla. Sitte odottelemme että höyryt laskee ja ajelemme koteihimme.

Huhtikuu 02, 2016, 19:06:21 ip
Vastaus #56

Immo Hyvärinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Juu,niin, ei ole kuvaa sapelista ei ole kovin kuvauksellinen.See kaljoittelu ja kilpaa valehtelu olis kyllä OK.

-Immu-

Huhtikuu 02, 2016, 19:11:50 ip
Vastaus #57

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Juu,niin, ei ole kuvaa sapelista ei ole kovin kuvauksellinen.See kaljoittelu ja kilpaa valehtelu olis kyllä OK.

-Immu-

Moon niirrehelline notta soo tosikaa.

Huhtikuu 02, 2016, 19:42:16 ip
Vastaus #58

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kirjassa nimeltä Kun kansa eli kortilla oli juttu bensansäästäjästä. Sen sai tilattua lähettämällä rahat etukäteen.
Postissa tuli puukiila jonka voi kiilata kaasupolkimen alle. :laugh:

L&K.   

Huhtikuu 02, 2016, 21:05:04 ip
Vastaus #59

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Mulla on aina semmonen victtor noks linkkari taskussa mutta kun lähden veneilemään laitan vyölle sen sotilaspuukon joka ei kiinnosta poliiseja, sillä on yllättävän hyvä vuoleskella ja jokunen jänö on antanut sisuskalunsa ja nahan päältänsä. Laatu peli kuten merijalkasotilaan kello, sotilastavaran myynti kielletty joten kellotaulussa ei lua mitään mutta tuli alkuperäisessä paketissa jossa ohje ettei sitä saa koskaan ottaa pois kädestä. Kyllä on tritiumia kellotaulussa, näkyy pimeässä kellotaulu ja viisarit, kestää ajaa yli. Kyllä Amerikastakin jotain laatuvehkeitä saa, komeus on katsojan silmässä mutta kestää ja toimii.

Rautsin puukot täyttää samat laatu kriteerit mutta semmonen vyöllä ei skodella ajella rantaan, repussa voi olla pistooli yms. sälää mutta ei näkösellä. Kaksi tilannetta on ollut et puukoa tarvittiin heti, ajoin parisenttiseen köyteen ja kerran vesi nousi 140cm ja vene meinas kaatua. Ei Lumiakaan kelpaa kun ei pidä edes roiskevettä, Samsung toimii veden allakin. Niin on mulla Lumia muttei koskaan veneilessä, se kun tuo henki voi olla plöysässä huonojen varusteiden takia. Ikinä en ole ajatellut tavaroiden hintaa, kun niitä tarvitaan niin heti käteen. Munhan ny pitää odottaa sitä puukkoa.