Kirjoittaja Aihe: Kaiuttimen rakentelijat / ymmärtäjät  (Luettu 9890 kertaa)

Marraskuu 17, 2015, 10:36:48 ap
Luettu 9890 kertaa

Raine Honkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ennenaikaan tehtiin itse Hi-Fi kaiuttimia rakennussarjoista tai irto-osistakin. Olisiko täällä henkilöitä jotka ymmärtävät kaiuttimien sielunelämää?
Minulla on pari kaiuttimia jotka on kuulema aika hyvälaatuiset 2-tie sellaiset, ne on kotoisin JVC:n midi sarjasta .Ongelma on että niihin tulee tuplapiuhat eli high ja low piuhat erikseen.
Jospa purkaisin niitä ja tutkisin mitä sen sisällä on niin osaisiko joku arpoa vastuksia ja mitälie mitokondrioita jotta kaiuttimet saisi kytkettyä normaaliin piuhaan ja saisin ne käytöön harrastetilaan.

Marraskuu 17, 2015, 13:22:46 ip
Vastaus #1

Arto Ahonkivi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Toisella foorumilla olis osaaja, laita vaikka yv:tä ketjun aloittajalle.  http://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=18729.0

Marraskuu 17, 2015, 19:08:18 ip
Vastaus #2

Erkka Kokko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Voit kyllä kytkeä ne sellaisenaan jo nyt. Laitat vaan jompit liittimie  väliin eli kytkey hig ja low liitokset samaan kaapeliin. On aika yleistä että kaiuttimissia on tupla liittimet tupla johdotusta varten. Jotku haluaa käyttää ylä ja alaäänille eri vahvistimia.

Marraskuu 17, 2015, 22:04:34 ip
Vastaus #3

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Samaa mieltä Erkan kanssa.
Noissa kaiuttumissa on kaikenlaisia viritelmiä, kaiutinjohdoille on jopa tukipilareitakin, etteivät makaa lattialla: ääni paranee huomattavasti!
Ja punotut kaituinjohdot on must!   :embarassed:
Samoin vahvistimissa on kaikenlaista hypeä: verkkojohdon tulppakin pitää olla oikein päin, puhumattakaan siitä, että sillä on oma ryhmäsulake.

Käsitykseni mukaan kaiuttimet ovat ketjun heikoin lenkki ja ne paranevat vain rahalla!
Siis ketju on tasainen vasta, kun kaiuttimiin laittaa kymmenen kertaa sen euromäärän mitä vahvistimeen.

Marraskuu 17, 2015, 23:24:54 ip
Vastaus #4

lasse roholm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jouko sinä joka ymmärrät jotain äänentoistosta  :) Mitähän eroa on näillä äänellisesti? Luulisit??  http://www.genelec.fi/etusivu/ Eikö aina kaiuttimen ääni pitääs olla niin alkuperänen kuin olla voi että mitä väliä missä ja mitä kuunellaan!?  hifi (ja vahvistimen tottakai ) edit. No tottakai laadussa ja hinnoissa noi on ryhmitelty niinkuin kaikissa muissakin tavaroissa ihmisten ostovoiman mukaan;) Mutt kummiskin se tarkkailukaiutin mitähän se oikeen tarkoittaa tavalliseen musiikki kotipönttöön?
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 17, 2015, 23:36:44 ip kirjoittanut lasse roholm »

Marraskuu 18, 2015, 06:11:10 ap
Vastaus #5

Jukka Rämä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tosi se on, mitä Jouko sanoo kaiuttimien laadusta ja hinnasta. Kahdeksankymmentäluvulla tuttu pikkupajan ainoa työntekijä värkkäili osia Genelekin protokaiuttimiin. Minä hältä nöyrimmästi tiedustelin, että voisinko saada hänen kauttaan kaiutinparin hintaan vähän kohtuullistamista, tarkoitan halpuuttamista. Mulkaisi mua ja totesi, ettei sulla ole varaa ostaa laatukaiuttimia. Mökäpöntöillä olen sitten kuunnellut ja hyvin on kelvannut.

Marraskuu 18, 2015, 10:05:22 ap
Vastaus #6

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Mitähän eroa on näillä äänellisesti? Luulisit??  http://www.genelec.fi/etusivu/ Eikö aina kaiuttimen ääni pitääs olla niin alkuperänen kuin olla voi että mitä väliä missä ja mitä kuunellaan!?  hifi (ja vahvistimen tottakai ) edit. No tottakai laadussa ja hinnoissa noi on ryhmitelty niinkuin kaikissa muissakin tavaroissa ihmisten ostovoiman mukaan;) Mutt kummiskin se tarkkailukaiutin mitähän se oikeen tarkoittaa tavalliseen musiikki kotipönttöön?

Tarkkailukaiuttimet ja oikeat hifikaiuttimet tuottavat mahdollisimman tarkasti erottelevan ja tulosignaalin mukaisen äänen. Se tarkoittaa esim sitä että tyypillinen paikallisradiokohderyhmälle tarkoitettu humppapoppipaskamusiikki on hyvillä kaiuttimilla jokseenkin sietämätöntä kihinää ja kuminaa mutta toijjotan taikka kooran vakio-kojelautaämyreistä sekä matkaradiosta, taulutelkkarista tai älylaitetelakka-asemasta se ei kuulosta kamalan häiritsevältä.

Edelläoleva oli kärjistys :) Mutta totuuden siementäkin sen verran että esim itsellä jäi stereoiden radioviritin turhaksi koska radion lähete oli niin "kompressoitu" ja loudnessilla kyllästetty ettei sitä voinut kuunnella. Sama koskee monia sinänsä ihan lahjakkaiden kotimaisten(kin) artistien levytyksiä. Paskat saundit, ei jaksa kuunnella. Mutta tosiaan ei pahasti häiritse esim kaverin autossa. Ja aika monessa uudemmassa levyssä, ulkomaisessakin, on jotenkin rasittava sointi, en osaa sitä sen paremmin analysoida. Siis vaikka musiikkiteos sinänsä olisikin OK.

Kaiuttimien kanssa on ihan samanlaista kuin monen muunkin laitteen kanssa, eli mielikuvat myy. "Kakssataavattiset" ja mahdollisimman monta elementtiä, muoviritilöitä ja ties mitä ilmanohjaimia, menee joihinkin kuin häkä. Sitten kun koputtaa kylkeen niin kuulostaa pahvilaatikolta. Ei hyvä. Kaksitie piisaa, stereona jos ei ole varaa viiteen hyvään kaiuttimeen. Subbari lisäksi jos haluaa elokuviin jytinää. Kunnollinen kaiutinkotelo kuulostaa koputettaessa kiveltä tai umpipuulta, ei kumise, siinä on hyvä ensimmäinen testi että kannattaako edes koekuunnella. Usein hintaluokan paras kaiutin on se pieni perusloota jossa on tavallinen kangas edessä, ja valmistajan logo pienellä.

Sittenhän on high-end kaiuttimia niille kavereille jotka korvalla erottavat miten päin johdoissa on kuparit palmikoitu ja mikä on kuparin puhtausaste. Kuulevat sellaisia juttuja mitä minä en. En väitä etteikö niitä olisi olemassa, en vain itse niitä kuule. Kuparin kanssa luotan poikkipinta-alaan, se on fakta että paksummassa kulkee sekä virta että signaali paremmin. Ja häiriösuojaukset, maadoitukset ym tietysti kuntoon myös.

Mulla on itsellä telkkarin kaverina pari kpl Genelecin 6010-mallia, olivat tarjouksessa joskus. Kytketty kuulokeliitäntään, eli telkun ämyrit mykkänä ja voimakkuus säätyy telkun kauko-ohjaimella. Työhuoneessa "päästereoissa" on Amphionin perusmallit, niissä ei basso mene kovin alas eivätkä oikein jaksa kovilla voimakkuuksilla soida kunnolla mutta hiljaa soitettaessa ovat OK. Varsinaista musiikin kuuntelua varten on kohtuuhyvät kuulokkeet, ainoa toimiva ratkaisu perheelliselle. Ekat hifit oli, ja onhan ne edelleenkin olemassa, Hifi-lehden ohjeista joskus vuonna 1990 tai 91 tehdyt 12/2-kaiuttimet ja 55/2 passiivisubbari, edelleen talon parhaat ämyrit mutta vähän turhan isot ja kolhot käyttöasteeseen nähden joten ovat pojan huoneessa :) Tämä siis taustana, eli en ole varsinainen hifiharrastaja mutta tuollaisilla aivan perustasoa hieman paremmilla laitteilla olen aika kauan musiikkia kuunnellut.

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 18, 2015, 10:12:51 ap kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Marraskuu 18, 2015, 20:51:29 ip
Vastaus #7

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Jouko sinä joka ymmärrät jotain äänentoistosta  :) Mitähän eroa on näillä äänellisesti? Luulisit??  http://www.genelec.fi/etusivu/ Eikö aina kaiuttimen ääni pitääs olla niin alkuperänen kuin olla voi että mitä väliä missä ja mitä kuunellaan!?  hifi (ja vahvistimen tottakai ) edit. No tottakai laadussa ja hinnoissa noi on ryhmitelty niinkuin kaikissa muissakin tavaroissa ihmisten ostovoiman mukaan;) Mutt kummiskin se tarkkailukaiutin mitähän se oikeen tarkoittaa tavalliseen musiikki kotipönttöön?

Se on aika pitkälti maku ja tottumiskysymys, että mistä tykkää. Genelekit on siitä käteviä, että ei tarvihe vahavistinta, mutta taas esivahavistin on pakollinen. Aivan takkuu varmasti hyvät pömpelit ostaa, jos Geneleckeihin päätyy. Varmasti on olemassa monta muutakin hyvvää vaihtoehtua.

Tuossa vajjaa vuosi sitten tuli tarvetta ostaa talloon yksi kaijutinpari lissää, kun poika alako innostua hifi juttuista. Käytettynä ostettin H&K:n vahavistin ja Dualin LP-soitin, mutta näpäköitä kaiuttimia ei oikkein ollut tarjolla. Mulla jotenkin korpesi lähtiä ostammaan niitä parin satasen pöttöjä, kun tuntu että niissä mennee vaan rahat hukkaan. Sattu sitten kohalle vähän yli vuojen käytetyt kotimaiset Gradient Evidence MK III pömpelit kolomanneksella uusien hinnasta, niin ostin semmoset ja annoin pojalle hyvin palavelleet Hifi 6/2 kaijuttimet.

Aina oon tykänny, että Hifi 6/2 pömpelitki on ollu ihan pätevät pelit. Nyt kun nuita on vertaillu, niin ero ei ole, kuin yöllä ja päivällä. Ei ole, vaan se on moninkertainen siihen verraten.

Sun pittää Lasse käyvä oikiassa hifi kaupassa vähän kuuntelemassa oman levyn kanssa eri pömpeleitä. Vaasassakin on asiantuntevia kauppoja esimerkiksi tämä:
http://www.vaasanykkosradio.fi/store/

Näyttää olevan Geneleckiä ja muitakin kotimaisia laatumerkkejä tyrkyllä, kuten Amphion ja Aurelia.
Kahden pytyn loukussa.

Marraskuu 19, 2015, 08:33:24 ap
Vastaus #8

Raine Honkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos vinkeistä, avaan kajareita senverran että näkee mitä sisällä on ( liekö mitään suodatimia) ja kyselen lisää noilta kotiverstaan miehiltä.

Marraskuu 19, 2015, 14:58:33 ip
Vastaus #9

Teppo Vuorenmaa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Voit kyllä kytkeä ne sellaisenaan jo nyt. Laitat vaan jompit liittimie  väliin eli kytkey hig ja low liitokset samaan kaapeliin. On aika yleistä että kaiuttimissia on tupla liittimet tupla johdotusta varten. Jotku haluaa käyttää ylä ja alaäänille eri vahvistimia.

Olen samaa mieltä. Todennäköisesti sisällä on kyllä jakosuodin, mutta on haluttu "hifistellä" näin niitä varten, jotka haluavat vetää omat piuhat (tai jopa omat vahvistimiet) molemmille elementeille.

Itse olen rakentanut mm. HIFI 2.5/2 ja HIFI 12/2 kaiuttimet.
Moottorin pärinää ja pauketta jo 40 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Marraskuu 19, 2015, 16:49:18 ip
Vastaus #10

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Mulla on tuomoset 85/3 tömpöt. Ei ne kait kovin hifit oo, mutta mieli tekis kuitenki vahavistinki hommata. Nuille kaveriksi toissiin kanavoihin, jos sattuu nelikanavinen vahavistin, ois Scan Dyna merkkiset pikkukaijuttimet. Vissiin jottai seitkytluvun kotihifia Seas elementteillä.

MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Marraskuu 19, 2015, 17:33:11 ip
Vastaus #11

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Helppo keino on panna kaiuttimet ihan vastakkain, jos ääni hiljenee pitää toisen johdot kääntää. Paree olis jos kummassakin on merkitty plus napa niin ei tule virhettä.

Marraskuu 20, 2015, 07:49:58 ap
Vastaus #12

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Joo, kotelo vaikuttaa paljon ääneen, sekä tilavuus/mahdollinen refleksiviritys että myös materiaalin jäykkyys. Itse tein 12/2 eli 12-litraiset kotelot 22mm lastulevystä. Sisällä vielä jäykisterimat kulmissa ja keskellä etulevystä taakse.

Hifilehdessähän oli aikoinaan muutamakin projektiesittely missä paranneltiin valmiita kohtuuedullisia kaiuttimia, jäykistettiin kotelot, tehtiin kunnollinen jakosuodin, lisättiin vaimennusmateriaalia jne.

Mulla oli autossa 6/2 - kaiuttimet, parhaat autoämyrit mitä ikinä ollut. 85/3:set oli yhdellä kaverilla, hienolta kuulostivat, "iso" ääni. Muutamia muitakin tuli kuunneltua. Sittemminhän tuli markkinoille valmiita koteloitakin, helpotti kummasti rakentelua, ja taisi näitä saada hetken aikaa jopa ihan valmiiksi saakka rakennettuinakin.
Kari

Marraskuu 21, 2015, 21:29:50 ip
Vastaus #13

Jaakko Latvanen

• Vieras
Mites, tietäjät - Kari ainakin kun itellä käytössä - kun tuollaset genelecsit on telkun luurireikään kytkettynä, niin pitääkö niihin aina telkkari avatessa käyvä laittamassa virta päälle ja vastaavasti pois, vai ymmärtäävätkö ite kytkeytyä valtakunnan verkkoon? (Jos siellä nyt on mihin kytkeytyy, ko uhkaavasti räpsäneet ja välillä himmenneet valot koko illan...) Kun nyt sain tuon netti-tv:n taas pelittämmään tuolla chromecastin ihmeläpyskällä, ja ennenkaikkea vaan 39 euron sijotuksella, niin nous esille kysymys sampsunkin äänenlaadusta etenkin lassillista musiikkia, kuten viinin vilharmonikan soittajia rouvan kuunnellessa.

jaakkovaakko, nälkä kasvaa syödessä...

Edit:  Taisin löytää netistä ihan isse vastauksen kysymykseeni.  Eli ainakin G ONE - edelleen tuotannossa oleva (vastaava?) malli - lähtee ihan ite tulille kun telkkarin käynnistää.  Eikä maksakaan kuin 250 euroa.  Siis kappale.  Jonkinlaiset jalustat tietysti vielä olisi oltava... aika hyvä ääni siitä samsungista taitaa lähteä ihan siltennäänkin...

Edit 2:  Vaimo katsoi tuolla uudella ihmeläpyskällä - tai sen kautta - Halifaxia.  Minä menin samaan aikaa pöytäkoneella nettiin.  Silloin pimeni netti-tv.  Ei ollut pitkä-aikuinen ilo se, ainakaan toistaiseksi.  Saattaa olla kysymys siitä, että tuo chromecast osasi asennettaessa muuttaa reitittimen asetuksia, ja tietsikkä muutti ne takaisin.  Saattaisi muuttaa uudelleen asentaessa taas, mutta ei se niin voi mennä.  Reitittimiä oli kovasti lueteltu tuon chromecastin specseissä, minkä kanssa toimii ja minkä kanssa ei, täytyy syventyä.  Joku päivä. Johan se liian helpolta tuntuikin, ei edes asennuksessa kovin montaa ärräpäätä päässyt...
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 21, 2015, 23:27:52 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Marraskuu 21, 2015, 23:20:30 ip
Vastaus #14

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Geneleciltä tuli uusi malli, en muista oliko siinä semmoinen automatiikka että kytkisi virrat kun saa signaalia. Joissain kaiuttimissa sellainen on.

Noissa mun ämyreissä ei ole kyseistä toimintoa, periaatteessahan ne voisivat olla päällä koko ajankin, mutta hommasin sellaisen jatkojohdon (Biltemasta tottakai) jossa yksi "Master" pistorasia ohjaa muut päälle kun siihen kytkettyyn laitteeseen laitetaan virta päälle. Olipas hankalasti selitetty. Mutta kuitenkin, telkun johto on mulla siinä "master" pistorasiassa ja nää Genelecit, dvd-soitin ja poikain pleikkari on niissä "slave" pistorasioissa. Kun telkun näppää päälle, se jatkoroikka kytkee virrat näihin muihin vekottimiin. Aika kätevä :)

Tämmönen:

http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Sahko/Haaroitus/Haaroitusjohto-isanta-orja-2000022113/

Kari