Kirjoittaja Aihe: Syylärisementti  (Luettu 7751 kertaa)

Tammikuu 17, 2016, 12:24:28 ip
Luettu 7751 kertaa

Harri Kauranen

• Vieras
Ei vaan taida sellasta syylärisementtiä ollakkaan,mikä myös letkussa olevan reiän paikkaa.Mulla on mersussa sellanen vika nyt ollu viikon,että huurtuu tuulilasi ja oon tavallista crc:n sementtiä sinne laittannu,ilman apua.Elikkä letku vuotaa,tosin niin vähän,ettei paisarissa juur huomaa.Kelit kun on pakkasella ei juur huvita mennä sitä roplaan,on meinaan pirun vaikeessa paikassa ne letkut.Mutta jos ois sellasta sementtiä.

Tammikuu 17, 2016, 12:53:31 ip
Vastaus #1

velipuukka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
En uskalla luvata, että tukkii letkuvuodon, mutta lienee parasta alalla. Voi olla vähän vaikeampaa hankkia, myydään periaatteessa vain korjaamoille:

http://www.forte-benelux.com/FI/Forte-tuotteet.html?gclid=CNrEvsjWsMoCFYHVcgod6dEMug

Tammikuu 17, 2016, 19:07:27 ip
Vastaus #2

Antti Jokinen

• Vieras
Letkuvuodon olen onnistuneesti paikannut tavallisella tiivisteliimalla (esim Loctite 5922, jonka päälle olen kietonut muutamia kierroksia mustaa eristysnauhaa. Pikkusen ensin pitää santapapaperilla karhentaa vuotopaikkaa, jos haluaa oikein pitävän tuloksen.
Minun kokemukseni on maantiellä tapahtuneesta hätäpaikkauksesta, joka kesti kuitenkin loppuiän (auton).

Tammikuu 17, 2016, 19:24:39 ip
Vastaus #3

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Minä olen saanut pienen alkavan letkuvuodon loppumaan kiristämällä klemmareita ;)
Tosin eri asia kuin aiheessa.ehkä...

Nyt viikko sitten suunnilleenhan niitä vuotoja tuli monelle kun oli 24-29 astetta pakkasta-materiaalit(kumi)kutistuu ja vuoto alkaa jos autolla ei ajeta muutamaan päivään.
Omassa paljastui yksi dieselvuoto imupuolen korkeapaineletkussa,yksi vuoto jäähdytysnesteletkussa termostaatin lähellä,jonka muuten huomasin taas tänäänkin mutten vieläkään kiristänyt ja autollahan on jo ajettu ja vuoto siksi pienentynyt,on aikalailla piilossa ja 2 letkunkiristintä peräkkäin.Huomenna pitää kiristää jos varaa on.
Yhden messinkisen liittimen myös kiristin lämmityslaitteen syötöstä.Oli tihkunut dieseliä.
Nämä kohdat ei ole koskaan keäsällä vuotaneet.

Jos Harri laitat jotain parempaa-esim Bar´s Leakia,täytyy koko järjestelmä ensin huuhtoa siitä sementistä.
Sama sääntö koskee periaatteessa kaikki paikkausaineita.

Aika hyvä tuo Antinkin Mc Gyver kikka  :)

Tammikuu 17, 2016, 19:46:04 ip
Vastaus #4

Antti Jokinen

• Vieras

Aika hyvä tuo Antinkin Mc Gyver kikka  :)

Kiitti.

Siinä oli siis kyseessä haljennut letku.

Tammikuu 17, 2016, 20:00:07 ip
Vastaus #5

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Tuosta Antin hätävirityksestä tuli mieleen, että pysyiskö sisukumin paikka letkussa kiinni. Noin hätätilassa.

Tai vulkanoituva teippi.
Kahden pytyn loukussa.

Tammikuu 17, 2016, 20:09:18 ip
Vastaus #6

Antti Jokinen

• Vieras
Veikkaan että ei.

Tammikuu 17, 2016, 21:48:02 ip
Vastaus #7

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Tuosta Antin hätävirityksestä tuli mieleen, että pysyiskö sisukumin paikka letkussa kiinni. Noin hätätilassa.

Tai vulkanoituva teippi.

Niinpä kannattaakin aina pitää mukana; kaliatölkki,rautalankaa,vulkaniseerautuvaa nauhaa rulla.
Niitä kun nitoo vaurion päälle sopivassa järjestyksessä eiköhän se siitä,ellei vallan kova paine ole takana.

Näin leikkimielisesti,en nyt usko että tätä kukaan tosissaan ottaa  ::)

Kyllä ne kerran naureskeli katastuskonttorilla kun olin kaliatölin palalla paikannut pakoputkea ja päällä oli rautalankaa siteenä ja ehkä sitä massaakin alimmaisena.Hyväksyköhän ne sen vai ei,en muista..
Kerran taas jäi molemmat takimmaiset vaimentimet-tai putosivat lattialle kun ne otti kiinni siihen ajoluiskaan nosturille ajaessa.Tosissaan katastusmiehiä nauratti ja saatto ne keksiä siitä muutakin vikaa.Oikein kaveri tuli siihen irvimään seuraksi.Vaimentajat oli kyllä ihan uudet ja asennustahnaa vissiin lipsunu liitokseen vähän liikaa tai sitten se suli ja lemmarit ei ollu tarpeeksi kireällä.Semmoset putkenmalliset loppuvaimentajat,efektorit.

Olen kyllä senkin jälkeen aina käyttänyt Porvoon a-katsastuksessa ja hyvät välit inssien kanssa.
Paitsi nyt muutaman viimevuoden Loviisassa uuden auton kanssa kun on lähempänä..ja tutuksi tullut.

Tammikuu 17, 2016, 23:22:48 ip
Vastaus #8

Frank Nylund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tere,

Vulkanointiteippi toimii kyllä vallan mainiosti vesiletkujen hätäkorjaukseen, se on moneen kertaan todettu. Tiptop paikasta en osaa sanoa, mutta veikkasin että toimii jos vaan saa hyvin puhdistettua sen letkun että tarttuu hyvin kiinni.

On joskus pikkukossina 80-luvun alussa kahtellu vierestä kun kuorma-auton jarrukellon kalvoa paikkailtu huoltoaseman pihalla tiptop paikoilla, kolme neljä paikkaa päällekkäin ja hyvin toimi  :)

//Frank

Tammikuu 18, 2016, 06:30:15 ap
Vastaus #9

Kari Vähäkainu

• Vieras
Pitäiskö letku jos ensin liimaisi paksun paikan (kuorma-auton paikka?) reiän päälle ja sen päälle vulkanisoituvaa teippiä? Paksusta paikasta ei neste söisi itseään nopeasti läpi ja vulkanisoituva teippi tukisi paikkaa ettei ala pullistua.

Tammikuu 18, 2016, 07:49:49 ap
Vastaus #10

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Juu,varmaan paikat aikansa pysyy ja pitää mutta ei taida ihan olla tätä päivää  :)
En ole ikänäni tavannut letkurikkoja muuten kuin polttoainelinjoissa,useastikkin.
Luulisin noiden vesiletkujen mitä itsellä on ollut,kestävän 30-40 vuotta hyvinkin..vanhin auto oli sen ikäinen(<40v) ja alkuperäiset letkut.Jos uusii,kannattaa varmaan maksaa vähän enemmän samalla.

Äsken kävin vilkaisemassa niin ylävesiletku on jäässä jo,semmoinen tukeva haitariletku jota ei oikein saa puristetuksi kokoon lämpimälläkään.
Taitaa olla arin paikka jäätymään.
Nestettä ei ole mitattu aikoihin(koska mittarini on hankala malli) ja olen tehnyt 50/50 seosta glykolista ja tislatusta vedestä.Ettei vaan ois vilunkiglykolia  :-\

Meillä oli pakkastakin -28,3 ja onneksi ei tänään tar vii lähteä mihinkään autolla,keskiviikkona alkaa muuttokuljetukset.
Laitoin nyt jonkinlaiseksi turvaksi pienen lohkolämmittimen päälle.Oli se silloinkin kun viimeksi oli näin kylmää.
Tiedän ettei nesteen pitäisi mennä kuin kohveloiseksi vain,ei umpijäähän.Syylarissa ainakin oli vain jäähilettä.

Tammikuu 18, 2016, 08:55:45 ap
Vastaus #11

Risto Saastamoinen

• Vieras
Nythän näitä tavallisesti niin paheksuttuja "pielavetisiä" suositellaan ihan urakalla...
Eipä siinä mittään, pielavein miehenä lueskelen ihan mielellään ;)

Tammikuu 18, 2016, 11:55:56 ap
Vastaus #12

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Eikö kukaan ole keksinyt sellaista korjausta että vaihtaisi uuden ehjän letkun.
pielaveteläinen voi olla v-maiseen paikkaan v-mainen saada onnistumaan.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Tammikuu 18, 2016, 12:08:14 ip
Vastaus #13

Jouko Pajunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Eikö kukaan ole keksinyt sellaista korjausta että vaihtaisi uuden ehjän letkun.

Eihän se ole mikään korjaus, vaan syvästihalveksuttava osien vaihto  :)

Tammikuu 18, 2016, 12:45:30 ip
Vastaus #14

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Voi Jouko minkä teit,pilasit menneisyyteni lähes kokonaan eikä tulevaisuuskaan taida ruusuiselta näyttää kun olen paljon tehnyt halveksittavaa työtä niin kotoa kuin työelämässä.Saako edes hiukan anteeksi jos on tehnyt päivän hommia ja purkanut kuorimakoneen roottorin ja todennut että se lähes metrinen laakeri on aivan paska ja minä kun menin ja vaihdoin sen pirkuleen laakerin uuteen enkä edes koittanut korjata sitä vanhaa.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58