Köyhänä ja annoksen tosikkoutta sisältävänä vastustan väitettä, että köyhällä ei olisi varaa ostaa halpaa!
Tuumaillaan hetki vaikkapa tuota IC:tä. Sehän oli halapa kun mikä. Kaverilla on Harrikka, joka maksaisi n. 30 kertaisesti sen, mitä IC-projektini. Varaosineen hinta jää alle kaverin viimekesäisen kytkin- ja jarruremontin. IC:n kanssa on lisäksi ollut harrastuksen makua ympäri vuoden eikä vain kesällä. Ei ole siis tarvinnut esimerkiksi moottorikelkkaa hommata talvipuuhasteluksi. Harrikkakaveri tosin sai toimivan Winhan ilmaiseksi pari viikkoa sitten. Hänen tosin kannatti se ottaakin, koska ei ole köyhä. Toisin olisi minun kohdalla. Sulaa hulluutta olisi ottaa vastaan sellainen, kun tuoreesta kelkasta saa maksaa viitisentoista tuhatta.
Tilasin taannoin itä-Saksan armeijan vanhat nahkasaappaat ja erittäin hyvät mopoilukengät on olleet. Ja täysin kelvolliset yleiskengät muutenkin. Voi olla, etten 20 kilometrin taipaleella niillä lähtisi lähtisi, mutta mustikat on poimittu, multapenkkikäännetty, kävelyt kävelty ja hyvin on kelvanneet. Talvella tosin turhan liukkaat pohjat. Parilla kympillä sain ja 6-7 vuotta jo olleet käytössä, nyt on kannat kuluneet ja ommel hiukan auennut, vaatisi huoltoa. Harmittaa kun noita ei myydä missään esim. 150 eurolla.
Prätkäkenkinä on ollut kaverilta saadut ilmaiset nahkasaappaat. Näissä tosin halpa hinta kostautui, yhden kesän jälkeen pohja halkesi. Pari satkua kun olisi maksanut vastaavista uusista niin ei ehkä pitäisi sitä viittä kymppiä maksaa heti suutarin palveluista! Pilkkanaan köyhää pitävät, nuo halvat saappaat!
Saattaa olla, että tässä viestissä on hiukan sarkasmia tosikkouden seassa. Voi myös olla, että sen sarkasmi sisältää jotain tosikkoutta. Minä en vaan ymmärrä sitä, miksi köyhän kannattaisi ostaa kalliita tuotteita sen sijaan, että ostaisi halpoja ja laadukkaita. Tai löytäisi laatukampetta jopa ilmaiseksi.
Voi tosin olla, että olen köyhä väärällä tavalla eikä tällä mielipiteellä siksi ole arvoa. Ja jos sillä ei ole arvoa, niin köyhänhän kannattaa se silloin sivuuttaa kun siihen ei ole silloin varaa. Ehkä tälle näkemykselle pitäisikin asettaa vaikka 500 euron hinta. Silloin köyhänkin kannattaisi ottaa siitä vaarin.
muok. Kyllähän minä sen "köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa"-periaatteen ymmärrän ja olen tietyssä mielessä samaa mieltäkin. Tosiasia kuitenkin on, että köyhän on pakko ostaa halpaa, ja halvalla voi saada erittäin laadukastakin. Hinta ei ole laadun tae.