Kirjoittaja Aihe: Hyvä aloituspyörä?  (Luettu 36058 kertaa)

Elokuu 13, 2015, 13:42:23 ip
Luettu 36058 kertaa

Perttu Korolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vinkkipyyntö viisaammille: Koetan keksiä muutamaa hyvää vaihtoehtoa harrastuksen aloittamiseksi. Halpa, yksinkertainen, osia saatavilla. 4-tahtinen mielellään. Ettei menisi aloittelijalla kallis pilalle eikä ihan heti hermo pettäisi kun ei osaa tarpeeksi ja ajamaankin pääsisi. Vuosimalli voisi olla 65-80. Kiittelen jo etukäteen asiallisista vinkeistä  :-X
Honda CX 500

Elokuu 13, 2015, 13:54:41 ip
Vastaus #1

jari suvitie

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi

Tietämättä millaisilla teillä aiot ajella ja missä asut niin vastaan Condor A 350. Niitä on Suomessa paljon, ovat halpoja ja tosi kivoja pikkuteillä. Jarrutkin riittävät normaaliliikenteeseen ja tavaraakin saa kiinni. Ja nyt se clue miksi vastasin, mullakin saattaa olla yksi myytävänä koska vaikka tää on helppo käynnistää niin tuntuu olevan kynnys mulle kun on noi polvet rikki.

Terv Jari
nollneljäviiskaks kuuskaksseiska kolkolnel
Jari "ei talvikunnossapitoa" Suvitie , entinen ihminen, nykyinen eläkeläinen
Gruppo Reumatismo
Moto Guzzi NCR (Nevada Cappuccino Racer) ja Cali III + Eml Sport kilvissä
Moto Guzzi V50 Nero Club Racer
Moto Guzzi V50 Rosso Uno Club Racer
Moto Guzzi V50 Rosso Due Club Racer

Elokuu 13, 2015, 16:09:27 ip
Vastaus #2

Kalevi Sundqvist

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen Nro: 3603
MZ TS 125 - 150cc
CZ 150cc

Ehdottomasti 2-tahtinen.
Vain kaksi liikkuvaa osaa,
loput pyörii...

Eikä putoo korkeelta. Ainakaan
rahallisesti...

Kallu
Den Glada Gamla MoppeGubbe
email: kalevi.sundqvist@gmail.com

Elokuu 13, 2015, 16:10:29 ip
Vastaus #3

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Mulla on Honda CB350 vuodelta 73, tavallaan minulle aloituspyörä koska sitä ennen olin ajanut vain kevytmoottoripyörällä ja sekin jotain 25 vuotta aiemmin. Tämä on ollut minulla nyt jotain 4-5 vuotta josta aktiivisemmassa ajossa pari kesää.

Plussaa:
+ Niitä löytyy Suomestakin aika paljon kohtuuhinnalla, ei ainutlaatuinen mutta etpä "pilaa" mitään ainutkertaista :)
+ Kevyehkö (160-170kg), helppo käsitellä
+ Useimpia osia saa, tämä oli USA:n myydyin motskari 70-luvun alussa joinakin vuosina, tukea ja päivityspalikkaa löytyy, kuten myös paljon tietoa ja "tietoa" netissä.
+ Helppo ajaa, suorituskyky kohtuullinen, 36 heppaa
+ Yksinkertaisehko tekniikka, bensa ja öljy ainoat nesteet kyydissä
+ 2 pyttyä, 4 tahtia, eli tuntuu, näyttää ja kuulostaa ihan moottoripyörältä :) (Vaikka kyllä mulle piisaisi yksikin pytty, ei siinä mitään)
+ Luotettava, edulliset käyttökulut, arvo säilyy kohtuuhyvin

Miinusta
- Hieman ahdas ajoasento jos olet pitkäkoipinen tai muuten vaan isokokoinen
- Ajomukavuus veteraaniluokkaa eli olet "esillä", tuuli paiskoo jne. Itse en tykkää yli 90km/h nopeuksista, pyörä kyllä kulkisi.
- Jos jotain menee rikki moottorista, voi tulla kallista (paljon liikkuvia osia), ei kuitenkaan kalliimpaa kuin muilla vastaavilla
- Laturin teho ei huimaa mutta kunnossa ollessaan riittää (itse en juuri käytä sähköstarttia)
- Ihan kaikkia osia ei saa esim kaasuttimiin.

Tässäpä näitä kokemuksiani. Mutta onpa muuan tuttu aloittanut jollain möhkömallin harrikallakin, olikohan kaverilla edes mopoa juniorina ja hyvin pärjää.

EDIT: Ainiin, jos haluat päästä ajamaan niin osta käyntikuntoinen, ajokuntoinen, kilvissä oleva pyörä, tekniseltä kunnoltaan paras mihin rahat riittää. Ja jätä muutama satanen silti jemmaan jos ja kun jotain tulee heti alkuun. Ehjä ja hyvä pyörä on lähes aina halvempi kuin halpa raato plus korjauskulut. Sitten jos siltä tuntuu niin voi ajopyörän rinnalle hankkia projektin johon voi purkaa näpräämisen tarvetta. Ajopyörää ei kannata näprätä jos se ei sitä tarvitse ;)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 13, 2015, 16:14:16 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Elokuu 13, 2015, 20:06:21 ip
Vastaus #4

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hyviä vinkkejä kaikki! Lisään nyt kuitenkin vielä omani: Pikkulohko-Guzzi!

-tekniikka mukavan vanhanaikaista, työntötankokone, huoltokohteet hyvin esillä, mukavaa simppeliä puuhastelua
-löytyy 350–750-kokoluokissa kustomina, katuvehkeenä ja maasturina, malleissa paljon yhteisiä osia, minkä ansiosta varaosahuolto helppoa
-ovat vielä halpoja (niinku vaikka tämä)
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Elokuu 13, 2015, 20:35:19 ip
Vastaus #5

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Wanhempia Kalifornia-Guzzeja olen kyllä sillä silmällä katsellut minäkin, voisi olla letkeää kyytiä maantiellä ja tyyli kohdillaan. Isolohkojahan ne, päteekö samat hyvät puolet kuin pikkulohkoihin?
Kari

Elokuu 13, 2015, 20:55:51 ip
Vastaus #6

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei ole ollut onnea omistaa isolohkoa, mutta eiköhän niihin aika tavalla päde samat hyvät puolet – paitti etteivät ole niin halpoja :)

Elokuu 13, 2015, 21:41:33 ip
Vastaus #7

Perttu Korolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tosi hyviä ja asiallisia vinkkejä kaikki, kiitos näistä jo ja lisää otetaan vastaan! Kehut foorumille, kahden päivän kokemuksella vaikuttaa todella fiksulta.
Kari: miten CB 350 sähköt pelaavat? Tutun tutulla oli "päivä raplaamista, lenkille ja trailerilla kotiin" -yksilö, lieneekö yksittäistapaus?
Pauli: Moto Guzzeja olen katsellut, mutta noita pikkulohkoja en ole nähnyt kuin customeina. Ovatko myynnissä jossain muualla kuin nettimotossa?
Kalevi: Olen sinänsä samaa mieltä, mutta kun 2-tahti ei nappaa...mopossa se on kyllä kohillaan!
Jari: Condor taitaisi olla koko lailla täydellinen vaihtoehto, mutta tuo armeijan ulkonäkö ei oikein napsahda. Eikä Suomesta taida löytyä tuolla koneella olevia Ducateja kohtuuhintaan.
Honda CX 500

Elokuu 13, 2015, 22:22:54 ip
Vastaus #8

Pekka Lankinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No mutta, jos se Condomi muuten olis kelvollinen, niin sen ulkonäön muokkaaminen siviilimäiseksi jatkaisi harrastusta myös ajokauden ulkopuolelle. Eikö vaan? Kromia ja candy-väriä yms!  8)
JawaCZ 175 type 450
"Jawa, maailman paskin 2-tahtinen", sanoi Hakalan Reiska.

Elokuu 13, 2015, 22:46:52 ip
Vastaus #9

jari suvitie

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi

Condorista saa kivan kun vaihtaa värin, alumiiniloksut, lampun ja penkin mut sittehän se on jo rakennettu pyörä... Kuvia voit googlettaa Condor cafe racer ja Mobile.dessä on ollut välillä tämmösiä myynnissä.  Ja kyllä, yksimukiset vanha Ducatit eivät ole halpoja Suomessa eikä varsinkaan muualla.

Pikku Guzzeja on meillä vähän, en osaa sanoa paljonko Piikkiön miehet näitä uutena toi mut suurin osa on jälkituontia. 350 on puhditon (mulla on ollut Imola), 500 Monza kiva (on parhaillaan) ja 650 laiskempi kiertään mut vääntävämpi (on parhaillaan). Ruotsissakaan ei ole paljoa, katsoin juuri niin blocketissa oli yksi Monza ( ja 750 Targa mut tämä on jo sitten vm 90).  Guzzi on kyllä sitten siitä kiva pyörä että löytyy hyvin toimiva merkkipurkamo eli reboot.guzzi joka toimittaa suht nopeesti eikä hinnat oo järjettömiä. Tuntevat myös vehkeet kun ovat keskittyneet yhteen merkkiin.
Neliventtiilikantisista pikkulohkoista mulla ei oo kokemusta mutta niiden maine ei ole ollut hyvä, aiheesta tai ei.

Jari
Jari "ei talvikunnossapitoa" Suvitie , entinen ihminen, nykyinen eläkeläinen
Gruppo Reumatismo
Moto Guzzi NCR (Nevada Cappuccino Racer) ja Cali III + Eml Sport kilvissä
Moto Guzzi V50 Nero Club Racer
Moto Guzzi V50 Rosso Uno Club Racer
Moto Guzzi V50 Rosso Due Club Racer

Elokuu 14, 2015, 08:26:38 ap
Vastaus #10

Tatu Virtanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Wanhempia Kalifornia-Guzzeja olen kyllä sillä silmällä katsellut minäkin, voisi olla letkeää kyytiä maantiellä ja tyyli kohdillaan. Isolohkojahan ne, päteekö samat hyvät puolet kuin pikkulohkoihin?

Mulla on molemmat. On ihan yhtä helppoja pelejä. Cali on kyllä mainio peli, sopii yllättävän moneen hommaan. Customimainen ulkomuoto hämää, ajettavuus on mainio. Sehän kuitenkin jakaa Le Mansin kanssa saman rungon..
Multa saat huolettoman ruisku-Californian, mutta ei halvalla.

Elokuu 14, 2015, 08:37:18 ap
Vastaus #11

Lasse Harkkala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi, Condor on todella hauska peli, perushuollot vaivattomia, kaikki hyvin framilla, ja saksan-/ranskankielisestä ohjekirjasta löytyy ohjeistusta. Tällä foorumilla löytyy paljon asiaa kys. merkistä. Jarrut olivat sen verran tehokkaat että yhdet nuppandeerit tuli koettua. Ei muuta kuin jalkatappi suoraksi ja kovaa menoa. Itse en tuon rujonkauniin laitteen ulkonäköön koskisi. Huomioarvo taattu, eikä pienet naarmut tai klommot haittaa, pikemminkin pukee. Makuasia tietysti. Yleensä kaupassa tulee mukaan työkalusetti, sivulaukut, polttimoita, suuttimia jne. On kivääritelineet ja eräänlainen vakionopeuden säädinkin, että voi heittolaukauksia ammuskella, jos vaikka liikekannallepano...
Yksi varteenotettava vaihtoehto on Yamaha sr500 tai sen endurosisar xt500, isojen nelariendurojen esiäiti. Yksi pytty, simppeli tekniikka, kickstart, ei mitään turhaa. Fiilis on taattu. Srrää on silloin tällöin myynnissä ihan kohtuu hintaan, xt harvinaisempi.
Pikkulohko-guzziista muutaman kesän kokemus. Oli ollut niin huonolla pidolla, että rahaa paloi aika tavalla sen liikkeelle saamiseen. Ruosteista hauenleukaa ja ampumalankaa. Kantsii nostaa satula ja ottaa tankkikin pois. California3 oli kiva ajettava eri alustoilla, oli mutkaista tai ei. Rintakarvojen kasvun saattoi kuulla.  Guzzissa piilee se vaara, että kun sen puikkoihin menee, niin alkaa muut pyörät tuntua enemmän tai vähemmän yhdentekeviltä. Pikkulohkon kinkkisin huototoimenpide lienee ilmansuodattimen vaihto. Piti avata runkopultteja jne. Edellä mainituista pyöristä on hyvät foorumit ihan ugrikielellä.

Elokuu 14, 2015, 08:50:19 ap
Vastaus #12

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Guzzissa piilee se vaara, että kun sen puikkoihin menee, niin alkaa muut pyörät tuntua enemmän tai vähemmän yhdentekeviltä.

;D naulan kantaan!!

Se pikkulohkon ilmanputsari on kyllä mahdottoman raivostuttava yksityiskohta. Kuuspuokki NTX:ssä onnistuin kyllä modaamaan suotimen kantta niin, että sen (siis suotimen) pystyi vaihtamaan ilman isompaa purkamista.

Vaan olis kyllä ÄsÄrräkin hieno – pinnavanteilla olletikin...

Elokuu 14, 2015, 09:21:44 ap
Vastaus #13

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Minulla oli SR 500,kehuja annan ajettavuudelle ja helpoille huolloille sekä äänimaailmalle...miinuksena voisi olla lievä laiskuus (28 hv).Muuten hyvä!

Elokuu 14, 2015, 09:44:54 ap
Vastaus #14

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Kari: miten CB 350 sähköt pelaavat? Tutun tutulla oli "päivä raplaamista, lenkille ja trailerilla kotiin" -yksilö, lieneekö yksittäistapaus?

Kun pyörällä on ikää kymmeniä vuosia niin yksilöhän se on. Tämän mallin Hondien sähköt on kuitenkin periaatteessa ihan hyvin toteutettu. Johdot ovat riittävän paksut, liittimet ja katkaisijat hyvää laatua, kytkennöissä ei juuri ihmeellisyyksiä ja niin edelleen. Maadoitustahan kannattaa aina katsella sillä silmällä ja parannella jos selkeitä puutteita löytyy.

Mulla on sähköt pelanneet ihan hyvin (koputtaa puuta), tuttusi tutun olisi ehkä syytä paneutua rauhassa järjestelmään, kuoria johtosarjan suojasukka pois ja tarkastaa mitä sisällä on. Melko varmaan on katkos tai huono kontakti jossain päin johtosarjaa. Eihän tämän mallin pääjohtosarjassakaan ole kuin muutama johto, mutta esim puolan virta kulkee virtalukon, aika monen liittimen ja vielä ohjaustangon tappokatkaisijan kautta puolille, siinä on monta mahdollista häiriön paikkaa, ja jos johtoja vain nykii niin taas saattaa pelata hetken, mutta vika uusiutuu pian.

« Viimeksi muokattu: Elokuu 14, 2015, 09:48:11 ap kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari