9750 euroa jäi minulle ja emännälle tuloja yhteensä maataloudesta viime vuodelta.Olen siis hyvin toimeentuleva viljelijä verrattuna keskimääräisiin,jotka saivat nolla-tai miinustuloksen.Lehmiä kun pidin keskimääräiset tulot meillä yhteensä olivat n. 24000e/v.Sillä tuli aika hyvin toimeen,tietenkin isosta kiinteistömassasta tulee myös isot kulut joten mitään extra leveää elämää ei niilläkään tuloilla eletty.
Minulla viime vuoden tulokseen vaikutti se,että syyskuun puolivälissä rahat olivat käytännössä loppu,joten hain 10 tuhatta euroa lainaa ja myin n.hehtaarin alan puut.Ilman näitä toimenpiteitä tili olisi ollut lokakuun alussa 5000 euroa miinuksella,siinä tilanteessa on aika turha lähteä kauppaan ruokaostoksille,parempi syödä kynsiään.
Ilman edes kohtuu isoja ja kunnollisia koneita näitä töitä ei pysty tekemään,minullakin on useita traktoreita,uusin on 11 vuotta vanha,sitten löytyy kyllä15,31,32,42 ja48 vuotiaatkin.Oikeen iso traktoriporvari siis.Nykyiseen viljanviljelyyn traktoreita on 2 liikaa,mutta eipä noissa 42 ja 48 vuotiaissa enää paljon pääomia ole kiinni.Vanhimmalla prutkulla ajotunnit jää varmaan 10 tuntiin vuodessa.
Lehmätouhuissa tarvitsin yhtäaikaa 4 traktoria,niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin,yhdessä oli niittokone,toisessa hinattava silppuri,kolmannella ajoin kuormat ja neljäs pyöritti lietsoa joka heitti tuorerehun torniin.Jos olisin yrittänyt tehdä nämä työt kahdella traktorilla aikaa olisi mennyt ehkä neljä kertaa kauemmin.Rehunteko on semmoista hommaa että se pitää tehdä n.5 päivän aikana,eli jos sattuu olemaan viisi päivää satamatta,niin silloin tehdään 18 tunnin päiviä.Kahdella traktorilla ja jatkuvilla peräkoneiden vaihdolla sateet olisivat ehtineet pilata koko rehusadon,sitä ei vain voi tehdä 20 päivää.Paalirehun voi tehdä kahdellakin traktorilla,kunhan on helposti kytkettävä niittomurskain.
En tiedä suostusiko talonrakentaja nykypäivänä palkkatöihin jos sanottaisiin että saat käyttää vasaraa,kirvestä,puukkoa ja höylää,tai putkimiehelle annettaisiin rautasaha ja tongit.
Jos aiheuttaa kateutta tämä vuodatus,niin Maaseudun Tulevaisuus kouraan,seuraavan kahden vuoden aikana tullee olemaan paljon tiloja myynnissä,pääsee kokeilemaan viljelyä,mielenkiintoista ja mukavaa työtä tämä parhaimmillaan on,joskus tulee niitä päiviä kun kaikki vituttaa.
Mutta missä semmoisia töitä olis jossa koskaan ei vituttas.