Sotkenpa tähänkin lusikkaan soppani, vai miten se meni...
Jos aikoo aloittaa moottoripyörällä ajelemisen, on todella hyvä aika. Ilmoituspalstat ovat pullollaan ostettavaa. Tältä vuosituhannelta kun katsoo keskikokoisen japanilaisen pyörän, joka on ollut hyvällä huollolla, niin suurella todennäköisyydellä saa itselleen moniksi vuosiksi toimivan ajelupelin.
Jos on saatava veteraanipyörä - kuten vuosimallitoiveesi kertoo - onkin tilanne toinen. Jos ostaa aihion ja rakentaa itse, menee rahaa varmasti tupla siihen verrattuna, millä saa melkein uuden veroisen nykypyörän. Joku voi tietysti myydä pieteetillä entistämänsä edullisesti, hyväksyen syntyvän taloudellisen tappion. Jos entisöinti on tehty pelkästään myyntitarkoituksessa, ja hinta vaikuttaa ostajasta mahdolliselta, ostat suurella todennäköisyydellä aihion, vaikka luulet ostavasi ajelupyörän. Museopyörissä useimmiten ajelumahdollisuus tulee vain itse tehden; kun tutustut tekniikkaan itse, pärjäät sen kanssa tien päällä. Joka tapauksessa, kilometrit vanhalla ovat kalliimpia. Vastinetta sijoitetulle rahalle ja varsinkin käytetylle ajalle aika monen mielestä kyllä syntyy.
Siis minun mielestäni: Jos haluat ajella, osta uudehko pyörä. Jos haluat museopelin, rakenna itse. Toki poikkeuksia tuolle yleistykselle voi löytyä.
jaakkovaakko