Kirjoittaja Aihe: Lohko- letku- vai säteilylämmitin ?  (Luettu 45478 kertaa)

Tammikuu 10, 2016, 18:04:55 ip
Vastaus #30

Tero Kivimäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
Minulla oli passatissa se säteilylätkä öljypohjassa,olis ollut sama jättää paikoilleen letkuläppärin kans.

Pörhollä sillon snoivat että tähän ei saa muuta kuin tuon säteilijän,paikallisesta tarvikeliikkeestä sai. :D

Tammikuu 10, 2016, 18:08:44 ip
Vastaus #31

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Taitaa olla autoja jossa sen säteilylämmittimen pitäisi lämmittää vettä ja autoja joissa öljyä.
Täältä Defan lämmittimet ja sieltä myös selviää minkälainen ja mihin lämppäri asennetaan. 
http://www.defa.com/fi/automotive/warmup/find_your_engine_heater/
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Tammikuu 10, 2016, 18:11:12 ip
Vastaus #32

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Minulla oli passatissa se säteilylätkä öljypohjassa,olis ollut sama jättää paikoilleen letkuläppärin kans.

Pörhollä sillon snoivat että tähän ei saa muuta kuin tuon säteilijän,paikallisesta tarvikeliikkeestä sai. :D

No on ihime touhua.Öljyhän sillä lämpiää vaan ei lohko..Vaan itehän minä jo sanoin ettei niin väliksikään ;)
Kertokaa nyt muutkin onko noin aina?
Minä meinaan voisin vaikka hommata semmosen lätkän jos sais halavalla ihan vaan öljynlämmitystä varten,ja ehkä toisenkin vaihteiston öljyaltaaseen,siinä kun on 15 litraa lämmitettävää tavaraa.
Ehkä vähän turhamaista mutta kuhan huvikseni mietin  ;)

Tammikuu 10, 2016, 18:21:29 ip
Vastaus #33

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Näin Pemareissa.

ei ole enään välttämättä termostaatti ylävesiletkussa, esim mamman -98 polossa on alavesiletkussa ja letkulämppäri sitten ylävesiletkussa
Joo mutta epäilen vaan että edelleen yhtä typerä sovellus,kierrättää vettä syylarin läpi kun moottori olis tarkoitus lämmittää.

Eppäillä soppii. Eiköhän se termostaatti estä sen aika tehokkaasti. Taittaa olla termostaatin tehtävä sen kaltainen...
Kahden pytyn loukussa.

Tammikuu 10, 2016, 20:37:00 ip
Vastaus #34

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Kyllä kai tuolla säteilylämmittimellä on sentään joku vaikutus kun starttasin tänä aamuna pakun ilman piuhaa 23 asteen pakkasessa. Hehkutti puolet pidempään ja kävi aika roheesti minuutin verran.

Tammikuu 12, 2016, 16:21:37 ip
Vastaus #35

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Kaverilla oli volkkariin semmonen mötikka joka magneetilla pysyi öljypohjassa, toimi kuulemma hyvin. Kovat pakkaset ja niin kuin palmun alta käyntiin, onko moisia enään ?

Tammikuu 12, 2016, 17:10:38 ip
Vastaus #36

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Kaverilla oli volkkariin semmonen mötikka joka magneetilla pysyi öljypohjassa, toimi kuulemma hyvin. Kovat pakkaset ja niin kuin palmun alta käyntiin, onko moisia enään ?
Oli faijallakin -65 semmonen junakeula T1 Volkkarissa.En muista etteikö ois käyntiin saanu ongelmitta..Pistoke oli siihen aikaan suorakaiteen muotoinen sininen,ennen näitä isoja mustia pyöreitä.
Minä oli silloin 3v mutta asioita muistan paljonkin jo 2 vanhasta  :)

Tammikuu 12, 2016, 19:29:04 ip
Vastaus #37

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oli faijallakin -65 semmonen junakeula T1 Volkkarissa.En muista etteikö ois käyntiin saanu ongelmitta..Pistoke oli siihen aikaan suorakaiteen muotoinen sininen,ennen näitä isoja mustia pyöreitä.
Minä oli silloin 3v mutta asioita muistan paljonkin jo 2 vanhasta  :)

suorakaide sininen taisi olla calix, joskus oltiin hiihtämässä vuokatissa ja naapuri vanunun miehellä ei ollut lohkolämmitintä ja kylmää oli, ei ajellu viikolla mutta pönkäs viimisenä ehtoona parin puu kapulan kanssa suksein voiteluraudan yöksi öljypohjan alle kiinni ja aamulla startilla käymään

Tammikuu 12, 2016, 19:33:50 ip
Vastaus #38

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Taesi olla ylleisenpi semmonen öljysuodattimen paekalle pultattava lämmitin.

Minäkii harkihin Typ 3 :een sitä, vuan en kerenny hankkia ennenkun se Volokkari jäe poes liikenteestä.  :-X

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 12, 2016, 20:07:19 ip kirjoittanut Pentti Eskelinen »
-pena-

Tammikuu 12, 2016, 19:33:58 ip
Vastaus #39

Harri Kauranen

• Vieras
Mullakin on jossain tommonen magneettiöljypohjan lämmitin.Siinä on nimenomaan se sininen suorakaiteen muotoinen töpseli.Se ei passaa autoon,missä öljypohja on aluvalua.

Tammikuu 12, 2016, 19:46:31 ip
Vastaus #40

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Taesi olla ylleisenpi semmonen öljysuodattimen paekalle pultattava lämmitin.

Minäkii harkihin Typ 3 :een sitä, vuan en kerenny hankkia ennenkun se Volokkari jäe poes liikenteestä.  :-X

Juu ei se mankeettia ollu(tuskin sellaisia edes oli) meiänkään isällä vaan öljysuotattimen jalassa.Siitä kyllä ei ole tarkkaa muistikuvaa mutta eihän Volkkarissa kai mankeetti oikein taho tarttua alumiiniin vai olikos se sitä.
Töpseli jäi tietysti mieleen koska sain jo laittaa sen roikkaan kiinni.

Mullahan lähti sormestakin kynsi pois kun tein konttausikäsenä(jaa no luultavasti olin kyllä paljon isompi jo mutten koulussa) omia sähkökytkentöjä faijan omatekoseen akkulaturiin.220 tuli näpeille että tärähti.

Paras patentti oli roikka missä töpselit molemmissa päissä,siis urokset.Tottahitossa kokeilin sitä ja aika äkkiä lähti sulake taulusta ;D
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 12, 2016, 19:48:08 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Tammikuu 12, 2016, 20:05:37 ip
Vastaus #41

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Joo Kuplissa sun muissa ilmajäähdytteisissä volkkareissa oli siinä "öljyroppulätkän" paikalle tuleva lämppäri joissa usein ei ollut edes sitä roppua ja muistaakseni se öljysihtikin oli jätettävä pois.Niitä on tullut ruuvailtua irti ja takasin ainakin satoja ellei tuhansia kun autonasentaja urani aloitin VW korjaamolla.

Mitäs jos tommosia lämppärilappuja liimailis sinne tänne ympäri moottoria niin luulis lämpiävän nopeasti ja tasasesti.

https://www.dieselproducts.com/en/engine-protection-and-control/engine-heaters/oil-pan-heaters.aspx
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Tammikuu 12, 2016, 20:24:14 ip
Vastaus #42

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Moro
Joo Kuplissa sun muissa ilmajäähdytteisissä volkkareissa oli siinä "öljyroppulätkän" paikalle tuleva lämppäri joissa usein ei ollut edes sitä roppua ja muistaakseni se öljysihtikin oli jätettävä pois.

Mitäs jos tommosia lämppärilappuja liimailis sinne tänne ympäri moottoria niin luulis lämpiävän nopeasti ja tasasesti.

https://www.dieselproducts.com/en/engine-protection-and-control/engine-heaters/oil-pan-heaters.aspx

No nyt Markku löysi sen sinisen töpselin,tuohan oli vallan yleinen näky vaikka minä nyt oon "vähän nuori" tämmösiä muistelemaan.

Mut nuo lämmitinkumilätkät on kivan näköisiä  :)
Ja katos kun ois sävy sävyyn tän kaa:

Turbiini ujeltaa varttimailin verran hienosti kun pakkasella lähtee ajamaan.Sanoovat että tupakin verran pitäs pyörittää sitä ensin paikallaan että hydrauliikkaöljy lämpenee.
Liimais yhden lapun tuohon oranssiin sammioon ja toisen motin ö.pohjaan ja kytkis johot sarjaan niin 230V passais oikein hyvin.
Sähköökään ei niin kauheesti veis,alle 500 W lämmittääkö se tarpeeksi?

muok: Aijaa en huomannu että on siellä tehokkaampiakin..esim kilowattisia..vaikee sanoo minun mikä ois sopiva.Hinta ei ainakaan  ;D

muok2: Ja 12 V lätkiä myös,sepä mielenkiintoista.Kenen akut kestää semmosta 20A lätkää ja miten kauan ?

https://www.dieselproducts.com/en/engine-protection-and-control/engine-heaters/oil-pan-heaters.aspx?p=3

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 12, 2016, 20:31:00 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Tammikuu 12, 2016, 20:29:09 ip
Vastaus #43

Harri Kauranen

• Vieras
Mulla oli nuorempana automaatti corttiina,kun oli parikytä pakkasta foortti lähti kyllä kun palmun alta käymään.Mutta piti laittaa pakki päälle ja mennä sisälle juomaan aamukahvi,ennen sitä se ei edes nytkähtänny eteenpäin.Mutta kun viis minuuttia pakilla lämmitti toimi moitteetta.

Tammikuu 12, 2016, 20:32:58 ip
Vastaus #44

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Mulla oli nuorempana automaatti corttiina,kun oli parikytä pakkasta foortti lähti kyllä kun palmun alta käymään.Mutta piti laittaa pakki päälle ja mennä sisälle juomaan aamukahvi,ennen sitä se ei edes nytkähtänny eteenpäin.Mutta kun viis minuuttia pakilla lämmitti toimi moitteetta.

Nii-i.Ja jos otti toisen kupin kaffeeta ni Corttiinaa ei enää näkynykkään pihalla,meni jo menojaan ja Harrille tuli rokulipäivä  ;D  8)

(siis todellako-pakki vai parkki?)