Kelataas vähän, korjatkaa tietävät jos oon ymmärtäny jottain päin peetä (siis itteäni yritän sivistää tässä):
Jos haluaa nettiin, on oltava tietokone ja yhteys nettiin.
Jotta yhteyden saisi, on oltava sopimus jonkun nettioperaattorin kanssa. Operaattorin kone sitten jakaa sopimusasiakkailleen nettiyhteyksiä.
Yhteys voidaan tehdä joko johtoa pitkin tai ilmojen teitä. Jos yhteys tulee johtoa pitkin (joko puhelinpiuhaa tai kaapeliyhtiöiden piuhaa), tarvitaan piuhan pään ja tietokoneen väliin modeemi. Onko niin, että tämän operaattorin on tunnistettava tämä modeemi, jotta yhteys toimii? Jos modemi on ostettu itse, on sen identiteetti kuitenkin saatava ilmoitetuksi operaattorille, vai?
Jos yhteys muodostetaan ilmojen teitä, on oltava puhelinverkossa toimiva vastaanotin tietokoneeseen yhteydessä, eli mokkula tai onko jotakin uudempaa teknologiaa käyttävä 4g-verkossa toimiva "mokkula", joka ei toimi puhelintaajuuksilla, LT-jotakin?
Jos tätä yhteyttä tarvitaan vain yhteen tietokoneeseen, kytketään joko modeemi tai mokkula tietokoneeseen, ja se on siinä.
Ulkoisen yhteyden kanssa näillä WLAN tai WiFi -verkoilla (suunnilleen sama asia?) ei ole mitään tekemistä. Ulkoinen yhteys - mokkula tai modeemi - tuo nettiyhteyden taloon tai talouteen. Sisäisellä verkolla sitä yhteyttä jaetaan omassa huushollissa useampaan laitteeseen. Sisäinen verkko - WLAN-verkko tai markkinanimella WiFi-verkko - tarvitsee siksi reitittimen, että useampi laite voi käyttää samaa ulkoista yhteyttä yhtä aikaa. Reititin jakaa yhteyttä eri laitteille, ettei makuukammarissa tabletilla surffaafa rouva näe, mitä työhuoneessa surffaafa herra pöytäkoneella samaan aikaan katselee...
Reititin on usein nykyisin samassa paketissa joko modeemin tai mokkulan kanssa.
Tuo minun mainostamani - ihan muista syistä - Chromecast on vain sisäisen, siis WiFi-verkon lisälaite, jolla saadaan yksi tai useampi televisio tai äänentoistolaitteisto kytketyksi nettiin tai omiin laitteisiin, kuten puhelimiin tai tabletteihin. Sillä ei ole taas mitään tekemistä tuon ulkoisen nettiyhteyden kanssa.
Tuo kaikki tuossa edellä on minun olettamuksiani - korjatkaa jos olen hakoteillä?
Yhden tietokoneen kytkeminen nettiin melko yksinkertaista käyttöä varten tuskin paljon helpommalla ja halvemmalla onnistuu kuin tuo Hakolan Markun kertoma yhden euron mokkulan malli.
Vielä yksi kysymys tietäjille: Mitä ne ovat ja miten ne toimivat sitten ne mokkulat, joita mainostetaan operaattorivapaina, eli mainostetaan, että etsivät parhaimman yhteyden riippumatta operaattoreista?
nimimerkillä "pappa innostuu sivistämään itseään"