Kirjoittaja Aihe: Näkyminen liikenteessä  (Luettu 7245 kertaa)

Helmikuu 26, 2016, 10:52:47 ap
Luettu 7245 kertaa

Tapio Saarenheimo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen tässä miettinyt syntyjä syviä, elämää ja kuolemaa, mutta varsinkin tuota elämää ja sen jatkumista motoristin näkökulmasta. A ja O elämän jatkumisen todennäköisyyden lisäämiseksi on liikenteessä huomatuksi tuleminen. Värikäs huomioliivi-pukeutuminen on hyvä juttu vaikka ei ehkä aina niin tyyliin sopisikaan mutta mitä muita keinoja olisi käytettävissä? Itse olen sitä mieltä että nykytekniikan aikana ledihuomiovaloilla saavutettaisiin hyvä näkyvyys niin eteen kuin taakseekin päin. Huomiovalon värihän on keltainen ja jos valo vielä olisi "elävä", ei vilkkuva joka voisi ärsyttää liikaa, mutta esim. RitariÄssän auton "skannerin" tyyliin aaltoileva "wow wow"-valo, niin se varmasti huomattaisiin. Taaksepäin huomiovalon tulisi varmaan olla jatkuvasti palava, selkeän kirkas "rekisterikylttivalo" ja lisänä kahdennettu lisäjarruvalo normaalia ylempänä, esim. laukun reunassa. Mielessä on myös liikkunut kypärän päällä tyylikkäästi muotoiltu elävä "huomiovalo" vaikka paristoilla toimivana, koska ledit eivät paljon virtaa kuluta.
Mitä mieltä olette, herättääkö ideani intohimoja? Mitenkähän on lakipykälissä rajoitettu näiden turvatekijöiden käyttämistä?

Helmikuu 26, 2016, 11:56:43 ap
Vastaus #1

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Viime talvena kun rakentelin pyörän niin tuli tutustuttua valomääräyksiin.Seuraavassa jutussa niistä on puhetta:  http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=385.0

Ja täällä lakitekstiä:   http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1987/19870875

Pykälien mukaan saa asentaa:

80 §

Muut valot

1. Moottoripyörään saa asentaa enintään kaksi autorekisterikeskuksen hyväksymää mallia olevaa huomiovalaisinta vähintään 0,25 m ja enintään lähivalon korkeudelle ja vähintään 0,10 m etäisyydelle toisistaan. Huomiovalo on kytkettävä siten, ettei se, kaukovalovilkkua lukuun ottamatta, voi toimia samanaikaisesti ajo- eikä etusumuvalon kanssa.

2. Moottoripyörään saa asentaa yhden etusumuvalonheittimen vähintään 0,25 m ja enintään lähivalonheittimen korkeudelle. Etusumuvalonheittimen saa sijoittaa ajoneuvon pituussuuntaisesta pystysuorasta keskitasosta enintään 0,25 m etäisyydelle. Etusumuvalo on kytkettävä siten, että se ei voi toimia yksinään tai huomiovalojen kanssa. Etusumuvalo tulee voida erikseen kytkeä toiminnasta. Sumuvalonheittimen tulee olla E-hyväksytty säännön n:o 19 mukaisesti.

3. Moottoripyörään saa asentaa yhden taaksepäin punaista valoa näyttävän takasumuvalon käsittävän valaisimen vähintään 0,35 m ja enintään 0,90 m korkeudelle ja vähintään 0,10 m etäisyydelle jarruvalosta. Takasumuvalaisimen on oltava E-hyväksytty säännön n:o 38 mukaisesti. Takasumuvalon tulee olla kytketty siten, ettei se voi toimia yksinään tai seisontavalon ollessa yksin kytketty. Takasumuvalo tulee voida erikseen kytkeä toiminnasta. Kuljettajaa varten on oltava takasumuvalon toimintaa osoittava ruskeankeltainen merkkivalo.

Eli eipä juuri pykälien mukaan saa asentaa sellaisia valoja mitä ajat takaa paitsi huomiovalot eteenpäin,sitähän ei sitten tiedä mitä polliisi setä sanoo jos taakseppäin asentaa "huomiovalon" kun takasumuvalohan ei saisi palaa kuin näkyvyyden sitä vaatiessa.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Helmikuu 26, 2016, 11:56:58 ap
Vastaus #2

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Laki on melko tiukka noista valohommista, että kannattaa aloittaa lakikirjan kautta.
Vilkku on ainoa sallittu vilkkuva valo nykyään, joten kaikki vaeltavat ja pyörivät valot voi unohtaa ihan suoraan.

Minusta mitä selkeämpi valaistus, sen parempi, joulukuusesta ei välttämättä yhdellä silmäyksessä selviä, mikä, miksi ja mihin suuntaan.

Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Helmikuu 26, 2016, 12:01:11 ip
Vastaus #3

Kari Vähäkainu

• Vieras
Eikös nykyään saa heijastusspraytä joka on näkymätöntä kunnes valo osuu siihen? Sitä voi ruiskuttaa vaatteisiin, kypärään, lemmikin turkkiin eli melkein mihin vaan. Sprayaa vaikka koko prätkän, ajokamat ja kypärän niin johan on kumma jos ei huomata.

Helmikuu 26, 2016, 12:26:43 ip
Vastaus #4

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Vilkkuva kirkas jarruvalo olis aika hyvä "henkivakuutus" vasemmalle käänttäessä jos joutuu keskellä tietä odottelemaan vuoroaan.Eiköös joissain autoissa ole sellainen hätäjarrutus toiminnassa,sellainenhan olisi helppo rakentaa painekytkimen kautta toimivaksi mutta sen laillisuus taitaa olla EI laillinen.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Helmikuu 26, 2016, 13:14:38 ip
Vastaus #5

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Laki on melko tiukka noista valohommista, että kannattaa aloittaa lakikirjan kautta.
Vilkku on ainoa sallittu vilkkuva valo nykyään, joten kaikki vaeltavat ja pyörivät valot voi unohtaa ihan suoraan.

Minusta mitä selkeämpi valaistus, sen parempi, joulukuusesta ei välttämättä yhdellä silmäyksessä selviä, mikä, miksi ja mihin suuntaan.

Tästä samaa mieltä. Nykyään tuntuu että joka toisella pyöräilijällä on vilkkuva valo edessä ja takana. Siihen vielä kaikenlaiset koirien pannoissa olevat ja otsalamput. Niitä kun on paljon niin sekavaksi muuttuu. Uskon, että kokonaisuuden kannalta on fiksumpaa juurikin selkeä, yksinkertainen mutta tarkoituksenmukainen valaistus.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Helmikuu 26, 2016, 16:32:37 ip
Vastaus #6

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Tuo heijastin sprei toimii hyvin rekkareissa, kun peltipoliisi räpsähtää ei rekkarista tule kuvaa.

Helmikuu 26, 2016, 16:41:59 ip
Vastaus #7

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Parhaiten toimii se kun ajattelee itse olevansa näkymätön kaksipyöräisellä liikkuessaan, ja se itseasiassa pitää paikkasakin aika monessa tilanteessa, sen mukaan kun omat ratkaisunsa tekee liikenteessä niin on parhaiten turvassa.

Ei vilkkuvien discovalojen varaan kannata laskea yhtään mitään !

Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Helmikuu 26, 2016, 16:48:30 ip
Vastaus #8

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Parhaiten toimii se kun ajattelee itse olevansa näkymätön kaksipyöräisellä liikkuessaan, ja se itseasiassa pitää paikkasakin aika monessa tilanteessa, sen mukaan kun omat ratkaisunsa tekee liikenteessä niin on parhaiten turvassa.

Ei vilkkuvien discovalojen varaan kannata laskea yhtään mitään !

täysin samaa mieltä, vielä kun muistaa että joka risteyksessä on kolmio ja kolmio on stoppimerkki niin pääsee pitemmälle

Helmikuu 26, 2016, 17:08:37 ip
Vastaus #9

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Moottoripyörän kanssa kannattaa aina ottaa huomioon se että et näy kunnolla muun liikenteen seasta, olipa ne valot mitä hyvänä tai huomioliivit päällä. Oikeassa tai väärässä siellä liikenteessä, niin aina on mp:n kanssa se kärsivämpi osapuoli.

Helmikuu 26, 2016, 17:14:13 ip
Vastaus #10

Harri Kauranen

• Vieras
Siis kyllähän takkiinsa esim saa laittaa ihan mitä hyväsä,se ei ole kulkuneuvo.Mutta toisaalta siinä mitään järkeä ole,kyllä se vaan on maltti ja järki päässä,ei mikään muu.

Helmikuu 27, 2016, 05:19:10 ap
Vastaus #11

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Ja kahella pyörällä ajellessa ei mistään kolmioista kannata piitata, häviät aina. Mun kotitiellä on hyvät näkymättömät kolmiot, reilu 22V oon ajanut ja koskaan ei olla tultu eteen vaikka oikealta tulevat. Joskus olen ihan pysähtynyt niin ei ne tuu, no meillä on vähän omat säännöt täälä rannassa. En muista yhtäkään kolaria mut kohta on valot ja kerran viikossa on lasinpalaa ristekeyksessä. Kyllä mä oon oppinut skodella et väistä aina, siksi henki kulkee vieläkin vaikka lippalakki olis päässä. Tuo millä syksyllä vähän ajoin oli hyvä kun kirkkaan keltainen oli.

Helmikuu 27, 2016, 16:04:41 ip
Vastaus #12

Tapio Saarenheimo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hyvinhän tuota juttua riittikin hyvästä aiheesta. Omassa CX:ssä olen käyttänyt edessä kahta keltaista kirkasta huomiovaloa ja vaikka ne ovatkin vain lisäturvana, en minäkään laske niiden varaan paljoakaan. Oma järki kullan kallis, motoristilla etenkin. Koska nuo valosäännöt moottoripyörään ovat aika tiukat, harkitsen vielä jonkinlaisen kypärävalon asentamista, sehän ei ole kielletty. Lisähuomiovalona se voisi olla hintansa väärtti. Onko ideoita ko. aiheesta? Tai peräti kokemuksia?

Helmikuu 27, 2016, 17:36:14 ip
Vastaus #13

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Viisaammat sanovat että valkoinen kypärä näkyy hyvin liikenteessä, on sen ittekkkin huomannut että kun semmonen jossain vilahtaa, niin automaattisesti sitä löysää kaasua ja tsekkaa että onko siellä mp-polliissi liikenteessä  :P
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Helmikuu 29, 2016, 10:50:20 ap
Vastaus #14

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit

Joskus sellaisenkin viisauden kuulin että "aja kuin olisit näkymätön 80%lle, ja oleta että ne loput 20% yrittävät ajaa päällesi".

Aika hyvin toimii. Itse ajan mieluummin risteyksen ohi kuin jään keskiviivalle kökkimään kääntymistä odotellessa. Käännyn sitten joskus kun tulee sopivampi paikka.

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”