En voi käsittää miten ihmisillä on pokkaa tietoisesti kusettaa ostajaa kaupanteossa.Taitaa puuttua kyseisiltä tapauksilta omatunto.
Niitä keneltä se omatunto puuttuu, kutsutaan yleensä huippumyyjiksi. Minäkin niitä jonkun tiedän entisiltä automyyntiajoiltani. En voi sanoa tuntevani heitä, koska en yleensä ole tekemisissä vapaaehtoisesti mulkkujen kanssa vapaa-aikanani. Elätin autokaupalla perheeni noin 12 vuotta mutten ollut huippumyyjä. Pystyin ja pystyn edelleen nukkumaan hyvällä omalla tunnolla yöni. Autokauppiaita kovempia kusettajia tiedän ainakin kiinteistövälittäjiä, ainakin osa niistä mitä on minulle sattunut vastaan. Sielläkin puolella on huippumyyjiä paljon. Psykopaatti olisi hyvä huippumyyjäksi koulutettava tai tarkka-ampuja, ei miettisi hetkeäkään laukaiseeko vai ei........
Yleistäminen on tietysti kivaa. Ja ymmärrän pointtisi.
Mutta.
On niitä myyjiä jotka myy mainos- kuulakärkikyniä. Ja niitä jotka myy risteilylaivoja. Jokin pieni ero. Vakuutusmyyjä ehkä alhaisin ihmisrotu.
Mä olin ennen eläkkeelle jäätyäni huippumyyjä. Möin 18 vuotta kirjapainoihin koneita ja materiaaleja. Jos puhut pikkasenki paskaa, niin maan muut kirjapainonjohtajat tietää siitä viikon sisällä ja ura loppu siihen. No sitte, toiset 18 vuotta möin rahoitusratkaisuja suuryrityksille. Sama juttu. Tee pikkasen filunkia niin saat vaihtaa maata missä toimit.
Tietty, jobbari kun myy kuluttajalle on eri asemassa. Jos asiakas ei tykkää niin mitä sitten, niitähän riittää. Eikä jobbari ole myyntityötä tehnytkään, kahvikuppi kourassa odottaa että asiakas tulee ja kävelee kysymään tuotetta. Jos tulee niin se on jo valmiiksi kiinnostunut ja vaan etsii kohdetta. Sillä mitään tekemistä myymisen kanssa.
Jos kansallispukuinen heimoveli tulee asemalla myymään arvokelloa, tai tilaat Sarpanevan käsintehdyn Jarno Saarinen "Parooni " muistokellon vuoden toimitusajalla, on myymisessä jokin ero. Ja kelloja kumpikin. Niistä näkee ajan.
Kumpi uskottavampi.
Älä yleistä huippumyyjää jobbariksi.