Kirjoittaja Aihe: Kuulo vai kuuro?  (Luettu 12369 kertaa)

Marraskuu 01, 2015, 17:00:34 ip
Luettu 12369 kertaa

Jaakko Latvanen

• Vieras
Olen moottoripyörien kanssa ollut tekemisissä seitsemän vuotisesta, eli kohta 60 vuotta. Nuoruuden aikoina ja vähän sen jälkeenkin kilpasellaisten. Sellaista vaikutusta olen huomannut, että kotimaisia elokuvia katsoessa telkkarista en aina saa puheesta selvää. Ja uutisissakin joudun pikkasen volyymia lisäämään vaimon säätämisen jäljiltä. Ei kuitenkaan oikein pahoja ongelmia kuulon kanssa.

Paitsi äsken oli. Olimme Mikaelissa (Mikkelin konserttitalo) kuuntelemassa "Tulisia tenoreita" (Hietanen, Metsäketo ja Anttila).  Kaikki siis klassisen musiikin ammattilaisia, kuten yhdeksän soittajan taustaryhmäkin. Mikserikin oli ammattilainen, tai ainakin ammattitautia sairastava, minun ja puolison mielestä. Oli nimittäin väliajalla lähdettävä kotiin, ei ilman kuulosuojaimia kärsinyt olla. Sattui korviin niinkuin kilpamoottoripyörän takana seistessä ilman silentoja korvilla.

Onko muilla vastaavia kokemuksia, onko kysymyksessä oma kuulovamma vai se, että kaikilla muilla on kuulovamma? Tuollaista tuskaa en ole konserteissa ennen kokenut, rock-konserteissa en ole tosin koskaan käynyt.

jv

Marraskuu 01, 2015, 17:06:59 ip
Vastaus #1

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Rokkitouhuissa menee volat aivan naurettavuuksiin usein. Suurelta osin sen vuoksi tulee hyvin harvoin keikoilla käytyä, ja kun käy niin korvatulpat tarttee.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Marraskuu 01, 2015, 17:14:11 ip
Vastaus #2

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
En ymmärrä minäkään, elokuvissakin on niin kova meteli että käytän suodattavia korvatulppia.

L&K.

Marraskuu 01, 2015, 17:40:48 ip
Vastaus #3

Ari Nieminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Veteraanirallissa Himoksella oli esiintymässä Jani  ja Jetsetters , tuli musiikki niin kovaa ettei saannut laulun sanoista mitään selvää
Menin siihen mixaus tai mikä lie pöytä sanomaan kaverille että voisko vähän hiljetää niin kaveri näytti tesipelimittaria ja sano että on vai 87 tai jotain sinne päin
Lähdimme pois
Enkä sen jälkeen ole ralleissa käynyt ns. musiikkia kuutelemassa
Punkaharjulla meillä oli oma kitaristi teltassa mukana eikä yhtään ottanut korvaan

Marraskuu 01, 2015, 17:42:01 ip
Vastaus #4

ahti salonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä ainakin oon sitä mieltä että ei se melu kuuloa pilaa.jos pitäis paikkansa minun pitäis olla umpi kuuro. seitkyt luvulla sahattiin isän kanssa sirkkelisahalla vuosikausia ilman suojaimia , melutaso n.100-120 desibeliä ,höyläkoneella vielä kahdeksankyt luvun puoliväliin asti ,siinä melutaso oli vielä hivenen koskeampi ja jatkuva.sitten tuli hankittua suojaimet kun siihen meluun oikein väsy .Sehän noissa konserteissa on kun soitetaan hemmetin kovaa niin se nautittavuus kärsii, olin kerran burblen konsertissa jäähallissa aivan sen ison kaiuttimen vieressä ,vaikka musa oli hyvää pakko oli siirtyä puolen tunnin jälkeen vähän sivummalle . olen ollut kuulomittauksissa joissa on todettu että se on ihan normaali . Kotonakin tuntuu usein että se on paras meidän perheestä ,no kun vaimo kysyy että kuka vie koiran lenkille niin minä olen ainoa joka sen kuulee.

Marraskuu 01, 2015, 18:36:49 ip
Vastaus #5

Antti Törmälä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
mua ei yleensä kauheesti  melu haittaa mutta viime kesänä kun pysähdyttiin lappeenrannan abc:lle ja menin vessassa käsienkuivaus puhaltimen laittaa päälle ni meinas tulla housuu. Kuulosti siltä kun jumbojetti kiitoradan päässä nousuun lähdössä.
mitattiin ihan huvikseen sellaisella puhelin sovelluksella (ei varmaankaan kovin tarkka) melu, niin näytti yli sataa desipeliä!

Marraskuu 01, 2015, 18:37:35 ip
Vastaus #6

Kari Vähäkainu

• Vieras
Itse olen huomannut että korkeat äänet kovalla voimakkuudella aiheuttavat tinnitusta joka on merkki kuulovauriosta. Matalat äänet eivät tee hallaa, kuuntelen usein autossa kunnon jumputusmusaa noin 140 db:n voimakkuudella ja kuulen usein esim kännykän soivan aikaisemmin kuin sellainen joka ei kuuntele jumps jumps volyymilla.

Äänenpainekisoissa täytyy pitää kuulosuojaimia jos äänenpaine ylittää 120 db. Ei kuulo vielä siinä vaurioidu ellei kuuntelijalla ole jo valmiiksi vaurioita kuuloelimissä. Tästä syystä jotkut raakataan pois varusmiespalvelusta ettei kuulo vaurioidu lisää.

Voimakkain äänenpaine on omalle kohdalle osunut kun seisoin muutaman metrin F1:sen takana kun se räjähti käyntiin. Siinä lahkeet lepatti ja meinasin lentää selälleni vaikken mikään keijukainen ole.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2015, 18:39:17 ip kirjoittanut Kari Vähäkainu »

Marraskuu 01, 2015, 19:39:05 ip
Vastaus #7

Juha Ojanperä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Raskaskuuloiseksi olen tullu, ainakin emännän ja tyttären mielestä, vai liekö sitten valikoivaa? Mutta mainostv:n kotimaisia elokuvia/sarjoja katellessa saa ääntä lisätä reilusti, että selvän saa ja sitten kun mainoskatko alkaa, meinaa pää haljeta siitä metelistä. (suunniteltuako)?
jussi

Marraskuu 01, 2015, 19:49:09 ip
Vastaus #8

ahti salonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
KYSYMYS: Tiedättekö mistä se kuulo oikeasti menee

Marraskuu 01, 2015, 19:59:58 ip
Vastaus #9

Kimmo Riiheläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mitää  Voiko kuulukoje mennä sillee epäkuntoon että puhetta kuuluu kokoajan vaikka olis yssikseen? ::)

Marraskuu 01, 2015, 20:00:29 ip
Vastaus #10

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Vuosittainen työterveystarkastus oli vähän aikaa sitten ja tälläkertaa kokeiltiin myös kuulo koska ilmoitin varmaan etten oikein saa puheesta selvää.Olinkin todella yllättynyt kun vain 4 aluetta korkeasta päästä puuttui,eli terv.hoitajan suullinen lausunto puolsi normaalia kuuloa.
Kerroin niinkun asia on,en ole enää ainakaan 20 vuoteen saanu baarissa ja kovassa melussa juurikaan selvää toisten puheesta-joskaan en nykyään enää käy baareissa mutta se on ollu todella kiusallista kun saa kysyä monta kertaa mitä sanoit, ja lopulta ei enää kehtaa.
Kerroin sitten että se on tuo moottorikorva koska ennen ei käytetty kuulosuojaimia niin yleisesti ja oikea korvahan ensin pimenee oikeakätisiltä.
Kaikki poltto-tai sähkömoottorilla pyörivät käsityökalut mitkä pitää kovaa ääntä,Esim Pionjeer,KTM-oikea korva altistuu vasenta enemmän.
 minun kohdalla.
Sitten sanoin vielä ellei kuulossa vikaa niin sitten kai päässä ja ehdotti josko hän tilaa ajan kaupungin psykiatrille  ;D

Tuossa pari esimerkkiä vanhoille tutuille työkaluille,70 luvun lopulta 80 luvun alkuun vielä käytössä.Kiviporasta en viittiny kuvaa laittaa kun silloin pidin jo suojaimia.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Marraskuu 01, 2015, 20:07:48 ip
Vastaus #11

ahti salonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
VASTAUS:no korvasta tietysti . varmaan vastauksen tiesittekin ,fiksua porukkaa kun ootte.

Marraskuu 01, 2015, 20:13:55 ip
Vastaus #12

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
VASTAUS:no korvasta tietysti . varmaan vastauksen tiesittekin ,fiksua porukkaa kun ootte.

Joillain tuntuu olevan tapana vähätellä niitä desibelejä,niiden haittoja,tai sitten ei ilmeiseseti ole oikesti tietoa niistä.

Tuossa lyhennelmä mitä jo 85 db melu saa aikaan 8 h nautittuna.

Melun terveyshaitat

Kova melu vaurioittaa korvaa koettiinpa ääni miellyttäväksi tai vastenmieliseksi. Kahdeksan tuntia 85 dB:n melussa aiheuttaa saman vaurion sisäkorvalle kuin 15 minuuttia 100 dB:n, minuutti 112 dB:n ja sekunti 130 dB:n melussa. Pitkäaikainen melulle altistuminen voi heikentää kuuloa pysyvästi ja yli 90 dB:n jatkuva melualtistus johtaa lähes kaikilla krooniseen meluvammaan.

Tämä johtaa tavallisimmin audiometriassa todettavaan kuulonlaskuun, jonka huippu on 4000 Hz:n kohdalla. Kuulosoluilla ei ole kykyä uusiutua joten syntynyt vamma on luonteeltaan pysyvä. Tyypillisenä oireena on vaikeus saada selvää puheesta hälyisessä ympäristössä. Potilas ei välttämättä kuule heikkoja korkeita ääniä (heinäsirkka, kännykän piippaus). Usein oirekuvaan kuuluu tinnitus, joka häiritsee pahimmin hiljaisuudessa ja unta odottaessa. Tavallista on myös kuulon epämiellyttävyyskynnyksen herkistyminen: Kun tavallisesti koemme 110 dB:n äänen epämiellyttäväksi, meluvammapotilaan epämiellyttävyyskynnys voi olla esim. 80 dB.

Minä kyllä kuulen vielä heinäsirkat-toisella korvalla ainakin  ;)

Marraskuu 01, 2015, 20:28:46 ip
Vastaus #13

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olenpa nähnyt työmaalla miten stereot lensi porraskuiluun parin varoituksen jälkeen.
Ikätimpuri oli sitä mieltä että työt voi tehdä ilman rokinmäiskettä.
Pojat vähän uhitteli, mutta ukko uhkasi heittää seuraavan perässä. :laugh:

L&K.

Marraskuu 01, 2015, 20:44:02 ip
Vastaus #14

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Olenpa nähnyt työmaalla miten stereot lensi porraskuiluun parin varoituksen jälkeen.
Ikätimpuri oli sitä mieltä että työt voi tehdä ilman rokinmäiskettä.
Pojat vähän uhitteli, mutta ukko uhkasi heittää seuraavan perässä. :laugh:

L&K.

Jokkaisella konepajalla kuuluu kaikkien konneitten äänten yli ration ääni. :laugh:

Sen verran palijo tullee oltua isoäänisissä tehtaissa, että luurit on kyllä päässä aina. Ampumaratalla laitan vielä luurien alle valetut tulupat. Samat tulupat on myös moottoripyörällä ajjaissa. Erityisesti tuossa pappamalli Pemarissa on kyllä niin melusa pleksi, että siinä alakaa korvat soija puolen tunnin ajolla, jos ei oo tuluppia. Kova ääni ei oo mulle kyllä mikkään nautinto.

Justiin tännään käyttiin kahtomassa uus Bondi ja kyllä olis ollu kuulosuojaimet tarpeen sielläki.

Jos telekkarista ei meinaa saaha selevää, niin nykyajan telekkareissa on aika köykänen äänentoisto, kun ei niihin oikkein mahu kunnon kaiuttimia. Kun laittaa erillisen vahavistimen ja oikiat kaiuttimet, niin saa uutisistakin selevää aivan eri lailla. Nuita mainoksiahan on soitettu isommalla jo vuosikymmeniä, jotta ne erottus paremmin.
Kahden pytyn loukussa.